Karpervissers, wordt wakker!!!


Plaats reactie
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-11-2016 23:16

Veel plezier morgen Cees en een goede vangst toe gewenst van mijn kant
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-11-2016 01:42

Ben ik dan toch de laatste die wakker is? Net m'n tweede brasem onthaakt, heerlijk hier. Forum leeft zo te zien. :)

@ Marco: kan me in je bovenstaande antwoord best vinden. Nuance. Het lijkt me overduidelijk voor elke weldenkende mens dat de combinatie natuurgebied (BB) en beroepsvisserij nergens op slaat. Dat begrijpt alleen niet hij die van achter een bureau een verkeerde interpretatie geeft aan een KRW of aan Europese denkbeelden die context en maatwerk behoeven, of hij die begin dit jaar 'recht' sprak.
Het lijkt me overduidelijk dat je hier meer gewicht in de schaal moet werpen om een kentering te bekomen. Meer maatschappelijk draagvlak. Vissers alleen is te weinig, zeker omdat vissers quasi niet te verenigen zijn. Verdeel en heers, zei Caesar ooit. Wel, voor dat verdelen is in de hengelsport niets meer nodig.

@ Martijn: slechte ervaring gehad aan Heylakker? Jammer voor je. Ik voel me niet aangesproken.

@ Cees: 't zit diep he. Niet erg. Ik vind het ook ronduit dwaas wat in De BB gebeurd. Historisch fout gegroeid, die beroepsvisserij en hun gebetoneerde rechten. Begin er maar aan...
Voor je opnieuw helemaal over de rooie gaat, nodig ik je toch nog een keer uit om het Visionairstuk over de trutput een keer te lezen. Nog 'ns.

Ik help effe:

Vroeger: kale oevers, verstoorde biologische huishouding, overwoekerende plantengroei, trutput, surfclub zet tonnen brasem uit, fout, wat wil je: kweker zegt 't, roofvisstroperij, trutput.

Nu: weelderig begroeide oevers, moerasgebiedjes, rustgebied voor watervogels en vissen dat verboden zone is, evenwicht in soorten, roofvissen regelen grotendeels de visstand, biomassa brasem en karper in functie van het biotoop en haar draagkracht (al doende geleerd en vast gesteld met vinger aan de pols), nog steeds trutput, niet erg vinden wij, terugzetplicht voor alle soorten, door evenwichten in visstanden ook evenwichten in waterplanten, surfers en zeilers kunnen hun ding doen, ook tevreden dus geen idioot gezeur meer over brasems uit Holland, mag ook niet meer van de vissers ;), bever aanwezig, zelf gekomen, ijsvogeltjes en heel wat rietzangers die in het nabijgelegen natuurgebied minder voorkomen, ook zelf gekomen, Natuurvereniging tevreden, iedereen tevreden, groot maatschappelijk draagvlak, lokale overheid óók tevreden, wel nog steeds trutput.

Bottomline: evenwichten nastreven (en dat staat haaks op leegvissen en zo aan vernietiging doen) en een zo groot mogelijk maatschappelijk draagvlak daarvoor vinden. Pas dan kan je die beroepsvisserij aanpakken.

BTW: een dubbele agenda heb ik niet. Ik heb m.b.t. Nederlandse problemen zelfs géén agenda. Allen sympathie voor wie daar iets aan tracht te doen. Door kleine zaken zoals een bewustmaking hier in België dat je geen Nederlandse importbrasem moet kopen als clubs omdat je zo problemen over de grens mee in stand houdt. Druppel op een hete plaat, maar tenminste een druppel. Er is ook een Europees verbond van hengelsportverenigingen, waar o.a. SVN en Sportvisserij Vlaanderen deel van uit maken. Misschien moeten die het eens druppels laten regenen?

En nu jullie weer. Dan heeft de rest morgenvroeg weer wat te lezen! Vergeet niet de emotie te laten regeren...
Laatst gewijzigd door Hoedemakers Mark op 23-11-2016 02:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-11-2016 02:00

Ben er even ingedoken, is voor mij ook compleet nieuwe materie en ook wel redelijk ingewikkeld.

