Tijgernoten weer voedzaam maken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
michael schmidt
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-10-2015 12:07
Locatie: amsterdam

06-06-2016 22:05

Geachte carp hunters ,

Ik ben ben benieuwd hoe jullie hier over denken vandaar dat ik met dit onderwerp maar even naar de discussie hoek kom....

Ik zit met het volgende punt ik ben eigenlijk altijd een boilie visser geweest ook in de tijd dat je instant nog goed kon vangen in omgeving (slotenplas en omstreken) hier ben ik ook opgeroeid.

De laatste jaren vind ik de vangsten enorm achteruit gaan op boilies op enkele grote brasems na :(
Boilies beginnen in mijn ogen zo langzamerhand echt brasem voer te worden.
Vandaar dat ik mijn strategieën eens ben gaan verleggen en aan de haal ben gegaan met tijgernoten.

Met Tijgernoten zijn mij de volgende zaken opgevallen:

- Ik krijg de indruk dat na langer voorvoeren dan 3-4 dagen de vangsten achteruitgaan 2.5kg. p.dag
vraag ?

- tijgernoten worden wel weggevreten na onderzoek waterkijker en strand-net over bodem halen.

- geen last van brasems en (minder) last van meerkoeten


Nu lees ik regelmatig dat tijgernoten niet voedzaam zouden zijn na research blijken tijgernoten wel degelijk voedzaam te zijn.
koolhydraten 11 - 18 %
Veten 21 - 31 %
Eiwitten 7 - 12 %
Energetische waarde 400 Kcal/100gr

Wel is het volgende aan de hand met tijgernoten....

We kennen allemaal de foto,s van uitwerpselen in bewaarzakken van de karper (kapot gekauwde tijgernoot resten) maar niet verteerd!
Bij mijn zelf zitten in de bewaarzakken de volgende morgen stukken zo groot als spliterwten.

Wat ik hier uit opmaak is dat tijgernoten graag worden gegeten door karpers maar doordat zij deze niet kunnen verteren kunnen zij hier ook (weinig tot geen) voedingstoffen uit onttrekken.
(Dit kun je beschouwen als niet voedzaam)

Oplossing
Ik denk dat het beter is af te wijken van het karige uurtje koken ik denk namelijk dat je de tijgernoten tenminste 2 tot 2 en half uur moet koken om deze verteerbaar te krijgen voor de karper.

Hoe denken jullie hierover ?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-06-2016 13:03

Maakt geen reet uit.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

07-06-2016 15:34

Nee ik geloof ook niet dat het veel uit zal maken. Tijgers blijven te kort in het lichaam om optimaal te kunnen verteren. Al kook je ze 10 uur.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-06-2016 21:20

Die worden nog wel een keer gegeten.
Gebruikersavatar
michael schmidt
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-10-2015 12:07
Locatie: amsterdam

08-06-2016 08:20

Het is allemaal niet zo logisch het lijkt erop dat jullie dus wel eens zijn dat er uit tijgernoten geen voedingstoffen kan worden ontrokken.

Dan moet dit op zeker nadelig uitpakken op langer termijn voer sessies de karper zal je hierdoor ook niet op de plak vast houden.(wellicht steeds nieuwe karpers) totdat zij weer door hebben dat zij niet verzadigd raken.

Maar heb nu een paar kilo noten 3 uur gekookt eens kijken hoe dat gaat....
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-06-2016 16:09

Heren aub stop nou eens met dat massaal bevoeren van stekken!!!

Groet, Peter

PS uiteraard is dit weer een one-liner maar wil je vis blijven vangen dan is dit een optie!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-06-2016 16:10

Op het moment dat de vis van jouw tijgernootjes afhankelijk is om voldoende voeding binnen te krijgen denk ik dat je het water ook maar links moet laten liggen..

Variatie is het sleutelwoord

En Peter, da's inderdaad een hele goede. Minder voeren met z'n allen is vaak meer vangen..

'Ja maar als ik het niet doe, doet hij het wel... '
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

08-06-2016 21:31

Wat een onzin dat ze voedzamer worden als je ze langer kookt. Het is de structuur van de tijgernoot die bepaald dat uitwerpselen een grove structuur aan tijgernoten bevatten. Betekent niet dat dat de karper geen voedingsstoffen op kan nemen uit de tijgernoot. Hoe koelen de tijgernoten af in hun kookvocht? Kerntemperatuur blijft dan tock ook lang tegen het kookpunt aan van 100 graden? Ik denk eerder dat je juist de tijgernoot tekort doet als je ze uren kookt. De eiwitten lossen op en de vetten uit olie smelten en kunnen uitlekken. Ik week tijgernoten over het algemeen 2 dagen ( 48 uur ) en zet ze met schoon water op. Veelal zijn ze met 45 min klaar en dat is voor mij voldoende meer water kunnen ze dan niet meer opnemen omdat de noten al volledig uitgezet zijn. Wil je tijgernoten aantrekkelijker maken, smijt van een kilo te voeren tijgernoten eens een kwart of de helft in een keukenmachine ( geen blender ) te gooien.
Ed van den berg
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2016 21:27

10-06-2016 20:28

Ik gebruik zelf al jaren tijgernoten op mijn stek, overigens is het bestand van het water best groot te noemen ik vis dus ook met de tijgernoot zelf aan de hair .Overigens word er best veel gevoerd met de tijgers, om de dag een paar kilo, maar een of twee keer gevist in de week. Kan ze aardig vasthouden op de stek dus er zal best iets voedzaams in zitten .en als ik een bak pinda,s heb opgegeten zitten er de andere dag ook stukjes in de ontlasting :lol:
Plaats reactie