Washed out baits


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-08-2016 04:43

Heb me er net even in verdiept en vind het reuze interessant.
De gedachte erachter is, vissen die op hun hoede zijn (op druk beviste wateren) vertrouwen geen verse bollen. Voor het juiste effect moet je ze ook nog eens weken in het water van het kanaal, meer, put of waar je dan ook maar vist.
Washed out baits lijken veilig zeg maar, dus daar zit geen haak in. Dat is de truc!
Volgens mij kwam het idee oorspronkelijk van Luc de Baets, die ging met een washed out bait in de vaargeul vissen, in denk ik het K.K. Single hook was de truc?
Daarnaast, wordt volgens sommige Engelse karpervissers, je bol beter, des te langer die ie in het water ligt. Iets met uitlekken.

Grote vraag is, zit er enige logica in? Moet je uitgaan van de perceptie van de vis natuurlijk.
Ten eerste wat is een washed out bait en hoe kan een vis die herkennen? Op kleur, zoals sommige aasfirma’s beweren? Is natuurlijk lulkoek, dat beest doet n.l. niet zoveel op zicht.
Nog veel beter, een hele grote voerstek met (verse) bollen. Bij één of twee van die honderden bollen heb ik een kans om gehaakt te worden. No way, ik laat ze gewoon liggen en vreet ze niet! Na twee of drie dagen, liggen ze er nog, dus de visser (totaal gefrustreerd) is allang naar huis en vreten maar. Die bollen zijn namelijk veilig.
Vind het overigens al knap, dat je een bol kunt maken die na drie dagen in het water nog heel is. O.k. het kan natuurlijk wel, maar zo’n bol is niet mijn ding.
Karpers zijn heel slimme vissen, maar gezien het bovenstaande, die link kunnen ze volgens mij never nooit niet leggen.

Haakaas vermijding, is een heel ander verhaal en dat kan ie wel degelijk!
Ben momenteel nogal wat aan het experimenteren, die beesten leren een trucje en dat verschilt mogelijk ook nog eens per water. Dag en nacht is sowieso al heel verschillend.
Sommige vissen trappen er altijd weer in, maar velen ook niet natuurlijk.
Doordat ik met een vrijlopend loodsysteem vis en altijd naar mijn hoofdlijn kijk (waar die het water raakt), zie ik heel veel.
Weerstand van je bol is volgens mij in ieder geval heel belangrijk, zeg maar je haakaas is afwijkend t.ov. de rest.
De vis is denk ik vaak in het voordeel, maar ben je slim, dan vang je waarschijnlijk meer dan de rest. Less is more. Strippen en nog eens strippen.
En de boer hij ploegde voort!
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

28-08-2016 07:31

Ik heb 1 ding nooit begrepen,.een verse bol vol met attractors enz,.3 dagen in een emmer knallen met viswater waardoor nagenoeg alle attractors eruit zijn!!!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-08-2016 09:06

1. Je gaat er van uit dat je vist op een dressuur water, want de vis heeft geleerd dat gevaar dreigt bij zo''n verzameling bollen. Of dat nou nieuwe of washed out bollen zijn hoeft niets uit te maken.
De geur van de bollen zijn dan vermengd met de smaak en geur van het water. Iets eigens van het water zou dan minder gevaar opleveren. Kan ik me in vinden.
Echter: Ik heb wel eens gevist met bessen die boven het water groeiden. Of aardbeien. Of een stukje appel. En gevangen. Hoe beoordelen ze dit dan? Instant snack?

2. Verder ga je ervanuit dat de karper bollen die al dagen in het water liggen veilig lijken te vinden.
Kan me iets bij voorstellen, echter ze hebben kleine hersens en kunnen wel wat leren: gevaar, eten, veel, eetbaar, etcetera. Combineer dat en je hebt geen denkende vis maar een intuïtieve vis.
Hoe lang ze dit "onthouden" verschilt per vis (zie 3)

3. Sommige vissen vang je sneller, eerder, vaker.
Zijn die nou dommer? Onderzoek heeft aangetoond dat sommige vissen een kort termijngeheugen hebben. Andere vissen nemen gewoon meer risico. Daardoor is de kans dat je ze vangt groter, denk ik. En andere vissen vang je dus minder vaak.
Het bekende voorbeeld van de grote vis omringd met kleinere vissen. De grotere laat eerst de kleinere de risico''s nemen, waarna eventueel de grotere ook vreet. Wordt een kleinere gevangen, dan is er paniek op de stek en is er dus gevaar. Weg is de grotere.

