door een run heen slapen ?


lode lagrange
Berichten: 61
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: nieuwpoort
Contacteer:

13-03-2002 14:50

hallo als onervaren nachtvisser heb ik een (waarschijnlijk nogal rare ) vraag .

is het nog nooit gebeurt dat je door een run heen slaapt . ik slaap echter zeer vast en wordt nie makkelijk wakker .

is het gebruik van een sounderbox noodzakelijk of nie ?


alvast bedankt lode :smile:
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

13-03-2002 15:47

Dat moet je eigenlijk zelf testen. Zelf wordt ik retesnel wakker bij 'n run bij mij, of bij m'n vismaat.

Ik heb echter een vismaat die als ie op z'n strech gaat liggen, die meteen in 'n coma verzeilt.

Voorbeeld: We kruipen beide onze tent in... Ik ben nog bezig met m'n slaappositie aan te nemen, krijg ik een run... Ik eruit en ik roep "LAUS" en geen reactie,... was ie binnen 5 min. al weg!

Maar het mooiste wat ik met hem heb meegemaakt was dit: Laus en ik zaten samen te vissen en beide stonden onze tenten 2 a 3 meter achter de hengels. 's Nachts krijgt Laus een run die goed doorloopt. Als altijd doe ik m'n bril op, stap in m'n slippers en ga naarbuiten. Nog geen Laus... Ik loop naar z'n opstelling en zie en hoor dat de vis nogsteeds gaat! Ik roep Laus en ik hoor wat stommelen en bewegen. Nog steeds gaat de vis door de baitrunner. En ja hoor dan komt ie naar buiten. Op z'n sokken :smile: met z'n ogen half open. Hij zegt niets en loopt naar z'n opstelling. Door deze belachelijke vertoning moest ik al lachen, maar ik hield het niet meer toen meneer z'n beetverklikker uit zette en weer terug in z'n tent ging zitten. 'Whahahaha, Laus je heb beet hoor!' En pas toen leek ie te ontwaken en begon ie te realiseren dat ie echt beet had.
De spoel tolde inmiddels niet meer maar op aandringen van mij sloeg ie toch maar aan. Resultaat 'n 8 kg. schub.
's Ochtends vroeg ik wat ie nou allemaal aan 't doen was. Hij zeg (letterlijk) 'Weet ik ook niet meer precies, ik dacht dat er ratten aan m'n lijn trokken..' 'BELACHELIJK LAUS, hoe kun je dat denken?' 'Ja weet ik veel, ik was nogal hard aan het slapen...' 'Ja, dat had ik reeds waar kunnen nemen.'

Tegenwoordig heeft Laus een sounderbox... En als we samen gaan vissen zet ik die van mij ook in zijn tent :smile:. Anders wordt ie écht niet wakker!

Mzzl

Michiel
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

13-03-2002 18:41

Over die sounderbox:

Ik wordt heeeeeel snel wakker bij een run, maar het volume van m'n beetverklikker staat dan wel niet op 1.
Ik gebruik 's nachts steeds een sounderbox, omdat ik dan het volume van m'n biepers bijna op 0 kan zetten, en omdat dan ook het volume van m'n sounderbox niet echt hoog moet staan, omdat dat ding bijna op je stretcher ligt. Zo heeft niets of niemand last van nachtelijk geschreeuw van beetverklikkers.

Groeten, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-03-13 18:42 ]</font>
Peter Schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle

13-03-2002 21:00

Zelf heb ik 2 jaar terug in het voorjaar een periode gehad dat ik ook echt niet wakker werd van een run, ook al hing er een sounderbox in mijn tent. Een voorbeeld: Ik zat samen met een maat te vissen en 's nachts hoor ik hem ineens roepen dat ie er eentje heeft. Ik ernaar toe om de vis te scheppen en toen bleek dat ie al zo een 5 minuten had staan roepen, maar weinig reactie uit mijn tentje hoorde komen. Nou goed vis geschept en weer terug dat beest. Maar het werd nog gekker, want ongeveer een uur of 2 later word ik ineens wakker van wat rumoer voor de ingang van mijn tent (tussen mijn hengels en de ingang van mijn tent zat ongeveer 1,5 meter ruimte) en zie ik tot mijn grootse verbazing dat mijn vismaat met mijn hengel in zijn hand een vis staat te drillen. Toen bleek dus dat die vis al een halve minuut volaan aan het runnen was geweest(ik had toen nog the beast piepers :smile:
Gelukkig was deze slaapvaste periode maar van korte duur en sindsdien heb ik er geen last meer van.

