Karpervissers, wordt wakker!!!


Plaats reactie
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-11-2016 00:03

Cees v Opstal schreef:Zoek alle oude topics er maar bij, voel me hier al heel lang een schreeuwende eenling in de woestijn.


Heeft misschien te maken met het feit dat men hier liever discussieert over de prijs en de kwaliteit van boillies en aanverwante zaken, maar men vergeet dat alles valt of staat bij de visstand.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-11-2016 00:05

[quote="Cees v Opstal"

Heel dat vergunningsstelsel is een groot web met rechten die tot eeuwen terug gaan.
Wat ik wel weet is dat de BB rechten ieder 6 jaar getoetst worden.

[/quote]

Was het zwanendriften ook, maar dat is sinds 1 juli dit jaar verboden.

Wij kunnen als vissers denk ik weinig veranderen.

Schrijf een brief naar de staatssecretaris en speel het via de pers.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 00:07

Het mooiste komt nog en dan brei ik er een eind aan.

Algemeen bekend dat Belgische roofvissers jarenlang en masse naar de Nederlandse water afreisden, heb er goede vrienden aan over gehouden ook en zelfs een beste maat.
Woensdag zie ik hem weer, gaan we snoeken in, je raadt het al wel, België :P
Nog ff en voor mij ook geen vispas meer dus.

Het ergste van alles een SVN die er helemaal geen zak aan gedaan heeft, niemand weet het niemand hoort er wat van, lekker een te duur advocaatje inhuren en de rechtszaken bij voorbaat verliezen, strak bezig. 8)

Mevrouw Dijksema is voor dat dit allemaal echt begon te spelen door vele roofvissers aangeschreven waaronder mij zelf, die bultrug moet nog reageren en zit ondertussen ergens anders alweer in een ballenbak te spelen denk.....
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-11-2016 00:10

Weet je Hilco, door te denken dat we weinig kunnen veranderen verzwakken wij onze positie, wij zijn in staat feiten aan te dragen die ons standpunt hard maken, niet als eenling, maar met zijn allen.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-11-2016 00:16

Cees v Opstal schreef:Het mooiste komt nog en dan brei ik er een eind aan.

Algemeen bekend dat Belgische roofvissers jarenlang en masse naar de Nederlandse water afreisden, heb er goede vrienden aan over gehouden ook en zelfs een beste maat.
Woensdag zie ik hem weer, gaan we snoeken in, je raadt het al wel, België :P
Nog ff en voor mij ook geen vispas meer dus.

Het ergste van alles een SVN die er helemaal geen zak aan gedaan heeft, niemand weet het niemand hoort er wat van, lekker een te duur advocaatje inhuren en de rechtszaken bij voorbaat verliezen, strak bezig. 8)

Mevrouw Dijksema is voor dat dit allemaal echt begon te spelen door vele roofvissers aangeschreven waaronder mij zelf, die bultrug moet nog reageren en zit ondertussen ergens anders alweer in een ballenbak te spelen denk.....


Cees, heb een jaar of 9 in België gewoond en gewerkt en gevist, in die tijd werd het snoekbaarsbestand finaal naar de klote gevist, onder andere in het Verbindings Kanaal, alle snoekbaars werd afgevoerd naar de restaurants voor 20 euro per kilo, niet van horen zeggen, maar met eigen ogen gezien
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-11-2016 00:19

Ik denk, dat je in ieder geval voor de Biesbosch sterke argumenten kunt aandragen.
Zou eens contact opnemen met SBB.

Hoe is het in godsnaam mogelijk, dat in een beschermd natuurgebied, een beroepsvisser het hele ecosysteem naar de knoppen mag helpen.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-11-2016 00:24

Hilco Meijer schreef:Ik denk, dat je in ieder geval voor de Biesbosch sterke argumenten kunt aandragen.
Zou eens contact opnemen met SBB.

Hoe is het in godsnaam mogelijk, dat in een beschermd natuurgebied, een beroepsvisser het hele ecosysteem naar de knoppen mag helpen.


Dat komt met name Hilco, omdat we hier met zijn alle slapen, niet weerbaar zijn, vergeten dat we verenigd zijn en daar ieder jaar weer voor betalen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-11-2016 00:31

Herman, emoties leiden meestal tot niks.

