Artikel 'Wat is het meest veilige loodsysteem?'


Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

10-01-2016 17:08

Beste vissers,

Vandaag hebben we een interessant (tenminste, vind ik dan toch) artikel geplaatst over loodsystemen. Jordy is eens goed in de materie gedoken en heeft een aantal systemen vergeleken. Het Hit 'n Run systeem van PB Products kwam als beste uit de 'veiligheidstest'.

Lees het complete stuk hier: http://tinyurl.com/veilig-loodsysteem

Wat ikzelf een heel goed onderdeel van dit artikel vind is het stukje over de voorslagknoop en OF een lood (of compleet loodsysteem) hier uberhaupt overheen kan glijden. Hoeveel vissers zouden dit checken?

En meteen een andere vraag: waar zouden jullie (als lezers) graag belicht zien worden op KWO? Of welk onderwerp moet opnieuw onder de aandacht?

Grtz. Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
robertino smith

10-01-2016 19:25

Ok, niks nieuws aan, de hit & run al vele malen besproken hier op het board!

Michiel Pilaar schreef:Wat ikzelf een heel goed onderdeel van dit artikel vind is het stukje over de voorslagknoop en OF een lood (of compleet loodsysteem) hier uberhaupt overheen kan glijden. Hoeveel vissers zouden dit checken?


Wat ook helpt buiten daadwerkelijk controleren, tailrubber, afsnijden bij de insert. Vergemakkelijkt het schuiven van het lood over de voorslag knoop.

Groet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-01-2016 21:34

Ik vis een jaar of 5 met het wartel glijdend over de leader na inhalen van de vis, wat jordy vergeet aan te halen is dat het je beet registratie ook nog eens verdubbeld met 50 % , althans als de vis 1 meter lijn afneemt komt dit op een 2 meter afname in lijn ( mits je wartel en lijn goed door de insert glijd.

Waar ik mij het meeste aan irriteer is dat mensen in de nacht tegen obstakels aan vissen, lekker stinkend op de stretcher, hengels 8 meter verderop, slip staat open , en dan als excuus gebruiken dat je systeem vis veilig is, een vis in de takken is altijd KUT.
Geen enkel systeem is gemaakt om zonder lijnbreuk in de takken alleen de rig te lossen, al met al een papegaaitje (leef je nog) erbij.

Obstakel vissen in of tegen takken is in mijn ogen alleen nodig overdags, of op zijn minst wanneer je wakker bent met de slip volledig dicht. Karper komt in de donkere uren van zijn schuilplaats of rustplaats om te vreten, veelal onder je hengeltjes zelfs zwemmen ze door, en maar varen naar de overkant, maar als men aan die overkant zou zitten was de overkant alweer aan de beurt ?

Vis veiligheid is meer dan een systeem op je leadertje of hoofdlijn plaatsen, gewoon je verstand gebruiken meer is het niet.
De laatste vis die ik verspeelde in takken kan ik me niet eens meer herrineren zelfs, simpelweg omdat ik nadenk over wat ik doe, slip potdicht, hengels binnen hand bereik, en zorgen dat na de haak penetratie/aanbeet/run de vis zijn kop niet meer richting de obstakels kan wijzen, een vis heeft een staart en die gaat vooruit bij het bewegen ervan, meer is het niet, zal het ook niet worden.
Direct na aanbeet van karper zie je deze met een potdichte slip aan de oppervlakte verschijnen op ondieper water ( 1 meter ) .

Dit omdat hij geen lijn kan pakken en dus door de druk gekanteld word vlak voor hij bij de obstakels kan komen, nu is het zaak om met gepaste halen de vis zijn hoofd de kant op te houden weg van de obstakels. ( de wat ervaren vissers snappen dit wel) toch zie ik genoeg ervaren gasten gewoon hun slaapzak op zoeken en tegen de takken aan vissen, volle fluiters krijgen, en vol ongeloof zonder boot niks balend hun lijn af trekken.

Nu is dus je lijn bekneld, je rig opgesloten, en de vis nailed voor wie weet hoe lange tijd.....