De feiten (zo simpel en zo kort mogelijk uitgelegd) op een rijtje:

Drie beroepsvissers hebben van SBB toestemmingen gekregen om te mogen zegenvissen (gedurende de jaren 2015 en 2016) in een aantal delen van de Biesbosch op schubvis, m.u.v. snoek en baars, die teruggezet moeten worden. De Kamer van de Binnenvisserij moet de toestemmingen toetsen (dat is wettelijk verplicht) en heeft goedkeuring aan de toestemmingen verleend. De beroepsvissers mogen in die gebieden onbeperkt vissen en er zijn ook geen vangstquota’s ingesteld.

Sportvisserij Zuidwest-Nederland heeft begin dit jaar beroep aangetekend tegen het besluit van de Kamer van de Binnenvisserij en dat beroep is door de rechter ongegrond verklaard.
De uitspraak is gebaseerd op het rapport (Witteveen en Bos) "Visstandonderzoek in het VBC- gebied 'Benedenrivieren en Haringvliet' in het najaar van 2012" Conclusie van dat rapport was: de resultaten van het visstandonderzoek laten zien dat er geen sprake lijkt te zijn van een te hoge visserijdruk of overbevissing.
Het verweer van Sportvisserij Zuidwest-Nederland was gebaseerd op een ander onderzoek, het Imares rapport, waaruit blijkt dat de stand van bepaalde vissoorten in het Benedenrivierengebied (door diverse oorzaken) wel degelijk een achteruitgang laat zien.
Probleem is dus eigenlijk tweeledig, de visserijdruk (en mogelijk overbevissing) op schubvis neemt niet af, terwijl de hoeveelheid vis dus al gedurende jaren duidelijk een teruggang laat zien. Het Imares rapport is in de besluitvorming (o.a. relevantie) om verschillende redenen niet meegenomen.

Als je bovenstaande beschouwt, valt er m.i. in ieder geval op juridische gronden niks te halen. De Kamer van de Binnenvisserij mag eventueel de gevraagde goedkeuring uitsluitend weigeren indien de voorgenomen schriftelijke toestemming geen basis kan vormen voor een, uit visserijkundig oogpunt, verantwoord gebruik van het viswater. Punt is natuurlijk, dat het gebruik niet verantwoord is, kunnen wij als vissers nooit aantonen. Zal je toch de boel moeten onderzoeken en met cijfers moeten komen die e.e.a. onomstotelijk laten zien.

Zijn er nog opties?

In ieder geval verlopen de toestemmingen per 1 januari 2017 en de beroepsvissers hebben waarschijnlijk al nieuwe toestemmingen aangevraagd bij SBB, maar die zullen denk ik nog niet verleend zijn. Dus je zou als eerste aan de bel moeten trekken bij SBB, moet je wel met goede argumenten komen natuurlijk. Een argument zou b.v. de intrinsieke waarde van de natuur kunnen zijn en dat de natuur die heeft is ook één van de grondbeginselen van de nieuwe Natuurbeschermingwet. Als de natuur intrinsieke waarde heeft, dan geldt dat m.i. ook voor een individu in die natuur. Daarnaast is de Biesbosch een Nationaal Park, waar de natuur beschermd wordt, vreemd dat er dan door beroepsvissers in bepaalde delen van het gebied de visstand compleet gedecimeerd wordt. Daarnaast, wat er gebeurt heeft totaal niks met natuurbeheer te maken. Men past het wegvangen (van vooral brasem), wel toe als beheermaatregel, maar dat is bijna altijd eenmalig. Dit is m.i. stelselmatig complete vispopulaties naar de knoppen helpen, dus puur overbevissing.
Pacht levert natuurlijk ook geld op voor SBB, dus dat zou je ook nog als argument kunnen inbrengen. SBB verloochent zijn principes (natuurbescherming) voor een paar zilverlingen.
Ik laat het hier eerst even bij, stof tot nadenken!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-11-2016 02:04

M.a.w., Hilco: een juridisch welles-nietes. Weinig winnaars bij zo'n zaken...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-11-2016 02:17

Je moet ergens beginnen, stel je op wat voor manier dan ook SBB in een kwaad daglicht in deze kwestie en mogelijk gaan ze nadenken. Iets met publieke opinie. Zij geven tenslotte de toestemmingen uit. Zonder toestemmingen, geen beroepsvissers.

