Kosten aan je hobby


Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-05-2016 07:15

Goed dat je het nog eens uitgelicht hebt, ieder z'n visserij.

De mijne kostte ongeveer 20x zoveel maar het einde is wel in zicht, letterlijk en figuurlijk.
Ik kan in dit tempo wel tot m'n 80e doorvissen met de spullen die ik heb.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-05-2016 08:24

Geen probleem dat je deze hobby uit oefent met weinig geld, ieder zijn eigen ding uiteraard en dat respecteer ik ook, echter als je zegt dat anderen je "uit lachen", en jij beweert dat je meer als hun vangt, wil ik niet weten wat voor "type" vissers dit dan zijn eigenlijk :lol:

Ik durf met zekerheid te stellen dat als er meer geld in de hobby gestopt word, jouw vangsten vertienvoudigd worden per kwartaal. En op een kanaal overdags niks vangen bestaat niet, wellicht dat je het alleen anders aan moet pakken. Echter dit kan wel kosten met zich mee brengen. Elke dag een pondje bollen doet wonderen hoor :wink:

En ben je slecht horend, of echt zoals ze dat noemen stom doof ? Anders bied een sounderbox wellicht soelaas,
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

23-05-2016 08:36

Ik ken mensen die met heel weinig budget heel veel vangen!!!!,.enige voordeel hun hebben met mij is dat ze heel veel vrije tijd hebben!!!,.ik heb dit jaar ouderschaps verlof waardoor ik een extra nacht kan vissen (dinsdag op woensdag) en me aantal vissen is verdubbeld,.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-05-2016 08:48

Meer vissen. Is meer geld uitgeven Mike.
Of kan jij om maar 1 voorbeeld te noemen 20 sessies maken met 1 pakje haken... of 1 flesje cola, 1 brood, 1 onderlijn... meer geld is echt meer vis. Meer aas, beter aas, voedselnijd creëren.... waarschijnlijk pak je dan in 1 sessie wat erik op een jaar basis vangt of zelfs het dubbele.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-05-2016 09:19

Ik vis op gevoel en niet vanuit een zakje.
Geloof er gene zak van dus.

Maar ieder z'n visserij en z'n beleving, ik gebruik nog steeds een rolletje onderlijn materiaal van 18 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-05-2016 09:50

Van welk stukje geloof je niks Cees? :lol:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-05-2016 09:58

Dat als je meer geld uitgeeft ook meer vangt.
Of dat als je meer vist dit ook meer geld kost.

Hele weekenden heb ik gebivakkeerd aan zandputten, ik ving ze wel hoor maar echt hard ging het nooit bij niemand niet.
Wekenlang voeren 3x per week, de nieuwste rigs, tenten, trolleys, camou lood de hele mik mak.
Vorig jaar ben ik er gestart met een dikbril en een pijp in m'n bek, de 1e binnen 10 sec.
Einde van de middag stonden er 5 op de teller (kosten 5 liter hennep en tijgers), daar moest ik eerst 3 weekenden voor vissen en dan was ik dik tevreden geweest.

Vissen waar de vis zit en daarvoor hoef je geen portemonnee open te trekken.
M'n brood en cola tel ik trouwens niet mee, 40 euro BBQ vleesch voor een weekend ook niet dat noem ik gewoon eten en dat moet je thuis ook.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-05-2016 10:10

Oké Cees, en je haken dan... je vangt meer, dus die vervang je eerder, je benzine om er te komen eventueel. Je lijn die beschadigt vaker, je raakt lood kwijt zo nu en dan mogelijk als je vast zit , 5 liter hennip en tijgers, daar doet Eric een jaar of 2 mee.... Dat rolletje onderlijn zal geen 3 meter onderlijn materiaal zijn waarvan je al 18 jaar gebruik maakt, en ook niet het enigste rolletje in die 18 jaar. Ik heb ook rolletjes van 6 jaar oud die ik nog steeds gebruik, en ik ben ook niet iemand die het in tenten zoekt, of dure hengels etc. Ik zoek naar materiaal dat degelijk is dat wel. Maar hoe meer je vist, hoe meer centen het kost. Als is het maar een paar euro per keer extra....
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

23-05-2016 10:19

Je geeft het meeste uit aan voorbereiding, het vissen zelf kost geen drol! :D
Let op slagboom !
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-05-2016 10:49

Als Erik nou ipv 20 euro batterijen 4 liter maden koopt dan ligt dat hele bestand zo in z'n netje en in veel minder tijd dus minder geld.

