Te laag zuurstofgehalte in het water?


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-09-2016 14:57

Vanaf een week of twee geleden, werden de vangsten op het water waar ik meestal vis, steeds slechter. Heb de afgelopen week, nog maar één vis gevangen en de laatste de vier dagen is het compleet stil gevallen. Ik zie dus echt helemaal niks meer. Normaal zie ik altijd wel mijn lijn zo nu en dan oplopen, of krijg ik wel eens een piep.
Kan niet aan mijn aas of aan mijn systeem liggen. Gisteravond zelfs met de pen geprobeerd, geen stootje gezien!

Ik kan eigenlijk maar één conclusie trekken en die is, dat het zuurstofgehalte van het water te laag is en dat de vissen gestopt zijn met eten. Dat vissen dan kunnen stoppen met eten, is in ieder geval bekend.
Water is ondiep, normaal zo’n 75 centimeter en nou nog geen 60 centimeter meer.

Ben dan ook zeer benieuwd, of er andere vissers zijn die hiermee ervaring hebben, of in het verleden gehad hebben.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

25-09-2016 15:42

Dat zou goed kunnen dat er zuurstofgebrek is ,heb het op mijn thuiswater meegemaakt eerst was het stoppen met azen ,volgende stap was dat ze boven zuurstof komen happen en dan is het heel erg gesteld ,binnen de twee dagen lag bijna het ganse bestand dood aan de oppervlakte! Anderzijds als het opnieuw begint te regenen na een droogte moogt ge er zeker van zijn dat we de daarop volgende dagen niets vangen ,het is net of de vissen zich moeten aanpassen aan het "nieuwe" water wat er bijgekomen is!
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

25-09-2016 21:21

Zou goed kunnen. Maar zonder dit te meten (en zuurstof meters zijn aardig aan de prijs) blijft het natuurlijk gissen... In koivijvers is dit in ieder geval herkenbaar. Door de ph en ammoniak te meten kom je ook een heel eind. Verdiep je eens in de stikstofkringloop, wellicht geeft dat wat verheldering.

Of misschien zijn je ballen onerhand uit de gratie :wink:
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-09-2016 00:25

Het lijkt mee te vallen.

Rond 20.00 uur hebben we hier regen gehad en dus uiteraard toch even geprobeerd. Tussen 22.30 en 23.45 drie karpers. Dus de vissen azen nog wel. Heb wel alleen single hook gevist, i.v.m. het feit dat ze mogelijk heel weinig eten. Iemand zag vanochtend vroeg ook vissen aan de oppervlakte happen. Heel veel zuurstof zal er niet in het water zitten. Komende week zal het water ook afkoelen en kan het dus meer zuurstof opnemen. Dus het gaat wel goed komen.
Vissen vochten overigens heel normaal. Ga het water toch maar met rust laten de komende week.

Mijn ballen doen het nog en mijn bollen al helemaal natuurlijk. :D
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

26-09-2016 08:44

@ Hilko:
ik zou het toch maar even in de gaten houden, wie weet gaat het toch nog de verkeerde kant op en kun je dat melden bij de gemeente om eventuele vissterfte voor te zijn.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

05-10-2016 19:45

op ons thuiswater is ook iets vreemds aan de hand,misschien ligt dat ook wel aan het zuurstofghalte.
hier ook al een paar dagen geen vangsten maar ook liggen er hier honderden mosselen langs de oever(aziatische korfmosselen).
ook dit hebben we nog nooit waargenomen op dit water.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-10-2016 20:15

Wally,

Is een bekend fenomeen dat bij hoge watertemp driehoeksmosselen het loodje leggen. Op de Zuid Willemsvaart maakte we dat in het verleden regelmatig mee. Bij een laag zuurstofgehalte van je water zal je ook dode vis als snoek tegen kunnen komen. Benieuwt welk water je op doelt?

Groet,
Peter
Plaats reactie