Wist trouwens niet dat jullie Nederlandse brasems importeerden, puur ter lering en vermaak.
Lijkt we een Walhalla voor die beesten daar bij jullie, vreten in overvloed en word je gevangen, word je netjes behandeld en daarna mag je weer terug naar het paradijs.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-11-2016 05:51

Hoedemakers Mark schreef:Ben ik dan toch de laatste die wakker is?

Nope jullie hebben verschrikkelijk liggen slapen toen jullie dit project hebben gestart, alles vanuit eigenbelang!!!
Hoedemakers Mark schreef: @ Cees: 't zit diep he.

Goed geraden!!! Weet je waarom?
Hoedemakers Mark schreef: Ik help effe:

Omdat ik een verschrikkelijke hekel heb aan gasten die links lullen en rechts vullen en daar hoor jij zeker bij.
Je mag je gerust aangesproken voelen, je mag me een lul vinden, interesseert me geen zak.
Als jij denkt dat op een groot NL's forum klagen geen zin heeft, het topic van Rik nooit gezien over de paling maffiapraktijken in het Lage Bergse Bos???
De heer Bongers had het zo gevonden, ik hoop dat ie zich nu nog schaamt en jij ook, met je TRUTPUT!!!!
Hoedemakers Mark schreef: Vroeger: kale oevers, verstoorde biologische huishouding, overwoekerende plantengroei, trutput, surfclub zet tonnen brasem uit, fout, wat wil je: kweker zegt 't, roofvisstroperij, trutput.

Vroeger lees 8 jaar geleden werd er rond deze tijd gevochten voor de laatste huurbootjes omdat de witvissers er mee weg waren, 2/3 van de vloot in Hank is al opgedoekt 1/3 ligt te verrotten.
Haalde je je karpernet onder de steiger door dan kreeg je dit niet opgetild vanwege de massa dikke blankvoorn.
Hoedemakers Mark schreef: Nu:

Dood en verderf. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Hoedemakers Mark schreef: Bottomline:

Karpervissers wakker schudden en het lijkt effect te hebben, weten ze ook eens wat er speelt en zijn er weer wat fabeltjes uit de lucht, onze achterban lees SVN houdt namelijk wijselijk hun mond.
Is ie weer!!!!
download.jpg
(4.72 KiB) 2518 keer gedownload

Hoedemakers Mark schreef: BTW: Ik heb m.b.t. Nederlandse problemen zelfs géén agenda.

Die agenda gebaseerd op misschien wel onwetendheid, maakt het niet minder erg, nu weet je het wel dus mocht je ooit nog eens zo'n projectje start op een putje....... ja sorry ik wrijf het er graag in ben hard van tong. :wink:
Hoedemakers Mark schreef: Vergeet niet de emotie te laten regeren...

Uiteraard maar dat ligt in de aard van het beestje, ik ben een gevoelsmens nou en???
Kun je het niet aan??? :roll:

En dat het niet persoonlijk bedoeld is bewijs ik met het feit dat ik je uit wil nodigen om een keer mee te gaan genieten in de Biesbosch, voor mijn part een heel weekend dan maken we misschien nog wel een kansje. Zo koud is het niet tegenwoordig kun je ook gewoon zonder kantine wintervissen :lol:
Iets van jou leren kan ik sowieso, jij gaat nog lachen als je ziet wat voor visser ik ben maar daar ben ik trots op :D
Lekker aan prullen, veel plakband en ty wraps, kut en hier pak aan roepen, bbq met vers vleesch van de slager, altijd oog voor de natuur, maar vooral rust en genieten.

Ik denk dat wij het best kunnen vinden samen hoor, zonne kwaaie ben ik echt niet!!!!
Laatst gewijzigd door Harm Rademakers op 23-11-2016 05:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-11-2016 05:56

Hilco Meijer schreef:Wist trouwens niet dat jullie Nederlandse brasems importeerden, puur ter lering en vermaak.
Lijkt we een Walhalla voor die beesten daar bij jullie, vreten in overvloed en word je gevangen, word je netjes behandeld en daarna mag je weer terug naar het paradijs.

