'Oproep aan ALLE karpervissers: laat geen afval achter'


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

17-01-2016 14:06

Het filmpje maar eens aangeklikt.

Buiten dat ik het er natuurlijk mee eens ben dat geen enkele visser zijn sporen in de vorm van afval moet achterlaten in de natuur, vind ik het bericht ook enigszins wat zorgelijk.

- Met een dergelijk punt trek je namelijk meteen de conclusie dat de achtergelaten troep behoort tot karpervissers cq vissers.
- Ik zie ook materiaal in het filmpje waarvan ik me afvraag, karpervissers? Ik meen een kinderwagen voorbij te zien komen...

Bewijzen is best lastig... Dus conclusies trekken en de schuldige aanwijzen...

Maar dan nog, al zouden het 'vissers' betreffen, dan nog denk ik dat het slechts een selecte groep mensen betreft, want visser wil ik ze op dat moment niet noemen welke troep achterlaat in de natuur. Denk dat het gros van de vissers juist zorgvuldig omgaat met zijn of haar omgeving/natuur om hem heen. Een visser is zich meer bewust van zijn omgeving dan menigeen. En dan ook nog houdt maar eens een vragenrondje, op de vraag, 'waar ergert u als visser zich het meest aan langs de waterkant', hoog op de lijst zal genoteerd staan, troep...! Het zou dan een beetje onlogisch zijn als je er dus zelf een zooi van maakt. Nee nogmaals, ik denk een kleine groep zal dit doen, maar niet meer of minder dan bijvoorbeeld jongeren aan de waterkant in de mooi weer periode!!!

Wat te denken van de hedendaagse troep/vuilniszakken welke worden gedumpt, omdat je in bepaalde gemeentes per vuilniszak moet betalen in de algemene ondergrondse container?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

17-01-2016 18:18

Ik zal straks het flimpje nog eens bekijken, maar het leek mij dat een hoop zooi met hoog water en wind op de kant is aangespoeld en na het zakken van het water is achtergebleven.
Er zal ook wel spul van vissers liggen maar het grootste deel is 'gewoon' zwerfvuil of afval van lokale mensen.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

17-01-2016 18:26

Ja dat dacht ik ook gezien te hebben, maar ik dacht ik blaas niet te hard nog van de toren.

Mannen Carpboard, wellicht niet echt handig dergelijke berichten te plaatsen. Het is nogal een ongefundamenteerd statement richting vissers in zijn algemeenheid, in het bijzonder karpervissers.
Helaas blijkt deze laatste groep toch al het mikpunt van de gefrustreerde samenleving een beetje te zijn... Maar dat ter zijde, dergelijke berichtgeving draagt hier niet positief aan bij in ieder geval.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-01-2016 19:48

Ik vis, ben HSV controleur en loop met mijn kleinkind naar een park, waar ook gevist wordt. In die hoedanigheid kom ik veel bij het water. Maar er lopen ook mensen die eendjes brood geven. En de zakjes gewoon op de grond gooien terwijl twee meter verderop een vuilnisbak staat. Wie wordt ervoor aangekeken?

Ik houd mijn mond niet en geef altijd aan dat er niet voor niets vuilnisbakken zijn geplaatst. Echter zijn er ook jongeren die niets met vissen te maken hebben, "recreëren" in de parken of aan het water bij de bankjes. De hangjongeren. Verderop zit een visser die zijn rommel netjes in een zak verzamelt en bij de vuilnisbak neerzet. De jongeren echter gooien hun flesjes bier stuk op het pad, gevaarlijk voor dieren en voor fietsers die over hetzelfde pad rijden.
Wie wordt ervoor aangekeken?

Bij de rivier lopen langs de rivierkant hekken met prikkeldraad, die vol zit met plastic, touw en andere rotzooi van onze vrienden te water, de plezier- en (kleine en beroeps-) binnenvaarders. Een snoekvisser probeert zijn visje te vangen, wie wordt er voor aangekeken? jawel........

Tijdens en na het vissen ruim ik de troep op rond mijn visstek. Ik wijs anderen op de troep als ik controles houd, en ruim ook dan weer op en mijn kleinzoon weet het al: "Oh opa moet in vullisbak" als hij ziet dat het op de grond gegooid wordt. Het kind is bijna drie (volgende maand).

Dus het is een kwestie van opvoeden, en er naar leven. Rommel zoals genoemd bij de rivier, is niet altijd van vissers. Zegt men van wel, dan sleep ik ze mee naar de waterkant er laat het ze zien. Opruimen langs de rivier met een "schoonmaakploeg", ik doe eraan mee.

Begin bij jezelf zeg ik altijd. Geef het goede voorbeeld

Ik geef cursussen aan de jeugd, witvissen, penvissen, vast onderdeel is : ruim je rotzooi op!
Vaste prik: ik doe mijn t-shirt aan die ooit eens online te koop was:
zwerfvuil 2.png
(477.41 KiB) 2284 keer gedownload


:)
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

18-01-2016 10:59

Mensen zijn over het algemeen vervuilers. Niet alleen karpervissers, met de voorbeelden van hierboven en nog eens als je om je heen kijkt. Sigarettenstompjes, uitwerpselen van honden etc.... veel mensen die er een zooitje van maken. Iedereen denkt maar dat iemand anders het maar opruimt. Hier ook een water in de omgeving kun je nu goed zien als de struiken kaal zijn hoeveel zooi er achter gelaten wordt en het heeft nooit iemand gedaan.......
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