Ik denk hier vaak over na, net als vele anderen, hier komt denk ik ook wat ervaring om de hoek kijken.

Wat betreft die bollen met attractors: de karper heeft nu eenmaal een sterkere reuk en smaakzin dan wij. Hoe kan een hond een dagenlang oud spoor hervinden?

Leuk onderwerp, al vaak aangesneden. Blijft intrigeren.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

28-08-2016 11:46

In het verleden, toen ik zo af en toe op een dressuurwater viste om nieuwe aasjes en technieken uit te testen, kwam ik er bij toeval achter dat de hengel waarvan ik het aas niet ververste steeds scoorde.
Het was een vismeel pop up die een bb loodje nodig had om langzaam te zinken. Nadat ik er een vis mee had gevangen bleek het loodje verdwenen, maar inmiddels was het drijfvermogen van de pop up veranderd zodat deze nu zeer subtiel zonk zonder loodje. Ik ving er de ene na de ander mee en dacht toen dat het enkel aan de gewichtloosheid van het aas lag. Maar een boilie die uren in het water heeft gelegen onderscheid zich op meerdere punten van een verse.

In “Carp, Now and Then” (1990) schreef Hutshinson al over het effect van uitgewasemde boilies. Het is een truck die enkel op druk beviste wateren kan worden toegepast. En dan het liefst op een maandag of dinsdag. In het water zijn dan geen lijnen, leaders en brokken lood meer en de karpers kunnen veilig de doorweekte aasresten opvreten zonder de kans van een haak in hun bek.

Je zou kunnen zeggen dat boilies met weinig of geen flavours en kleur een betere kans zouden kunnen maken, maar die zijn toch niet hetzelfde als een uitgewasemde. Er moet verschil zijn met een verse zeg maar. Een zeer gangbare boilie van een betreffend water moet een tijd in het water hebben gelegen om als echt safe te kunnen doorgaan.

Ik ben er achter gekomen dat er een ander groot voordeel aan uitwasemen kleeft; het voor geweekte aas zuigt zich niet meer vol met de vieze moddersmaak van prutbodems!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-08-2016 11:22

mike de jong1 schreef:Ik heb 1 ding nooit begrepen,.een verse bol vol met attractors enz,.3 dagen in een emmer knallen met viswater waardoor nagenoeg alle attractors eruit zijn!!!!


Daarom maak je ze dan gewoon zelf en gooi je er niks bijzonders in, behalve misschien een beetje vismeeloid
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jeroen Verschaeve
Berichten: 7
Lid geworden op: 24-04-2016 07:31

30-08-2016 17:24

Ik heb al een paar keer de truc met voorgeweekte bollen toegepast op een stek die ik al een paar keer beviste waarvan het "vet" er van af was. Na twee blanks voerde ik één dag niet en zette de voerbollen onder water (gewoon kraantjeswater hoor) om er de volgende dag mee te vissen en voeren. Werkte in 2/3 gevallen goed. Ving ook vaak de grotere exemplaren. De "veiliger" bollen en het feit dat de stek één dag niks van voer kreeg, waardoor de kleinere pioniers afhaken op de verstek, legden mij toch nog wat mooie vissen op de kant.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-08-2016 02:15

Eerst even iets over het weekwater. Je leest het overal, voor het beste resultaat van washed out baits moet je water gebruiken van de plek waar je vist. Ik vind het leuk bedacht, maar wat is de gedachte daarachter?
Het argument zal denk ik vaak zijn, de zuurgraad of wat dan ook van het gebruikte water. Gebruiken we kraanwater, dan klopt er dus iets niet en is het aas niet veilig. Komt er op neer, nou ja, vul de rest zelf maar in. M.i in ieder geval complete onzin!
Een paar bekende karpervissers beweren wat en iets wordt gemeengoed. En de commercie gaat wat dat betreft tegenwoordig helemaal over the top natuurlijk.

