De Karperwereld


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-05-2016 02:25

Heb afgelopen avond voor het eerst één van de karper magazines gelezen, in dit geval de Karperwereld.
Digitaal, viel me overigens nog niet eens mee om dat voor elkaar te krijgen (ik weet totaal niks van apps) en voor bijna 7 Euro ook nog eens van belabberde kwaliteit. De Swarovski moest er bijna aan te pas komen!
Inhoudelijk vond ik het helemaal niks (bla, bla, bla) en er is maar één bijdrage die ik werkelijk gelezen heb. Dat is die van Martin Post en daar kunnen we denk ik wel een leuke discussie over voeren.
Iets met Shakespeare, nou niet meer, bedtijd.
Morgen weer een nieuwe dag.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-05-2016 02:40

Heb het artikel van Martin nog een keer aandachtig doorgelezen.

Het gaat om drie tactieken, de eerste is de hit en run methode, daarbij draait het in kanalen om observatie, dus waar bevinden de vissen zich. Probleem is, op lang niet elk kanaal valt er iets te observeren en dan valt er natuurlijk ook weinig in te sluiten. Zul je het toch moeten doen met de geijkte stekken, b.v. mosselbanken, maar die vindt je ook niet in elk kanaal, dus dan wordt het toch vaak een kwestie van trial and error. Karpers hebben m.i. wel degelijk voorkeur voor bepaalde plekken (ook in kanalen), maar waarom dat zo is weet ik niet. Ik denk, dat er op sommige delen nou eenmaal meer natuurlijk voedsel voorhanden is, dan op andere delen. Zal wel aan het substraat liggen. Er zijn b.v. heel veel soorten bloedwormen, die allemaal min of meer voorkeur hebben voor een bepaald substraat.
Ok. je vind een groep karpers en die probeer je in te sluiten op één van je twee voerstekken, die je links en rechts van de groep aanlegt, zeg maar in welke richting de groep ook gaat, ze komen hoe dan ook je aas tegen. Dat je daarbij veel voer moet gebruiken lijkt mij idd. heel logisch en dat het kan werken ook. Wat ik niet snap, is de afstand van 250- 500 meter, ik zou het persoonlijk veel dichterbij doen. Stel ik doe het op 500 meter, vang ik op de ene stek niks, moet ik een kilometer lopen naar de andere stek. Is best nog wel een eind.
Je hebt natuurlijk ook nog het kostenplaatje. Vind je twee groepen vissen, betekent vier stekken aanvoeren, oftewel 10 kilo bollen per dag. Drie dagen voorvoeren, is totaal 30 kilo.
Denk dat dit voor de meeste vissers onbegonnen werk is.

Hit en run vissen op plassen.
Heb zelf in de tachtiger jaren veel op de Kleine Wielen gevist en misschien heeft Martin er ook wel eens gevist. Daar zag je vaak springende vissen en dat was bijna altijd stijf tegen de rietkragen. De kantzones zoals Martin ze noemt. Springende vissen zijn m.i. azende vissen, of vissen die gaan azen. Waarom ze het doen, geen idee, ik denk dat niemand het weet. Je ziet het ook bij brasems, draaien ze aan de oppervlakte (qua tijd kun je er de klok op gelijk zetten) en een paar minuten later vang je een vis op twee meter diepte.
Zijn dus de aasperiodes. Of vissen zich buiten de aasperiodes op andere delen van het water bevinden, zou idd. zo maar kunnen.
Daarnaast hebben we de taludranden, maar helaas op veel plassen niet, die hebben n.l. een heel geleidelijk bodemverloop.
Martin baseert zijn voertactiek op de weersvoorspellingen (voor de komende 72 uur) , die volgens hem het trekgedrag van vissen op plassen bepalen. Komt er op neer, voeren en vissen op de verschillende taludranden of op de kantzones. Koud is dieper vissen, warm is ondieper vissen. Zoals ik al zei, taludranden heb je lang niet overal, daarnaast betekent dieper water meestal ook kouder water. Dus als het al zo zou zijn, is het denk ik geen kwestie van watertemperatuur. Iets met activiteit van het bodemleven? Ben benieuwd naar ervaringen van ander vissers.

