De topmaand..


herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-11-2016 11:17

Joost Rippen schreef:dan zal met slachten ook wel niet bedoeld worden dat wat onze Poolse medevisser doet met een gevangen karper die hij mee naar huis neemt. ;)


dat mogen we toch hopen van niet nee
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-11-2016 11:19

Harken en slachten zijn de toverwoorden in het hedendaagse karpervissen. Niet voor niks natuurlijk dat veel karpervissers het in het buitenland en/of op betaalwater zoeken. Voor mij mag het, maar het is bepaald niet mijn ding. Geeft daarnaast meestal ook een vertekend beeld, een (zeer) groot bestand en heel veel visuren(!) betekent, dat als je een beetje kunt vissen, je ook bovengemiddeld vangt.
Veel van die zogenaamde cracks zijn natuurlijk simpelweg ook gewoon min of meer beroepsvissers en het uithangbord van de één of andere aasfirma. Alles draait tegenwoordig om marketing. Velen zullen dan ook weinig verstand van aas hebben en dat geldt ook voor de z.g. teamleden en consultants. Dat het goede vissers zijn, geloof ik graag, maar we zien meestal maar één kant van de medaille en dat zijn de successen, oftewel de man met de (grote)vis foto.

Veel (voor)voeren is nog steeds het credo, o.k. op bepaalde (grotere) wateren werkt het natuurlijk nog steeds. Op drukbeviste en afgesloten wateren is het m.i. in de meeste gevallen onzin, in ieder geval als je met bollen uit de handel vist. Instant kun je er vaak prima op vangen, maar voor de wat langere termijn schieten de meeste denk ik bijna allemaal tekort op bepaalde onderdelen van aas. Waarom? Omdat het merendeel van de bedrijven het totale plaatje niet kent.
Met de huidige watertemperaturen, moet je sowieso heel voorzichtig zijn, met wat en hoeveel je voert. Instant vissen op de juiste plaats is momenteel veel belangrijker.

Het principe van een echt goede bol is niet zo heel moeilijk. Het is geen rocket science tenslotte.

Voorbeeld van een simpele mix (zonder toevoegingen) voor de langere termijn, die ik net bedacht heb en één waar eigenlijk alles in zit. Kun je overigens zonder de toevoegingen ook al prima op vangen.

150 gram l.t. vismeel
50 gram p.d. vismeel
75 gram wpc 80
300 gram Cedé protein mix
50 gram gemalen hennep
50 gram gemalen pinda’s
125 gram patent bloem
100 gram maïsbloem
100 gram maïsgries

De (wateroplosbare) toevoegingen zijn een beetje de krenten in de pap, bepalen mede de smaak (attractie) en het uitlekken. Oftewel het prikkelen van de verschillende chemoreceptoren. Daarnaast hebben ze nog een andere heel belangrijke functie. Iets met geheugen. Toevoegingen ga ik nou niet verder op in.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-11-2016 11:27

Mooie reactie Hilco, met een voor velen grote toegevoegde waarde, met name dat stuk over kleinere afgesloten en veelal kapot gevoerde wateren.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

08-11-2016 11:58

herman hulsman schreef:Wat harken betreft.... Daar ontkom je soms gewoon niet aan, zeker niet met die warme winters van tegenwoordig. Het wier groeit als een malle!

Als je dan niet eerst even harkt weet je zeker dat je niks vangt. :roll: :roll:


ik vrees dat met harken in deze context net even wat anders wordt bedoelt, tenzij je tijdens het wier harken ook vis mee de kant op harkt.


Iets met sarcasme..... :lol:
Stop wishing... Go fishing!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-11-2016 12:05

Ik begreep hem David :lol:
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

03-12-2018 19:35

En?
Lopen de wateren nog een beetje?
Aankomend weekend worden de prijzen verdeeld imo, gas erop, of voorzichtig aan?!

Ik trek de vriezer open ondanks de watertemperatuur..

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

04-12-2018 08:25

Frank Meyer schreef:En?
Lopen de wateren nog een beetje?
Aankomend weekend worden de prijzen verdeeld imo, gas erop, of voorzichtig aan?!

Ik trek de vriezer open ondanks de watertemperatuur..

Gr


Weet niet hoeveel je in de vriezer hebt liggen en vooral wat voor een bollen, maar om nu ineens te gaan strooien.... watertemperatuur(oppervlak)hier(oost Nederland) op een zandafgraving was gister net 8 graden..... en das al weer wat hoger ivm vorige week. Zou eerder een blikje mais toevoegen aan je voer. Maar goed ieder zijn ding.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

06-12-2018 10:48

Hier is het 7graden.
Ik heb een snipperdag genomen vandaag en daar heb ik geen spijt van.

Zondag 3kilo gisteren 1.5 en binnen het kwartier een dubbelrun.
Dat zegt helemaal niks maar wel dat de vis goed aast hier, ondanks de watertemperatuur!
De bollen zijn ok, niks mis mee, gewoon een simpele vismeel en birdfood door elkaar wel allemaal gehalveerd en klein van formaat 14mm.

Vind het fascinerend dat het 'lijkt' op te schuiven de goede tijd meer niet.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..