Vissen Stalken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

08-06-2016 21:03

Hallo mensen,

Even een vraagje van mijn kant, tot in welke mate zouden jullie het aandurven om vissen te stalken? Ik zie nu op een watertje 80% van de vis ineens tussen de takken liggen, terwijl ik er daarvoor nooit iets heb gezien. Het probleem is dat de takken best vervelend zijn. Ik heb een plekje gevonden van 2 meter bij 1,5 meter. Hier zou het in principe mogelijk zijn om een vis te kunnen landen, en ze komen er ook. Het betreffende hoekje is tot een meter diep ongeveer, dus ik zou eventueel ook nog het water in kunnen om de vis te landen. Zouden jullie dit aandurven? Ik heb een klein 1.80 stalker hengeltje van 3 lb met 40/00 nylon erop. Vissen zijn rond de 6-14 kilo heb ik het idee. Ben erg benieuwd.

Vandaag ook nog een schooltje enorme zeelten gezien. Paar kleine schooltjes paaiende zeelten gezien, maar wat ik daarna zag niet normaal joh! Een paar zeelten van 60cm of meer leek het wel. kan natuurlijk ook karper zijn geweest maar de manier van zwemmen en de kleur liet me bijna zeker weten dat het zeelt was. Ze zwemmen tussen en door een aantal hopen planten, laten zwemmen of toch een van deze kanjers proberen te vangen? :roll:

Groeten, Thomas
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-06-2016 07:50

Denk dat je nog te weinig ervaring hebt om dat tot een goed einde te brengen. :P
Vissen die flink zwaarder zijn dan je PR afblokken valt niet mee, resultaat is dat jij niets vangt en die vis er een flinke kreeuw aan overhoudt.
Zeg niet dat het niet mogelijk is, al heb ik wel sterke twijfels bij zo'n kort stokkie, je gebruikt geen slip dus hebt geen enkele buffer liever dus gewoon een 12' naar achteren lopen kan altijd nog.

Stuur anders maar even een PB'tje, dan zal ik het eens voor komen doen 8) :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

09-06-2016 08:41

Haha ik begrijp je afschuw. En kom het maar eens voor doen hoor, tweede is voor mij :lol:
Zitten enkele mooie vissen tussen en die zijn het zeker waard. Twijfel een beetje en zal het alleen doen als ik er de goede hoek voor heb, heb al een beetje gekeken waar de vis heen kan vluchten en hoe ik hem moet benaderen. Bas heeft het een keer gefilmd op het betreffende water.

https://www.youtube.com/watch?v=LtIJtV2CI1s

Dit filmpje bedoel ik dus, hij trekt hem er zo uit haha. Drillen gaat wel prima, geen problemen mee, ook niet op stromend water. Is gewoon vervelend dat er op mijn thuiswater niet echt biggen rondzwemmen :roll:

Ik zal eens proberen of ik er een kan vangen, als de situatie het toelaat. Ik zal kijken of ik mn telefoon ergens tegenaan kan zetten zodat ik t kan filmen :lol:
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-06-2016 08:50

Mooi gefilmd en knappe vis, ruimte zat als ik het zo zie.
Die ene tak zit een beetje in de weg maar dat moet ook geen probleem zijn :wink:
Slip dicht en trekken maar, zorg dat ie meteen in het oppervlak komt dan kan heeft ie weinig meer te zeggen.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

09-06-2016 09:11

Klopt. Er zijn nog wel wat tak(jes bijgekomen maar indd, het is zo ondiep dus als ik hem gelijk omhoog trek met slip dicht kan hij ook geen kant op. Het is max een meter diep dus ik kan de vis ook nog gaan halen als ik wil. Ik zal m'n best doen.
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-06-2016 12:49

Het is gewoon moeilijk om zo op papier te zeggen wat wel en niet verantwoord is. Ervaring is eigenlijk alles hier, een voldoende ervaren visser kan vissen op kleinere ruimtes dan een onervaren visser én een ervaren visser kan ook besluiten het niet te proberen als het niet verantwoord is. Weet je het zelf niet zeker dan heb je dus niet zo veel ervaring met dit soort visserij dus zou ik in elk geval aanraden om extra voorzichtig te doen. Het is altijd nog beter om ze gewoon met rust te laten dan om ze te verspelen en verminken.

Ik kan wel een aantal punten opnoemen waar ik zelf rekening mee hou. Ten eerste is penvissen, of in elk geval stalken waarbij je zelf aanslaat veel geschikter dan statisch vissen. De reden is heel simpel, bij statisch vissen heeft de vis de vlucht al ingezet op het moment dat jij een indicatie krijgt, je kans om de vis te overrompelen is verkeken. Als je zelf aanslaat en direct druk door zet, dus de vis niet op gang laat komen, lukt dat soms wel en dan wordt drillen op kleine ruimtes opeens een stuk makkelijker dan wanneer die vis al hard probeert lijn van die dicht staande slip te rossen.
Voor mij is dit voor het overgrote deel een zomervisserij en de reden daardoor is heel simpel: twijfel niet om een nat pak te halen wanneer nodig! Een vis blokken, kantelen en snel scheppen is veel makkelijker wanneer je pakweg tot je middel in het water staat dan wanneer je een halve meter boven het water staat.