Mijn vriendin kent meerdere tweede kamerleden persoonlijk, één daarvan is zelfs op werkbezoek geweest bij de firma Klop, zag ik.

Zal eens een balletje opgooien, misschien leidt het tot iets.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-11-2016 00:37

Hilco Meijer schreef:Herman, emoties leiden meestal tot niks.

Mijn vriendin kent meerdere tweede kamerleden persoonlijk, één daarvan is zelfs op werkbezoek geweest bij de firma Klop, zag ik.

Zal eens een balletje opgooien, misschien leidt het tot iets.


Heel goed Hilco, maar het zijn bij mij geen emoties, meer een vechtlust tegen het systeem, gegroeid uit jarenlange feeling voor de vissport, beleving van de vissport, mij meegegeven door mijn vader en iets waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds enorm veel plezier aan beleef.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-11-2016 00:49

Had zelf een vader die me helemaal niks heeft meegegeven, dus ik heb altijd alles zelf moeten doen. Heeft ook zijn voordelen natuurlijk.

Ga er in ieder geval mee aan de slag en wie weet, misschien kan ik nog iets betekenen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-11-2016 01:05

Nog één opmerking, kan in het geval van de Biesbosch ook zo zijn dat de natuurbeherende organisatie, in dit geval SBB, voorstander is dat er een beroepsvisser aanwezig is, die een groot deel van het witvis bestand verwijderd. Brasems en karpers woelen de bodem om en hebben daardoor een hele slechte naam bij natuurbeheerders.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

22-11-2016 01:49

Hilco Meijer schreef:Brasems en karpers woelen de bodem om en hebben daardoor een hele slechte naam bij natuurbeheerders.


Klopt. Er is eens een proef hier uitgevoerd door de OVB destijds. Eén van de Reeuwijkse plassen werd afgesloten en alle aanwezige brasem en karper werd weggevangen. Voor de helderheid heeft het toen niets uitgemaakt. Ik heb begrepen dat in dit geval de toelaat van gebiedsvreemd water eerder de oorzaak van het troebele water was; water met een hoog gehalte aan kalk zorgt dan voor een chemische reactie met het zure veen.
Overigens is hier in het kanaal ook meerdere malen alles door een beroepsvisser afgestroopt. Sinds ze geen paling meer kunnen/mogen vangen lijkt dit soort stroperij gewoon geworden. Ze kunnen zich misschien beter bezighouden met het wegvangen van de wolhandkrab die er een plaag vormt.
Ik sta in ieder geval achter het idee dat er iets moet gebeuren en juich elk initiatief toe.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 07:24

Van het roofvisforum, daar leeft het iets meer maar die vissen dan ook over het hele water vanuit een boot dus, ogen en oren op het water weet je.
Info van kerpelaars is niet betrouwbaar, ligt niet aan de mensen maar de type visserij.

Hier moet je tegen vechten, de bierkaai dus :evil:

Als voorbeeld noem ik het incident van Beroepsvisserij bedrijf vissers uit Klundert, die in Maart 2016 met KUIL! (verboden vistuig) het hele talud van 4-6 meter ontdaan heeft van snoekbaars op de zuidoever van het Hollands diep (tussen noordschans en willemstad ruim 4km) ze waren hier zogenaamd op brasem aan het vissen.
Er is toen een paar ton snoekbaars aangeland, en in eerste instantie wilden de instanties hier niet mee doen. Ondanks dat er video opnames en foto's van dit alles waren.
Na druk vanuit de sportvissers heeft de federatie uiteindelijk een berisping gegeven (niet meer doen jochie).
Maar uiteindelijk is door nog meer druk vanuit de sportvissers ook de vergunning ingetrokken (hij mag deze wel weer opnieuw aanvragen) maar ja de snoekbaars die klaar lag voor de paai is allemaal weg.......

Snoekbaars staat zo rond de 12 euro de kilo VUIL welteverstaan.
Moet jij eens proberen wat aasvisjes te vangen met een kruisnetje, 800 euro boete en dan hopen dat je geen ondermaatse ruizertjes in je emmer hebt zitten.