Geld kun je 1 keer uitgeven, doe het dan ook meteen goed.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-05-2016 13:06

Wat zit er op zo'n rolletje, 5m????
Heb er 5 in gebruik waarvan 2 gekregen, die deden het niet zo goed ofzo :lol: :lol: :lol:

Mijn eerste seizoenen viste ik het hele jaar met hetzelfde rigje en een partij vis dat ik ving heerlijk, maar daar was het water dan ook naar hoor.
Die 5 op een middagje aan de dressuurput ook gewoon op hetzelfde haakje, mensen maken mekaar helemaal gek in die viswinkels. Blenken ze een nachie gooien ze 's ochtends al d'r rigjes weg, waarom die hengel niet vraag ik me dan af daar lag het misschien wel aan of spring zelf eens in het koude water misschien maakt dat wel iets los.
Ik zeg meer vissen en minder shoppen dat is pas goedkoop.
En op een fiets of brommert kun je haast overal komen met al je zooi.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-05-2016 14:12

Cees je mist de essentie van mijn post.
Elke keer als jij met de brommert op pad gaat zoals je weet doe ik dat ook. Gaat er 2 of 3 euro benzine weg. Dit moet je zeker wel mee berekenen. Indien je meer vist..juist ja. Ik vang ook wel eens 10 vissen op 1 haak hoor. Maar soms ook geen enkele vis en dan is die toch bot geworden, hoe meer je vist, hoe meer je geld spendeert. En in dit geval ging het om 30 tot 50 euro per jaar.... vandaar dat ik zei iets meer geld, en zeker meer vis. Gisteren voer ik met de pen 10 plekken aan met mais, gekruimelde boilies, pellets, en hennip. Ik rijd met de snorscooter van stek naar stek. Dit kost geld, heel simpel.
Het leverde me wel 4 vissen op, en ik denk als ik deze strategie niet had toegepast, en voor 80 % minder geld had uitgegeven ik mischien 1 vis had gevangen.
We praten hier over mischien max 5 euro. Maar op jaarbasis gezien gaat dit zeer zeker wel over de 100 euro heen , benzine, aas, pennetjes, haakjes.... meer vissen kost meer geld, en nee ik heb het niet over 1000den euro's. Maar een paar 100 levert MIJ dan in ieder geval wel meer vis op. Ik knal ergens een zak kattenbrokken leeg en vang 6 vissen, een ander neemt 2 boterhammen mee en eet er daarvan 1 op, maar komt thuis met 1 vis....
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-05-2016 14:57

Het is maar net hoe je het bekijkt inderdaad.
Je kunt dus ook net zoveel of meer vis vangen met minder geld, maw het is niet per se nodig.
Met 50cent maden heb ik in een weekje tijd eens erg veel kerpels gevangen (met 20euro aas op een jaar kan je dus een heel eind komen), met 40kg boelies heb ik weleens geblenkt....

Ik maak het mezelf tegenwoordig steeds moeilijker en haal daar juist voldoening uit, kost minder en ik vang ook zeker minder.
Wel is het gemiddelde gewicht flink omhoog gegaan en kom vaker met een droog net thuis, das beter dan dat ie nat is van een knol toch.... :P

Maar nogmaals ieder z'n visserij en ja als ik 7 dagen in een week vis kost me dat meer dan 3 dagen maar ik vang er niet 2 x zoveel.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-05-2016 15:12

Het is uiteraard per situatie verschillend Cees.
Maar kort samen gevat als jij voor 50 euro op jaar basis een wedstrijd moest houden tegen iemand die net zo goed kan vissen als jij maar die mag 500 gebruiken weet ik wel wie er wint in aantallen vis en in gewicht.
Jij toch ook wel ouwe biesbosch rossert.
Je had die laatste sessie ook 1 kilo duivenvoer kunnen gebruiken ipv 25 kg. Scheelt godverdomme 10 euro jong. :D
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