Het formaat van de vis hoeft niet per sé een dealbreaker te zijn, vaak zijn wat grotere, iets tragere vissen makkelijker op deze manier te landen dan 15 ponds torpedo's die razendsnel dat eerste schot inzetten en daar al hun kracht in gooien.

Als het op drillen aan komt: laat zo veel mogelijk de hengel het werk doen en zorg dat de slip strak staat. Het is niet zo dat de vis letterlijk geen centimeter mag krijgen, soms kan enkele decimeters toegeven effectiever zijn dan alleen maar heel hard sleuren. Als de vis aanzet steek je direct de hengeltop onder water, het liefst zelfs onder de vis, zodat hij zo snel mogelijk kantelt en geen snelheid kan maken. De rest van de tijd zet je druk naar boven, met het plan om zo snel mogelijk het net er onder te schuiven.

Planten zijn vergevingsgezinder dan takken, tussen plantenbedden durf ik heel ver te gaan (midden in plantenbedden met niet eens open water in de buurt is vaak best mogelijk). Bij takken, palen en ander puin wil ik toch echt een stukje open water hebben, hoe groot is moeilijk exact te zeggen, maar bij twijfel of het kan kies ik liever de voorzichtige optie. Palen kunnen net zo lastig zijn als takken, maar als je een vis die er achter langs zwemt kan volgen is er veel meer mogelijk. Let bij takken goed op, soms hangen takkenbossen vooral van bovenaf in het water en is er onder wel ruimte (nat pak halen). Soms is het tegendeel waar, ik heb ooit op een water gevist waar men langs één oever talloze boompjes heeft afgezaagd en haakt op de oever heeft laten afzinken. Dat zorgt dus echt voor een onmogelijke situatie. Zelfs als je er naar toe vist weet je niet precies waar de ellende eindigt, er tussenin was gewoon nergens ruimte. In dat geval kan je het maar beter gewoon niet proberen.

Voeren en proberen ze er uit te lokken is ook altijd nog een optie. Vergeet ook niet dat van een afstandje naar een takkenberg toe vissen echt een ander spelletje is dan er midden tussenin.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
W de Wit
Berichten: 86
Lid geworden op: 26-10-2010 14:15
Locatie: Middelburg

09-06-2016 12:52

Mooi filmpje Thomas en volgens mij bracht zowel jij als de vis het er goed vanaf!

Zolang je doordacht te werk gaat moet het op dat stekje best te doen zijn met aangepast materiaal, suc6 en zeker blijven filmen... is leuk om te zien!!

Grt Walter.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-06-2016 13:07

Ben het vrijwel met je eens Daaf alleen deze niet zo als het écht hard moet.
Daaf Wolters schreef:Ten eerste is penvissen, of in elk geval stalken waarbij je zelf aanslaat veel geschikter dan statisch vissen.

Risico op slechte inhaking, te diep of bovenlip vind ik te groot.
Ik vis zelf zo op helder water met steenlood omdat je dat goed ziet liggen en de hengel in de hand, beweegt de steen rammel rammel rammel en de vis krijgt geen kans.
Met de pen krijg je ook nog eens de twijfel van slechte aanbeet, loopt niet door of gewoon een slechte registratie.
Beweegt die steen is het prijs!!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

09-06-2016 13:20

W de Wit schreef:Mooi filmpje Thomas en volgens mij bracht zowel jij als de vis het er goed vanaf!

Zolang je doordacht te werk gaat moet het op dat stekje best te doen zijn met aangepast materiaal, suc6 en zeker blijven filmen... is leuk om te zien!!

Grt Walter.


Lezen! Dat filmpje is van iemand anders die het dus wel kan en nu vraagt die aan ons of hij dat zelfde truckje ook kan. Ja weet ik veel!!!
Let op slagboom !
W de Wit
Berichten: 86
Lid geworden op: 26-10-2010 14:15
Locatie: Middelburg

09-06-2016 15:40

Dennis Slagboom schreef:
Lezen! Dat filmpje is van iemand anders die het dus wel kan en nu vraagt die aan ons of hij dat zelfde truckje ook kan. Ja weet ik veel!!!


Sorry Dennis.
Nu wordt het mij wat al te ingewikkeld... iemand maakt een filmpje (die het dus wel kan; wat kan hij, filmen of vissen?) en die vraagt vervolgens aan jullie of hij datzelfde truckje ook kan...

Maar doe geen moeite om het uit te leggen, het betreft een mooi filmpje waar ieder zijn lering uit kan halen.

W.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

09-06-2016 18:16

Het filmpje wat ik heb gestuurd is van Bas van Geffen. Filmpje is dus niet van mij. Hij zit hier ook op het forum en ik praat wel eens met hem. Toevallig ligt diezelfde hoek helemaal vol met vis nu, en zit ik te denken hoe ik ze veilig kan landen.

