Karpervissers, wordt wakker!!!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

22-11-2016 14:08

Schoon en helder water is al lang niet meer een teken dat het water gezond is. Medicijnen en microplastics veranderen het ecosysteem. Alles wordt ook complexer doordat maatregelen voor groot water heel anders zijn dan voor kleinere wateren zoals putjes, meertjes en slootjes.

“De Schone Meren Des Doods”, Als er te weinig voedingsstoffen in het water aanwezig zijn is er voor de jonge visjes niets te eten. Deze voedingstoffen vormen immers de basis voor al het onderwaterleven. Men heeft voor deze richtlijn kennelijk de salmonidenzone als basis genomen, terwijl wij met onze laaglandrivieren voornamelijk in de brasemzone leven.
Exoten als wolhandkrab en quaggamossel zorgen er ook voor dat er geen sprake meer is van een ecologisch evenwicht.

Als ik kijk hoe de heersende beroepsvissers in het Reeuwijkse Plassengebied de dienst uitmaken; op de weinige plekken waar geen privégebied bepalingen heersen zetten de heren het doodleuk vol met fuiken, zodat er voor de in het nauw gedreven hengelaar haast geen optie meer is, zeker sinds daar geen roeibotenverhuur meer is.
Dat is dan ook een groot probleem voor de hengelaar in dit gebied. Er is veel openbaar water, maar je kan er haast nergens meer bij door privégebieden, fuiken, hekken, verbodsbepalingen, uitbreiding van bedrijfserven enz. Hier zou ook wel eens meer aandacht voor mogen komen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2016 14:41

Moet je nu eens terug kijken wat voor antwoorden je hier krijgt op goed bedoelde opmerkingen. Maar wellicht ligt ook dat aan mij.
Zelfkennis is een deugd. Slachtoffertje spelen niet.

Je betrekt namelijk zelf een afgesloten en besloten water in een grootwater topic.., wat op zich logischerwijs al reacties teweeg brengt (verschil in beleving). Mijn hierop terecht en normaal gestelde vraag - of iedereen wel aan een water met kantine wil vissen? - alleen al beviel je meteen niet en noemde je vol onbegrip een dooddoener. Dus
Ga maar verder in een sfeer van negativiteit. Mijn steun heb je.
Dat werkte je zelf in de hand Mark...

Nogmaals; Zelfkennis is een deugd. Slachtoffertje spelen niet.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-11-2016 15:59

Marco,

Die dooddoener, daar blijf ik achter staan. Het is namelijk het voorbeeld, het zijn de feiten die tellen. Of dat nu groot water is of kleiner. Of daar nu een kantine van de surfclub staat of dat er bevers boompjes vellen. Als we allen proberen verder te kijken dan enkel wat we willen zien of lezen, dan worden we wijzer.

Een pagina en wat terug zegt er iemand dat hij zich hier, op dit forum, als een roepende in de woestijn voelt inzake deze trieste gebeurtenissen op o.a. de Biesbosch. Perceptie. Slachtofferrol?

Het is niet hier, op een forum, dat je zoden aan de dijk brengt. Dat doe je op landelijk niveau, door SVN, door o.a. biologen als Marco Kraal, die met naakte feiten, onderbouwde argumenten, uitgeschreven en wetenschappelijk onderbouwde scenario's, aan de juiste bureaucraten hun bel blijven trekken. Dat SVN en haar biologen alle mogelijke voorbeelden en feiten kan gebruiken in een redevoering lijkt me duidelijk. Als sportvissers kunnen wij wel degelijk bijdragen aan dat netwerk en die kennis. Hier echter niet, in de woestijn.

En nu ga ik vissen.

MVG
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2016 16:32

Als we allen proberen verder te kijken dan enkel wat we willen zien of lezen,
Mark, een besloten water hoeft toch niet ieders ding te zijn!? Zeker niet met een Keet aan het water waar 'we' met z'n allen gezellig samenkomen. Dat doet mij persoonlijk aan het avontuur aan een forellenput denken. Zeker niet mijn mooiste beleving. Da's daarmee nog geen dooddoener. Zegt ook niets over hoe het betreffende water er voorstaat. Anderen verafschuwen zulk gebrek aan daadwerkelijk natuurbeleving en/of kliekjes gedrag, of beminnen het juist. Dat kan en mag ook. Ook geen dooddoeners.