23-05-2016 15:20

Zoals eerder gezegd is de ene visser de ander niet. We hebben allemaal zo onze eigen waarden en er zijn karper vissers van allerlei soorten pluimage. Zo ken ik een visser die helemaal geen voercampagne wil houden op een nieuw water. Volgens hem beleef je veel meer plezier aan een water wanneer je er af en toe een visje kan scoren, dan na een voercampagne het hele water leeg te trekken in een paar sessies. Zelf ben ik niet zo principieel en pak ik elke kans aan om mijn visjes te vangen. Laats heb ik weken lang op een veel belovende stek gevoerd en het leverde niets anders dan brasem en zeelt op. Voor de afwisseling ging ik een paar dagen geleden naar een water waar ik sinds de vorige eeuw niet meer geweest was en ik vang zonder voor te voeren een van de zwaarste vissen die ik ooit heb vastgehad. (ik had geen weegschaal bij me, mogelijk was het een nieuw pr.)

We vangen allemaal graag vis op zijn tijd en veel vangen spreekt meer tot de verbeelding dan uren maken en blanken. Ik probeer het ook steeds weer met veel voorvoeren, maar gek genoeg – alsof de duvel er mee speelt – wanneer ik minder serieus te werk ga levert dit mij juist meer op. Maar een ieder moet doen waar hij of zij het meest zin en vertrouwen in heeft en wat het meest plezier geeft.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-05-2016 17:39

Niets zo ongeloofwaardig dan de uitslag van een viswedstrijd Rico.

Mooi geschreven Jan, herken er wel wat in al ga ik tegenwoordig meer met jouw viskennis mee.

Dat spomben op 140m en daarna kerpels binnen takelen word ik niet zo blij van come onnnnnnnn, dat ben je na een week spuugzat en waarschijnlijk vis ik het kwartaal daarna helemaal niet meer.

Je hebt ook nog vliegvissers, de moeilijkste manier om zoveel mogelijk te blanken zeggen ze weleens :wink:
En toch zijn er ook dagen dat je daar weer iedereen mee naar huis vist.

Met minimale middelen een zo goed mogelijk resultaat dat blijft het mooiste toch 8)
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

23-05-2016 18:55

Rik koster schreef:Meer vissen. Is meer geld uitgeven Mike.
Of kan jij om maar 1 voorbeeld te noemen 20 sessies maken met 1 pakje haken... of 1 flesje cola, 1 brood, 1 onderlijn... meer geld is echt meer vis. Meer aas, beter aas, voedselnijd creëren.... waarschijnlijk pak je dan in 1 sessie wat erik op een jaar basis vangt of zelfs het dubbele.


Die zakjes haken enz,.dat geloof ik wel,.dat zijn voor mij de kosten niet,.eten en drinken idem,.water en de mogelijkheid om thee of koffie te zetten en een pak krentenbollen en wat fruit is voldoende.
Als ik meer tijd zou hebben zou ik zelf mijn aas weer maken,.maar inderdaad meer tijd om te vissen is ook meer aas gebruik maar door het zelf te maken kost het mij dan minder,.ik vis met een vrij dure fabrieks bol en dat gaat best in de papieren lopen,.zeker wanneer het een beetje loop,.bedoel 2 kilo bollen per nacht is niks,.en soms wel 3 of 4,.om meer te vangen heb ik gewoon meer vis tijd nodig,.ik denk dat heel veel meer geld niet veel uitmaak voor mijn visserij.
Ed van den berg
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2016 21:27

23-05-2016 22:28

Nou komt ie dan mijn eerste post hier op het forum ik bevis meerdere stekken op Vinkeveen en dat kost best wat geld op jaarbasis aan bollen en aanverwante artikelen. Mijn kosten zijn denk ik een kleine 150 tot 200 per twee weken dat verschilt nogal , daar zijn dus de brandstof kosten in meegenomen .
Maar dit is maar een schatting ,omdat ik persoonlijk vind dat elke hobby geld mag kosten, uiteraard zullen er hobby.s zijn die niets kosten. het gaat niet om geld maar om het avontuur (persoonlijke mening)

Gr Ed
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

24-05-2016 06:29

is nu Eind Mei
Nieuwe lens voor de Camera met uv filter en pola 400
100 kilo boilies 700 euro
benzine en auto a 19 cent per km 1200 km
post onvoorzien 2000 euro :D

Maar is een hobby mag wat kosten
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-05-2016 08:54

Tja, Hobby kost geld..

