VBK versus KSN


Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

16-12-2015 21:34

Die regioverdeling maakt het in Nederland volgens mij ook niet makkelijker voor de KSN.
In België heb je 2 opties, of je vist openbaar of je betaalt om te vissen op een privéwater.
Ook de regelgeving is hier bijna overal gelijk (nachtvissen, 2 hengels, etc...).
Het is dus makkelijker voor 1 overkoepelende organisatie om zich over dit openbaar water te ontfermen.

In Nederland zit de situatie toch iets complexer in elkaar, maar naar wat ik te horen krijg leveren die gasten fantastisch werk.

Correct me if i'm wrong, want ben niet echt geweldig thuis in de Nederlandse regelgevingen.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

17-12-2015 08:08

Rik koster schreef:Ik ben inmiddels een 5 jaar lang al lid van de ksn michel.
Maar tot nog toe heb ik weinig profijt in mijn regio, dus ik ga nu denk ik mijn laatste jaar in, en kap ik er mee.


Lid worden en niks doen, tsja. Wat zal ik daarover zeggen dan bereik je inderdaad niks. Als karpervisser kun je de HSV verbinden met de KSN. De uitzetting vorig weekend in Friesland is ook door gezamenlijke inspanningen, het klinkt raar maar afwachten zonder inspanning levert 0 rendement. Ik probeer je niet uit de tent te lokken of te beledigen, maar je merkt al dat als er niks gebeurt er ook niks verandert. Zoals ik eerder al vermeldde het gros van het bestuur zijn over het algemeen ouwe van dagen met een bult tijd te veel. De visserij die zij beoefenen is ouderwets en de karpervisserij die wij kennen is modern, wil je zaken veranderen dan zul je moeten zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting kijken. Maar van de zijkant kijken en niet actief mee doen gaat zeker niks veranderen. Daarnaast is de karpervisserij op het moment denk ik de populairste tak binnen de visserij. Een eigen beurs welke nota bene 3 dagen gaat duren in plaats van 2, een eigen belangenbehartiger in de vorm van de KSN waar gebundeld zeer veel kennis in zit en Sportvisserij Nederland is ook gebaat bij de karpervisser. Sterker nog zelfs binnen Sportvisserij Nederland is het karpervissen sterk vertegenwoordigd. Echter op regionale schaal is het veel kleiner, maar zijn er ongetwijfeld genoeg karpervissers die zaken willen veranderen. Echter om dat voor elkaar te krijgen zal er toch iemand die belangen heeft in de karpervisserij in een bestuurlijke functie moeten gaan zitten. Deze zal zichzelf moeten promoten onder de vissers binnen de regio en van daaruit kun je gaan werken, echter zijn dit geen plannen welke in een paar week/maand geregeld zijn. Het kost tijd en inzet, maar die ouwe van dagen die enkel op witvis vissen en in het najaar met een dooie aasvis in de weer zijn zullen met argusogen naar de karpervissers kijken. Echter als er verenigingswater is waar door uitzettingen over 5 of 10 jaar mensen speciaal naar toe komen om te vissen, zal die kleine investering in het uitzetten van vis zichzelf terug verdienen middels vispasjes van die specifieke regio ;) Ik ga mezelf nu niet op een voetstuk plaatsen of wat, maar vorige week stonden er bijna 80 man vis uit te zetten in Friesland en komen ze zelfs uit Noord-Holland om hier mee te helpen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-12-2015 08:51

Gast,ga eerst eens lezen voordat je weer gaat lopen bleren



Rik koster schreef:Ik weet dat de ksn slechts een stukje van de puzzel is mbt uitzetting. Ik heb destijds 2 jaar met een club een commissie gestart en ook de ksn werd hierin betrokken. Heel wat papier werk, vuilruim dagen en vergaderingen zijn hier aan afgegaan.tijdens de jaarlijkse vergadering hebben we half vissen Rotterdam laten komen en er waren er zoveel aanwezig dat het niet eens allemaal op stoelen paste in het gebouw. Helaas is alles tevergeefs geweest, net als de voorgaande x aantallen jaren een andere commissie tevergeefs dingen geprobeerd heeft.spijtig te horen hoeveel men in de kas heeft bij hsv groot Rotterdam en de 500 euro die maar gedoneerd werd bij een skp op de lek, het is een vies roofvis / witvis clubje daar, en de karper visser kan het bekijken.blij dat ik uit die boot zonder roer gestapt ben, het ergste is nog dat de personen die er zaten niet tot nauwelijks verstand van vissen hebben, geef mij portie maar aan fikkie
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