Mvg
Peter
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

13-03-2002 21:22

Lode,

ik ben eens een enkele nacht geweest met een maat en ik was redelijk snel in slaap gevallen. In die nacht heb ik schijnbaar ongeveer 20keer van die kleine beetjes gehad. Zo enkele piepjes en dat was het dan, tenminste als ik mijn vismaat moet geloven. Ik ben niet wakker geworden maar mijn vismaat wel bij ieder piepje. Ik viste toen wel met Suprème beetverklikkers waar dus echt niks uitkomt. Nu heb ik Fox beetverklikkers en overdag bij harde wind als ik lichtjes aant indommellen ben op mijn stretcher onder mijn paraplu schiet ik zelfs wakker.

Piotr
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-03-2002 02:58

Als ik een langere sessie gevist heb en lig weer in mijn waterbed thuis dan sta ik soms zelfs naast mijn bed als tram 3 piepend om de hoek komt.
In mijn ogen een soort van piepdressuur bij karpervissers......
Een sounderbox help altijd dus heb je er eentje zet dan inderdaad je Delkims, foxen of whatever zachter en je sounderbox ietsje harder. Zeker als je binnen de bebouwde kom, of waar dan ook waar mensen last kunnen hebben van geluidsoverlast, vist.
Ook ik ben echter wel eens door een volbloed run heengeslapen...
Ik lag met mijn bootje op de Kaag naast een kleine werf te vissen en realiseerde mij na ca. 2 minuten, dat hoorde ik achteraf van de mensen die daar aan het werk waren, dat ik een "bloed" run had(ze stonden met zijn tienen te kijken). Ondanks mijn slaapdronkenheid ben ik direkt mijn bijbootje in gestapt en zag toen pas dat ik nog een wikkeling of 8 op mijn molen (USA big) had en de karper al bijna in de ringvaart zat. Uiteindelijk toch nog gevangen, blijkt dat soms je toch je naam op een bepaalde vis staat.......
piepende groet MB
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-03-2002 10:23

hahaha
nog een paar leuke anekdotes
mijn maar heeft een run word wakker en gaar op de rand van zijn strecher zitten met zijn slaapdronkern kop en gaat vrolijk naar zijn hengels staren....pas na lang aandringen schiet ie overeind en word toch wakker
Had zelf eens mijn foudraal met piepers in mijn kamer staan komt er op een of andere duistere reden kortsluiting in mijn sounderbox binne 2 tellen was ik paraat om om aan te slaan....euh ik bedoel de baterij eruit te halen!

gr martijn
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

14-03-2002 11:42

De beltoon op m'n GSM is het geluid van een run. Eerst een paar korte piepjes, die dan overgaan in een rungeluid.

Ik ben serieus geconditioneerd wanneer het op piepgeluid aankomt. Als ik onder de overwrap lig en ik krijg een piepje, dan veer ik recht en schiet de adrenaline me klaarwakker. Heerlijk gevoel!
Riz Feijt
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-03-2002 01:00

14-03-2002 11:49

Door slapen tijdens een run zal mij denk ik zelden of nooi overkomen. Als ik aan het nachtvissen ben kan ik op de een of andere manier niet in een vaste slaap terecht komen. Je bent toch altijd alert op een run! Zodoende hoor je s'nachts ook meerdere dingen, zelfs het springen van karpers!

Wel een leuke herinnering: Vissend aan de Maas met je vismaat krijg je een run! Je slaat aan staat te drillen komt mijn vismaat na enkele minuten zijn tent uitgestormd en slaat gewoon een hengel van hem aan, zonder dat ie een run had! Hij voelt slaap dronken dat ie geen weerstand heeft op zijn hengel dus slaat ie ook nog maar de andere aan! Dubbel van het lachen attendeer ik hem er op dat ie geen run had maar dat ik er een had, krijpt ie nog slaap dronken zijn slaapzak weer in!

Hoezo vast slapen!!!

