Onweer


Plaats reactie
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

27-08-2016 21:59

Misschien het zoveelste topic over onweer.

Maar dit gebeurde mij zojuist tijdens een sessie in Vianen.
Met mijn zwager waren we effe een paar uurtjes aan het vissen op de put hier in de omgeving.
We zagen aan de overkant van het water een dikke bui ontstaan die echter totaal de andere kant ging en we leken totaal er geen last van te gaan krijgen.
Voor de aardigheid waren we wat filmpjes aan het maken van het schitterende natuur geweld, op het moment dat wij het laatste filmpje aan het bekijken waren, slaat met grof geweld het op een zeer korte afstand achter ons in, de beetverklkkers slaan op hol onze haren stonden letterlijk overeind en divers autoalarmen gingen af, en alles was voor een milliseconde helemaal wit om ons heen.
We schrokken ons letterlijk bijna dood en zijn direct gaan schuilen in de auto tot het ergste voorbij was .
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

27-08-2016 23:01

Dan ben je nog dommer dan het achterend van een ezel, onweer draagt een ruime 50 km ver, dus ook bij een blauwe hemel en onweer bij de buren kun je geraakt worden door de bliksem. Je mag echt van geluk spreken dat je het nog na kan vertellen, ook omdat je hengels waarschijnlijk van carbon zijn en dat is een perfect geleidemateriaal voor bliksem.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

27-08-2016 23:17

hengels en onweer gaan natuurlijk niet samen, ik ben wel iets slimmer dan een ezel, bedankt voor je vergelijking. Maar goed dat van die 50 kilometer wist ik inderdaad niet. Maar geloof me ik kom ondertussen al meer dan 20 jaar als karpervisser in weer en wind aan het water en kan over het algemeen goed inschatten hoe en wat me het weer, maar dit was compleet een verrassing.
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

28-08-2016 09:19

Vorig jaar ook een keer een hevige onweersnacht beleefd. Een enorme klap achter de tent waardoor de beetverklikkers afgingen en direct nadien hing er een verbrande geur. Dat zijn de momenten dat je nooit meer denkt "het zal wel meevallen". Onweer is heel fascinerend om te zien maar voor mij liefst niet meer aan het water omringd door staal en carbon.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

28-08-2016 14:17

Antoinette zuidinga schreef:Dan ben je nog dommer dan het achterend van een ezel, onweer draagt een ruime 50 km ver, dus ook bij een blauwe hemel en onweer bij de buren kun je geraakt worden door de bliksem. Je mag echt van geluk spreken dat je het nog na kan vertellen, ook omdat je hengels waarschijnlijk van carbon zijn en dat is een perfect geleidemateriaal voor bliksem.


nou dat valt allemaal wel mee hoor....er staan nou hoderduizenden mensen in tentjes op campings, die ook langs het water liggen... en ik heb geen enkel bericht gelezen van een dode of getroffen door de bliksem gisteravond/nacht...

zelf zal ik ook niet gauw opruimen als er onweer is...en ik ga ook gewoon vissen als ze het voorspellen

als je met de auto gaat vissen is dat statistisch gezien misschien wel gevaarlijker dan tijdens de bliksem blijven doorvissen :D

er worden enkele mensen per jaar dodelijk getroffen door de bliksem, en er komen 600 mensen per jaar om in het verkeer !! natuurlijk heb je wel dagelijs miljoenen rijbewegingen, en onweert het niet dagelijks natuurlijk, maar dan nog

of je moet wel heel veel pech hebben natuurlijk http://www.froot.nl/posttype/froot/de-m ... r-bliksem/
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-08-2016 15:47

In Nederland vallen er 2 doden per jaar door onweer. Nou zegt die statistiek helemaal niks als het je treft en is het best triest als je het had kunnen voorkomen. Dat ene uurtje minder vissen zal geen punt zijn.

Ik zal er in elk geval geen traan om laten als het jou betreft. Wij gaan gewoon verder met leven hoor. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

29-08-2016 09:05

Ik heb toch ook wel een aantal keer in situaties gezeten dat het achteraf gezien eigenlijk net iets te gevaarlijk was. Als de situatie het toelaat kun je gaan schuilen in de auto maar vaak ben ik ook met de boot op pad en dan is een auto ver buiten bereik.

Het grootste probleem is dat ze het niet goed kunnen voorspellen. Als je iedere keer thuis moet blijven wanneer ze onweer voorspellen, blijf je ook heeeeel erg vaak voor jan lul thuis... En dat is zonde van mijn kostbare vrije tijd!
Stop wishing... Go fishing!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

29-08-2016 10:32

Bij mij precies hetzelfde. Vanaf de kant ga je in je auto zitten als het te gek wordt. Met de boot ben je veel kwetsbaarder. Als het eenmaal losgaat is terug varen ook geen optie en dan lig je in je bootje te denken waar ben ik weer aan begonnen.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

29-08-2016 19:16

nou dat valt allemaal wel mee hoor....er staan nou hoderduizenden mensen in tentjes op campings, die ook langs het water liggen... en ik heb geen enkel bericht gelezen van een dode of getroffen door de bliksem gisteravond/nacht...

zelf zal ik ook niet gauw opruimen als er onweer is...en ik ga ook gewoon vissen als ze het voorspellen

als je met de auto gaat vissen is dat statistisch gezien misschien wel gevaarlijker dan tijdens de bliksem blijven doorvissen :D

er worden enkele mensen per jaar dodelijk getroffen door de bliksem, en er komen 600 mensen per jaar om in het verkeer !! natuurlijk heb je wel dagelijs miljoenen rijbewegingen, en onweert het niet dagelijks natuurlijk, maar dan nog

of je moet wel heel veel pech hebben natuurlijk http://www.froot.nl/posttype/froot/de-m ... r-bliksem/


Als je dan eens wat verder speurt en dan tot de conclusie komt hoeveel weidedieren jaarlijks alleen al in NL overlijden door blikseminslag welllicht dat je dan verstandiger word.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

29-08-2016 19:19

Kleine aanvulling, en dat is dan wel in Noorwegen maar dit soort dingen gebeuren ook hier.
http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/323- ... -noorwegen
In Noorwegen zijn meer dan 300 wilde rendieren omgekomen toen ze in een storm door de bliksem werden geraakt. Lugubere foto’s laten een slagveld zien van karkassen in natuurgebied Hardangervidda, in centraal-Noorwegen.