18-01-2016 18:03

Is gewoon een kwestie van opvoeding.
Wanneer ik aan de waterkant zit zie ik vaak rommel liggen,meestal ruim ik het zelf op want er staat bijna overal wel een afvalbak in de buurt.
Ik haat het om op een stek te zitten waar rommel of afval ligt.Is er geen afvalbak beschikbaar dan neem ik mijn eigen afval mee naar huis,heb steeds een plastic zakje bij om dit in te doen.
Heb zelf een dochter van 14 jaar en die zal het niet proberen om afval achter te laten,dan weet ze dat er wat zwaait :o
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

18-01-2016 18:07

Net een topic gestart in koffie tafelpraat "Bende in de Bioscoop"

Zet 400 "karpervissers" in een bioscoop bij de film van Piellie en Tom en kijk dan eens wat ze achterlaten. Het is jammer dat ik er geen foto's van heb gemaakt. Wat een ASO gedrag daar zeg. Zo ziet hun slaapkamer en stek er dus ook uit. Ja en dat zijn karpervissers en natuurlijk de goeden uitgezonderd.
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

18-01-2016 21:10

Ik bedoel natuurlijk Piellie en Mark
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-01-2016 22:15

De piel van Mark :o
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

21-01-2016 16:00

Ik kan mij ook ergeren aan rommel dat achter gelaten wordt. Waarschijnlijk is dat ook een van de redenen dat het vissen bij ons in de jachthaven niet meer toegestaan is. Als je tijdens het vissen geconfronteerd wordt met rommel als kapotte vuilniszakken of lege frikandellen- en hamburgerdozen dan is het plezier om te gaan vissen eigenlijk wel voorbij.

Als ik zelf ga vissen neem ik alle rommel mee naar huis en gooi het thuis in de kliko mocht er geen prullenbak in de buurt zijn. Zie ik stukken nylon liggen neem ik het ook mee naar huis om het daar in de kliko te gooien.
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-01-2016 21:08

is ook wel lastig een paar vuilniszakjes in je vistas meenemen om je zooi in te doen.........
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

25-06-2016 19:04

het is ook altijd zo heerlijk als je je een
prachtige zak het water uittrekt.

grootste zak: 15 pond
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

01-07-2016 10:00

Ik denk dat de hoeveelheid afval dat door de iets serieuzere visser wordt achtergelaten echt nihil is. Waarom?

- Op open kanalenstelsels merk ik dat er overal aanzienlijk meer afval ligt als het pleziervaart seizoen weer begint, terwijl de vissers er het hele jaar door te vinden zijn.

- Op recreactieplassen/hangplekken merk ik dat er overal aanzienlijk meer afval ligt als zodra het warm genoeg is om buiten in een T-shirt te vertoeven, terwijl de vissers er het hele jaar door te vinden zijn.


Ook opvallend: Op wateren waar je behoorlijk serieus moet vissen om een visje te verschalken is nauwelijks "vissers afval" te vinden. Terwijl er op de volgestampte knollenputjes vaak wel meer afval ligt. De peppen onder ons zijn dus niet alleen minder in hun kwaliteiten met het vangen van vis. Ook de opvoeding die ze gekregen hebben is van mindere kwaliteit. :roll:
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-07-2016 19:33

Ik ruim ook dingen op die niet van mij zijn. De stek hoeft niet schoon te worden, schoner is ook al vooruitgang. Een voeremmertje is zo gevuld en wordt thuis boven de kliko omgekeerd.

Wanneer genoeg mensen hun plek netter achterlaten dan dat ze hem aantroffen ga je het vanzelf zien.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

25-07-2016 16:15

Brave jongens die karpervissers :roll:

CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-07-2016 21:44

Meestal zijn het van die zuiplappen.
Stuk of 10 flesjes bier en een fles whisky.
Gek he die papegaaien bekken !


Afbeelding
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

26-07-2016 18:57

dat vuil dat hoort niet maar heeft toch totaal niets met papegaaienbekken te maken
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-07-2016 19:07

Heeft het zeer zeker wel wally.
Een flinke fles whisky, paar halve liter blikken bier, en een stuk of 10 flesjes bier..... en dan denken dat je nuchter genoeg bent om een vis te drillen.....
Heeft geen ene klote meer met hobby te maken dit, en moet je lekker in de kroeg doen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

27-07-2016 11:44

Rik koster schreef:Heeft het zeer zeker wel wally.
Een flinke fles whisky, paar halve liter blikken bier, en een stuk of 10 flesjes bier..... en dan denken dat je nuchter genoeg bent om een vis te drillen.....
Heeft geen ene klote meer met hobby te maken dit, en moet je lekker in de kroeg doen.


wie zegt dat het vissers waren en niet mensen die gewoon langs het water zaten zonder hengels?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-07-2016 13:50

Omdat er een klos vis lijn lag.....pakje lege korda haken, het letterlijk een mini stek is in de bosjes verstopt.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-07-2016 15:18

Rik koster schreef:Meestal zijn het van die zuiplappen.
Stuk of 10 flesjes bier en een fles whisky.
Gek he die papegaaien bekken !


Afbeelding


Ik zie blikken Lech bier!!!

Groet, Peter

ps zie je wel weer die pleuris Polen :wink: :wink:
Toevallig ook geen lege verpakkingen van dreggen zien liggen Rik? :wink:
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

27-07-2016 15:57

als ze zonder vergunning vissen zijn het geen sportvissers en kan de sportvisser er ook niet op aangekeken worden.

wel de stroper of wildvisser en dat is een andere groep mensen.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-07-2016 22:50

Zijn gewoon een stel randdebielen dit,ik heb er geen woorden voor.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

18-08-2016 21:07

Als iedereen zijn stek zuiver houdt zijn we al een heel eind
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Plaats reactie