No escape leadclip


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-11-2016 12:08

Las net een leuk artikel van Ernesto Kamminga (eigenaar van CW) over de no escape leadclip, die door hem ontwikkeld is.
Waarom is die ontwikkeld? Om te voorkomen dat vissen de haak lossen tijdens het z.g. kopschudden.

De onderbouwing van Ernesto:

we kennen allemaal wel de onderwaterbeelden van karpers die zodra ze gehaakt zijn, de haak proberen te lossen door stevig met hun kop te schudden. Dit schudden is overigens een natuurlijk reactie en niet een aangeleerde reactie, wel heb ik ondervonden dat dit kopschudden fanatieker wordt toegepast op wateren waar de vissen de klappen van de zweep maar al te goed kennen. Het is zelfs zo, dat ze dit bewust en met meer kracht toepassen wanneer ze eenmaal op deze manier een haak zijn kwijtgeraakt. M.a.w. de vis past in dit stadium zijn gedrag aan, door eerder opgedane ervaring. Het grote nadeel is dat we geen run krijgen, maar dat de vis op de plek blijft liggen en daarbij heftig met de kop blijft schudden totdat de haak is gelost. Ik ben er zeker van dat vissen het kopschudden met meer kracht en fanatieker gaan toepassen wanneer ze op deze manier al eens de dans zijn ontsprongen. Ik kan zo meerdere voorbeelden opnoemen waar dit gaande is en ik denk jullie ook wel.

Klinkt plausibel, maar helaas is het grote onzin. Wat is nou eigenlijk het kopschudden? Een vluchtreactie, meer is het niet, het is gewoon een reflex, mogelijk gevaar en dus wegwezen!
Hoe doet een karper het? Door een zogenaamde C start te maken (hij kromt zijn lichaam in de vorm van een C) en een vis heeft daar slechts 20 milliseconden voor nodig. Door die gigantische snelheid en de massa van een vis, wordt je lood met enorme kracht weggeslingerd en dat is dan ook heel duidelijk te zien op meerdere onderwaterbeelden. Heb je pech, dan lost een karper je haak. Aan de andere kant, het kan natuurlijk ook in je voordeel werken, doordat de haak dieper penetreert. Zal dan ook een beetje per situatie verschillen.
Dat een karper zijn gedrag aanpast (op zijn plek blijft liggen) en het kopschudden met meer kracht gaat toepassen is simpelweg onmogelijk. Usain bolt blijft ook niet voor de startlijn staan toch? Het één leidt tot het ander, meer is het niet.

F1.medium.gif
(13.06 KiB) 1760 keer gedownload


Is de nieuwe leadclip onzin? Nee, er is in ieder geval goed over nagedacht en ik vind dat het eindresultaat wel geslaagd is. Revolutionair is het natuurlijk niet.
Hoe werkt het? Bij de leadclip hoort een klein clipje, met een verdikking, die je wartel heel licht vastklemt. Die zorgt voor de eerste prik en zodra een karper gaat bolten, komt je wartel direct los. Ik was zelf altijd met de combinatietang in de weer, om mijn leadclips ovaal te maken, zelfde principe, die wartel moet niet te vast in de clip!
Vis zelf tegenwoordig alleen nog maar met een vrijlopend heel licht loodsysteem, omdat dat volgens mij meerdere voordelen heeft. De vissen worden nou veel trager en mogelijk werkt dan een semi vastlood systeem beter.
Het blijft wel vissen natuurlijk, soms zit het in de details, maar daarnaast is het vaak ook gewoon een kwestie van een beetje geluk hebben.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-11-2016 12:17

Volgens mij lijkt dit op het principe van de Solar safety lead clip, wordt al heel lang geleverd met dat extra busje voor de wartel, die dan heel vlot los komt van de lead clip.
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

01-11-2016 21:48

Als ik al met lood vis dan gebruik ik gewoon een jojo montage , hier heb ik geen last van kopschudden mee en het lood zit altijd tussen vis en mij hierdoor loopt het ook nooit vast


Gr jerry
Laatst gewijzigd door jerry weijers op 01-11-2016 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

01-11-2016 22:10

kopschudden,no escape leadclip ect.
allemaal verkooppraatjes waar menig visser intrapt...
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-11-2016 22:33

klopt Wally, voor het merendeel verkoop bull shit, maar zo velen die erin trappen, hou het simpel en eenvoudig, dat werkt
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-11-2016 07:55

Ik gebruik al jaren de hit en run methode van piet vogel/ pb. Echter maak ik het wel zelf, brand gewoon een gaatje met een boortje in de insert. Of het meer vis oplevert weet ik niet.... het levert mij in ieder geval een fijn gevoel op !
De vis veiligheid is namelijk tot de max bij lijnbreuk, en toch vis ik simpel en oldschool / vertrouwd.
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

02-11-2016 09:31

Ik vind het systeem er goed uitzien op papier. Alleen lijken me de clips van Piet Vogel en PB veiliger omdat daar bij lijnbreuk de onderlijn loskomt van de leader en bij de No-Escape clip niet...

We zou je lijnbreuk kunnen uitsluiten door een dikke(re) hoofdlijn te gebruiken.
Maar dit is ook niet altijd wenselijk.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

05-11-2016 21:16

@Rik,
ik snap jouw bedoeling niet helemaal. Zou je het kunnen laten zien of een nadere uitleg geven.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-11-2016 16:42

Janet,

Bij elke loodclip kan je, in het gedeelte waar de wartel in valt, aan de bovenkant met een boilie boortje een schuin gaatje boren om zo een Hit & Run systeem te krijgen bijt het gebruik van een gevlochten leader.

Gewoon een leader lusje door dit geboorde gaatje halen en om de 'schacht' van de loodclip leggen waar ook het tail rubber overheen komt. Dan plaats je de wartel over de leader en haal je de andere leader lus door de loodclip heen..

Bekijk zo'n echt H&R systeem maar eens. Hiervoor trouwens nooit leadcore of grote leaderknopen gebruiken!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

16-11-2016 20:10

@ Marco,
duidelijk uitgelegd, dankjewel
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Plaats reactie