Wildvang brasem houdt het gemiddeld geen half jaar vol......
Heb je die trutputjes weleens gezien daar???
Zit zomaar 30-40 man te vissen in het weekend op een rijtje in een bakje van een halve ha, vangen ze d'r 20kg niet bij elkaar beginnen ze te klagen bij het bestuur, gevolg nog maar 1,5 ton erbij. :evil: :evil: :evil: :evil:
Denk eerder dat de matige vangsten aan het iq van de vissers ligt trouwens.....
https://www.youtube.com/watch?v=QEShp-MQm9c

Dit ga je in een rechtszaak niet winnen, ken je geschiedenis voorspel de toekomst.
Nee maak het kenbaar aan het grote publiek, gewoon met een camera er op, hoor mensen die er over gaan uit.
Ik wil wel helpen hoor, heerlijk om van die linkse draaiers vast te lullen :lol:
NIEMAND kan dit namelijk verantwoorden.

Oh ja snoek en baars wordt ook gewoon aangeland, m'n vismaat met z'n eigen ogen gezien.
Ook daar pak je hem zomaar niet op, zegt ie namelijk gewoon dat hij op de Zandmeren heeft gevist waar hij Zalig Visrecht heeft en alles mee mag nemen.
Je hoeft hen niks te leren hoor en iedereen houdt ze een hand boven het hoofd, waarom eigenlijk????
Klinkende munt!!!
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

23-11-2016 09:50

cees
je hebt volledig gelijk wat betreft bb en beroepsvissers
wat ik probeerde uit te leggen heeft niets met groot water of trutput te maken
als wij in nederland mensen hadden zoals onze zuiderburen mark en theo
dan hadden we dus meer mensen die ervoor wilde knokken
mensen die willen knokken voor hun sport en de vis , en zich belangeloos inzetten
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

23-11-2016 10:04

http://www.rokerijdegroot.nl/nl/producten/voorn/
http://www.rokerijdegroot.nl/nl/producten/brasem/

En wat niet als pootvis nodig is wordt gerookt :cry:
Al dan niet voor de export.
Het is echt niet alleen die paar ton vis die visverenigingen in hun putje kiepert.

Alles wordt uit de kast gehaald om de snoekbaars om te zetten in dollars.
Bijvangst is echter ook geld en geld gooi je niet weg.

En als het dan straks minder wordt heeft god dat beschikt.
I love it when a plan comes together!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

23-11-2016 14:35

Mijn reactie/ervaring heb ik gepost omdat ik steeds lees dat het daar allemaal zo fantastisch geregeld is. Voor de mensen die er mogen vissen inderdaad wel. Er er zal ongetwijfeld veel voor gedaan zijn, daar twijfel ik ook niet aan. Maar dat wachtlijst gedoe staat mij gewoon zwaar tegen. Het is echt wel een mooie put met een schitterend uniek bestand.
Let op slagboom !
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-11-2016 14:46

Kan en wil Sportvisserij Nederland nog actie ondernemen?????
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-11-2016 14:48

SVN is bezig met hoger beroep.

Wist trouwens niet dat jullie Nederlandse brasems importeerden, puur ter lering en vermaak.
Het werd eerder al aangehaald. Maar ook in het Nederlandse grensgebied, bijvoorbeeld hier dichtbij - in 't Zeeuwse, nabij België - klaagden de feeder/witvissers (Nederlanders en Belgen) regelmatig steen en been over de brasemvangsten. En hoewel 't met die beesten nog steeds vol zat/zit, had/heeft men met brasem uitzetten weinig problemen ('t slechte vangen lag aan karpervissers :roll: ). Moet je daar eens als visser met een spod of voerboot met een bak gevuld met dikke drab aan de slag gaan. Pfff, volop grote brasem, ook voor 't klagen...

Ach, er schreef eens iemand; ..'There's a thin line between fishing and just sitting on the bank'.

Overigens is dat water een goed voorbeeld van de andere kant van de medaille; Geen waterplant te vinden en bruin als koffie (..kids vinden de schapen er leuk, dus er wordt soms gecombineerd). Daarmee een duidelijk negatief sfeerloos voorbeeld wat te veel vis met een water doet, maar dus ook meteen wat een juist vis bestand in positieve zin aan een water zal bijdragen. Zo te lezen vanuit Cees z'n visserij loopt dat in de BB dan ook ondertussen compleet scheef...