Voeren op circuitwateren, oftewel alles of niks
De wateren waar door de meeste vissers zeer zwaar gevoerd wordt. In de eerste plaats als iedereen zwaar voert, zou ik het nogal dom vinden om het zelf ook te doen, scheelt me ook nog een paar centen.
Houdini’s zijn het inderdaad, bepaalde vissen trappen er natuurlijk altijd weer in, maar de echte slimmeriken komen bijna nooit boven water? Waarschijnlijk.
Ze hebben natuurlijk één of meerdere trucjes geleerd, een gbult voer, laten ze natuurlijk niet links liggen, gaan ze elke bol even testen en de volgende morgen ligt alleen je haakaas nog op de bodem. Oftewel aanzuigen en weer uitspugen.

Volgens Martin zijn washed out hookbaits de oplossing.
Vissen vermijden volgens hem mogelijk verse voerplekken. Vind ik nogal tegenstrijdig, het zijn toch Houdini’s, en is dus nergens voor nodig, een vis kan het verschil toch al bepalen.
Eenmalig zeer zwaar aanvoeren,, enkele dagen met rust laten en er vervolgens met voorgeweekt aas op vissen, oftewel het ei van Columbus!
Kan idd. best wel werken, heeft ie duizend keer getest en dan gelooft ie het wel?
Ik vind het wel slim bedacht, hoef je mogelijk een paar dagen niet voor Jan Lul aan het water te zitten. Vraag is, hoeveel gooi je er in en kun je dat voor jezelf verantwoorden? M.a.w. is het überhaupt nog vissen? Iets met geweten.
Waarom zou je 25 kilo kilo boilies in het water gooien, terwijl andere tactieken mogelijk ook kunnen werken.

Tot slot, passieve vis activeren, oftewel voedselnijd creëren en vissen actiever laten azen, door regelmatig wat bij te voeren. Allemaal leuk en aardig, moet je natuurlijk wel vis op je stek hebben en de gemiddelde boilievisser (met zijn vaste bonk zwaar lood), krijgt daar natuurlijk geen enkele indicatie over.

Resumerend, karpers vangen is voor veel vissers een obsessie geworden, tijd en geld speelt totaal geen rol meer. Ik zal eerlijk zijn, ik heb die neiging ook, alleen niet meer wat betreft tijd en geld. Beetje meer van theorie (kennis) vertalen naar de praktijk en dat in een paar uurtjes.
Gevoel speelt natuurlijk ook nog een rol, overigens een heel apart fenomeen. Waar ga ik vissen? Afgelopen avond binnen 10 minuten een graskarper van ruim 90 centimeter.
Geluk? Ik denk het niet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-05-2016 11:25

Veel voeren is dus de sleutel.... is Martin een aas lijn begonnen ofzo ? 8)
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

26-05-2016 11:43

Ik lees De Karperwereld met veel plezier. Laatste nummer genoeg artikelen de moeite van het lezen waard. Martin Post, Rini Groothuis, Robert Paul Naeff, etc. Prima layout, mooi foto’s lees wel veel liever de papieren versie. Enige nadeel: de advertenties zijn soms vreemd geplaatst wat het ritme verstoord.

Verder geen Rainbow Lake of soortgelijke kermisattracties in De Karperwereld.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

26-05-2016 12:55

Rik koster schreef:Veel voeren is dus de sleutel.... is Martin een aas lijn begonnen ofzo ? 8)


Origineel!!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-05-2016 03:12

Ons kent ons.

