De topmaand..


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-11-2016 02:22

Frank Meyer schreef:Leuke reacties mooi om de ervaringen van andere serieuze vissers te lezen!
In mijn kleine kringetje van medevissers hoor ik twee dingen.
Sappelen en met een uitzondering écht goed vangen.
De sappelaars, :lol: waaronder ikzelf, vangen wel maar serietjes maken komen weinig meer voor.
Het ligt natuurlijk voor een heel groot deel aan de gekozen wateren...taaiiiii maargoed we daar kiezen we ook voor.

De veelvanger heeft een paar hele goede troeven zijnde, tijd geld en een onbereikbare stek op boezemwater( aanvoer van nieuwe vis) die is écht aan het 'harken'
De overige beviste wateren zijn druk bij tijd en wijlen en de vis kent het spelletje..
Wat mij opvalt is dat de vis (te) zwaar de herfst ingaat en een eindspurt neemt in dec / Jan ondanks de watertemp..
Miss is de druk plus een veranderd klimaat de reden van het opschuiven van het goede vangen?!

De boekjes worden herschreven door de kerp!!
Mooie beesten.
Gr


Sappelen is inderdaad momenteel de juiste benaming en je moet steeds wat nieuws bedenken. Ik vis vooral op een stadswater, waar de vis het spelletje kent. De hele zomer heb ik daar o.a. met mijn aas en mogelijk ook door mijn systeem het verschil kunnen maken. Nu gelden er denk ik andere wetten, de energiebehoefte van de vissen is veel lager en doordat er geen, of veel minder voedselnijd is worden de vissen ook voorzichtiger. Het is natuurlijk een aanname, maar voor mij zit er wel degelijk een bepaalde logica in.

Heb afgelopen avond met de penhengel gevist, met als aas maden. Was helaas geen succes.

Zondagmiddag met de feederhengel gevist (zonder in het begin extra bij te voeren), method mix gebruikt, met als haakaas een gele miniboilie. Onderlijn gefixeerd in de method feeder. De eerste inworp leverde binnen het half uur veel actie op, oplopende lijn, tikken op de top en meerdere piepen van mijn Delkim. Brasem zit er niet en het lijkt me niet echt logisch dat een blankvoorn een feeder van 30 gram kan verplaatsen. Dus waarschijnlijk toch karper. Om het half uur opnieuw ingooien op een iets andere plek en het meest frappante was, dat de actie steeds minder werd en op het laatst zag ik niks meer.
Bij het feederen, zorgt je voer voor de attractie en je aas moet natuurlijk de vis haken. Gebruik je een method mix, of kleine pellets (zijn heel snel opgelost), die kan een vis niet eten en er ontstaat dus vooral een geur- en smaakwolk rondom je aas. Beest maar voor niks happen natuurlijk, dat doet ie nou eenmaal als ie opgewonden raakt. Je aas heeft niet die attractie en daarnaast ligt ie nagenoeg stil, dus dat spuugt ie weer uit. Dat is in ieder geval mijn idee.
Ik zie dan ook nog andere mogelijkheden.

Ben even aan het klooien geweest in de keuken, dat is nou eenmaal mijn hobby en ik ben er denk ik wel uit. Cedé protein mix (met 40 % water) gaf het beste resultaat, er ontstaat geen wolk, maar er liggen wel allemaal kleine voedseldeeltjes op de bodem, die een vis ook daadwerkelijk kan eten. Een deel stijgt naar de oppervlakte, dus heeft onderweg misschien ook nog wat attractie. Ik draai het om en maak mijn haakaas het meest attractief, daarnaast ga ik mijn onderlijn ook niet meer fixeren in de method feeder en maak ik die ook wat langer.
Ga mijn haakaas ook niet meer in de mal doen, ligt dan dus niet meer op mijn hoopje voer, maar ernaast.
Haakaas zelf, ga ik nog even over nadenken. Stukje leverworst of Smac lijkt me wel wat.
Ga in ieder geval iets afwijkends gebruiken en dus geen bol.

