De topmaand..


Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

01-11-2016 18:58

Er word geharkt geslacht en hele geheugenkaarten vol geschoten..alleen niet bij mij en mijn kenissen!
Kunnen we nu echt niet vissen of moet de 'slachttijd' nog komen?!?

Wat mij opvalt is dat hoe later in het jaar cq minder lijnen de resulttaten toenemen.
Een dooddoener, maar wel een trend de laatste jaren.
Dec de nieuwe topmaand?
Hoe ervaren jullie dit mannen?

Gr
Ps die terminologie van nu is behoorlijk simpel, maar ach we moeten ons maar niet meer storen..
Henk Kat;stel dat Joris stel..
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-11-2016 19:04

Hier in de tuin zijn nog volop bijen en wespen in de weer, alles is anders, boven en onder water
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

01-11-2016 19:13

Zo is het Herman, maar deze tijd van het jaar zou het moeten knallen volgens de cracks.
Watertemp is goed, op diep water, maar de bekken gaan niet massaal naar beneden.
Boilielam, natuurlijk voedsel, wat op sommige wateren totaal niet lijkt af te nemen, of druk.. Herrie lijnen zzeg het maar.
Wat een hobby hè, schitterend.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-11-2016 19:21

Cracks waren vroeger de mannen die het wisten te vertellen, mannen van de waterkant, die wisten wat er daar gebeurde, hoe het moest en zo, de cracks van tegenwoordig manifesteren zich door product promotie en al die gekkigheid meer, niet echt mijn ding, ik blijf het lekker nog wel zelf uitvinden, iets met voldoening en plezier en zo.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-11-2016 20:37

Mijn ervaring is dat de omslag weer veel te snel gegaan is, net als voorgaande jaren, zo had je nog 25 graden, en boem, een zeer koude wind met langdurige wind die zeer guur aan voelt, de afkoeling die zo snel gebeurt waarbij de vis spontaan stil gaat liggen, als het nog gaat gebeuren dat HARKEN, dan moet het deze week zijn. Na een volle week 1030 luchtdruk is sinds vandaag eindelijk de luchtdruk naar 1002. Mijn voertje ligt er al in, zondags 4 a 5 kilo bollen, vanavond 2.5 kilo bollen, donderdag nog een kilo, en vrijdag gaan we knallen. Ze voorspellen in ieder geval goed weer ! Hierna gaan we de winter stekken op zoeken, geen voer meer, lekker instant knallen :)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-11-2016 20:46

ik had hem vandaag op 1020 Rik.

Groet, Peter
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

01-11-2016 20:54

Geen wind, oosten wind, beetje draaien. Dat doet ook geen goed. En inderdaad een veel te snelle omslag. Ik heb de laatste paar sessies ook geblankt.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

01-11-2016 21:10

Heel vroeger was september de maand. Een hele tijd daarna was het oktober. Nu zou het me niets verbazen als je ze in december met een harde zuidwester nog goed gaat vangen.
Op mijn water vang ik er af en toe eentje vlak voor donker, terwijl er overdag geen actie is.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-11-2016 21:28

Rik koster schreef:als het nog gaat gebeuren dat HARKEN, dan moet het deze week zijn.

Mag het ook een week later zijn ? Ik wil de dertiende nog weer een weekje naar Fr, hoop dat het dan inmiddels een beetje stroomt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-11-2016 21:28

Peter van Loo schreef:ik had hem vandaag op 1020 Rik.

Groet, Peter


Hmm ik zie nu dat er bij 1 app 1020 staat,een andere app 1002.5 en op buienradar ook 1020.

Ik ga die ene app maar is in de gaten houden,blijkbaar is die niet best....
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

01-11-2016 22:04

wat betreft de wind en luchtdruk... check de site/app van windfinder eens
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

01-11-2016 22:20

Het is in ieder geval erg snel afgekoeld zoals Rik al zij, op de diepere plassen kun je nog wel even doorgaan met voeren en vangen (mits je al een stek had opgebouwd, nu beginnen is te laat!)

Voor de ondiepere wateren was het afgelopen week al semi wintervissen.

Daarnaast speelt goed aas ook een hele grote rol en minstens net zo belangrijk de manier hoe je dit inzet.

Geloof me maar dat het komende jaar een hoop aas (boilie) bedrijven gaan omvallen, een hoop van de "boilie boeren" hebben naast hun bedrijf ook weer een gewone baan.

De vissen worden steeds kritischer en bollen die niet kloppen laten ze links liggen.