Hier een filmpje van mij hoe je een vis in mijn ogen veilig kan landen bij obstakels vandaan, je ziet dat de vis geen kans krijgt zijn kop om te draaien, geen kans krijgt om op volle snelheid te geraken in welk moment van de dril dan ook, simpelweg omdat de slip potdicht zat. Ik draai wel aan mijn slip knop na het op pakken maar dit is simpelweg een gewoonte ( stond al dicht )


Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

11-01-2016 07:10

Het groepje mensen die met een lood clip vissen worden min of meer overgeslagen, het stukje gaat voornamelijk over inline lood. Naast de loodclips van PB welke een soortgelijk systeem hebben, worden de clips van Piet Vogel "vergeten".
Het merendeel van de vissers die ik ken, prefereren een loodclip veelal boven inline. Dit vanwege het simpele feit dat je je systeem na het vissen niet hoeft af te tuigen, tenzij je het PB lood gebruikt waarbij je het lood af kan nemen.
Daarnaast ben ik fanatiek gebruiker van een metertje free fall als leader, bij gebruik van een leader moet je systeem nòg visveiliger zijn dit vanwege de dikte van het materiaal. Ook hier geldt, voorkeur voor leaders/leadcore en loodclips altijd een clip gebruiken van PB of Piet Vogel. Heb je per ongeluk je tailrubber te strak er om zitten en kom je een keer vast te zitten of verspeel je vis dan kun je middels dit systeem alsnog er voor zorgen dat de vis enkel een onderlijntje in de bek heeft hangen en geen meter leadermateriaal plus tig meter nylon/dyneema.
Het ongewild lossen van lood met loodclips is mij nog nooit overkomen, vroeger had ik de clips van Nash ( ik viste destijds zonder voorslag/leader ) en tegenwoordig enkel de Piet Vogel clips en af en toe de PB clips, echter in de trant van de titel van het topic "Wat is het meest veilige loodsysteem" zou er een verbod moeten komen op loodsystemen welke het bewust lossen van lood aanmoedigen.
Ik denk dat er een verschil zit in wat is het meest visveilige loodsysteem en de term wat is het meest veilige loodsysteem de veiligheid zo altijd visveilig moeten zijn. Daarnaast zouden winkeliers verplicht klanten moeten instrueren om bij gebruik van een leader ( hetzij een freefall leader, leadcore leader of een dikke, stugge voorslag om een visveilig systeem te gebruiken ) een systeem te gebruiken waarbij de vis de leader/hoofdlijn kwijt kan spelen dit gebeurt mijn inziens veel en veel te weinig. Ik ken zelfs winkel(s) welke wél leadermateriaal verkopen, maar geen deftig, maar bovenal veilig loodmontage systeem.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-01-2016 07:34

Met freelining heb ik geen lood nodig ....... :)

Buiten dat, even iets aanhalen:
Door een alternatieve insert in het lood te plaatsen sla je twee vliegen in één klap!


Had niet nodig hoeven zijn, had meteen met een goede insert geleverd moeten worden.
Als iets onderzocht is geweest en een "systeem" komt "nieuw" op de markt, hadden ze dat klemmende systeem (= een klemmend insert) helemaal niet op de markt moeten brengen, of anders alleen met de juiste insert.

Ach ja, de commercie vaart er wel bij.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-01-2016 08:25

Ik maak mijn eigen systeem met willekeurige leadclips.
Ik pak een boortje, die verhit ik met een aansteker en maak aan de zijkant een gaatje, hierna verhit ik nogmaals en maak van het gaatje een groter gat schuin naar beneden waardoor een sleuf ontstaat.
Nu de juiste maat wartel en niet te vast erin en je heb een perfect systeem.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

11-01-2016 11:03

Rik koster schreef:Ik vis een jaar of 5 met het wartel glijdend over de leader na inhalen van de vis, wat jordy vergeet aan te halen is dat het je beet registratie ook nog eens verdubbeld met 50 % , althans als de vis 1 meter lijn afneemt komt dit op een 2 meter afname in lijn ( mits je wartel en lijn goed door de insert glijd.

Waar ik mij het meeste aan irriteer is dat mensen in de nacht tegen obstakels aan vissen, lekker stinkend op de stretcher, hengels 8 meter verderop, slip staat open , en dan als excuus gebruiken dat je systeem vis veilig is, een vis in de takken is altijd KUT.
Geen enkel systeem is gemaakt om zonder lijnbreuk in de takken alleen de rig te lossen, al met al een papegaaitje (leef je nog) erbij.