17-12-2015 09:18

Rik koster schreef:Gast,ga eerst eens lezen voordat je weer gaat lopen bleren





Slechts 2 jaar? Eind jaren 90 toen ik bij de KSN zat, hoorde ik namen als Roelof Schut en Wijtze Tjoelker over uitzet plannen enig idee hoeveel voeten dat in aarde heeft gehad? Voor zover ik weet was vorig jaar de eerste uitzet in Groningen/Drenthe terwijl men er toen ik nog in Assen woonde al klaagden over het teruglopen van vangsten. We praten nu wel even over een tijdsbestek van minstens 10 jaar, 2 jaar is veel te weinig om iets groots op te zetten. Daarnaast waarom niet zorgen dat je toestemming krijgt om uit te zetten? Je was met zoveel man dan koop je maar een paar kilo minder bollen lap met z'n allen geld en financier de eerste keer zelf een uitzet. Hetzij op beperkte schaal, echter kan zo'n initiatief vaak op veel sympathie rekenen van het bestuur. Echter gelijk lopen schreeuwen we moeten geld hebben om karpers uit te zetten, met zo'n houding kom je nergens binnen. Dat heeft te maken met wat ik eerder al zei de neuzen in dezelfde richting zien te krijgen en het vertrouwen winnen. Echter bepaalde mensen hebben niet de mentaliteit en het geduld om iets op te bouwen, 2 jaar wat is dat nou? Die "ouwe van dagen" leven met de hand op de knip, alles moet goedkoop of mag niks kosten. No way dat jij zo'n bestuur gaat overtuigen middels wat troep opruimen en een bijeenkomst regelen in slechts 2 jaar tijd! En dat geschreeuw van je, leuk. Maar probeer eens op een volwassen manier een gesprek te voeren, geen wonder als jij op dezelfde manier als dat jij je hier profileert niks gedaan krijgt ;)
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

17-12-2015 09:44

Laten we eens positief naar elkaar kijken.

Michel,
Rik heeft zich 2 jaar ergens voor ingezet. Bedank hem gewoon voor zijn inzet.
Als hij 5 jaar aan een dood paard had lopen trekken was dat niet genoeg geweest omdat het wel 10jaar kan duren.

Je kan je ook afvragen of de manier van R Schut niet te lang heeft geduurd? Was een andere periode waar nog veel onbekendheid over dit soort projecten bestond.
Ze hebben zeker goede zaken gedaan hoor. Top prestatie, en top van de inzet die ze hebben geleverd al die jaren. En nog steeds.

Maar als iemand een negatieve ervaring heeft, mag dat toch geuit worden?
Hij geeft zijn ervaring over de regio waar hij aan gewerkt heeft.

Het gaat erom hoe de ksn zich beter kan profileren. En dat kan dus door negatieve ervaringen tot je te nemen en daar de oorzaak/probleem van op te lossen.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

17-12-2015 10:14

Patric Schipper schreef:Laten we eens positief naar elkaar kijken.

Michel,
Rik heeft zich 2 jaar ergens voor ingezet. Bedank hem gewoon voor zijn inzet.
Als hij 5 jaar aan een dood paard had lopen trekken was dat niet genoeg geweest omdat het wel 10jaar kan duren.

Je kan je ook afvragen of de manier van R Schut niet te lang heeft geduurd? Was een andere periode waar nog veel onbekendheid over dit soort projecten bestond.
Ze hebben zeker goede zaken gedaan hoor. Top prestatie, en top van de inzet die ze hebben geleverd al die jaren. En nog steeds.

Maar als iemand een negatieve ervaring heeft, mag dat toch geuit worden?
Hij geeft zijn ervaring over de regio waar hij aan gewerkt heeft.

Het gaat erom hoe de ksn zich beter kan profileren. En dat kan dus door negatieve ervaringen tot je te nemen en daar de oorzaak/probleem van op te lossen.