Bovendien; Natuur floreert meestal best wanneer de mens er een eind weg blijft. Juist water wat er eerst niet was, of door 'ons' naar de pest is geholpen heeft hulp nodig om aan onze (niet haar) behoeften te voldoen.

Wie is er online? Gebruikers in dit forum: MSNbot Media en 1 gast
Zulke bezoekersdrukte en die keiharde impact van m'n eigen - of andermans - woorden die waren me bekend (zie 'n eerdere posting vandaag met soortgelijke bezoekers aantallen). Woestijn.., niet altijd geweest.

En
Buiten dat doen mij die SKP's op groot open water weinig.
Dat SVN zo met 'hun' gelden andere zinnige dingen doet, o.a. m.b.t. groot open water, zoals zaken aankaarten bij de rechter, dat mag ik hopen Mark. Visserij is niet alleen hun hobby of passie, maar ook hun eigen brood!

Bovendien, petities ondertekenen doe ik graag. Da's op de barricaden staan light (slechte knieën) :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

22-11-2016 19:21

marco
al eens wezen kijken op het water waar over hier gesproken wordt
deze jongens (mark hoedemakers en zijn maat theo pustjens) hebben wel degelijk oog voor de natuur
dankzij hun inzet hebben ze daar een stuk natuur liggen waar je u tegen zegt
liepen er in nederland maar mensen zoals boven genoemde in de visserij
dan weet ik zeker dat herman hulsman blij werd
jongens die op de barricade springen , die alles doen wat ze kunnen voor hun geliefde visserij
hij word in mijn ogen hier lacherig weg gelachen
maar het zijn wel jongens die weten waar ze over praten
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 19:52

Sorry ik bedoelde natuurlijk een prachtige prutput.....

Die naam Kraal is toch ook niet aan te horen in zo'n topic, kom op zeg. :roll:
Het is zijn BAAN moet ik naast m'n werk zonder miljoenen op de rekening, zonder achterban, zonder tv-uitzending, zonder alles Klop tegenhouden???
Hoe zie je dat in hemelsnaam voor je, het is geen putje hé.

Dat jullie het daar gezellig hebben chapeau dat is jullie verdienste, al is het het laatste water op aarde je zult mij er niet zien.

Voor mijn gevoel doe ik al alles wat in m'n macht ligt door zo'n topic aan te slingeren, ga eens in op de dingen die ik aankaart in plaats van wat links lopen lullen, hosanna dit hosanna dat.
Zum kotzen is het het hele commerciële kliekje.

Ik doe dit zonder dubbele agenda, dat zouden meer mensen moeten doen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 20:07

En ja ik heb al iets bereikt, vorig jaar of 2 jaar geleden werd ik nog weg gelachen hier zo.
Waar maak je je druk om niks aan de hand.
Meesters in het ontwijken.
Hij zet ze terug.
De grootste kul moest ik aanhoren.

Nu zijn er tenminste al een stel die me geloven, uiteindelijk komen we er wel maar dan is het wel te laat.
Ik ga me dood lachen hoor komende jaren, de hele BB ligt op z'n gat. Denk je echt dat bpven water geen last krijgt van hetgeen er onder water aan de hand is. Als je maar iets van de natuur weet snap je dat dit niet goed blijft gaan.

Je moest eens weten met hoeveel passie ik daar heb gevist.
Mastadonten, krijg er spontaan braakneigingen van.

Goede tijden slechte tijden langs een putje, kijken naar hoe een ander vist en daar je visserij op aanpassen.
Man is het zo erg om je eigen hersenen eens te laten werken???
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2016 20:19

Ben 't wel gewend hoor Jannes, dat mensen niet juist lezen...
Zeker niet met een Keet aan het water waar 'we' met z'n allen gezellig samenkomen. Dat doet mij persoonlijk aan het avontuur aan een forellenput denken. Zeker niet mijn mooiste beleving. Da's daarmee nog geen dooddoener. Zegt ook niets over hoe het betreffende water er voorstaat.
Dus:

A) Ik heb niets met een water waar een thuishonk bij hoort...
B) Lees die laatste quote regel over 'het betreffende water' nog eventjes :wink: .

En Jannes, niemand wordt hier door mij weggelachen!? Zeker niet om onkunde. Daarover geen oordeel. En inzet? Zal met veel liefde zijn. Het water zal vast schitterend zijn. Maar ik ga mijn florerende in balans zijnde natuurvijvertje van een handvol m3 niet aanhalen wanneer het problematiek op de Heylakker betreft en zeggen dat beheer begint bij met zoeken naar evenwichten. Staat niet in verhouding.