Maffia is het en dat er met grof geld wordt geschoven staat bij mij als een gigantisch dukdalf boven water, ook naar SVN en de Federaties dus.
Maar ja altijd de Vispas mee hé!!!!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-11-2016 08:15

Even niet zo ver terug in de tijd...

http://www.sportvisserijnederland.nl/ac ... bosch.html

http://www.sportvisserijnederland.nl/ac ... h-toe.html

Scheiding der machten is al langer aan een herziening toe. Religie is al lang achterhaald en tussen die rechters zit er een hoop wereldvreemd zooitje idioten. Boekenwijsheid alleen is niet zaligmakend, daar zijn we toch ondertussen wel achter mag ik hopen. In het Vlaams onderwijs gaat het al 10 jaar over competenties in plaats van pure kennisoverdracht. Ook niet de perfectie als je 't mij vraagt, maar alleszins wel een poging tot beter.

Seasons greetings.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-11-2016 08:23

Trouwens, al tot 2 maal toe een agendapunt aangebracht op Sportvisserij Vlaanderen om advertenties in het ledenblad die expliciet Nederlandse zomerbrasem vermelden óf te weren, óf de adverteerder in kwestie vragen op z'n minst de formulering aan te passen. Eigenlijk viel enkel de voorzitter van de Roofvisfederatie me 100% bij.

Blijft natuurlijk het feit dat 90% van de waterbeheerders/gebruikers die instaan voor een putje, het daarbij horende biotoop, de vissen daarin en de (tevredenheid van de) vissers die er actief zijn, geen kaas hebben gegeten van visstandbeheer, geen of nauwelijks échte hengelsportethiek bezitten, en in vele gevallen er maar op los storten. De vraag voor echte Nederlandse zomerbrasem zal er blijven, zolang er domheid blijft. Het is dus niet louter een kwestie van afname van de vraag. Je zal het aanbod moeten beperken.

Grts
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2016 09:22

..Voor wie op de hoogte wilt blijven van lopende zaken (bijv. wat Mark aanhaalde). Het Visblad.

Krijg je wel helder water voor terug, waar ze geen rekening me hebben gehouden is dat de BB totaal dicht gaat groeien met waterplanten en dit voor zeer veel problemen gaat zorgen.
Zo las ik dat op een aantal wateren zelfs schepen van Rijkswaterstaat vastliepen bij pogingen om andere schepen los te trekken uit de waterplanten...

Klachten langs alle kanten, maar wel helder water :-?.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-11-2016 09:52

In Visionair (het vakblad van SVN) van begin dit jaar opent men met een lijvig artikel over het beheer op Heylakker in België. Marco Kraal was na een bezoek in augustus 2015 laaiend enthousiast.

Samenvattend: hier wordt gesurft, gezeild en gevist. Het beheer van het biotoop en haar bewoners wordt al jaren voor 100% door de visclub gedaan, zonder inmenging van overheden maar met af en toe een check-up van bodem- en waterstalen door een bioloog.

Evenwichtige vispopulaties, bestaande uit brasem, zeelt, rietvoorn, blankvoorn, forel, snoek, snoekbaars, blackbass, karper, giebel, baars, graskarper, ... Geen enkele soort overheerst en van elke soort zijn door dat evenwicht echte specimen te vangen. Het water vergt wel enig tactisch en technisch doorzicht, dat dan weer wel.

Maar! De plantengroei is ook in evenwicht en het water is zo helder als kraantjeswater.

Ik koester een stille hoop dat die bureaucraten ook eens met de neus op zulke feiten worden gedrukt. Allemaal goed in het maken van regeltjes, en het idealiseren van denkbeelden zonder praktijkervaring, maar ter zelfde tijd de enorme impact van beroepsvisserij netjes onder het matje vegen. Kapitalisme en vastgeroeste rechten.

MVG
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2016 10:57

http://www.sportvisserijnederland.nl/ac ... kbaar.html

Ik sta er overigens niet van te kijken - mocht ik dan nog staan - dat binnen 20 a 30 jaar de hengelsport op afgesloten wateren nog meer regeert. Tenminste; Wil je nog een aardig visje kunnen vangen...