Met vriendelijke groet Riz

P.s. Sounderboxen zijn een uitkomst bij het nachtvissen. Heb zelf een TRX van Fox en leg die onder de cocoon flap van de stretcher! Zodoende kan ik de Fox-pieper heel zacht zetten en kan tenminste niet heel de omstreken mee geniete van jouw run!
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

14-03-2002 13:08

Ik heb zelf ookwel eens last van dat soort zaken en ben van plan nu ook een goede sounderbox aan te schaffen. hopelijk hoeft mijn vismaat dan alleen nog zijn eigen vissen te drillen.
De groeten en vang ze !!!!!
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

14-03-2002 13:10

Ik heb zelf ookwel eens last van dat soort zaken en ben van plan nu ook een goede sounderbox aan te schaffen. hopelijk hoeft mijn vismaat dan alleen nog zijn eigen vissen te drillen.
De groeten en vang ze !!!!!
lode lagrange
Berichten: 61
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: nieuwpoort
Contacteer:

14-03-2002 18:27

alvast bedankt voor de vele reacties !

zou dus zeker nie de eerste zijn die hierdoor ( bijna ) een vis verspeelt !

heb nog eens vraagtje , die sounderboxen van fox , gaan die luid , ook de draadloze ?

en hoe luid is luid ?

alvast bedankt, en vele slaperige vangsten !

lode :eek:
Martin Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: krimpen a/d ijssel

14-03-2002 19:19

leuke ervaring mee op een nacht met mn vismaat hij lag echt heel hard te ronken hij krijgt een paar piepjes en daarna een keiharde run en meneer met zn sounder box gewoon doorslapen! omdat hij vlak tegen de lelies aanviste heb ik de hengel maar gepakt na tien keer roepen dat hij er een heeft komt meneer slaapdronken ff naar buiten om te zeggen dat het wel ff kan wachten he bedoel je slaperig
Gebruikersavatar
joost hymans
Berichten: 79
Lid geworden op: 05-02-2006 17:17
Locatie: druten
Contacteer:

09-02-2006 13:40

ik ben ook pas net begonnen met het nachtvissen en ik hep de ervaring dat als je de eerste paar keer nachtvist dat je door de adrealine meteen wakker bent bij een aanbeet en ik slaap ook niet ze vast als ik aan de waterkant lig te slapen.
wind op de kant is vis in de hand
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

09-02-2006 14:22

Ik vroeg me in het begin hetzelfde af. Gewoon uittesten. Als je een beetje gewend bent aan de pieper word je daar ook wel wakker van. Net als een wekker, die van mij maakt niet eens zo heel veel herrie, maar bij het klikje van de wijzer (0,5 seconden voordat de wekker dus echt af gaat) word ik al wakker.

Net als tijdens een nachtje, pikdonker en muisstil. Piepers in de zachtste stand en direct klaarwakker bij een run.

Nu ben ik zo aan het geluid gewend dat ik soms al schrik als een vogel hetzelfde geluid maakt als m'n pieper.
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

09-02-2006 14:55

[quote="lode lagrange"]alvast bedankt voor de vele reacties !

zou dus zeker nie de eerste zijn die hierdoor ( bijna ) een vis verspeelt !

heb nog eens vraagtje , die sounderboxen van fox , gaan die luid , ook de draadloze ?

en hoe luid is luid ?

alvast bedankt, en vele slaperige vangsten !

lode :eek:[/quote]

luid genoeg

als je daar niet van wakker wordt (met sounderbox op 50 cm van je stretcher) dan zou ik het nachtvissen laten voor wat het is, of gewoon wakker blijven ...
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

09-02-2006 15:26

Fabrice Macours schreef:
lode lagrange schreef:alvast bedankt voor de vele reacties !

zou dus zeker nie de eerste zijn die hierdoor ( bijna ) een vis verspeelt !

heb nog eens vraagtje , die sounderboxen van fox , gaan die luid , ook de draadloze ?

en hoe luid is luid ?

alvast bedankt, en vele slaperige vangsten !

lode :eek:


luid genoeg

als je daar niet van wakker wordt (met sounderbox op 50 cm van je stretcher) dan zou ik het nachtvissen laten voor wat het is, of gewoon wakker blijven ...


dan moet ik dus maar wakker blijven........
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

09-02-2006 15:30

hehe pilaar geinig verhaaltje :lol: heb ik nou nog nooit meegemaakt :P
ik word altijd wakker alleen me broer die maft af en toe door als ik een run krijg en dan moet ik gewoon egt gaan staan schreeuwen om hem wakker te krijgen .

gr
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

09-02-2006 15:30

Bijna altijd ben ik gelijk wakker. Ik slaap nooit echt vast en als je erop 'ingesteld' bent hoor je elke piep.