Obstakel vissen in of tegen takken is in mijn ogen alleen nodig overdags, of op zijn minst wanneer je wakker bent met de slip volledig dicht. Karper komt in de donkere uren van zijn schuilplaats of rustplaats om te vreten, veelal onder je hengeltjes zelfs zwemmen ze door, en maar varen naar de overkant, maar als men aan die overkant zou zitten was de overkant alweer aan de beurt ?

Vis veiligheid is meer dan een systeem op je leadertje of hoofdlijn plaatsen, gewoon je verstand gebruiken meer is het niet.
De laatste vis die ik verspeelde in takken kan ik me niet eens meer herrineren zelfs, simpelweg omdat ik nadenk over wat ik doe, slip potdicht, hengels binnen hand bereik, en zorgen dat na de haak penetratie/aanbeet/run de vis zijn kop niet meer richting de obstakels kan wijzen, een vis heeft een staart en die gaat vooruit bij het bewegen ervan, meer is het niet, zal het ook niet worden.
Direct na aanbeet van karper zie je deze met een potdichte slip aan de oppervlakte verschijnen op ondieper water ( 1 meter ) .

Dit omdat hij geen lijn kan pakken en dus door de druk gekanteld word vlak voor hij bij de obstakels kan komen, nu is het zaak om met gepaste halen de vis zijn hoofd de kant op te houden weg van de obstakels. ( de wat ervaren vissers snappen dit wel) toch zie ik genoeg ervaren gasten gewoon hun slaapzak op zoeken en tegen de takken aan vissen, volle fluiters krijgen, en vol ongeloof zonder boot niks balend hun lijn af trekken.

Nu is dus je lijn bekneld, je rig opgesloten, en de vis nailed voor wie weet hoe lange tijd.....

Hier een filmpje van mij hoe je een vis in mijn ogen veilig kan landen bij obstakels vandaan, je ziet dat de vis geen kans krijgt zijn kop om te draaien, geen kans krijgt om op volle snelheid te geraken in welk moment van de dril dan ook, simpelweg omdat de slip potdicht zat. Ik draai wel aan mijn slip knop na het op pakken maar dit is simpelweg een gewoonte ( stond al dicht )




Meer valt hier ook niet over te zeggen, helemaal mee eens Rik.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

11-01-2016 13:44

De meeste vissers die veilig vissen en zich aanpassen aan de omstandigheden zijn meestal de vissers die al op erg jonge leeftijd zijn begonnen met vissen.
Deze zijn veelal begonnen met een 3 meter hengeltje (ik zelf was 4 jaar met een bamboe hengel)

Als ik nu zie wat er in winkels gebeurd dan wordt er maar gewoon verkocht zonder het welzijn van de dieren in acht te nemen.

Zo worden er gewoon karper hengels aan mensen verkocht die voor het eerst gaan vissen omdat deze graag de grote vissen willen vangen waar de commercie mee pronkt. (met kleine vissen tel je immers niet meer mee toch...)

Aan de dikke lijn wordt een stuk lood vastgeknoopt (welke niet los kan) omdat de rest te duur is en ze bang zijn om het kwijt te raken.
Een landingsnet en een onthaakmat hebben ze ook niet en de vissen worden letterlijk en figuurlijk de kant opgesleurd!

Op het moment dat je in een water meerdere vissen vangt met rigs al dan niet met loodmontages er nog aan vangt dan weet je dat er iets gigantisch fout gaat.

Van mij mag er een lijst komen waarin staat waar je aan moet voldoen om op welke vissen te vissen en deze te ondertekenen voor dat je een vergunning/sportvisakte krijgt.