Gratis ‘Originals’ Amino Trigger
Het nieuwe aasmerk Originals steekt tijdens de actieperiode bij iedere bestelling in de KWO shop een flesje met 30ml High Concentrated Amino Trigger!.
Originals is in 2015 opgericht door een gepassioneerd team van aasmakers en karpervissers, aangevoerd door de sympathieke Martin Post. Het assortiment bestaat uit shelflife boilies, pellets, stickmixen, food pop-ups, hookbaits wafters, amino triggers, baitsprays en amino boosters. Al deze producten zijn gericht op het instant, snel en gemakkelijk vangen van karpers.

Is allemaal leuk en aardig, maar het wordt natuurlijk steeds gekker, what the fuck is een amino trigger?
Pilaar en Hofman, doen natuurlijk ook mee!
Jullie zijn gewoon allemaal een stelletje zakkenvullers! Oftewel jullie leven in een totaal verziekt wereldje.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-05-2016 07:22

Amazing Mike kan er nog wat van leren :( :( :( :(
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

27-05-2016 12:53

Langs de ene kant maakt Martin Post zijn aasmerk reclame dat het aas vol zit met "essentiële aminozuren", "eetlustopwekkers", "foodtriggers" enz., maar langs de andere kant schrijft Martin in zijn artikel dat hij met voorgeweekt aas vist omdat de karpers nieuwe voerplekken vermijden.
Is het niet de bedoeling dat GOED aas (wat de juiste signalen afgeeft) werkt van zodra het in het water wordt geintroduceerd?
Kan een karper weten hoe lang een boilie al in het water ligt? Zou het kunnen dat Martin's aas de verkeerde signalen afgeeft in bepaalde (hoge) concentraties wat de vis afschrikt? Wat gebeurt er met een boilie vanaf het moment dat deze in het water terecht komt? Geeft de boilie na x-tijd toch bepaalde signalen af die de vis aanzet tot azen?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-05-2016 13:09

Heerlijk toch, maar waar ik nu benieuwd naar ben is of ze zelf nog in d'r sprookjes geloven want dat zou wel heel dom zijn :P
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

27-05-2016 13:37

Het ding is dat een zéér groot deel van de karpervissers jaar na jaar in deze verkoopspraatjes trapt. Ik ken geen enkele karpervisser die voor een x-aantal jaren met hetzelfde aas vist. Iedere visser is steeds op zoek naar dat net ietsje betere aas en hier spelen de aasfirma's mooi op in.
Ik doe de moeite zelfs niet meer om aan andere vissers of vrienden uit te leggen hoe een karper voedsel detecteert, wat aanzet tot azen, hoe een vis aast enz., want de meeste vissers lezen liever mooie artikels van de grote firma's of bekende vissers dan zich te verdiepen in de biologie van het dier waarvoor men vele uren aan de waterkant zit.
Uiteindelijk heb ik er geen problemen meer mee omdat het dit voor mij enkel maar gemakkelijker maakt.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-05-2016 18:35

Wat mij wel aanspreekt bij die original boilies is dat ze nog op 'ambachtelijke wijze' gemaakt worden.
Dus lekker met je handen kneden en worstjes maken en dan met een boilieplankje aan de slag.
Zal wel terug te zien zijn in de prijs ben ik bang voor.
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-05-2016 12:23

Rik snapt het !!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

29-05-2016 15:36

Je bent er toch altijd nog zelf bij om in al deze verkoopverhaaltjes te geloven toch ? Zelf heb ik er helemaal niks mee. Tenslotte werden karpers 30 jaar geleden ook gewoon gevangen zonder alle wonder aasjes en magische onderlijnen. Ik hou het gewoon zo simpel mogelijk. Particles, simpelste van het simpelste onderlijntje en ik vang gewoon mijn visjes. Met al die commerciele extra's zou ik wellicht meer vangen, maar wellicht ook niet. Het scheelt mij in ieder geval een berg geld door niet aan al die gekke hypes mee te doen.
Plaats reactie