Misschien is het helemaal niks en dan proberen we weer iets anders.
Altijd maar doorgaan en dat is ook mijn levensmotto.

Bijzondere beesten.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

03-11-2016 09:43

Bert Timmerman schreef:Die periode was ook wel erg bijzonder. Ben vlak voor kerst ook naar Frankrijk gegaan, 15 tot 17 graden overdag, 8-10 snachts. En dan heb ik het over midden Frankrijk.


Zo dat was nog eens wat, op 1e kerstdag arriveerde ik op dat water en toen heb ik nog in mijn t-shirtje een rondje om het water gelopen 8) De nachttemperaturen lagen wel rond toen wel rond het vriespunt maar daar trok de vis zich niks van aan.
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

03-11-2016 09:45

Rik koster schreef:Ja vorig jaar kerst.... dan noem je inderdaad iets heel bijzonders op, was geloof ik nog nooit gebeurt sinds het weer bijgehouden word :) dat gebeurt heus niet ieder jaar :p


Nouja ik ben voorstander.. BBQ aan op kerstavond en daarna plankgas naar Frankrijk 8) :lol:
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-11-2016 10:08

Ik wil sneeuw karpers ! Vang elke winter volop karper, maar nooit in de sneeuw grrrr
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

03-11-2016 10:18

ik had er ooit 11 in de sneeuw maar dat is alweer 20 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

03-11-2016 10:59

Rik koster schreef:Ik wil sneeuw karpers ! Vang elke winter volop karper, maar nooit in de sneeuw grrrr


Die staat ook al een aantal jaar op mijn verlanglijstje, een karper in de sneeuw. Ving er ooit eentje met een heel klein beetje sneeuw maar die vind ik niet tellen, alles moet wit zijn.

Interessant topic, als penvisser ben ik beperkt in afstand qua vissen. Wat me opvalt; november en zelfs december kan de vis nog enorm ondiep liggen en azen, echt verbazingwekkend soms. Ik heb door de jaren heen soms het idee dat in het najaar en nov/dec de watertemperatuur minder de activiteit van de vis bepaald dan in jan/feb. Aanwezige hoeveelheid daglicht heeft hier volgens mij mee te maken.
Sowieso is het soms verbazingwekkend met hoe weinig water boven zijn rug ene karper de winter 'doorbrengt'.

Dat idee van volvreten dat heb ik niet, er is minder aanbod, de watertemperatuur is het meest gunstig om lekker actief te doen, vaak veel zuurstof (en dus voedselopname) dus zul je sneller iets vangen is mijn theorie. Ik dubbelde eens een vis, eerst in oktober, tweede keer na een lange ijsperiode eind januari. Verschil in gewicht was 250gram (minder wel te verstaan). Had die vis zich volgevreten? Ik denk van niet.

Verder ben ik er vooral voor om gewoon te gaan, als het niks wordt is er altijd nog wel een atmosferisch verschijnsel dat ik de schuld kan geven :wink:

gr
Andries
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-11-2016 22:42

Zojuist heb ik toch nog ff 2.5 kilo bollen gevoerd.
Zzw 3 a 4 morgen zw 4, ben benieuwd !
Het weer ziet er prima uit voor de vangsten.
Deze stek is in de winter ook productief altijd voor me geweest in drie jaar, ik voer trouwens met de fiber ice van ttb voor degene die het spannend vinden:)
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

03-11-2016 23:47

Ready's of heb je inmiddels een aparte vriezer :)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-11-2016 03:00

Arno van Beek schreef:Het is in ieder geval erg snel afgekoeld zoals Rik al zij, op de diepere plassen kun je nog wel even doorgaan met voeren en vangen (mits je al een stek had opgebouwd, nu beginnen is te laat!)

Voor de ondiepere wateren was het afgelopen week al semi wintervissen.