Met een goede boilie, inzet en stekopbouw vang je gewoon vissen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-11-2016 22:36

Je kan het ook merken aan het blad aan de boom, de hark sessies die ik vroeger mee gemaakt heb, waren haast allemaal met kale bomen, of het blad dat me om de oren waaide, het water was dan vaak nog een graad of 15.
Nu heb ik sinds vandaag pas echt blad om me oren Iemand vliegen, enkel is het water nu rond de 12 oppervlakte en is het geen stabiel weer, en nog steeds afkoelend water in de nachten. De natuur veranderd elk jaar, eendjes geboren veel te vroeg of veel te laat, zeer weinig wespen dit jaar, een overvloed aan muggen, de vogels die normaal naar het zuiden gaan blijven de gehele winter hangen, en het ijs ligt er nooit langer op als een week.
De vis hoeft zich ook niet meer vol te vreten de laatste jaren met die kwakkelende winters :) het natuurlijke aas gaat ook haast niet kapot.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-11-2016 22:39

Ik denk Arno, dat je gelijk krijgt en dat kon ook niet anders, de markt is meer dan verzadigt, iedere Jan Boerelul meende maar een boillie bedrijf te moeten starten en het gevolg is een hoop ellende op de markt
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-11-2016 02:07

Interessant onderwerp, maar krijg daar maar eens een vinger achter!
Bij mij is het zes weken geleden al begonnen, ik vang zo nu en dan nog wel vis, maar het is mondjesmaat. Steeds iets anders instant proberen levert eigenlijk alleen nog wat op.

Grote vraag is natuurlijk, ligt het aan de vis (b.v. door bepaalde omstandigheden), of ligt het aan de visser. Ik denk persoonlijk het eerste en ben dan ook bang, dat er de komende tijd geen verbetering zal optreden.
Oké, stel het ligt aan de vis, hoe kun je daar op inspelen? En dan wordt het al heel moeilijk, omdat we onmogelijk kunnen weten wat de oorzaak is. Dat kan namelijk van alles zijn en verschilt waarschijnlijk ook nog eens per water (bestand, hengeldruk, hoeveelheid voer etc.).
Wat mij wel opvalt is, dat ik al een hele tijd bijna geen activiteit van azende vissen zie, dus misschien hebben ze gewoon geen of heel weinig behoefte aan voedsel. Met de huidige watertemperaturen, hebben ze voor hun energievoorziening sowieso al bijna niks nodig en heeft een vis in de zomer al het nodige opgebouwd en hij laat ons aas liever links liggen?
Beest wordt liever niet gehaakt natuurlijk! Gaat ie misschien eerder over op het aanwezige natuurlijk voedsel wat er nog is (om zijn dagelijkse energiebehoefte te dekken). Ik zie ze b.v. nog wel tussen de rieten.
Vis je op een overbezet (betaal)water of een water met weinig hengeldruk en dan kun je mogelijk nou nog wel goed vangen?? Ik weet het zijn speculaties, maar je bedenkt wat.

Rik, ik heb er een hard hoofd in, hoop zaterdag iets van je te horen (positief of negatief).

December zou idd, misschien best goed kunnen zijn, moet je wel op de juiste plaats vissen!

Goed aas speelt altijd een rol, maar dat hoeven niet altijd per se bollen te zijn natuurlijk.
Denk dat het in dit verhaal overigens ook een ondergeschikte rol speelt.

Ben je momenteel één van de tig bollenboeren, dan heb je een ongewisse toekomst.
Alleen de slimme en grote spelers blijven over, weet je het nodige van marketing (o.a. via social media), heb je een uitgebreid netwerk in het wereldje en ben je daarnaast ook nog eens een bekende karpervisser, dan ben je al een heel eind.
Vroeger was aas maken een ambacht, uitgeoefend door gedreven karpervissers.
Tegenwoordig is het vooral eenheidsworst en het merendeel komt dan ook uit de fabriek.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-11-2016 07:30

Ik laat het nog wel even weten zaterdag, echter heb ik gisteren niet gevoerd, had wel het aas bij me, ik laat er elke avond de hond namelijk uit. Maar de luchtdruk was hoog, het was windstil en een spiegelglad wateroppervlak, dus heb er niks in gegooid. De stek in kwestie is mijn winterstek, levert al 3 jaar karper op in de winter, dus dat zit wel goed. Ik bekijk het van dag tot dag, en als het weer tegen zit dan voer ik helemaal niks meer bij tot vrijdag. Dan is die 5 kilo van zondag wel genoeg geweest of mischien zelfs teveel.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

02-11-2016 10:38

Dat je ze niet ziet springen betekent niet dat ze er niet kunnen liggen, ik zou vanavond 125gram de hengel voeren en morgen 250 gram de hengel.