Verder geef ik zelf al aan...

Ik sta er overigens niet van te kijken - mocht ik dan nog staan - dat binnen 20 a 30 jaar de hengelsport op afgesloten wateren nog meer regeert. Tenminste; Wil je nog een aardig visje kunnen vangen...


Heb vervolgens de legitieme vraag of iedereen wel trek heeft in water met een kantine, en dat wordt overduidelijk beleeft als commentaar op het water, want die vraag is schijnbaar een dooddoener. Ach ja...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 22-11-2016 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 20:22

Het was kraakhelder maar het zat ook zo vol waterplanten dat zeilen op grote delen onmogelijk was. De zeilvereniging won advies in bij een viskweker. Die zei ‘zet brasem uit’.” Dat gebeurde; 30 ton brasem, gekocht in Nederland, werd uitgezet.

Uit " http://www.sportvisserijnederland.nl/ac ... kbaar.html "

Wat dachten jullie ff de natuur een handje helpen (hoeft helemaal niet hoor natuur is natuur die regelt dat zelf wel) dus uit eigenbelang ontnemen jullie 30 ton van onze vis.

STERK BEZIG MANNEN
Met je dubbele moraal, ga toch weg man :evil:

En nu verwacht je van mij dat ik positief blijf, hahahahhaha.
Smerige slijkput is het bah!!!!
Laatst gewijzigd door Harm Rademakers op 22-11-2016 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 20:25

Ik sta er niet van te kijken dat er over 10-15 jaar dik belasting betaald moet worden om in zo'n slijkenput te mogen vissen.

Op jacht naar de mastodonten vissend tussen dikke hondenstronten.
Laatst gewijzigd door Harm Rademakers op 22-11-2016 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 20:26

Cees v Opstal schreef:Ik doe dit zonder dubbele agenda, dat zouden meer mensen moeten doen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 20:31

jannes hooijer schreef:maar het zijn wel jongens die weten waar ze over praten

Ikke niet dan :roll:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2016 20:39

Het bewerken van het water met cocolietenkrijt zorgt voor een productief én evenwichtig
watersysteem waar vissen en amfibieën van profiteren
Helemaal goed. Pas ik ook succesvol toe in m'n vijvertje. Dus kom, morgen met een paar zakken naar 't Diep. Bel ik zo Kolk of 'ie nog wat karper heeft om er uit te zetten :roll: .

Tja, hopelijk dat het hoger beroep wat uithaalt en de wier klachten (vanuit alle waterrecreatie) bij de juiste instanties ook gehoord zullen worden...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 20:49

Ik zeg veel meer van dat krijt erin zodanig dat de vis weer vanzelf overloopt naar de rivier waar ze thuis horen. 8)
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

22-11-2016 21:00

Cees v Opstal schreef:Vanuit Europa wordt ons kraanwater opgelegd, dat krijg je wel als je de bio-massa weg haalt.
Politiek gezien een erg makkelijke weg om een ander het 'vuile' werk op te laten knappen.



Cees het is niet alleen de biomassa die weg wordt gevangen hoewel de enkele tonnen brasems die weg gevangen worden wel helpen ( zeker jaar na jaar ) , nee het is de fosfaat die weg is , uit de wasmiddelen en er wordt dik minder stront uitgereden
Dit is de oorzaak van het steeds helderder worden van het water , hierdoor komt er minder micro organisme, de waterplanten die wortelen in de bodem profiteren hiervan want slib bevat nog steeds veel meststoffen alleen de micro organisme kan hiervan niet profiteren
De mosselen in allerlei soorten maken het water nog schoner , dit is op zich niet erg als er niet zoveel door het beroep wordt weggevist

gr jerry
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 21:05

Dat is dan in de laatste 5 jaar gebeurd, apart.
Eigenlijk moeten we gewoon Robijn de schuld geven????

Weet je hoeveel vuil slib in de Biesbosch ligt en hoe dat er uit ziet als er 15 ton brasem overheen trekt???

Ik laat me zomaar niks wijsmaken kom wel met degelijke feiten, de trend zet zich iets te snel door.

