Boilies versus Natuurlijk voedselaanbod


Plaats reactie
Albert bos2
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-02-2016 13:58

17-07-2016 19:45

Beste forum leden,

Vandaag bij een voor mij nieuw water wezen kijken. Voorafgaand aan mijn bezoek had ik online al wat onderzoek gedaan, maar bezoek bevestigde de online info.Het water stikt van de driehoekmosselen en er zouden ook veel zoetwaterkreeften moeten zitten (niet gezien).

Dus nu mijn vraag. Kan ik de strijd aan gaan met deze natuurlijke voedselbron?

Ik heb hier geen ervaring mee, maar schrok gewoon van het natuurlijk voedselaanbod.

Wie heeft ervaring met dergelijke situaties?
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

17-07-2016 20:18

Nee dat kan niet.
Je kan wel precies het tegenover gestelde aanbieden, natuurlijk voedsel zit vol met eiwitten..
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Albert bos2
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-02-2016 13:58

17-07-2016 21:20

Beste remon,

Het is altijd interresant als je jou standpunt iets verder toelicht. Eerste zeg je nee, om me vervolgens aan te raden over te gaan op crap boilies.

Ik snap ook dat ik het niet ga "winnen" van het natuurlijk voedsel. De vraag is echter of de karpers naast de grote hoeveelheden natuurlijk voedsel ook op mn boilies zijn te trekken. Daarbij zou ik dan graag van de mannen/vrouwen met ervaring horen wat hun ervaringen zijn. Dit om wellicht mijn strategy iets op aan te passen.
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

17-07-2016 21:28

Dus boilies vol met koolhydraten zijn crap?
Sorry, laat inderdaad maar mensen met ervaring wat vertellen. Ik vis pas 20 jaar.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

17-07-2016 22:11

Tsja vertel eens over het water. Is het een afgesloten water of staat het in verbinding met (bijvoorbeeld) een van de grote rivieren. Wordt er (veel) gevist of helemaal niet?

Naar mijn mening is het concureren (dmv eieit rijke boilies) met natuurlijk voedsel vrihwel zinloos, zeker wanneer de vissen ook praktisch maagdelijk zijn. Particles kunnen eventueel een mogelijkheid en worden ook door maagdelijke vissen vrij snel geaccepteerd.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-07-2016 23:06

ff heel simpel he..... elk water ( openbaar water ) heeft geen enkel aas van ons mensen nodig ! De natuur regelt dit zelf wel, in elk water is voldoende voeding aanwezig, zo niet dan sterf de vis, en zwemt er geen donder meer rond. Als de vis ons aas niet zou eten, zou hier geen vangsten topic bestaan, visten we enkelt met een duikpak aan en een speer. Trek je eigen conclusies....

-vind trek routes.
-leg je aas daar neer.
-vang vis.

Zo simpel.... ja vaak wel gelukkig.
Een simpel roze popup je bestaande uit samen geperst karton of stukjes kurk single bait gevist op de juiste stek doet zelfs wonderen. Dieren zijn van nature nieuwsgierig, hebben geen handen zoals ons, stop met hogere wiskunde, knal er is een kilo in en ga vissen.
Welke bol, welke particle... je kijkt maar waar je vertrouwen in heb.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

18-07-2016 13:28

Beste Albert.
Kijk eerst waar de karper zich ophoud
Maak een koolhydratenbol en voer deze op de plakken waar je karper ziet
Ivm kreeften wees voorzichtig met vismeel etc

Groeten. Mark
Albert bos2
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-02-2016 13:58

18-07-2016 18:01

Het betreft hier een afgesloten water. Er wordt en is wel gericht op karper gevist, maar in beperkte mate. Dus geen enorme hengeldruk.

De vraag die ik graag beantwoord zou willen zien is of het op een dergelijk water met enorm groot aanbod aan natuurlijk voedsel het uberhaubt zinvol is om een voerstek aan te leggen. De eiwit versus koolhydraten boilie discussie is mij bekend. (Dat hier vervolgens de conclusie uit wordt getrokken dat de vis dit wel zal compenseren met natuurlijk voedsel durf ik te betwijfelen, maar dat is een andere discussie).

@rik: hier kan ik wel wat mee. Ik heb echter niet het grootste vertrouwen met kunstaas, dus op dat punt vind ik het lastig daar fanatiek mee aan de slag te gaan.

Wat ik wel interresant vind is of er iemand is die uit ervaring iets kan vertellen over verschillen in toepassing van particels versus boilies in een dergelijke situatie.

Elk stukje info is weer een stap dichter bij succes.
Albert bos2
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-02-2016 13:58

18-07-2016 18:03

@mark: De opmerking m.b.t vismeel is ook geen verkeerde. Wist ik eigenlijk wel, maar had er zo snel nog niet weer aan gedacht.

Weer een stukje info :D
Martin Mik
Berichten: 21
Lid geworden op: 25-10-2014 19:39

18-07-2016 18:29

Kijk eens op http://karperidee.nl/

Daar staan nu artikelen over voercampagnes met praktijkervaring (deel 1 tot en met 3).
Heb ze met veel plezier gelezen.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

18-07-2016 18:53

Op mijn water vang ik normaal goed met miniboilies. Laatst had ik een keer geen gelegenheid om ze te maken en heb ik in plaats daarvan een zak diepvries doperwten geprobeerd. Mogelijk omdat het weer eens iets totaal anders was had ik meer actie als met de miniboilies. Maar ik hoor ook dat het met diepvrieserwten per water verschillend kan zijn, dus gewoon uitproberen.

Afbeelding

Mijn opa viste vroeger nabij de conservenfabriek van de Leidse Sleutels in de Oude Rijn en ving altijd goed met doperwten.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

20-07-2016 17:52

Zoek de trekroutes en eventueel holdings van het water op, wat Rik al zij je kan ze bv met een visuele pop up al gaan vangen. Denk dat veel voeren niet nodig zal zijn als je even wat tijd in het opserveren gaat steken.

Succes denk een mooie en leuke uitdaging.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-07-2016 18:43

Op dit water : https://youtu.be/w0zMQLwaXYI
Viste ik een 1 nachtje.
Het water is 150 hectare, staat in open verbinding met nog zo'n plas van 150 hectare,en daarna met sluizen aan een gekanaliseerde rivier en zit letterlijk bomvol natuurlijk voedsel. Kreeften, krabben, slakjes, mossels, bloedworm etc.

Een donderdag 2.5 kilo bollen erin. Zaterdag op zondag een nachtje. 3 vissen 1 verspeelt, en dat vol in het wier.
Lag er geen wier waren de vangsten zeker beter geweest.
Tijdens het vissen steeds een balletje of 40 a 50 verspreid over de spot heen om ze bezig te houden.
Bolletje was van Chris Gabrielle de sv1 mocht je het intressant vinden.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

21-07-2016 18:46

Ik heb nog geen dondersveel ervaring met dit soort wateren, maar ik zou eerst uitzoeken waar de vis zich bevind en de betere plekken zoeken. Daarna gewoon een beetje testen met iets wat op normale watertjes wel werkt. En dan vooral iets wat niet te geproduceerd is, dus bijvoorbeeld een bedje hennep met tijgers of mais. Klein fel pop-upje kan ook wonderen doen indd.
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Plaats reactie