Washed out baits gaan in essentie natuurlijk over aasdressuur. Iets anders kun je het niet noemen. Verse bollen versus oude bollen, oftewel mogelijk gevaar versus waarschijnlijk veilig. Hoe kan een vis ooit die link leggen? Instinct kan het m.i. niet zijn, dus als een vis het kan, moet het aangeleerd zijn. Ik denk persoonlijk dat een vis daar niet toe in staat is, daar heeft ie te weinig hersencellen voor.
Waarschijnlijk is het gewoon een bakerpraatje. Op b.v. circuitwateren, wordt denk ik gigantisch veel gevoerd, dat is nou eenmaal de trend. Daar ligt misschien een overschot aan voer, vang je na een paar dagen een vis en de conclusie die mogelijk getrokken wordt is, washed out baits did the trick.
Daarnaast heeft een vis een veel belangrijker wapen, namelijk zijn toeter. Simpel verhaal, veel aasopnames leiden niet tot een gehaakte vis.
Volgens sommigen is dat instinctief gedrag, ik ben er van overtuigd dat het aangeleerd gedrag is!
Jeroen Verschaeve
Berichten: 7
Lid geworden op: 24-04-2016 07:31

31-08-2016 08:38

[*]Hoe kan een vis ooit die link leggen?[*]
Ik denk als een vis 10 keer gehaakt wordt op een heel attractieve bol en als dat niet gebeurt bij een bol die al twee dagen in het water ligt dat gedrag bij een deel van de vissen snel geleerd wordt.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-08-2016 18:54

Het water waarmee je het doet boeit an sich niet zo maar instant vissen met oude zachte balletjes kan hier en daar ook wel eens wat extra's brengen.

Ervaring vs aannames ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-09-2016 03:17

Jeroen Verschaeve schreef:[*]Hoe kan een vis ooit die link leggen?[*]
Ik denk als een vis 10 keer gehaakt wordt op een heel attractieve bol en als dat niet gebeurt bij een bol die al twee dagen in het water ligt dat gedrag bij een deel van de vissen snel geleerd wordt.


O.k. een heel interessant punt en één waar we verder mee kunnen.
Vraag is natuurlijk, wat maakt dan het verschil. Dat karpers de attractieve bollen de eerste dagen laten liggen, wil er bij mij niet in. Dat wijst de praktijk ook niet uit natuurlijk.
Zoals gezegd zijn belangrijkste wapen is zijn toeter, ben eigenlijk best wel benieuwd hoeveel aasopnames tot een inhaking leiden. Doordat ik altijd met een vrijlopend (licht) loodsysteem vis en daarnaast altijd naar mijn lijn kijk, zie ik heel veel. Conclusie: de meeste aasopnames leiden niet tot een gehaakte vis. Een piep, of je lijn die even oploopt en meer is het vaak niet.
Op het betreffende water, weet ik overigens zeker dat het karpers betreft.
Sommige vissen, de dommen (of hoe je het ook wilt noemen), trappen veel vaker in onze val dan de rest? Waarschijnlijk wel.
Je hebt het over een deel van de vissen en mogelijk heb je daarin gelijk en dat zijn dan de echt slimme vissen, die heel weinig op de kant komen.
Voorwaarde is m.i. dan wel, dat het alleen op wateren werkt, waar op bepaalde plekken altijd een overschot aan aas ligt. Oftewel de echte dressuurwateren.

Even naar de praktijk van afgelopen avond. Weer veel opgestoken.
Gevist op een ondiep talud, in een bocht van een stadswater. Ten eerste, hoe snel je vissen op je aas kunt krijgen (ze moeten natuurlijk wel aanwezig zijn). Was me dinsdagvond ook al opgevallen, maar toen had ik het idee dat ze op natuurlijk aas zaten. Waarom? Omdat je alleen maar kleine kolken en delen van de staart zag. Ik weet nou wel beter natuurlijk.
Vis met gesoakte bollen, is nogal dik spul, wat niet echt intrekt. Vormt een film aan de buitenkant van je bol en in contact met water spoelt het er bijna direct weer af.
Ik heb nooit zo in dat verticale verhaal gelooft, maar die beesten stonden allemaal op hun kop.
En dan zijn ze niet zo gemakkelijk te vangen natuurlijk. Na meerdere piepen toch nog een vis gehaakt, maar die zat direct vast. Omgelopen over de brug en trekken, de vis zat er eerst nog aan, maar was gelukkig gauw weer los. Twee dikke takken aan mijn lijn en de coating van mijn onderlijn die totaal gestript was. Was ook wel een beetje mijn eigen schuld, ik weet dat er veel takken liggen, maar wou de stek vanaf een andere hoek aanvissen, waarvan ik niet weet wat er ligt. Weer wat geleerd!
Daarna verkast en toch nog een vis gevangen.
We gaan richting de honderd.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-09-2016 21:18

Interessant onderwerp Hilco, ééntje om over na te denken.