En beroepsvisserij: Op het Zoommeer, toen het (seizoensgebonden) palingverbod recent van kracht was voeren ze overdag eens recht onder de kant - ik zat achter een grote opening in tussen twee rietkragen - geruisloos bijna m'n hengeltoppen eraf om een ongemarkeerd palingfuik te lichten. Ze schrokken van m'n, 'gaat ie lekker met de paling', en ik heb 't op dat moment verder gelaten voor wat 't was, want onder m'n auto - die toen regelmatig achter de dijk geparkeerd stond - had ik helaas nog steeds vier banden nodig om thuis te komen. En dan komen groene BOA's een keer daarop langs en denken ze dat ik juist een stroper ben omdat ik een klos metseltouw in de auto heb liggen!? Ik vertelde ze dat ik ook altijd grote tie-wraps bij me had, maar dat dit mij dan nog geen ontvoerder maakte. Bovendien zat ik achter twee hengels, en als het me om een maaltje zou gaan, zou ik dan niet een fuik zetten..!? Dus u heeft fuiken? ..'Ja, palingfuiken.., in de polder gelicht omdat ik er met de hengel onderwater aan vast zat (trollen en penvissen) en die hangen nu aan m'n schuurtje ter decoratie!'. 'U mag niet zomaar een fuik lichten hoor'... :-? Ach, ik heb ze maar over die beroepsvisser in die hoek verteld.

En Mark
@ Martijn: slechte ervaring gehad aan Heylakker? Jammer voor je. Ik voel me niet aangesproken.
Ja, Martijn heeft ook altijd wat te zeiken. Helemaal mee eens. Maar het was Dennis die z'n ervaring deelde hoor :D. :wink: @Martijn

PS: Zelf heb ik een aantal maal zulke drukwater visserij ook geprobeerd.., en ik trek het niet. Ergernis alom. Moet je gewoon liggen denk ik. Klein water vindt ik niet eens zo erg. Al helemaal niet wanneer ik een paar uurtjes met de pen ga vissen. Maar 't moet er gewoon rustig zijn en liefst ook sfeer ademen. En ik moet vooral niet het gevoel hebben dat ik aan zo'n water van alles moet delen, anderen voor mij gaan bepalen wat ik moet beleven en hoe, en ook nog eens het genot van een vangst niet dicht bij mezelf mag of kan houden terwijl de vraag, 'voor welke vis zit jij? :o ', ook nog eens de revue kan passeren. En omdat ontsnappen hieraan - zeker met gezinsverplichtingen - steeds lastiger werd heb ik me twee jaar terug - onder de noemer; gezelligheid - zelfs bezondigd aan de 'weglopen met een draadloze souderbox karpervissen'. Mensen.., dat heeft in mijn ogen HELEMAAL NIETS met vissen te maken!!! Da's hangen voor 't hangen. En ik voelde me op een bepaald moment zelfs leger dan m'n sounderbox batterijen...

en een zo groot mogelijk maatschappelijk draagvlak daarvoor vinden.
Wat ik al aangaf: De gehele waterrecreatie heeft last van de welige wiergroei en onderneemt stappen of is het van plan. Is voor veel waterrecreanten helaas niet relevant dat de weelderige wiergroei mede door zware overbevissing komt en buitensporige E.U. ideeën...

Ook op wateren waar geen beroeps vist is het zichtbaar en ook in onze buurlanden, België heeft nu steeds meer waterzuiveringen en geen open lozingen meer
Ik heb me vorig jaar eens verdiept in de visstand bemonsteringen over de jaren heen (gewoon te googelen) in de kanalen Dessel - Schoten, 't Kempisch, Albertkanaal, Verbindingskanaal. En de resultaten waren - hoewel afhankelijk van stuwvak - hoofdzakelijk pover. M'n vangst, ondanks telkens diverse voerbeurten, op Dessel schoten zo bijvoorbeeld ook. En na wat ik las begreep ik dat de bestanden in die regio nooit erg florissant geweest zijn.