Daarnaast speelt goed aas ook een hele grote rol en minstens net zo belangrijk de manier hoe je dit inzet.

Geloof me maar dat het komende jaar een hoop aas (boilie) bedrijven gaan omvallen, een hoop van de "boilie boeren" hebben naast hun bedrijf ook weer een gewone baan.

De vissen worden steeds kritischer en bollen die niet kloppen laten ze links liggen.

Met een goede boilie, inzet en stekopbouw vang je gewoon vissen.


Arno,

Ben zo langzamerhand wel heel nieuwsgierig wat jij onder een goede bol verstaat.
Voedingswaarde, hoeveelheid verteerbare energie, attractie (smaak) en mogelijk bepaalde micronutriënten waar een vis behoefte aan heeft, meer kan het nooit zijn.
In principe zijn er dan ook geen bollen die niet kloppen, zelfs die goedkope meelbollen kan een vis in ieder geval nog gebruiken als energiebron.

Maak me vrij.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-11-2016 06:27

Arno van Beek schreef:Ready's of heb je inmiddels een aparte vriezer :)


Nee nog steeds ready Arno :)
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

04-11-2016 08:10

@Hilco Meijer

Ik versta onder een goede bol het volgende:
Goede basismix, dus de goede ingrediënten in de juiste verhouding.
Birdfood basis voor een snelle doorloop.
Attractief/instant en nog beter op de lange termijn.
Hoe langer je voert des te beter je vangt.

Heb vorige week ergens gevist op een water welke het hele jaar door dag in dag uit belaagd wordt.
Op dit water visten nog 20 á 25 andere mensen op karper, toen ik aankwam hoorde ik dat het hele weekeinde er nog geen vis was uitgekomen.
Had zelf geen optimale stek maar na 2,5 dag ving ik mijn eerste vis en daarna ging het bij mij helemaal los.
Na een week hadden de andere vissers bij elkaar 2 kleine vissen gevangen en ik had er 17 waaronder een mooie 34er.

Dit is toch wel overduidelijk een teken dat de boilie waarmee ik vis goed in elkaar zit, andere die er mee gevist hebben hadden een identiek resultaat.

En deze bol was nog een ready gemaakt ook...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-11-2016 20:14

Ik sla dit nachtje over, waarschijnlijk morgen een nachtje mee pikken, het blijft maar regenen, en ik kan de zin niet opbrengen om te gaan in dat weer, kapot van het werken etc :)
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

04-11-2016 21:07

ik sla ook een nachtje over.

net nog ff wat wezen voeren en er zat niemand, gelukkig maar want ik zit op een populaire najaarstek op een circuitwateren dan is vrijdag niet vissen link. maar morgen niet te laat zit ik er weer. :)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-11-2016 01:13

Arno van Beek schreef:@Hilco Meijer

Ik versta onder een goede bol het volgende:
Goede basismix, dus de goede ingrediënten in de juiste verhouding.
Birdfood basis voor een snelle doorloop.
Attractief/instant en nog beter op de lange termijn.
Hoe langer je voert des te beter je vangt.

Heb vorige week ergens gevist op een water welke het hele jaar door dag in dag uit belaagd wordt.
Op dit water visten nog 20 á 25 andere mensen op karper, toen ik aankwam hoorde ik dat het hele weekeinde er nog geen vis was uitgekomen.
Had zelf geen optimale stek maar na 2,5 dag ving ik mijn eerste vis en daarna ging het bij mij helemaal los.
Na een week hadden de andere vissers bij elkaar 2 kleine vissen gevangen en ik had er 17 waaronder een mooie 34er.

Dit is toch wel overduidelijk een teken dat de boilie waarmee ik vis goed in elkaar zit, andere die er mee gevist hebben hadden een identiek resultaat.

En deze bol was nog een ready gemaakt ook...


Natuurlijk zit die bol goed in elkaar, daar twijfel ik niet aan. Ik heb zelf de hele zomer met zo’n bol gevist en die bleef maar vangen.
Denk overigens ook, dat wij in grote lijnen wel dezelfde gedachte hebben over aas.