Ik denk echter dat de karper niet intelligent genoeg is om echt te weten wat veilig is en wat niet.

Wat mij logischer lijkt is wat er scheikundig met een boilie gebeurd die langere tijd onder water ligt.
De boilie begint te "verteren" dan wel af te breken en begint daarbij stoffen af te scheiden die voor de karper goed waarneembaar of zelfs aanterkkelijk zijn.

Dit is slechts een aanname, ik ben er niet zeker van maar lijkt mij een stuk aannmelijker dan een karper die verschil kent tussen een veilige en niet veilge boilie.

Wat nog een veel waarschijnlijkere reden is, is dat de boiles zacht worden. Karpers zijn gewoon gek op zacht aas.
De engelsen wisten dit al langer, vandaar dat hun boilies meestal erg zacht zijn, sommige zelfs zo zacht dat wij er nooit mee zouden gaan vissen. ( ik wel trouwens )

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit met voorgeweekte bolies heb gevist maar wil het bij wijze van experiment zeker nog een keertje gaan proberen.
Wel in regen of slootwater want in kraanwater zit chloor!
Geen idee wat karpers daar van vinden maar kan me zo voorstellen dat ze daar niet van houden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-09-2016 00:06

Leuk dat je weer eens meedoet Eus en ook een interessante gedachtegang.

Het blijft een heikel punt, zoals ik al schreef, mogelijk dat een deel van de vissen het kan, maar dan alleen op bepaalde wateren. Echt logisch is het idd. in ieder geval niet. Het kunnen b.v. ook de hele schuchtere vissen zijn die de left overs opruimen.

Met dat scheikundige, heb je mogelijk een punt. Wel eens van amines gehoord? Zijn stoffen die vrijkomen bij het rottingsproces van dierlijk weefsel, dus dat zal b.v. bij vismeel ook gebeuren. Daarnaast zitten ze ook in kleine hoeveelheden in b.v. urine. Hoe vindt een karper bepaald klein dierlijk voedsel, b.v. rode muggenlarven? Door zijn uitscheidingsproducten? Lijkt mij dus helemaal niet onlogisch dat een karper (een alleseter) voor die stoffen receptoren heeft. Die stoffen zijn cadaverine en putrescine. Volgens veel visonderzoekers hebben ze mogelijk een positief effect, oftewel attractie. Heb zelf voor de grap wel eens gezegd, het zou me niks verbazen dat die beesten ook scavengers zijn. Putrescine zit ook in speeksel, vroeger was b.v. een bekende truc, even op het aas spugen. Helemaal nog niet zo slecht bedacht misschien.

Vissen hebben in de regel voorkeur voor zacht aas, dat is bekend. Of je met zachte boilies meer vangt, durf ik niet te zeggen. Ik vis zelf trouwens wel altijd met vrij zachte en kleine boilies, vooral ook omdat ik altijd korte sessies vis. Ik hou niet van die keiharde knikkers, maar is puur een gevoelskwestie en mogelijk maakt het niks uit.

Wat betreft het chloor, heb ook geen idee.

Vanavond nog even twee uurtjes met de chod gevist, met een high attractive bol, was helemaal niks. Volgende keer beter!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-09-2016 08:52

Laat je bol eens licht met schimmel erop komen, gewoon dat die een klein beetje wit uit slaat en plakkerig word.
Probeer daar eens een keer een sessie mee.
De uitslag weet ik al :) wat nou vers aas !
Wel een bol met sweetner gebruiken en die licht laten schimmelen. Nu zal ik bij sommige een gevoelig snaartje raken mbt schimmels, want dat is per definitie slecht ( denken ze )
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-09-2016 09:03

Zolang het maar wit is, en niet groen uitgeslagen met zwarte punten. Zware vismeelballen fermenteren ook prima..