Ow zeer zeker, je krijgt wat mij betreft volledig gelijk. Echter merk ik in de posts van Rik veelal een negatieve ondertoon, als dit zich doorzet in gesprekken en voorstellen dan weten we beide wel dat je zonder resultaat huiswaarts keert. Hetzelfde geldt voor met de vuist op tafel slaan en dingen gaan eisen, dat werkt namelijk ook niet. Echter v.w.b de KSN dat het heel lang geduurd heeft om voet aan de grond te krijgen heeft ook z'n redenen de karpervisserij heeft een behoorlijke sprong gemaakt aan populariteit de afgelopen jaren. En ik denk dat voor een HSV met een bestuur bestaande uit niet karpervissers de KSN behoorlijk kan adviseren en reguleren. Daarnaast is in mijn ogen regelgeving, uitzetten enz., enz., iets voor op de lange termijn en niet iets wat je nu maar even doet om nu resultaat te boeken. Organiseer een visdagje/weekend laat zien wat karpervissen is, wat het inhoud en wat er nodig is op de langere termijn. Karpervissers worden veelal als gek bestempeld, 3 hengels op de steunen, tent er bij, stretcher er bij en een beetje kamperen. Voor ons allemaal heel onschuldig, maar helaas in het verleden ( en nu nog ) zijn er veel problemen ( lees excessen ) geweest. En worden wij karpervissers veelal gezien als die lui die kansloos lopen zuipen aan de waterkant, overal maar hun drol neerleggen enz., enz., dat stigma dat we "uitschot" binnen de hengelsport zijn zal moeten veranderen. Zou jij mee willen betalen als je last hebt van hangjongeren voor je huis en die constant alles slopen, lawaai hebben enz., enz., als ze een voetbalveldje willen op het pleintje voor je huis? Als die hangjongeren zeggen dat ze dan wat te doen hebben en het geouwehoer zal stoppen zou jij het gelijk geloven? Volgens mij ook niet!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-12-2015 11:05

Geschreeuw ? Mischien een ondertoon.maar die heb jij zelf veroorzaakt bij mij met je kritiek altijd en eeuwig.ik heb 2 jaar mee gedaan ja, mijn maten en kennisen meer dan 10 jaar bij elkaar.ik heb geen behoefte om alles uit te gaan lopen lopen leggen.maar bij groot Rotterdam krijg je geen poot in aarde, geen enkele karper commissie in de afgelopen 15 jaar is dit niet gelukt. Anders mail je Eric verhiest even,de man is al ruim 30 jaar betrokken bij groot Rotterdam en kunt jouw alles tot in de puntjes uitleggen wat er schoort in Die hsv.wij wilden jeugdkamp etcetera alles organiseren. Maar hier werd zo weinig geld voor gegeven dat het niet rendabel was, toen wij op de visma mee gingen werd er zo weinig materiaal ter beschikking gesteld dat wij zelf materiaal mee namen vanuit esv supplies waar ik test visser voor was, en Eric eigenaar van is.
Dit werd gezien als belangen verstrengeling en zodoende kwamen er opstootjes waar we niet uitkwamen en genoodzaakt waren om ermee te stoppen, en er eigenlijk uitgeknikkerd zijn, en dat zijn dus de vieze spelletjes die er gespeeld werden.na een verslag, van ruim 21 pagina's en vangst meldingen van andere vissers etcetera werd het simpelweg de prullenbak in gegooid, en een bepaald water bestempeld als parelwater waardoor er geen skp door ging, in alle omliggende wateren was dit ook aan de orde alleen op een andere manier en dan met name het hoogheemraadschap die dwars zat.
ik hoef van jouw ook geen schouderklopje hoor, je vind maar en denkt maat wat je wilt van me.hoef me voor niemand te bewijzen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2015 13:23

Deze discussie hier laat wellicht al een beetje raden waarom het er gezelliger (zeg maar minder pretentieus) aan toe gaat bij de VBK.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-12-2015 16:27

Het verschil tussen KSN en het VBK is o.a. het verloop binnen bestuur en leden. VBK bestuursleden daarvan lopen de meeste al jaren actief mee. Het gezicht van o.a. de voorzitter in woord en daad een positieve uitstraling naar de leden toe geeft. De gezelligheid in regio’s en landelijke kent er geen grenzen.