Kans is groot dat een paar grote vissen nu de stek domineren.

Als je het echt wil weten dan leg je er een hengel op vanavond, krijg je binnen een half uur beet> gooi er maar een kilo op en als je geen beet krijgt 125 gram.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-11-2016 11:16

Gaat niet om het zien van activiteiten Arno, meer om het weer type, niet echt het type van.... de vis vreet.
Vandaar dat ik even geduld heb op aankomende weerberichten. Staat er vanavond een lekker windje op gooi ik er wel een kilo op :)
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

02-11-2016 11:26

Och och.. Ik meen mij te herinneren dat de watertemperatuur vorig jaar ook zo hard kelderde in oktober. Die harde daling in watertemperatuur zorgde er vorig jaar oktober voor dat veel wateren een week of 2/3 compleet plat hebben gelegen. Er werd veel geblankt, veel jongens waren van mening dat de winter begonnen was en hebben hun hengels in het vet gezet.

Echter bleef hij en november/december gewoon op een relatief stabiele waarde staan. Dat waren dan ook de maanden dat ik nog flink heb kunnen harken in zowel eigen land en in Frankrijk. Eén van de topvissen van een specifiek Frans water ving ik afgelopen december tussen kerst en oud en nieuw. :roll:
Stop wishing... Go fishing!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

02-11-2016 12:22

2 topmaanden als een gek snoeken lopen slachten het was ongekend, nog nooit zo'n periode meegemaakt. 8)
Kerpel heb ik niet op gevist dus kan er niet over mee praten. :P
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

02-11-2016 13:14

David Janssen schreef: Eén van de topvissen van een specifiek Frans water ving ik afgelopen december tussen kerst en oud en nieuw. :roll:


Die periode was ook wel erg bijzonder. Ben vlak voor kerst ook naar Frankrijk gegaan, 15 tot 17 graden overdag, 8-10 snachts. En dan heb ik het over midden Frankrijk.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-11-2016 15:36

Ja vorig jaar kerst.... dan noem je inderdaad iets heel bijzonders op, was geloof ik nog nooit gebeurt sinds het weer bijgehouden word :) dat gebeurt heus niet ieder jaar :p
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

02-11-2016 17:18

David Janssen schreef:Och och.. Ik meen mij te herinneren dat de watertemperatuur vorig jaar ook zo hard kelderde in oktober.


Klopt.
Bijlagen
2nd.PNG
(24.43 KiB) 2385 keer gedownload
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

02-11-2016 18:23

Leuke reacties mooi om de ervaringen van andere serieuze vissers te lezen!
In mijn kleine kringetje van medevissers hoor ik twee dingen.
Sappelen en met een uitzondering écht goed vangen.
De sappelaars, :lol: waaronder ikzelf, vangen wel maar serietjes maken komen weinig meer voor.
Het ligt natuurlijk voor een heel groot deel aan de gekozen wateren...taaiiiii maargoed we daar kiezen we ook voor.

De veelvanger heeft een paar hele goede troeven zijnde, tijd geld en een onbereikbare stek op boezemwater( aanvoer van nieuwe vis) die is écht aan het 'harken'
De overige beviste wateren zijn druk bij tijd en wijlen en de vis kent het spelletje..
Wat mij opvalt is dat de vis (te) zwaar de herfst ingaat en een eindspurt neemt in dec / Jan ondanks de watertemp..
Miss is de druk plus een veranderd klimaat de reden van het opschuiven van het goede vangen?!

De boekjes worden herschreven door de kerp!!
Mooie beesten.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-11-2016 18:55

Ik maak me er niet echt heel druk om wanneer het slachten geblazen word, ik vis gewoon 365 door op onze karpers, echter zou ik werkeloos zijn, had ik net als een x aantal jaren geleden de teller allang en breed vertienvoudigd! Tijd is echt de sleutel tot succes zoals je aanhaalde, zo leer je een water echt lezen, weet je exact wanneer je wat verwachten kan, en wanneer er een extra kilootje aas in kan.in het jaar dat ik werkeloos was heb ik echt brokken gemaakt, de meeste 15 kilo vissen in 1 seizoen gepakt, de waarde vissen gepakt, en de meeste!
Doordeweeks 3 tot 4 nachten, 25 kilo aas ( duivenvoer) en een kilo bollen, week in week uit. In de weekenden thuis, en alle blank verhalen aan horen van de weekend vissers.
Mooie tijden waren dat, echter nu ik een paar jaar later een huisje boompje beestje heb is dat allemaal niet meer mogelijk, er moet gewerkt worden grrr !