Niet teveel zeggen Rik ;)

En over dat chloor in het leidingwater? Nooit of te nimmer iets van meegekregen. En dan nog wat, denk je dat de meeste bollenboeren slootwater gebruiken om hun aas te maken als ze eipoeders gebruiken? Nee, het water waar je de vis in vangt is heden ten dagen ook lekker schoon. :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-09-2016 09:11

Zware vismeel ballen dat weet ik niet sven, nooit toegepast. toen ik nog zelf draaide waren het altijd zoete knikkers met niet al te gek vismeel erin, nu bezig met Jacco zijn aas, en dat bevalt me eigenlijk best goed :)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-09-2016 13:27

Sven van Anrooy schreef:
En over dat chloor in het leidingwater? Nooit of te nimmer iets van meegekregen. En dan nog wat, denk je dat de meeste bollenboeren slootwater gebruiken om hun aas te maken als ze eipoeders gebruiken? Nee, het water waar je de vis in vangt is heden ten dagen ook lekker schoon. :lol:


Ik wist dat deze ging komen...Er is een degelijk verschil Sven:

Als je boilies kookt liggen ze maximaal 2 minuten in het ledingwater en hebben slechts een beetje van dit water opgenomen.
Bovendien worden ze na het koken gedroogd en verdampt dit leidingwater dus weer.

Als je je boilies één etmaal of langer in dit water weekt zuigen ze zich helemaal vol met dit water.

Nogmaals, ik weet niet zeker of het slecht is maar als ik de keuze had wist ik het wel. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

14-09-2016 15:47

Bronwater is ook een oplossing.
Voor de boilie aan de haak gebruik ik toch niet de normale uitgewasemde. In mijn viswater zijn veel ongewenste gasten en de kans is dan groot dat je een tijd met kale hair zit te vissen.
Ik gebruik voor het haak-aas dan een totaal uitgedroogde knikker die ik vervolgens weer een tijdje in water laat weken. Zo blijft er een harde kern zodat de boilie niet zo snel losgepeuterd kan worden.
Boilies die totaal uitgedroogd zijn (voor de langere sessies) kan je ook in water met de toevoeging van een lokstof laten volzuigen. Dit is dan niet zozeer voor de washed out truc.

Een andere bewerking voor bestaande boilies is bijvoorbeeld frituren. Bij de meeste mixen krijg je dan drijvers die een zeer afwijkend haak-aas leveren. Ik heb er jaren geleden op een lokaal watertje goede vangsten mee gehad.
Ik heb ook gehoord van een visser die zijn boilies ontdooide en weer invroor. Vaak met de een of andere toevoeging. Dit werd net zolang herhaald totdat ze zowat uit elkaar vielen. Ik denk dat door de veranderde structuur dit voor gedresseerde karper weer een misleiding kan zijn (of zelfs aantrekkelijker).

En laatst zag ik een doorgewinterde karpervisser een handje boilies in zijn mond stoppen voordat hij ze met een katapult wegschoot. Bijgeloof?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

14-09-2016 21:26

In je mond stoppen zorgt dat er een kleine hoeveelheid enzymen op komen. Alleen het inwerpen zorgt al dat het er gelijk af ligt. Je kunt dan beter enzymen met water mengen en je boilies er in soaken waardoor je boilies gaan afbreken. Een levend aasje waar een beetje hetzelfde idee achter zit als de washed out boilies. Ook weer food for thought.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-09-2016 03:15

Fermenteren is leuk en ik heb heel wat afgefermenteerd (die kan in de Dikke), maar is eigenlijk compleet overbodig. Je kunt gefermenteerde producten n.l. gewoon bij Appie H. kopen. Ik gebruik zelf heel veel twee gefermenteerde producten in mijn aas, n.l. sojasaus (Kikkoman) en vissaus (Elephant fish sauce). Heb ik 350 ml. gefermenteerde tarwe, soja en ansjovis voor 4,20 Euro.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

15-09-2016 08:44

Hoi Hilco,

Die leuke spulletjes overleven het kookproces helaas niet. Ja, als label/smaak zijnde wel. Al moet ik zeggen dat op onze typische hollandse brasem wateren de enzym behandelde aasjes niet heel slim zijn. Ik heb nog nooit zoveel last van witvis gehad. Maar mocht ik op een water met weinig witvis gaan vissen zal ik het zeker weer gaan gebruiken. De vis heeft toch het idee dat het aas al aan het vergaan is (mijn aanname). Nash springt hier ook op in met the key.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-09-2016 09:02

Het toepassen in je aas, of het echt laten fermenteren is toch echt een wereld van verschil Hilco. Probeer het maar eens zou ik zeggen, laat je aasje maar is ff in een dicht zakje zitten, en wacht tot ze wittig uit slaan, wedden dat je attractie tot 20 x zo groot word tov diezelfde verse bol.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-09-2016 02:24

