Leuk verhaal, maar....


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-01-2016 20:04

Hoe meer je relativeert over het karpervissen je tot de conclusie komt het zakken niet nodig te hebben.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-02-2016 08:54

Rik koster schreef:Ik heb het grootste respect voor karper, en behandel ze als juweeltjes, maar soms....soms overdrijft men wel een beetje, en zeker op het internet, praten we elkaar makkelijk na etc


Helemaal mee eens Rik. Ik zeg altijd maar zo: beter een natte grasmat dan een droge onthaakmat (wat je nog veel te vaak ziet). Uitzetvissen hebben inderdaad ook veel te lijden. En ze overleven. En ze herstellen. En groeien. En worden gewoon gevangen.

Martijn Nederpel schreef:zolang je ze niet in de weighsling hangt, zoals je regelmatig ziet op het gezichtenboek is er nik is met het zakken van een vis voor een paar uurtjes


Hear hear. Snap dat ook nooit. Zakken doe je zo diep mogelijk, maar nee, een zooi van die drijfslings staat nu eenmaal mooi op een foto natuurlijk. Nooit begrepen.

Nu ik:

Op Facebook kwam ik van de week een kerel in een rolstoel tegen. Erg beperkt en was hartstikke blij met een schub die op zijn droge kleding was gelegd om te poseren. Alleen maar lovende reacties. Waarom?

Maar als ik eens een karpertje in het gras leg om te onthaken schreeuwt de hele wereld moord en brand.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-02-2016 09:12

Het zakken omwille van DE foto....... Hmmmmmmmm
Dan maar niet zakken. Dan maar geen foto. Of alleen op de natte onthaakmat.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-02-2016 10:20

@frenk.

Indien je de juiste materialen bezit en in de juiste volgorde een vis op de plaat wil nemen zie ik het probleem echt niet.
Ik schep de vis, dan Onthaak ik deze vaak in het net en laat deze liggen met de vis erin.

De weighsling word onder gedompeld en op de met gelegd, ik zet mijn driepoot neer en kijk even in het klapscherm van de camera of ik de juiste positie heb.ik stel de timer in en maak elke 7 sec een foto die doorgaat de komende 40 foto's.

Nu heb ik voldoende tijd om mijn vis op de kant te tillen, te laten uit spartelen te poseren ermee etc...
Ik rits de weighsling even dicht, zet de camera op record en maak kort filmpje. Zo is de vis zo weer terug in het water, geen probleem hoor echt niet.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-02-2016 13:25

@Rik
Ik zie ook geen problemen, ik zie er -voor mijzelf- het nut er niet van in.
Soms denk ik: goh ik maak een foto, op de natte mat, en weer terug. Meer niet.
Meestal meteen weer terug.
Daarom zeg ik: Het zakken omwille van DE foto....... Hmmmmmm
Voor MIJ geldt zo'n overweging dus niet.

Ik heb al eerder in discussies, topics aangegeven dat ik mijn mening geef.
Betreft meestal situaties van mijzelf. Wat zou ik doen als ik zo'n vis vang.
Terug, oh en geen foto? Jammer dan.

Misschien omdat ik wat ouder dan de meeste ben, en zo'n foto niet altijd (meer) hoeft. :o :lol:

Ik kom als controleur en visser helaas dingen tegen die niet op de juiste manier
gaan zoals jij die beschrijft, Rik. Iets te vaak.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-02-2016 14:09

Ik snap je punt, echter vind ik het altijd zo zonde dat omwille van een groepje mensen die het niet snappen iedereen over 1 kam geschoren word, en er dan mensen pleitten voor een algeheel verbod.
Het overgrote gedeelte snapt wel hoe het werkt, weet welke risico's bepaalde dingen met zich mee brengen, weten wel wanneer het kan om een vis te zakken, en weten ook die verantwoordelijkheid op te brengen om in bepaalde momenten niet egoïstisch te zijn om toch die shot te krijgen.