Ze zaten eerst tussen de dichtere takken, 3 dagen geleden overal brood gevoerd, 2e dag meer naar de open hoek waar Bas er een had, en net vooral in die hoek mais gegooid met kleine stukjes brood.
In de desbetreffende hoek 3 vissen op de mais zien azen, en dit lijkt me enigszins veilig om te bevissen. Tussen de andere takken ga ik niet proberen, te risicovol naar mijn mening.

Zag er net dus een paar schubjes van 6-10 kilo zwemmen en nog een graskarper van 90cm. Uiteindelijk hebben een paar brasems de rest opgegeten. Ik ben dus van plan dit in eerste instantie drijvend te bevissen, maar als het weer wat kouder is ga ik door met mais en dan zo dichtbij dat ik het zie liggen en op zicht kan aanslaan.
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

10-06-2016 08:41

De TS is gewoon een enthousiaste jongeling die graag eea deelt waar volgens mij niets mis mee is, sterker nog dit zouden we toe moeten juichen want hij vraagt tenminste en voorkomt zo een hoop misère.

Thomas misschien kom je Bas weleens een keer tegen langs de waterkant dan kan hij je eens wat uitleggen en jouw materiaal eens bekijken of het geschikt is voor dat werk.
Uiteindelijk moet het toch langs de waterkant gebeuren 8)
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

10-06-2016 09:57

Goed dat je de vraag hier stelt!
Het filmpje geeft veel duidelijkheid over de daadwerkelijke ruimte; er is best nog wat over.

Ik sluit me aan bij de opmerking van Daaf; zwaardere vissen komen vaak wat moeilijker op gang en zijn eenvoudiger uit balans te trekken (dit is geen keiharde regel natuurlijk). Wat ik mis (of heb ik niet goed gelezen?) is dat als een grotere vis op stoom komt afstoppen moeilijk kan zijn.

Ik vis nu ruim twintig jaar met de pen, door de jaren heen en de vele drils merk je dat je ineens tijd over hebt om te anticiperen waar je in het verleden met een open mond naar adem stond te snakken en de dingen gebeurde voordat je er erg in had. Het is net als beginnen met autorijden, eerst heb je geen flauw idee hoe al die handelingen tegelijk uit te voeren, naar verloop van tijd merk je dat je steeds meer tijd hebt om én uit te voeren én te kijken.

Mij helpt het om in scenario's te denken in dergelijke situaties, de dril als het ware al te visualiseren:
- welke kant sla ik op (vis reageert vaak tegengesteld, maak daar gebruik van);
- wat doe ik als de vis direct kopschuddend bovenkomt;
- wat doe ik als de vis naar links gaat;
- wat doe ik als de vis naar rechts gaat.
- etc

Het is misschien een beetje vloeken in de kerk maar ergens in de leerschool zal er ook weleens iets misgaan, iedereen heeft weleens een karper verspeeld; belangrijkste is ervan leren en voor jezelf een reële volgende stap te zien.

Succes!

gr Andries
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

10-06-2016 12:20

Andries Hoekstra schreef:Het is misschien een beetje vloeken in de kerk maar ergens in de leerschool zal er ook weleens iets misgaan, iedereen heeft weleens een karper verspeeld; belangrijkste is ervan leren en voor jezelf een reële volgende stap te zien.

Zorg dat je je stek goed kent en ook de verborgen gevaren weet te liggen voordat je een beaasde hengel uitgooit.
En ja zelfs dan gaat het nog weleens mis want die vissen weten exact waar alles ligt en daar gaan ze voor, denk je genoeg ruimte te hebben om wat lijn te geven is het toch nog verloren.

Belangrijkste is dat je je materiaal leert kennen en durft te trekken aan die hengel en dat kan heel hard echt hard en dat zonder noemenswaardige extra risico's voor de vis, maar alles moet wel kloppen.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

10-06-2016 17:48

Klopt. Heel erg bedankt voor de reactie's mensen! Hier heb ik wat aan.
Ik heb er al een beetje overna gedacht en de takken staan links, dus ik zal mijn aas aan de rechterkant van de vis plaatsen zodat hij eerst moet draaien. Ik zal zelf aanslaan zodat ik de controle heb. Ik merkte indd ook al dat de grotere en lompere vissen makkelijker zijn af te remmen en zo'n klein torpedovisje toch weleens moeilijk zou kunnen zijn. Hopelijk gaat het een beetje.

Ik zal trouwens nog proberen het hele gebeuren te filmen, ik neem wat tape mee en zal m'n telefoon in de boom plakken ofso, misschien levert het wat op :lol: .
Morgen eerst maar eens een nieuw net halen, de vorige heeft het na flink wat jaren begeven.
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

10-06-2016 23:47

Kwam deze avond toevallig Bas nog tegen, heb hem het hengeltje laten zien en hij deed het met lichter materiaal en langer dus dit zou geen probleem moeten zijn volgens hem :lol: . Wel even goed opletten hoe ik de vis ga aanslaan en vanaf welke kant hij komt, maar dat moet wel goed komen.
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Plaats reactie