Wat doet een karper (een generalist) in zijn natuurlijke omgeving? Die stelt, aan de hand van de beschikbare voedselbronnen een zo optimaal mogelijk (uitgebalanceerd) dieet samen. Onderzoekers noemen dat nutritional wisdom. Dat een vis het kan en ook daadwerkelijk doet, bewijzen vele onderzoeken naar zelfselectie van vissen.
Wat is belangrijk in het voedsel voor een vis? De energiewaarde, de voedingsstoffen, de smaak en daarnaast bepaalde aminozuren, mineralen en sporenelementen die onmisbaar zijn voor een vis. Specific hunger is b.v. ook een bewezen feit bij vissen, ze kunnen het zelfs voor een enkel essentieel aminozuur wat ontbreekt in hun voeding.

Kan je dat vertalen naar de praktijk? Ik denk van wel en jij denkt er ook zo over natuurlijk.
Jouw ervaringen en mijn ervaringen laten dat ook duidelijk zien.
Wonderaas bestaat niet, geen enkel water is namelijk hetzelfde. Dat je op sommige wateren het verschil kunt maken, lijkt me wel degelijk evident. En dan heb je het vooral over druk beviste wateren en dat zijn er natuurlijk heel veel tegenwoordig.

Kennis is macht!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-11-2016 02:17

Arno van Beek schreef:@Hilco Meijer

Heb vorige week ergens gevist op een water welke het hele jaar door dag in dag uit belaagd wordt.
Op dit water visten nog 20 á 25 andere mensen op karper, toen ik aankwam hoorde ik dat het hele weekeinde er nog geen vis was uitgekomen.
Had zelf geen optimale stek maar na 2,5 dag ving ik mijn eerste vis en daarna ging het bij mij helemaal los.
Na een week hadden de andere vissers bij elkaar 2 kleine vissen gevangen en ik had er 17 waaronder een mooie 34er.

Dit is toch wel overduidelijk een teken dat de boilie waarmee ik vis goed in elkaar zit, andere die er mee gevist hebben hadden een identiek resultaat.


Ik kom er nog even op terug.

Waarom ging het bij jou helemaal los en pas na 2,5 dagen?

Een karper heeft in zijn darmstelsel ook receptoren, die tijdens de vertering bepaalde voedingsstoffen kunnen detecteren, dus dat duurt even. Daarnaast speelt de lever ook nog een rol, o.a. voor wat betreft de verschillende aminozuren.
Vis je met een goed uitgebalanceerde bol en dat beest heeft zin in vreten, of ie nou honger heeft of niet, dat maakt niks uit.
De juiste verhoudingen, daar draait alles om! En dan gaat het natuurlijk voor een groot deel over de stofwisseling.
Misschien is het deels een kwestie van geluk, maar vis je met zo’n bol, dan heb je goud in handen. Jij ziet het in de praktijk en ik zie het ook.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-11-2016 15:36

Maarten drenth schreef:wat betreft de wind en luchtdruk... check de site/app van windfinder eens
Niet nodig.., bonenschotel gegeten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-11-2016 15:44

Joost Rippen schreef:ik had er ooit 11 in de sneeuw maar dat is alweer 20 jaar geleden.
Ik ook.., maar dat was op de kerstmarkt in Duitsland.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

07-11-2016 09:26

wauw, wat een bijdrage Marco....
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

07-11-2016 19:11

Voldoet dit aan jullie eisen? 8) 8) 8)
Dateert van 27/12/2014

sneeuwkarperen (Custom).jpg
(55.4 KiB) 950 keer gedownload

sneeuwkarperen (2) (Custom).jpg
(60.85 KiB) 950 keer gedownload

sneeuw spiegel 7kg (Custom).jpg
(43.74 KiB) 950 keer gedownload

sneeuw schub 7kg (Custom).JPG
(58.35 KiB) 950 keer gedownload
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-11-2016 19:18

Ja, ja Bert. Er werd in deze posting zoveel geslacht. Kan weinachtskarpfen van een Duitse kerstmarkt er ook wel bij. En wat betref het vele harken wat hier ook plaatsvindt: In Australië maken ze kunstmest voor je gazon van onze geschubte vrienden. http://charliecarp.com/ Dus mocht je milieu vriendelijk willen tuinieren...