Eerst over de olifanten discussiëren dan de mugjes.
Enkele tonnen :o lees paar duizend ton!!!
Hoe ga je anders die 100'den gemeente vijvers stocken in Bels????
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

22-11-2016 21:56

Ik lees steeds dat Heyakkers het helemaal is, daar wil ik wel wat over kwijt.
Dit water word toch ook de surf genoemd? Als dat zo is heb ik er gevist.
Ik 'won' een aantal jaren geleden een sessie op dit water. Tijdens 'ons' verblijf daar kwamen er diverse mensen langs om te vragen of ze er alsjeblieft mochten vissen. Ze werden allemaal weggestuurd met het verhaal van jarenlange wachtlijst. Er waren diverse leden die er zelden tot nooit kwamen, maar wel lid bleven. Dus veel verloop zat er niet in die lijst. Als je een vriendje was maakte je nog wel een kansje. De plas had bijna overal een laagje waterplanten op de bodem, dus de stekken waren schaars. Er werd mij gevraagd om voorzichtig te drillen vanwege de tere bekken van de jonge vissen van de laatste uitzetting. De veelal geroemde beheerder viste zelf in een obstakelrijke kom en ging vervolgens ver van zijn hengels bij de club lekker zitten bieren. Uiteindelijk ving hij er nog ééntje en voor dat de vis in het net lag kon hij mij de naam en het gewicht vertellen. Dus dit is de toekomst? Dat mag ik toch niet hopen hé mensen?
Let op slagboom !
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-11-2016 22:09

Top top top al deze reacties, zoals de topic starter in de titel al aan geeft, "karpervissers, wordt wakker!!!"het lijkt erop dat dit aan het gebeuren is en nu door graag
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 22:33

Ik doe mee 8)
Maar dat had je al wel in de gaten denk Herman.

Dennis jij bent echt strak bezig, maar dan in positieve zin waarvoor dank. :D

Smerig zootje ongeregeld op een nog smeriger watertje dus.

Ben benieuwd hoeveel 'bijvangst' er bij de vangst van 30 ton plattes zit.

Zomaar een uit de lucht gegrepen schatting gebaseerd op niks eigenlijk.....

4 ton voorn, 2 ton karper, 1,5 ton snoekbaars en baars en een ton snoek

Dank je wel mannen ga zo door en jullie gaan door voor de koelkast, wel fijn in de kantine zo'n koud pilsje natuurlijk.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-11-2016 22:43

Zeker Cees, of zeg maf Cees, maar dan wel in de positieve zin, ben blij met een club gelijkdenkenden hier
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 22:45

Noem mij maar prettig gestoord :wink:
Maar wel met het hart op de goede plek!!!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-11-2016 22:47

Dat Cees, had ik al lang in de gaten
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

22-11-2016 23:03

Cees v Opstal schreef:Dat is dan in de laatste 5 jaar gebeurd, apart.
Eigenlijk moeten we gewoon Robijn de schuld geven????

Weet je hoeveel vuil slib in de Biesbosch ligt en hoe dat er uit ziet als er 15 ton brasem overheen trekt???

Ik laat me zomaar niks wijsmaken kom wel met degelijke feiten, de trend zet zich iets te snel door.

Eerst over de olifanten discussiëren dan de mugjes.
Enkele tonnen :o lees paar duizend ton!!!
Hoe ga je anders die 100'den gemeente vijvers stocken in Bels????



Nee Cees het is al gaande vanaf de jaren 90 , zoek maar eens op besluiten die over gier uitrijden gaan en vanaf wanneer fosfaten werden verboden en niet ten onrechte alleen in het begin gaat het langzaam duurt altijd even voordat je iets ziet
Ook op wateren waar geen beroeps vist is het zichtbaar en ook in onze buurlanden , België heeft nu steeds meer waterzuiveringen en geen open lozingen meer


gr jerry
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 23:06

Nou 4 jaar geleden zag m'n fishfinder een school plattes boven 14m water nog aan als bodem van 4m.

Kom op zeg, ben je ooit al weleens op de Amer geweest????
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2016 23:11

Ik geef er weer de brui aan mannen en jongetjes, heb weer heerlijk genoten want misschien komt dat niet zo over ik discussieer met een hele grote. :D

Morgen weer vroeg dag lekker snoeken in Bels, heb m'n trui alvast aangepast.
Afbeelding
Giebels gaan het hopelijk doen voor ons, zelf gevangen uit een overbevolkt putje waar dat niet zal schaden.
De bijvangst karpertjes zet ik natuurlijk terug voor de kleine brakken en die deel ik ook m'n oude spulletjes en ervaring uit.
Al kun je beter niet teveel aannemen van me op vis gebied, ik doe het namelijk op mijn manier!