Als dit niet gebeurd en gehandhaafd wordt dan zie ik de toekomst somber in en kan er wel eens een algeheel verbod komen.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

11-01-2016 14:17

Ik ken genoeg vissers die ook al heeeeeeeel lang vissen, maar helaas ook deze mensen begrijpen het nog steeds niet. Die toch lekker s'nachts tegen obstakels aan vissen en lekker in de tent gaan slapen al dan niet met een lekkere joint.......
Je kunt regeltjes verzinnen en ondertekenen wat je wilt, deze mensen hebben maar 1 ding in hun hoofd en dat is hun eigen ego....
Hier op een water in de buurt gebeurt het maar al te graag. Ook met mensen gesproken die 50 runs hadden op een week helaas hadden ze er maar 10 gevangen...... En de rest????? Die hangen nog in de struiken 100 meter verderop met een stuk leadcore en een lood van 100 gram, maar wel met een visveilig systeem.....
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-01-2016 14:25

Wanneer we de veiligheid van de loodsystemen moeten relateren aan herseninhoud en denkvermogen van de gemiddelde karpervisser, dan vrees ik het ergste voor de triomfen die in de struiken komen te hangen..
De veiligheid bepalen wij, en niet het systeem..En dat mag je gerust eens aan Piet Vogel of welke rigmeester dan ook vragen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-01-2016 16:35

Als dat zo is henk....waarom vissen de meesten dan nog steeds met reguliere systemen waarbij de vis na lijnbreuk met een stuk nylon rond zwemt.
Een veilig loodsysteem kan je vergelijken met een autogordel en airbags. Het zou verplicht moeten zijn kán een hoop schade voorkomen. Echter zet een stomkop achter het stuur en het helpt nog niks
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-01-2016 16:40

Zei ik niet iets van gelijke strekking dan Martijn? :wink:
Meer dan 90% vist lekker makkelijk met reguliere systemen en hangt gewoon hersendood achter de hengels.
:roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-01-2016 16:52

Velen vissen niet met zo'n systeem uit verschillende redenen.
Een kennis van me viste niet met leader materiaal, dit was taboe in zijn ogen, telkens als hij de enkele bloedknoop legde brak zijn lijn, en 1 op de 10 keer brak deze niet. Eigenwijs als hij was hoefde hij het niet te laten zien aan mij, en ik hoefde het ook niet bij hem voor te doen. Deze gast is echt een onwijs goede visser, en haalt zelfs zwemmend een vis uit de takken in de herfst.

Tot een dag kwam dat ik eens eigenwijs was en een leader die ik kant en klaar al had liggen zo aan zijn lijn geknoopt had terwijl hij zat te schijten ergens in de boes boes.
Bij terug komst zei ik en trek hem eens kapot, uiteraard lukte dit niet, en hij begreep het niet.

Toen hij me de enkele bloedknoop liet zien, en ik hem de dubbele was de kogel door de kerk, en nadat hij dit minstens 10 keer op en aan knoopte en geen enkele keer zijn lijn brak had hij hier het vertrouwen pas in gekregen.

Simpelweg 1 steek door het lusje extra maakt hierin het verschil.
En ik ben van mening dat er zo nog vele malen manieren zijn dat mensen gewoon onwetend zijn in deze materie, en het daardoor niet toe passen in hun visserij.

En ja, hersenloze figuren heb je er altijd bij zitten, helaas in elke tak van sport, hobby, of wat dan ook in het dagelijkse leven.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

11-01-2016 18:25

Ik denk dat als het echt vissen het leven kost of erg verminkt, dat het helemaal geen gek idee is om vanuit sportvisserij nederland het verplicht barbless / weerhaakloos vissen in te voeren wanneer men statisch vist.

Door troep in het water gebeurt het ook wel eens dat men / ik onverhoopt vast kom te zitten op de bodem.
Het is natuurlijk voor een deel te verhelpen door het goed ophalen van je lijn, maar 100% zeker niet.
Als je dan genoodzaakt bent je lijn te breken /door te knippen, blijft er dus een onderlijn in het water met de rest eraan vast. Nu zal je 'gelukkig' vaak met je haak zelf vast zitten, maar je kan ook makkelijk om iets heen zijn gedraaid, waardoor je aas en haak vrij ligt.
Behoorlijk lullig als een vis hierop hapt.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

11-01-2016 18:47

Wat ik graag besproken zou willen zien: of het haalbaar is, officieel eisen te stellen aan de kwaliteit van het materiaal dat bij het vissen gebruikt. En bij het vissen op bepaalde vissoorten, kan het verplicht worden zaken in je bezit te hebben zoals onthaakmat, fatsoenlijk net, onthaaktang etc?