Hartje zomer en windstil om 3 uur in de middag zul je mij bijvoorbeeld nooit een vis zien zakken om te wachten op die prachtige zonsondergang man vis foto.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

02-02-2016 14:45

Het kan erger.
Wcc bijv. Vis is gevange om half 10 a 10 uur. Foto's voor de visser is gemaakt. Foto met plaatje van het gewicht van de vis en alleen die plaat zijn verstuurd. Vis zou meteen terug kunnen in mijn ogen en in de ogen van de vissers die hem gevangen hebben.
Wat wil de organisator van het wcc? Die wil gvd de vis zakken tot 9 uur s'ochtends. De paparazi of hoe je het ook wilt noemen moest en.zou foto's hebben van een vis van 20kg plus. Geen woord tegen in te brengen. Hij moest en zou gezakt worden.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2016 14:14

Het is dus aangetoond dat vissen zakken met normaal verstand niet tot sterfte lijd....


http://karperwereld.nl/is-het-schadelij ... te-zakken/
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

11-02-2016 19:08

Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn bekeken, ligt dat anders. Als het doel is om negatieve effecten op de gevangen karper zo klein mogelijk te houden, is het direct fotograferen en loslaten aan te bevelen. Kortom, het is aan de karpervisser om een afweging te maken tussen het belang van de foto en de duur van het gebruik van de bewaarzak.
Is toch duidelijk of niet dan????
Een dril van maximaal drie minuten???? Ik weet niet hoe jullie drillen......
Karpers in een aquarium.... Vind dat appels met peren vergelijken.
Voor de rest moet iedereen het zelf weten wat ie doet, ik blijf erbij dat het niet nodig is om een karper te zakken....
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-02-2016 19:48

Als je zo begint, het is ook niet nodig om hem te vangen.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

12-02-2016 07:07

jorrit vander linden schreef:Gewoon allemaal stoppen met vissen;).


echt wat een bitches hier. geer en goor kunnen hier nog wat leren
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-02-2016 07:09

Ochtend humeurtje michiel. ..?
Is toch sarcastisch bedoeld joh, kom op, niet zo bitchen :P
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-02-2016 12:00

om te beginnen slaan we ze een haak in de bek..........,gewoon gezond verstand gebruiken,zakken met beleid moet kunnen, laat die grijze massa werken en weet wat je doet>
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-02-2016 13:29

Henk Teunissen schreef:om te beginnen slaan we ze een haak in de bek..........,gewoon gezond verstand gebruiken,zakken met beleid moet kunnen, laat die grijze massa werken en weet wat je doet>


dan moet opeten of doorverkopen ook wel kunnen toch ?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-02-2016 13:39

@Michel,da's me net een stapje te ver :-)
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

12-02-2016 17:30

Waarom zou je überhaupt een vis langdurig willen bewaren?,.ik snap zo en zo het nut er niet van in want tegenwoordig kan je met een simpele telefoon al een aardige nachtfoto maken.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-02-2016 17:54

Omdat een nacht foto niet altijd even mooi is als een foto met zonsopgang. Omdat filmen in het donker niet zo mooi is, de flits soms niet mooi uitvalt op de flank van de vis, omdat het heel hard regent en een camera van 1000 euro dat niet fijn vind, je net weer knippert met je ogen of na de 5 de mislukte foto je zo scheel als een kanarie word, je batterij op is en wacht op een maat die de foto's komt trekken.... Zomaar even wat voorbeeldjes waarbij ik wel eens een vis wil zakken, en er zijn ook zat vissen die zonder foto en zonder uit het water gehaald te worden in het schepnet ontwaakt worden. En vanuit de boot zonder vis terug kom varen waarbij ik op het gemak direct de lijn al uitgevaren en al terug breng naar de kant.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

12-02-2016 18:50

Ach, als het echt een mooie vis is en het zijn maar een paar uurtjes zak ik ze ook.
Ik vis veel op een groot water met een zeer klein bestand op. Als ik dan na hard werken, want dat is het meestal, een mooie vis kan vangen leg ik dat moment graag op een mooie manier vast. Niet om mee te pronken op facebook en dergelijke, maar voor mezelf.