Wie kent de huidige KSN bestuurleden nog van gezicht en naam? De afstand tussen het landelijk bestuur en haar leden is groot. Zij niet in staat is gebleken de vele initiatieven en kennis van haar leden te bundelen. De KSN regio’s die in het (algemeen) goed draaien zijn het gezicht geworden van de KSN!

SKP publicaties onder de naam van de KSN vermeld staan. Maar door KSN leden als o.a. Joris Weitjens geschreven zijn.

Wens De KSN ondanks ik met rede geen lid meer ben vele vruchtbare jaren toe.

Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-12-2015 16:54

pretentieus= verwaand, arrogant, aanmatigend, ingebeelde eigen waan.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

17-12-2015 17:03

Hallo Peter,
Je omschrijft precies de reden waarom er veel leden de laatste jaren opzeggen.
Ik sluit me bij je zienswijze aan en heb enige tijd geleden ook opgezegd.
Zoals Michel al aangeeft, zelfs uit Noorholland kwam men helpen bij de uitzetting van spiegels.
Maar ook hier dus: De Regio!
Fijne dagen.
Mvgr. Aaron
Laatst gewijzigd door Aaron Fresco op 17-12-2015 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-12-2015 17:09

Michel,

In het verleden is er nergens zoveel schubkarper uitgezet als op vereniging water. Dat besturen het nadien af lieten weten door tal van misstanden is dan ook te verklaren. Viswater wat dergelijke massale uitzetting vaak totaal niet aan kon. Op de grote waterlopen zijn federaties de visrechthebbende zij hebben het in het verleden ook veelvuldig af laten weten.

Groot Rotterdam heeft al jaren bij veel karpervissers een slechte naam. Herinner me de vele discussies hier nog wel

groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-12-2015 18:17

pff dan heb je het over heeeeeeeel lang geleden...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2015 18:46

Pretentieus is de verwachting wekken dat je heel wat bent of kunt. Dat kan arrogant worden gevonden wat mensen afschrikt. Zeker als je daarom wat van ze verwacht. De meeste mensen zijn vooral karpervisser. De enkele straatvechter laat zich op de lange duur niet dirigeren en haakt af. Jammer, want daarvan ben je wel afhankelijk.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-12-2015 20:08

Veel teveel KSN leden willen hun overtuiging uitdragen en pretenderen daarmee als woordvoerder van de KSN de hoge verwachtingen te kunnen waarmaken.

Bij de VBK komt dat fenomeen veel minder voor en daardoor minder onduidelijk, meestal reageert er 1 woordvoerder en dat maakt de VBK helder en duidelijk.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

17-12-2015 20:15

Moet bestuur van de Ksn hier dan niet eens over gaan praten met de Vbk.
Vertel jij ze dat dan Henk. 100 tegen 800 man.
Jaren geleden waren er bij de Ksn ook op een meting 400.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

17-12-2015 21:15

Voor alle leden van de Ksn en het Vbk:
Fijne feestdagen en een goed 2016
Goede vangst.

Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-12-2015 23:01

@Aaron,heb mijn steentje wel bijgedragen aan de KSN,anderen zijn aan de beurt !
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

17-12-2015 23:25

Hallo Henk,
Was aan het adres van Henk de Maat.
Het gaat over de afstand bestuur Ksn en de leden . Kijk naar begin van de mail.
Heb jij veel gedaan voor de Ksn: bedankt namens veel oud leden incl. mijzelf.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-12-2015 06:55

Op 1 april 1999 verscheen de nota ‘’ Karperbeleid in Groningen”. In dat zelfde jaar zijn er in Groningen al spiegels uitgezet. In 1997 was er al de nota van J.Weitjens “AHV nota Karperbeleid” 1997-2003. In die jaren werden o.a. in het Zuidlaardermeer ook al uitgezetten spiegels gevangen. Roelof is echter nooit voorstander geweest van het monitoren van SKP.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-12-2015 10:27

Dit is ook nieuws Peter, echter van nog later datum dan 1997.
En zeker niet onbelangrijker dan de uitzetspiegeltjes..
http://karperwereld.nl/ratten-en-de-zie ... ervissers/
Groet'n Henk..

still growing Old.