Ik zie regelmatig mensen (vnl roofvissers , jong met pa vaak) die alleen met een hengel op pad gaan. Ze kunnen de 9 haken met weerhaak niet losmaken, ze hebben een netje van 40 cm en de snoek wordt gewoon op de kant gelegd. Zelfs als er geen grasoever is.
Ook zie ik mensen zitten met 2 hengeltjes die dan waarschijnlijk denken dat ze op karper zitten te vissen... geen mat, of 1 die niet veel meer doet dan een natte handdoek, geen net waar meer dan een brasem in past, en geen andere spullen (lijken vaak oosteuropees). Kan dat en zou dat beboet moeten gaan worden?
Ik vind zelf van wel. Er staat wel wat in het boekje maar dat is minimaal en wordt waarschijnlijk vaak niet gelezen en of niet begrepen of gewoon genegeerd.
Je kan er wat van zeggen, maar ja als er geen regel wordt overtreden...
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

11-01-2016 18:59

michiel moore schreef:Wat ik graag besproken zou willen zien: of het haalbaar is, officieel eisen te stellen aan de kwaliteit van het materiaal dat bij het vissen gebruikt. En bij het vissen op bepaalde vissoorten, kan het verplicht worden zaken in je bezit te hebben zoals onthaakmat, fatsoenlijk net, onthaaktang etc?

Ik zie regelmatig mensen (vnl roofvissers , jong met pa vaak) die alleen met een hengel op pad gaan. Ze kunnen de 9 haken met weerhaak niet losmaken, ze hebben een netje van 40 cm en de snoek wordt gewoon op de kant gelegd. Zelfs als er geen grasoever is.
Ook zie ik mensen zitten met 2 hengeltjes die dan waarschijnlijk denken dat ze op karper zitten te vissen... geen mat, of 1 die niet veel meer doet dan een natte handdoek, geen net waar meer dan een brasem in past, en geen andere spullen (lijken vaak oosteuropees). Kan dat en zou dat beboet moeten gaan worden?
Ik vind zelf van wel. Er staat wel wat in het boekje maar dat is minimaal en wordt waarschijnlijk vaak niet gelezen en of niet begrepen of gewoon genegeerd.
Je kan er wat van zeggen, maar ja als er geen regel wordt overtreden...


Volgens mij heeft de SNB al gepleit voor het gebruik van een onthaakmat. Op roofvisforum weet ik dat foto's van snoeken welke op een kale ondergrond liggen verwijdert worden en de plaatser er op aangesproken wordt. Probleem is vanuit Sportvisserij Nederland dat er meer gecontroleerd zou moeten worden, als ik 2 maal controles krijg in 1 seizoen op 1 van mijn vaste wateren en politie keurig voorbij rijdt en 9 van de 10 keer niet controleert dan wordt het vrij moeilijk om regels op te stellen of na te laten leven. Ik ben 1x gecontroleerd en de beste man die wist helemaal niks van de extra stickertjes op mijn vispas. Sterker nog de sticker op voorkant van mijn vispas moest er af, terwijl dit een extra sticker is van mijn eigen HSV.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

11-01-2016 19:01

Uiteindelijk is het heel simpel.
Wil je nog lang plezier van de hobby hebben gebruik je verstand en gebruik een visveilig systeem.
Vis zelf ook al een tijdje met de PB clip in combinatie met een soepele avid pindown leader.
De PV clip is in wezen hetzelfde principe.
Uiteindelijk komt het neer om de juiste info te zoeken/krijgen.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

11-01-2016 20:24

Beetje nutteloze discussie. Het gros heeft hier de zaken wel op orde of weet op zijn minst dat het netjes kan en zou moeten om willle van behoud van de vissen.
Waar het probleem met name ligt bereik je niet via dit medium. En accepteer ook dat er veel zijn die het allemaal geen fuck kan schelen.
En alles middels controle of verplichtingen vanuit sportvisserij Nederland?? Man hou op!!! Er is al zoveel regel ellende in NLD. En ook daarmee raak je niet de K(*ttekoppen die de fouten maken.
Er af en toe aandacht aan besteden is goed en het beste wat je kan doen. Als de gevestigde merken en bladen meer zouden doen uit oogpunt van de vis ipv uit winst oogmerk is misschien wel het meest effectief.

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-01-2016 00:26

Mr. Moore.