Vorig jaar kwam een visser tegen mij verkondigen wat voor een dierenbeul ik wel niet was omdat
ik een vis (en naar mijn mening toch zeer verantwoord) een paar uur had gezakt.
Bleek dat hij 's nachts stomdronken 3 vissen in de obstakels had verspeeld en zelfs niet eens ging kijken om ze los te maken.

Ik vraag me nog steeds af wie de dierenbeul is :lol:
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

12-02-2016 18:51

Rik koster schreef:Omdat een nacht foto niet altijd even mooi is als een foto met zonsopgang. Omdat filmen in het donker niet zo mooi is, de flits soms niet mooi uitvalt op de flank van de vis, omdat het heel hard regent en een camera van 1000 euro dat niet fijn vind, je net weer knippert met je ogen of na de 5 de mislukte foto je zo scheel als een kanarie word, je batterij op is en wacht op een maat die de foto's komt trekken.... Zomaar even wat voorbeeldjes waarbij ik wel eens een vis wil zakken, en er zijn ook zat vissen die zonder foto en zonder uit het water gehaald te worden in het schepnet ontwaakt worden. En vanuit de boot zonder vis terug kom varen waarbij ik op het gemak direct de lijn al uitgevaren en al terug breng naar de kant.


Dan maar geen foto met zonsopgang,.film,.een foto van mindere kwaliteit enz
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-02-2016 21:21

Voor sommigen geen ramp, maar ik heb fotografie als hobby en films als hobby, heb daar dan ook best geld voor moeten investeren. Als ik dan om 4 uur in de nacht een vis vang, om half 6 het wekkertje zet, een bakje koffie drink bij het opkomen van de zon, de vogeltjes wakker hoor worden en de juiste timing zoek voor een foto, ademt dit zoveel sfeer uit op een foto dat ik dat waardevol genoeg vind om een vis te zakken, het brengt geen verdere schade met zich mee zoals aangetoond is in het artikel. En dat beetje stress ... agh dat heb ik ook wel eens op een drukke werkdag.
Verder vind ik een gezakte vis vaak beter weg zwemmen dan een vis die direct na het onthaken terug mag, zwemt bijvoorbeeld direct de kant weer op en is helemaal de weg kwijt ipv een gezakte vis die op zijn gemak zo de diepte op zoekt. Ik zal nooit een vis langer dan 5 uurtjes zakken in ieder geval, een vis in de winter zak ik ook niet, als ik een vis zak slaap ik slecht en ga vaak even kijken om de zoveel tijd, op deze manier is het bij mij nog nooit slecht afgelopen voor de vis, en ik zal de eerste wezen die er abrupt mee stopt als ik merk dat het wel schade toe zou brengen
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-02-2016 21:46

Helemaal gelijk Rik !!
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

12-02-2016 22:08

Buiten dat ik het onnodig vind om een vis pakweg 2 of 3 uur te zakken vind ik het ook een ramp om een fitte vis zonder gestuiter enz op de mat te krijgen
jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

13-02-2016 11:37

[quote="michiel moore"]echt wat een bitches hier. geer en goor kunnen hier nog wat leren[/quote

Dat is een nuttige bijdrage;).

Ondanks dat het sarcasme is zit er natuurlijk een kern van waarheid in als je dierenwelzijn het belangrijkste vindt kun je beter met vissen stoppen. Maar wij stellen het plezier wat "wij" hebben voorop.
Daarom is het in mijn ogen zo dat je er op de best mogelijke manier en met verstand mee om moet gaan.
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-02-2016 12:29

JUIST
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-02-2016 15:24

Jammer dat dit niet doorklinkt (of doordringt) voor de massa die dit echt nodig hebben.

Groet,
Peter