Joh Bert, tijdens een kleine 2500 postings (..da's jouw bijdrage x 10) soms een paar korte grollen van m'n hand. Blijk ik nu net jou, als die ene liefhebber van m'n uitgebreide A4 formaat postings, tegen de schenen geschopt te hebben. Haha... Nou, ik hoop dat deze december weer warm mag zijn. Heb jij meteen je volgende waardevolle bijdrage voor dit topic wink:.

Maar als je echt wilt weten wat ik vind (...);

Thuis vang ik niets buiten spokende karper in m'n hoofd. En spontane koude (oosten) wind is net zo kut als veel voerders die niet in de gaten hebben dat de herfst niet standaard een kilo knaller periode is. O.a. omdat dat ze vaker geen dan wel Remie in hun handelen zijn. Dat laatste vooral op afgesloten wateren. Ik heb ze zien komen en gaan. Lekker allemaal hun emmertje... Een combinatie van beide bovengenoemde factoren is het dodelijkst voor een goed uiteinde.

En bij deze watertemperatuur van rond de 10C, tot aan het voorjaar en hogere watertemperaturen, is mijn idee (helaas hier thuis niet meer werkbaar); Zon, din, donderdag 300 gram bollen voeren, en zaterdag een ochtendje vissen. Liefst met een bol die het seizoen op dat water niet stil heeft gelegen, maar dan een maatje kleiner, geen extra scheutje olie en meer vezels. En in dat geval mag het wat mij betreft ook een 1/3e vismeelbol zijn die 'gedegradeerd' is tot 1/5e vismeelbol. 14mm. als de voer afstand het toelaat. Anders 18mm. Birdfood, lammermelkpoeder bol is wat mij betreft ook een leuke.

Over het in dit topic aangehaalde 'wat is een goede bol?':

Ik kreeg recent uit m'n eigen boekenkast een mooi ingepakt KSN magazine van m'n dochtertje :D. Toch even ingegluurd. En in het Rotary artikel waren twee aas heren - Chris Gabriele en Eino, de man achter BFP - het al niet eens over het hoe en wat m.b.t. aas en de karper...

Hij die vangt wint. Al is het instant met plastic.

Endoemijdiema...

http://www.rijkswaterstaat.nl/water
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

07-11-2016 19:24

Marco, je hebt het zo bij het rechte eind, als je niet mee huppelt in de kreten als harken en slachten hoor je er niet bij, mag je geen geintje maken en ga zo maar door. Maakt niet uit, ik blijf jouw postings toch wel waarderen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-11-2016 20:29

:wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

08-11-2016 09:05

Wat harken betreft.... Daar ontkom je soms gewoon niet aan, zeker niet met die warme winters van tegenwoordig. Het wier groeit als een malle!

Als je dan niet eerst even harkt weet je zeker dat je niks vangt. :roll: :roll:
Stop wishing... Go fishing!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-11-2016 10:54

David Janssen schreef:Wat harken betreft.... Daar ontkom je soms gewoon niet aan, zeker niet met die warme winters van tegenwoordig. Het wier groeit als een malle!

Als je dan niet eerst even harkt weet je zeker dat je niks vangt. :roll: :roll:


ik vrees dat met harken in deze context net even wat anders wordt bedoelt, tenzij je tijdens het wier harken ook vis mee de kant op harkt.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

08-11-2016 11:02

dan zal met slachten ook wel niet bedoeld worden dat wat onze Poolse medevisser doet met een gevangen karper die hij mee naar huis neemt. ;)