Je hebt zonder meer een juist punt. Daar ik zelf iets van het overheidswezen snap, weet ik ook dat het in het bijzonder moeilijk is om dingen strafrechtelijk te gaan vervolgen. Ofwel, dit is feitelijk bijna niet mogelijk.

Ik zou het eerder hopen terug te zien in het overtreden van vergunningsvoorwaarden (deze voorwaarden zouden wij hengelsporters per vissoort of groep vissen) moeten opstellen. Je haalde al enkele goede punten aan.

Bij het niet naleven van deze voorwaarden geld dan een aanzienlijke consequentie. Hoe wie/wat dit gaat naleven blijft lastig. De politie heeft hier op veel plekken in het land geen enkele affiniteit mee en al vaak helemaal geen tijd. De prio ligt op andere plekken. Veel vrijwillige controleurs durven niet op tentjes of karpervissers af te gaan, roofvissers vissen vaak uit boten enz. Je mis dus feitelijk altijd een groep. Boswachterij of andere gemeentelijke BOA's kunnen al meer betekenen.

Wellicht dat dit eens op een agenda moet komen te staan nu de Partij v.d. Dieren zich ergerlijk bezigt met de hengelsport. Een handreiking vanuit ons zou nu problemen in de toekomst als wat kunnen doen temperen wellicht.

Het pleit er voor dat sportvissers zelf meer regels willen t.a.v. visveiligheid. En het is toch van de zotte dat we van een HSV wel consequenties moeten aanvaarden bij illegaal met een 3e stokje vissen, een tentje of vissen buiten het seizoen, maar de controle op een onthaakmat, groot schepnet en andere zaken
geen prioriteit krijgt.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2016 08:07

Het nalopen of controlle houden van bepaalde regels, gaat absoluut niet te doen zijn, ik ben de afgelopen 3 jaar niet 1 x gecontroleerd zelfs, laat staan dat er controle is op welk systeem of Onthaakmat ik gebruik. En ergens vind ik het vrij logisch allemaal, er zijn namelijk wel wat ergere dingen in Nederland dan een vis zijn welzijn.
En als ik heel eerlijk ben heb ik ook liever dat mijn moeder veilig over straat kan etc.

Ik kan alleen niet begrijpen dat bepaalde boetes zo enorm uit verhouding getrokken worden, een 3de hengel vs door rood rijden of zonder rijbewijs ? Die derde hengel wint met ruim 100 euro!
Snap jij het nog....
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

12-01-2016 08:27

Rare snuiters zijn die karpervissers eigenlijk toch hè. Alles voor het welzijn van de karper, maar laten we eerlijk zijn. Als je voor het welzijn van de karper bent dan kan je het beste stoppen met vissen.

In een wereldje van lood droppen, papagaaibekken, onkunde, incapabele verkopers, vis slepers, de vissen die leven van ons "nep-voer", rommel achterlatende "vissers". Het (veel te lang) laten zakken van een vis. Is een visveilig systeem dan nog wel "hot"?

Het is schrijnend als je bovenstaande taferelen aanschouwt, maar het begint toch echt bij "opvoeding", en dus de verkopende partij die zijn plicht hierin zou moeten zien om startende vissers te vertellen wat veilig vissen is. Om vervolgens de grote merken hun lood drop off te zien promoten (ook weer zo iets raars). Hierin zou SVN wel wat kunnen betekenen: het verbieden van lood!

SVN, regels en wat dan ook doen hier niets aan het verbeten van het welzijn van de karper (de onthaakmat was er gelukkig wel 1, maar is ingevoerd door mijn HSV). Het is met name het "dagjesvolk" aka de mooi weer vissers die overal schijt aan hebben. Motorrijders hebben ook strenge regels, maar zodra de zon gaan schijnen in de lente vliegen de mooiweerrijders weer met 100+ over de dijken om het te verpesten voor de echte jaarinjaaruit motor rijder.