Volgens mijn vrouw is het altijd te veel.. :wink:

Kleine opsomming voor dit jaar ongeveer. (wel redelijk extreem voor mijn doen)

- 200 euro aas.
- 200 euro Jag steuntjes/buzzerbars
- 570 euro aan nieuwe molens
- 150 euro klein materiaal. (tackle en nieuwe lijn etc)

- 100 euro brandstof al reken ik dit niet echt mee

Als ik het wat uitmiddel over meerdere jaren kom ik ongeveer op het volgende per jaar

- 250 euro aas.
- 250-300 euro groot materiaal
- 120-150 euro klein materiaal (tackle)
Ed van den berg
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-05-2016 21:27

20-06-2016 19:37

Nou ik heb de kosten wat terug kunnen schroeven dus ik kan voorlopig weer rijkelijk met bollen strooien op m'n stekken, heb namelijk de spullen die ik dubbel/niet meer nodig had verkocht.
en ik kan je vertellen dat bracht nog best wat op :lol: dus ik blij ,vrouw blij ,de meeste spullen die ik heb gekocht en dubbel had was puur uit hebberigheid .Wie kent het niet ,je loopt een hengelsportwinkel binnen terwijl je eigenlijk een rolletje tuig nodig heb . en dan kom je afgeladen met spullen de winkel uit :lol: :lol:
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-06-2016 19:52

pff..zou het niet weten.. goedkoper dan een vrouw i.i.g :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-06-2016 20:59

Jeffrey,

Met alle respect, maar ik denk dat je de opdracht van de school verkeerd begrepen hebt. De bedoeling van een marktonderzoek is om dit "gefundeerd" te verzamelen en dit statistisch weer te geven. Met de resultaten kan een winkelier/groothandel wat mee, en erop inspelen.

Het ontbreekt jou aan goede spelregels, die jij zelf had kunnen bepalen door de mogelijke antwoorden in de vorm van een enquete te gieten. Je hebt dan ook niet gereageerd op mijn hint: waar is de link naar de enquete. Of je hebt hem niet begrepen.

Het siert vele vissers hier dat ze je toch willen helpen en een uitleg geven van hun uitgaven, de een wat uitgebreider dan de ander. Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt, maar denk er eens over na wat de inmiddels gegeven antwoorden aan mogelijke specifieke vragen zou kunnen opleveren. Een resultaat waar jouw school (lees: leraar die jouw antwoorden beoordeelt) wat mee kan, en dat jou zodoende een goed cijfer kan opleveren.

Ik mis: richtlijnen van jouw kant, goede vraagstelling, goede opbouw, koopt de visser in de winkel of online, verhouding winkel/online kopen, bestedingspatroon, en wellicht inzicht in de materie van jouw kant?

Om je een voorbeeld te geven van een enquete, zoek op enquete op KWO via de zoekfunctie en meld je aan bij een digitale enquete site. Hier een voorbeeld van mijn HSV:
https://nl.surveymonkey.com/r/MSWD3BS

surveymonkey.com is een goede, betrouwbare site (er zijn er meer), die de resultaten ook nog eens voor je berekent op basis van jouw eigen gestelde vragen (en voorgeprogrammeerde antwoorden).

Zie het echter als opbouwende kritiek, in je eigen belang (je cijfer!), denk eens aan een onderzoek in de vorm van een goede enquete. Velen zijn je (succesvol) vóór gegaan. Succes!

Grtz

Frenk
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-06-2016 21:50

Ik heb een paar jaar geleden ook eens iemand bij m,n plu gehad voor een onderzoek.
Stelde idd gerichte vragen :wink: . Gesprek onderzoek duurde zo,n 20 minuten.
Na 4 uurtjes belde z,n vriendin waar hij bleef?? :lol: :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

20-06-2016 22:52

Hij geen vriendin meer en jij weer een scharreltje toch. :wink:

Groet, Peter

PS het kan gek lopen aan de waterkant hé.