Eerst over de olifanten discussiëren dan de mugjes. Enkele tonnen :o lees paar duizend ton!!!
Hoe ga je anders die 100'den gemeente vijvers stocken in Bels????
De schubkarpers liggen hier gewoon op de maandagmarkt, waarschijnlijk voor onze oostelijke vrienden.

Wat betreft hoopjes 'kalk' aan het water toevoegen. Zoals ik aangaf is dat eker handig om slib op te ruimen. Kan je vervolgens als visser weer meer voeren. Ja, geldt ook in m'n eigen vijvertje. Hoewel het voeren daar begrijpelijk een ander doel heeft.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 23-11-2016 14:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

23-11-2016 14:51

Voor die Brasems weet ik nog wel een paar wateren. Gratis af te halen wat mij betreft! :D
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-11-2016 18:29

sportvisserij vertrouw ik voor geen meter meer sinds dit "incident" tijdens een bemonstering naar de vis stand.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-11-2016 19:54

Boeven zijn het Rik hele smerige vieze vuile boeven, geen goed woord over voor dat klootjesvolk.

Wij betalen hun salarissen en wat krijgen we er voor terug, uit d'r nek kletsende BOA's die je midden in de nacht wakker komen maken terwijl je niets verkeerds doet en dat weten ze voordat ze je gecontroleerd hebben ook al wel.
Maar ja weer een vinkje op de lijst hé, alweer een vissertje kunnen pesten.
Ooit 3 keer gecontroleerd op 1 dag door zo'n schapenzak terwijl ik vanuit de boot aan het vissen was die op staken lag.
Wat denk je dat ik in hemelsnaam ondertussen heb gedaan met dat klote pasje, m'n reet afgeveegd????

Nee hele uitzendingen wijden aan een hoefijzer trutteputje in Engeland volgestampt met gekweekte rommel, de oesss en de aasss waren niet aan te slepen. WK trutteputten vissen is natuurlijk wel erg belangrijk.
Ik schaamde me kapot als collega's aan me vroegen of dat nou vissen was :oops: :oops:

SVN jullie moeten je diep schamen zeer diep :evil: :evil: :evil: :evil:

Het is dat die BOA's hier zo fanatiek zijn anders zou ik nooit van m'n leven meer zo'n pasje aanschaffen!!!!!!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-11-2016 21:03

Hilco Meijer schreef:Kan en wil Sportvisserij Nederland nog actie ondernemen?????

Nee veel te druk met onzin uitkramen en geld binnen harken dat aan nog grotere onzin wordt uitgegeven.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-11-2016 22:43

Heren, jaren geleden is deze strijd helaas al verloren betreffende de grote waterlopen in ons land. Bij veel oudgediende van KWO komt nog het stoom uit de oren als zij er aan terug denken. Grootste lachertje is de VBC in ons land die eerst door onze strot geduwd zijn en vervolgens weinig voorstelde op veel o.a. rijkswateren. SVN is daar met open ogen ingetrapt jaren zijn ze aan het lijntje gehouden met mooie woorden die achteraf niets voorstelde. Herinner me nog dat we als KSN hier over vragen stelde aan de toenmalige voorzitter. Kwaad werd die dat ik de brutaliteit had dit onderwerp wederom aan te roeren. Noem het maar een zoethoudertje de vele karpers die uitgezet worden met jullie euro’s. Tuurlijk worden er nog steeds grote biggen gevangen op grote waterstromen. Monitoren moet uitsluitsel geven of het in verhouding staat met hetgeen is uitgezet.

Groetjes van een oudgediende,
Peter
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-11-2016 22:59

We laten het er niet bij zitten toch, als SVN niet volledig achter ons staat zoeken we wel een andere serieuze instantie op die ons ook serieus neemt.
Ook al hebben deze jongens veren, hier zaten ook oude rechten aan vast en zie wat hen is gelukt.
Samen staan we sterk!!!
http://stophetzwanendriften.nl/

5 jaar geen beroeps en de visstand zal weer helende zijn, kerpels is een ander verhaal maar onze centjes kunnen daar aan bij dragen.
Als er geen beroeps meer op zit stort ik alla minuut 500 euro in een potje, en ik ben een man van z'n woord 8)
Flink voeren dan worden ze vanzelf weer groter en ja de dikke biggen zitten er geloof ik nog wel krijg ze alleen niet gevangen maar dat ligt vooral aan mezelf :wink: :oops: :lol: :lol: :lol:
Die loners blijven toch de spelden in een mega hooiberg.
Dikke snoekels weten de zege dans ook te ontspringen maar mijn jerkdansje dan weer niet en weet ik dus wel goed te raken 8)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-11-2016 23:10