Zoals gezegd, ik heb heel wat stoffen laten fermenteren, o.a. maïs, kikkererwten en tijgernoten. Overigens heel leuk om te doen. Heb ook een keer het steeping proces nagebootst. Een pan maïs 48 uur op een bepaalde temperatuur gehouden en daar moest ik mijn hele gasstel voor ombouwen (die pan moest n.l. 5 cm. omhoog). Hoe gek kan je zijn? Ik zou het nou in ieder geval niet meer doen.
Volgens de meeste vissers, is het slijmen van tijgernoten een fermentatie proces, volgens mij dus niet. Ik denk dat het meer lijkt op zoiets als jam maken, maar ik kan het mis hebben.
Zie onderstaande foto's van het fermenteren van tijgernoten.

James W. (is dat trouwens je echte naam, gewoon uit nieuwsgierigheid hoor), het gaat mij bij die producten voornamelijk om de vrije aminozuren en daar gebeurt helemaal niks mee tijdens het koken.
Hoe behandel je aas met enzymen en wat doen die enzymen? Daar ben ik echt heel nieuwsgierig naar. Heel interessant onderwerp, dat zeker. Ik weet dat enzymen bepaalde stoffen afbreken, zoals koolhydraten, eiwitten en vetten. Krijg je suikers, peptiden of aminozuren en vetzuren. Enzymwerking steekt natuurlijk nogal nauw, o.a. qua temperatuur. Ik heb er in ieder geval te weinig verstand van. Aan de andere kant, die stoffen kan ik volgens mij ook gewoon toevoegen aan mijn aas.
Het aas is aan het vergaan en dus veilig? Dat is jouw insteek?

Rik, dat wittig uit slaan is schimmelvorming en wordt veroorzaakt door Aspergillus soorten en die beschikken o.a. over amylase enzymen. Dat er door schimmels interessante stoffen gevormd kunnen worden, dat geloof ik zeker. Zelfde verhaal als boven, ik weet er te weinig van. In ieder geval interessante materie. Huiswerk dus!
Bijlagen
IMG_0147.jpg
(194.3 KiB) 2101 keer gedownload
IMG_0141.jpg
(302.24 KiB) 2101 keer gedownload
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

16-09-2016 06:58

Juist Hilco, dat probeer ik er mee te bereiken. Ik heb destijds verschillende enzymen in een health store gekocht, gemengd met water en als een soak over mijn aasjes gebruikt. Na 1 a 2 dagen begint het aas sompig te worden omdat alles aan het afbreken is. Het is dan ook de kunst om er op het juiste moment mee te gaan vissen omdat het anders van je hair komt na een onderhands worpje. Maar ik trok me daar weinig van aan omdat ik voor de zekerheid wat (arma)mesh om mijn haakaas deed. Daar kun je zelfs los boiliekruim in doen.

Het is alleen super attractief, ik ben gestopt het te gebruiken omdat het té attractief werd. Ik vistte op een typisch Hollands vol met brasem, dat was geen succes. Een kennis witvisser heb ik het een paar keer meegegeven om er zijn grondvoer mee op te pimpen, helema top! Het is dus met al die toevoegingen vaak uit doktoren tot hoe ver je kunt gaan ivm witvis. Het is me wel vaker gebeurd dat zelfs voorntjes net zo lang op mijn haakaas bleven in happen tot het weg was, dit had ik zelfs met bepaalde losse aminozuren welke ik toevoegde. Mocht ik op een water vissen waar bijna geen witvis zwemt dan trek in de truccendoos helemaal open omdat je met zulke dingen net dat extra procentje extra kunt afdwingen.

Maar ik dwaal af van het topiconderwerp :lol:
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-09-2016 01:45

James warner schreef:Juist Hilco, dat probeer ik er mee te bereiken. Ik heb destijds verschillende enzymen in een health store gekocht, gemengd met water en als een soak over mijn aasjes gebruikt. Na 1 a 2 dagen begint het aas sompig te worden omdat alles aan het afbreken is. Het is dan ook de kunst om er op het juiste moment mee te gaan vissen omdat het anders van je hair komt na een onderhands worpje. Maar ik trok me daar weinig van aan omdat ik voor de zekerheid wat (arma)mesh om mijn haakaas deed. Daar kun je zelfs los boiliekruim in doen.