De Noorse natuurbeweging heeft beelden vrijgegeven van de ongebruikelijk natuurlijke ramp. Er zijn 323 rendieren omgekomen, waaronder 70 kalfjes.

Ongebruikelijk
Een woordvoerder zegt dat het niet ongebruikelijk is dat er wilde beesten omkomen door blikseminslagen. Wel ongebruikelijk is het dat er zoveel dieren tegelijkertijd omkomen. "We hebben niet eerder zulke aantallen meegemaakt", zegt een woordvoerder.

Eén van de redenen voor de massaslachting is dat rendieren bij slecht weer dicht bij elkaar gaan staan. Dit is het seizoen dat de dieren zich verplaatsen door het natuurgebied Hardangervidda.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

29-08-2016 20:58

zelf ook eens op een schuine oever gelegen toen een onweersbui recht boven me zat.
scheet bagger. was bang dat mn hengels geraakt zouden worden dus plat gehouden en binnengedraaid lol.
bij onweer moet je maar zo denken... als je de donder hoort, heb je de flits overleefd.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

30-08-2016 09:30

http://www.nu.nl/buitenland/3835604/ver ... aiwan.html
Dit is dan wel Taiwan maar zulke dingen gebeuren hier ook......

De kans dat je geraakt wordt door de bliksem is gemiddeld 1 op 2 miljoen.

Kans op dodelijk vliegtuigongeluk 1:800.000

Fataal auto ongeluk 1:6.000

Dus wordt verstandig en laat de auto eens staan als je met onweer gaat vissen :wink:
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

30-08-2016 11:31

Er is ook niks stoers aan aan ouders die hun zoon verliezen door bliksem, of een gezin die hun vader verliezen door bliksem, bedenk dat eens eer je zo vol bravoure aan de waterkant staat tijdens onweer.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

03-09-2016 09:06

Herten kunnen trouwens ook slecht tegen bliksem...
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

03-09-2016 17:16

Antoinette zuidinga schreef:
Als je dan eens wat verder speurt en dan tot de conclusie komt hoeveel weidedieren jaarlijks alleen al in NL overlijden door blikseminslag welllicht dat je dan verstandiger word.


hoeveel zijn dat er dan jaarlijks ?
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

03-09-2016 20:30

Dan praat je niet over tientallen maar al gauw over enkele honderden verspreid over heel NL, maarja dat een koe/schaap/paard getroffen is door de bliksem heeft geen nieuwswaarde en daarom lees je er nooit over.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

03-09-2016 20:45

Waarom moeten wij dan verder speuren als er toch niets over te vinden is.
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

03-09-2016 21:17

is er wel, als je de juiste kanalen weet 8)
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

03-09-2016 22:37

Het is schijnbaar net zo belangrijk om die kanalen geheim te houden als de kanalen waar dikke vis zit :roll:
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

04-09-2016 07:47

Cees v Opstal schreef:http://www.nu.nl/buitenland/3835604/vermoedelijk-47-doden-bij-vliegtuigongeluk-in-taiwan.html
Dit is dan wel Taiwan maar zulke dingen gebeuren hier ook......

De kans dat je geraakt wordt door de bliksem is gemiddeld 1 op 2 miljoen.

Kans op dodelijk vliegtuigongeluk 1:800.000

Fataal auto ongeluk 1:6.000

Dus wordt verstandig en laat de auto eens staan als je met onweer gaat vissen :wink:


dat kun je natuurlijk niet 1:1 met elkaar vergelijken...zo zijn er miljoenen rij-bewegingen per dag, maar geen miljoenen blikseminslagen
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

16-09-2016 11:35

ls je dit leest stop je met stoer doenerij:
Wetenschappers van de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) hebben de twee langste bliksemschichten ooit gemeten, in tijd en in afstand. De vaststelling van de records volgt na nieuwe metingen van historische bliksemdata.

De langste bliksemschicht werd gemeten in Oklahoma. Daar legde een flits op 20 juni 2007 een afstand af van zo'n 321 kilometer. Ter vergelijking: dat is ongeveer de afstand van Groningen naar Maastricht. In 2013 was in Zuid-Frankrijk een bliksemschicht 7,74 seconden te zien, ook een record.

'Ga naar binnen'

Volgens een woordvoerder van de WMO zijn deze uitkomsten behoorlijk schokkend. "Als bliksemschichten een afstand van meer dan 300 kilometer kunnen afleggen, dan moeten we ons bewuster worden van de gevaren. Dus als je gedonder hoort, ga dan naar binnen."

Het is voor het eerst dat er gedetailleerde bliksemdata is geanalyseerd aan de hand van factoren als temperatuur, windsnelheid, regen en andere meteorologische omstandigheden. De WMO wil meer inzicht krijgen in het natuurfenomeen om zo het aantal slachtoffers door bliksem te verminderen.

bron: http://nos.nl/artikel/2132482-bliksemre ... meter.html
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Plaats reactie