Niet voor 500 euro aan pannekoeken trouwens, wel gewoon lean mean fighting machines 8) 8) 8)
Die zijn misschien nog goedkoper ook dan die fancy gevalletjes????
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-11-2016 23:56

Hoe zit het met de visrechten buiten de Biesbosch, oftewel het Benedenrivierengebied.
Door wie worden die verleend? De Nederlandse Staat?
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

24-11-2016 00:23

http://www.visstandbeheercommissie.nl/toolkit/visrechten/kamer-voor-de-binnenvisserij.html

Deze instantie verleent uiteindelijk de goedkeuring en blonk uit in afwezigheid bij de zitting in Breda inzake ondoelmatige bevissing door Klop en Co.

Lees even mee bij handhaving:

De visrechthebbenden zijn volgens de Visserijwet eindverantwoordelijk voor het visserijbeheer. De controle op en handhaving van de gemaakte afspraken valt buiten de Visserijwet en ligt vooral bij de visrechthebbenden zelf.

Voor de binnenvisserij geldt dat de eigenaar van de ondergrond van een water (veelal) ook eigenaar is van het visrecht. In de meeste gevallen verhuurt de eigenaar het visrecht aan een hengelsportvereniging of een beroepsvisser.

De huurder wordt daarmee de visrechthebbende.
Een huurder heeft de mogelijkheid om een ander te laten vissen onder zijn/haar verantwoordelijkheid. Daartoe geeft de huurder schriftelijke toestemmingen uit
.

Dus in de Biesbos is Staatsbosbeheer verantwoordelijk voor de handhaving en daarbuiten Rijkswaterstaat, tenzij het water gehuurd wordt door een beroepsvisser, dan moet hij zichzelf controleren.

Tenzij SVN de wateren pacht (huurt) dan is zij visrechthebbende en ligt de controlerende taak op het (ook van het beroep) dus bij SVN :roll:
Dat zou zo zijn als er een VBC was, maar wat blijkt.
Een VBC hebben ondermijnt het buiten de deur houden van controle.
I love it when a plan comes together!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-11-2016 02:04

Heb me nog wat verder in de materie verdiept en word steeds wat wijzer. De feiten zijn wel wat anders, zoals ze hier voorgeschoteld worden. Achter de schermen, zijn veel mensen bezig om de situatie zoals die nu is, te veranderen in het belang van de sportvissers. En dus om overbevissing te voorkomen, b.v. door het instellen van vangstquota’s. Drijvende kracht is Sportvisserij Zuidwest Nederland.
De hoger beroep zaak, om de toestemmingen voor het vissen in de Biesbosch ongegrond te verklaren, ligt momenteel bij de Raad van State.
Op grond van oude afspraken is Sportvisserij Zuidwest Nederland verplicht om toestemmingen te verlenen aan beroepsvissers voor bepaalde delen in het Benedenrivierengebied (overigens zonder zeggenschap). Daarnaast verleent de overheid toestemmingen.
Dat zijn de feiten. Al met al een behoorlijk complexe materie.
De beroepsvisserij zal op korte termijn niet verdwijnen, mogelijk in de toekomst wel, maar daar hebben we nu niks aan. Daarnaast hebben de verschillende sportvissers, natuurlijk ook verschillende belangen. Wij zijn karpervissers en willen karpers vangen, of je dan SKP vissen moet gaan uitzetten op dat soort wateren??? Mogelijk heeft het weinig, tot geen zin.
De oplossing???? Zoals de zaken er nu voorstaan, zijn m.i. het instellen van vangstquota’s het hoogst haalbare, wheeling and dealing en van daaruit verder werken.
Ik snap de emoties, maar die zullen helaas tot niks leiden.