Er kan veel gewonnen worden op het welzijn van onze geliefde vis. Te beginnen met het verbieden van lood, het verbieden van het zakken van vissen, etc etc etc.
Laatst gewijzigd door Walter vd Kamp op 12-01-2016 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

12-01-2016 08:47

Strafrechtelijk vervolgen? Euhm, met dit soort zaken gooi je je eigen glazen in en dit is munitie voor partijen zoals Partij voor de Dieren. En dat is wel het laatste wat je wil, want afgelopen jaar hebben ze in diverse regio's proefballonnetjes opgelaten om de sportvisserij te verbieden overal haalden ze bakzeil. Maar als je dit soort zaken wil dan is het einde zoek en mag iedereen het ontgelden door de fout van een handjevol vissers.
Via de media ligt een veel makkelijkere taak, auteurs van artikelen kunnen de nadruk leggen op het gebruik van "veilige karpersystemen" een in mijn ogen betere verzamelnaam die veel omvattender is dan enkel het loodsysteem benoemen. Ik kom soms artikelen tegen waar hele reclame campagnes in verwerkt zijn en men wel om de haverklap het merk, geur, kleur en smaak van de gebruikte boilie kunnen noemen. Maar een karperveilig systeem uitleggen dat kan kennelijk niet! Het promoten van drop off systemen is ook constant mogelijk en vooral lekker milieu vervuilend bezig zijn door lekker het lood te blijven promoten. Bij dit soort systemen, eerlijkheidshalve vind ik dat heel veel bedrijven die bezig zijn op karpergebied meer verantwoording mogen gaan nemen in het promoten van karperveilige systemen. Drop off systemen, leuk dat ze bestaan maar in hoeverre wil je doorgaan met op plaatsen te vissen waar je of milieu onvriendelijk bezig bent of karper onvriendelijk? Er is een hele simpele aanpak welke zowel voor het milieu beter is en anderzijds beter voor de karper en dat is juist door niet op dit soort stekken te gaan vissen.
Wat ik echt jammer vind is dat de grote firma's veel geld besteden in de ontwikkeling van systemen en materialen, maar dat de ontwikkeling van een loodvervanger terzijde wordt geschoven. Eigenlijk kunnen we stellen dat er geen veilig loodsysteem bestaat. Immers de nadruk ligt op het lood kwijt raken bij een zeer risicovolle of onveilige situatie, maar wel de vis naar binnen kunnen takelen en als we een vis verspelen op welke manier dan ook dan moet het lood kwijt gespeeld kunnen worden.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-01-2016 09:07

Peter Matheesen schreef:Uiteindelijk is het heel simpel.
Wil je nog lang plezier van de hobby hebben gebruik je verstand en gebruik een visveilig systeem.
Vis zelf ook al een tijdje met de PB clip in combinatie met een soepele avid pindown leader.
De PV clip is in wezen hetzelfde principe.
Uiteindelijk komt het neer om de juiste info te zoeken/krijgen.


Het noemen van merken en systemen helpt echt niet Peter, bij het ontbreken van inzicht in de werking en het plaatsen van één verkeerde knoop of gebruik van de verkeerde lijn helpt men de veiligheid al rap naar de kloten.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-01-2016 09:14

B. de Boer schreef:Beetje nutteloze discussie. Het gros heeft hier de zaken wel op orde of weet op zijn minst dat het netjes kan en zou moeten om willle van behoud van de vissen.
Waar het probleem met name ligt bereik je niet via dit medium. En accepteer ook dat er veel zijn die het allemaal geen fuck kan schelen.
En alles middels controle of verplichtingen vanuit sportvisserij Nederland?? Man hou op!!! Er is al zoveel regel ellende in NLD. En ook daarmee raak je niet de K(*ttekoppen die de fouten maken.
Er af en toe aandacht aan besteden is goed en het beste wat je kan doen. Als de gevestigde merken en bladen meer zouden doen uit oogpunt van de vis ipv uit winst oogmerk is misschien wel het meest effectief.

Gr Bas


Nutteloze discussies bestaan enkel in de ogen van personen die er echt geen ene reet van snappen!
Het gros hier (meer dan 16000 leden) begrijpen er niet zoveel van hoor en klooien maar wat aan met systemen die ze niet doorzien. Het enig echte belangrijke is een foto van de uitvergrootte trofee aan de wand. Dan hebben ze nog iets om op te rukken als ze de slaap ooit al uit hebben. :o :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-01-2016 11:54

Misschien is het invoeren van een vis diploma wel een goed idee.
Regels en wetten die je vervolgens niet kunt controleren en handhaven zijn zinloos.

En nu, tijd voor een middagdutje.