Eén keer was ik een beetje ziek. Toen sliep ik erg vast. Mn maat kreeg een keiharde run en ik sliep door. Na 5 keer roepen reageerde ik en zei dat ik er aan kwam. Ik kwam echter niet. Mn maat heeft nog 10 keer geroepen voordat ik eindelijk kwam. Ik weet zelf niet dat ik al eerder gezegd had dat ik kwam!

Als ik op de rivier vis, waar je erg veel piepen door stroming en scheepvaart krijgt slaap ik weleens door een brasemaanbeet heen. Omdat je heel vaak piepen krijgt valt het niet meer op. Meestal dringt het na een tijdje wel door dat er toch een vis aan hangt.
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-02-2006 15:31

Ik geef het eerlijk toe, het is mij meerdere malen gebeurd.
Zelfs op wateren waar de kans heel groot was dat de volgende, de vis van je leven kan zijn.
Kon mezelf echt voor me kop slaan.
Vast in de lelies en trekken voor een breuk op de vroege ochtend :evil:

Daarom neem ik de laatste jaren alleen een verstelbare stoel mee.
Ik geef het toe, het ligt kut, word meerdere malen s'nachts wakker.
Daarentegen maak ik nog wat van de nacht mee, lekker bakkie bijvoorbeeld, stek observeren en de maan bewonderen inplaats van de hele nacht slapen en de volgende ochtend gauw opruimen.
Mijn piepers en sounderbox staan voluit.

Noem me gek, maar dit werkt voor mij.

Met ongemakkelijke groet,

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Martijn uit Zoetermeer
Berichten: 9
Lid geworden op: 09-02-2006 14:17
Locatie: Zoetermeer

09-02-2006 15:32

ik vis al vrij lang op karper en ben tot nu toe altijd wakker geworden van
mijn piepers.
Wat ik wel gemerkt heb is dat als ik een week of langer ga en er veel gevangen word dat het opstaan s'nachts wel wat moeilijker word
Waar ik de eerste paar dagen met tent uitvlieg gaat het dan wat relaxter (uiteraard niet onnodig langzaam zodat de karper zich vast kan zwemmen)
Ik gebruik zelf de piepers van delkim maar een maat van me heeft ze van fox en de soundbox heeft een goed geluidje waar je wel wakker van word.
(spreek uit ervaring)
Gebruikersavatar
Jelle van Middelaar
Berichten: 218
Lid geworden op: 03-01-2005 15:01
Locatie: Hoogland
Contacteer:

09-02-2006 16:16

Na 1 piepje bent ik wakker..
1 keer meegemaakt dat ik na 1 piepje me tent uitrende en de hengel aansloeg..
tsjah weet ook niet waarom :lol: Ik was ff in een andere wereld ofzo

mvg,
Jelle
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

09-02-2006 16:37

Wij hebben het wel eens gehad maar toen hadden we nog geen sounderbox. Zonder dat ding word ik niet wakker.
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

09-02-2006 16:42

Ik ben persoonlijk nog nooit door een run heen geslapen. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik een vrij lichte slaper ben, en dat zeker als ik aan het vissen ben. Ook toen ik nog sonder souderbox viste heb ik het nooit meegemaakt.

Een sounderbox heb ik puur aangeschaft om de overlast voor de omgeving te beperken en om niet iedereen aan het water te alarmeren bij een run. Ik zet dan het geluid van mijn peipers zeer zacht en ook het geluid van mijn sounder box beperk ik tot het minimale.

In het verleden kwam men nog wel eens van het hele water kijken als er bij iemand een run was. Dat is bij mij nu gelukkig niet meer het geval. tenminste als ik op mijn thuiswater vis.

Ik dwaal een beetje af. Kortom. Sounderbox niet noodzakelijk wel handig
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
rens pagen
Berichten: 38
Lid geworden op: 20-01-2006 16:49
Locatie: zoetermeer

11-02-2006 02:45

ben nog nooit door een run geslapen geluid van sounderbox is zow irritant dat je daar wel wakker van wordt