Vraag me alleen af of iedereen wel in het volgende trek heeft;

De kantine van visclub De Heyvissers overziet een groot deel van de Heylakker
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-11-2016 11:05

Wie daar geen trek in heeft, moet dan maar van de zijlijn afkomen en op de barricades gaan staan. Veel succes nog.
Ook met de dooddoeners. ;)

Seasons greetings.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2016 11:27

Een plas die jij aanhaalt - dus micro formaat - is heel wat anders dan de Biesbosch en aanverwante wateren waar hier over gesproken wordt. Over dooddoeners gesproken :wink: .

Vervolgens mag je hier niet eens terecht een vraag hardop stellen wegens het verschil tussen zulke wateren en waarschijnlijke lange tenen en betrokkenheid bij die plas.

Buiten dat doen mij die SKP's op groot open water weinig. Het wordt er hoogstens drukker door aan een waterkant waar het eens rustig was...

Wat dat betreft is de komende periode gelukkig een mooi jaargetijde.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 22-11-2016 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-11-2016 11:46

Syndicaat wateren.... ik vind het een veredeld betaalwater,het beestje heeft alleen een andere naam.het
Bestand is bekend, de hele meute op een wachtlijst om een paar beren te vangen die tot in details bekend staan in het boek des "mastodonten".... ? Nee niet mijn ding :)

Zoals Marco zegt vergelijk je echt een appel met een peer, een afgesloten water tegenover een gebied van 18.000 hectare zonder de aangrenzende rivieren en kanalen mee te berekenen is toch net even wat anders, als dan je tuuter gaat..... dan weet je weer wat vissen inhoud, en wat het met je hartslag doet :p
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-11-2016 11:52

Lange tenen? Helemaal niet. Dan was ik al lang niet meer betrokken in de georganiseerde hengelsport, en zat ik gewoon achter de hengels. Zorgenloos.

Het gaat in mijn ogen perfect op om vergelijkingen te trekken. De dieper liggende boodschap is namelijk hetzelfde: beheer begint met het zoeken naar evenwichten, of dat nu macro of microniveau is. Dat die beroepsvisserij een enorme impact heeft, en dat de streefdoelen en de weg daar naartoe last hebben van idiote beslissingen gemaakt door bureaucraten zonder voeling met het terrein, lijkt me duidelijk.

Syndicaatwaters hetzelfde als BTW? Wellicht, als iemand dat vindt. Het is inherent verboden aan de Belgische zaak, met massa's meer privaat dan openbaar water. Daar moeten wij het hier mee doen, net zoals men in Nederland het met beroepsvisserij en de grotere impact van de KRW door overheidsbeslissingen moet doen. Ieder zijn problemen, nietwaar?

De rest is voor jullie.

Echt waar. :)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2016 11:59

Ach Rik, de garantie op een beer levert nu eenmaal bij vele de hoogste hartslag.

"mastodonten"
Eigenlijk een misvatte benaming, maar wegens de inhoudelijke bewoording wel een mooie betiteling.
iemand die belangrijk is geweest, maar die er nu niet meer toe doet
Kan ook zeker op vet gevoerde biggen toepassing hebben. Doen er eigenlijk niet toe :wink:.

(PS; zegt overigens niets over mensen die een biotoop an sich een goed hart toedragen)

beheer begint met het zoeken naar evenwichten, of dat nu macro of microniveau is.
E.U. is de overtreffende macro trap zeg maar. Die leggen voorlopig mede 't evenwicht op...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 12:55

Komt er nu weer al zo iemand met een prutputje op de proppen als het over het mooiste water van Europa gaat.....
Man man :cry: :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-11-2016 13:35

Ik wist niet dat het zo diep zat, Cees. Moet je nu eens terug kijken wat voor antwoorden je hier krijgt op goed bedoelde opmerkingen. Maar wellicht ligt ook dat aan mij.

Punt is dat dat mooiste water van Europa niet het beheer krijgt dat het verdiend, van die Nederlandse overheid. Dat trutputje in Maasmechelen krijgt dat wel van de lokale overheid. Dat is jammer, want van mij verdiend elk water een goed beheer. Trut of super.

Mijn excuses. Van mij geen last meer. Ga maar verder in een sfeer van negativiteit. Mijn steun heb je.

Grts