Harm (what’s in a name), als je geluk hebt, worden de goedkeuringen voor de Biesbosch nietig verklaard, of sterk ingeperkt.
We zullen het zien.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

24-11-2016 05:34

De Biesbosch is een door de natuur afgepakte polder, ja mannen daar hebben wij het als immer dijken gravend volkje verloren. :cry: :oops:
Maar laten die gekke Hollanders uiteindelijk wel als winnaar uit de bus zijn gekomen, we hebben er het mooiste natuurgebied van NL aan over gehouden, uitgeroepen dan. Heb zelf nooit een mooier stukje Europa gezien maar ben dan ook niet zo'n wereldreiziger.
Wat mij betreft hoeft er helemaal niets uitgezet te worden, slechter dan nu kan het nooit worden.
De natuur is altijd nog zelfregulerend, ieder water krijgt dan ook de visstand die het verdient, totdat het beroeps om de hoek komt zetten.

Ze zijn er mee bezig heb ik lang genoeg aan moeten horen :evil: :evil: :evil:
D'r gebeurd niks en ook bij SVZWN is er veel mis en wordt er geschoven, ook zij hebben vergunningen uitgegeven terwijl ze lagen te slapen zeggen ze, of slapend op een berg centjes......

Zoals de Biesbosch vertakt is zo ziet het hele vergunningsysteem er ook uit maar vervang het water voor klinkende munt en zie waar het allemaal terecht komt.

Ik wil het bij Zembla of ander kritisch programma langs zien komen, stel misstanden aan de kaak!!!!
We willen de zalm terug, alles is mogelijk!!!!

Voor ik het vergeet, wel bedankt voor je hulp Hilco jij bent iemand waarvan je op aan kunt en het is me wel duidelijk dat je niet te beroerd bent om je hersenen aan het werk te zetten.
Ik ben daar toch iets te simpel in maar spreek m'n waardering daar wel gewoon voor uit natuurlijk.

Bart en ikzelf zijn vismaten, hem gaat het nog meer aan het hart want die heeft de gouden tijd nog wel meegemaakt.
Hoeveel meters vingen jullie toentertijd op een jaar??? En hoeveel geld spendeerden jullie daar aan? Kan maar beter niet vragen hoe de stand dit jaar is :evil: :evil: :evil: :evil:
Jullie inderdaad want snoekvissen op de rivier doe je samen. 8)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

24-11-2016 06:09

Weet iemand trouwens ook van de perikelen op het Volkerak af?
Het top snoekwater van Europa met heel veel potentie om een gigantische toeristische industrie op te zetten.
Hier samen met Bart 8)
SAM_0210.JPG
(81.85 KiB) 2293 keer gedownload

Nee men gaat het zout maken, vooral vanwege de plantjes, de heren met een dikke bal in hun keel (de zeilbootbeziters) klagen namelijk over de plantjes. Die mannen worden namelijk wel serieus genomen. Ze gooien het natuurlijk op blauwalg maar dat heb ik er al jaren niet meer gezien en is ok makkelijk te voorkomen.

Wat krijgen we er straks voor terug, brak kansloos water, zoetwater wordt toch zo schaars in de toekomst???, en wat sprotjes.
Bedankt SPROTVISSERIJ NEDERLAND.
02_69472.JPG
(45.52 KiB) 1458 keer gedownload

Het is 1 pot nat :evil: :evil: :evil: :evil:
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

24-11-2016 08:27

Om je vraag te beantwoorden Cees, tussen de 30 en 40 meter plussers per jaar in de maanden september t/m februari. Nu ben je al blij als je een schooltje vis op je dieptemeter waarneemt, dan heb je kans dat je beet krijgt.

Maar waarom voeren de partijen weer overleg in achterkamertjes ?
Kan het niet openbaar?

Ik dacht dat sinds Pim Fortuin dat poldereen wel voorbij was.
Alles riekt ernaar dat in achterkamertjes dingen gebeuren die niet kloppen, verborgen moeten blijven voor het volk. In achterkamertjes doe je voor wat hoort wat.

Nu zal er wel gezegd worden dat dat niet zo is, maar treedt dan out in the open.

Het lijkt erop dat er afgesproken is dat ze de Nederlandse visser aan de street- en rockfishing gaan praten. Beetje aas voor aasvisjes vangen aan een tandenstoker, in plaats van woeste straatvechters tijdelijk uit een rivier te halen.
I love it when a plan comes together!