Het is alleen super attractief, ik ben gestopt het te gebruiken omdat het té attractief werd. Ik vistte op een typisch Hollands vol met brasem, dat was geen succes. Een kennis witvisser heb ik het een paar keer meegegeven om er zijn grondvoer mee op te pimpen, helema top! Het is dus met al die toevoegingen vaak uit doktoren tot hoe ver je kunt gaan ivm witvis. Het is me wel vaker gebeurd dat zelfs voorntjes net zo lang op mijn haakaas bleven in happen tot het weg was, dit had ik zelfs met bepaalde losse aminozuren welke ik toevoegde. Mocht ik op een water vissen waar bijna geen witvis zwemt dan trek in de truccendoos helemaal open omdat je met zulke dingen net dat extra procentje extra kunt afdwingen.

Maar ik dwaal af van het topiconderwerp :lol:



Ik snap het en heb zelf ook wel eens zoiets geprobeerd. Ik deed het met heel veel wateroplosbaar en dan een bol gebruiken met de nodige attractie. Dat het veel witvis lokt is in ieder geval een feit en voor je het weet is je bol verdwenen. Vond het dan ook niet echt een succes. Daarnaast moet je telkens bollen bijvoeren, is toch min of meer een actieve visserij. Op zich ben ik daar wel een voorstander van, maar het moet wel wat opleveren.
Ik ken iemand, die deed het met the boil in the bag methode, aas snijden en vervolgens soaken in aminol en lever extract. Hij viste single hook, of voerde een heel klein handje bij en was wel heel succesvol. Veel slapen deed ie niet natuurlijk!

Wat betreft toevoegingen, er zitten inderdaad voor- en nadelen aan. Ik vis zelf alleen nog maar voor het leuke, oftewel hele korte sessies op een stadswater. Gewicht boeit me niet meer zoveel, gaat mij meer om de actie. Vis overigens wel elke avond en momenteel alleen nog maar in het donker, i.v.m. de aasperiode van de vissen.
Wat ik in ieder geval wel geleerd heb, is dat je aas wel degelijk een groot verschil kan maken.
Velen geloven daar niet in, maar ik weet wel beter! Er zijn genoeg bollen waar je instant wel een vis op kunt vangen, maar een bol die steeds beter vangt, daar zijn er niet zoveel van. Bovendien, zo’n bol blijft ook op de langere termijn vis vangen.
Een bol is en blijft in mijn optiek wel een totaalplaatje, attractie (smaak) en de juiste verhouding van de eiwitten, vetten en koolhydraten zijn voor mij momenteel het belangrijkste. Voor het laatste moet ik natuurlijk wel een inschatting maken, gebaseerd op het metabolisme en de behoeftes van vissen op dat gebied. Is het onzin? Ik denk het niet.
In mijn huidige en nieuwe bol, zit b.v. twintig procent vet en dat zal niet in veel bollen zitten.

Gebruik overigens alleen natuurlijke producten. Het waarom is niet zo moeilijk natuurlijk.
De meeste van die synthetische stoffen vangen n.l. alleen vissers.

Bepaalde aminozuren toevoegen aan aas is een heel interessant onderwerp. Heb vaak met de gedachte gespeeld, maar het nog nooit gedaan. We kennen de attractieve aminozuren, gooien we van die elk tien gram in een kilo mix en we hebben een groot voordeel? Ik denk dat het zo niet werkt, zoals gezegd aas is een totaalplaatje, bovendien versterken de attractieve stoffen vaak elkaars werking.
Ben wel benieuwd welke je gebruikt hebt.

Gooi er tot slot nog even twee nieuwe in: creatine en L-carnitine, waarschijnlijk stoffen die ook attractiewaarde voor vissen hebben.

Ik dwaal ook af, maar dat komt denk ik door de Hertog Jan.

Vanavond één vis gehaakt en na twee tellen een lijnbreuk, waarschijnlijk door een onbekend onderwater obstakel (ik check n.l. voor ik ga vissen, altijd mijn laatste meter). Mijn volgloodje zat er nog aan en dat zit op een meter van mijn onderlijn, dus gewoon pech.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-09-2016 09:15

Je vet percentage is prima voor het najaar hilco.
Maar soms moet je eens de boilies achterwege laten :)
Gewoon vette pinda's tijdelijk gaan gebruiken in bepaalde tijden van het jaar, kun je met geen boilie van winnen hehe