Wond verzorging


Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

06-12-2015 13:47

Goedemiddag iedereen,

Bijna iedereen is het wel us tegen gekomen.. mooie karper aan de kant en blijkt er een verwonding aan het lijf te zijn. Door een aalscholver, reiger of met wat voor reden dan ook. Het minste wat wij vissers dan kunnen doen is voor de vis zorgen.

Ik heb met de zoek functie gezocht naar topics over wondverzorging bij karper maar kon hier verwonderlijk weinig over vinden.

Nu vraag ik me af, wat voor producten gebruiken jullie om een wond te verzorgen en hoe pakken jullie dat aan.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-12-2015 14:58

Een vroegere vismaat van me ving, met een hele lichte lood montage en een paar maiskorrels aan de hair, een spiegel van een kilo of 12 in een sloot waar een goede week eerder een maaiboot was ingezet. De wond, een echte jaap, was een centimeter 10 a 15 lang en zeker een centimeter diep. Deze was echter gewoon goed aan het helen, want de natuur kan veel hebben!

Overigens heb ik sindsdien toch standaard in mijn viskoffer twee verpakkingen hechtdraad en naald, mocht het ooit eens gebeuren dat ik zelf aan de oorzaak sta van iets soortgelijks. Gewoon onder de noemer; Eventueel een beetje hulp. Zo twijfel ik trouwens of dat ik tijdens m'n vroegere beginperiode eens keer een vis verkeerd geschept heb, waarbij ik misschien aan de oorzaak van een borstvisbreuk stond (druk bevist water)? Dus mocht ik zoiets nog eens constateren, en sindsdien twijfel ik nooit meer over het feit of dat de vinnen wel juist langs het lijf lagen tijdens het tillen uit en terug in het water, dan zou ik bekijken of het een poging tot spalken met een stokje en hechtdraad verdiend. Zo ook bij een eventuele hele diepe snijwond. Dat hechtmateriaal lost verder vanzelf goed op.

Zo kan ik me nog een vroeg artikel in een magazine (KW?) herinneren waarin het helen van een flinke, maar behandelde wond aan de onderbuik van een spiegel via meerdere terugvangsten op foto was bijgehouden. Beresterk die beesten. Niet alleen aan de lijn! Overigens ook vlak na de paai eens een vis gevangen die het beschubte lijf helemaal kapot gefeest had. Die kwam twee maal die nacht op het zelfde aas binnen (misschien zelfs de zelfde hengel?). Zulk herstel kost vooral energie...

Ik heb wel m'n vraagtekens of een ontsmettend middel uit de hengelsportwinkel lang genoeg aan het vissenlijf blijft kleven om aan zulk herstel bij te dragen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-12-2015 16:31

Marco Mostard schreef:
Overigens heb ik sindsdien toch standaard in mijn viskoffer twee verpakkingen hechtdraad en naald, mocht het ooit eens gebeuren dat ik zelf aan de oorzaak sta van iets soortgelijks.


Zeg Rambo, heb jij dat draad en naald niet in je viskoffer ivm eventuele gaten in je lange onderbroek!!

Groet, Peter

ps schei nou toch eens uit man!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-12-2015 22:17

Antibiotica mogen we niet toedienen. De rest is zinloos. Er staan overigens genoeg topics op CarpBoard over klinik. Mijn inziens leuke verdienste voor de handel, maar niet erg nuttig voor karpers. Mijn Koi ga ik er in elk geval niet mee lastig vallen.

Zolang de wond niet ontsteekt kun je er beter afblijven. Is de wond ontstoken door bacteriën dan helpt slechts een antibioticum.

Hechten lijkt mij niet serieus...

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

06-12-2015 22:23

Afbeelding

Dit is 1 van de weinige middeltjes die ik kan vinden op het gebied van behandeling.. schijnt 5 dagen te blijven zitten op de wond

@Kees Ouwehand
Ik heb zelf ook kois, en mocht daar wat mee zijn dan laat ik of een koi doc komen of een kva'er.. maar goed die heb ik niet bij de hand op het moment dat ik een karper op de mat heb liggen aan de waterkant..

Trof dit weekend namelijk een karper aan met een behoorlijke wond, ik denk door maai geweld door de gemeente.. op zo een moment vraag ik me ook echt af of ik dan niet iets voor die vis had kunnen doen aan de hand van een middeltje of wat dan ook..

Vandaar eigenlijk dit topic ook
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-12-2015 22:33

Je kunt in de koi winkel terecht voor ontsmettingsmiddel en afdekkende zalf. Op de bijsluiter wordt meestal een dagelijkse behandeling voorgeschreven gedurende een week. Maar als er Korda opstaat zal het vast wel een wondermiddel zijn van de wonderdokter.

Ik heb wel ervaring met het behandelen van koi. Helaas geen positieve. Ervaring leert dat bij een goede verzorging van de vijver de koi gezond is en een wondje vanzelf geneest. Bij karper op viswater zijn er genoeg voorbeelden van vanzelf genezende wonden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

06-12-2015 22:42

Haha ik begrijp dat een groot merk naam het niet meteen een wonder middel maakt.. daarom was ik ook benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.. wat nou wel goed is en goed werkt..

Maar een koi vijver en een vis vijver zijn 2 hele andere dingen.. mijn kois komen denk ik niet aan de zelfde situaties bloot te staan als dat karpers doen in de visvijvers
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-12-2015 22:54

Inderdaad. De lastiger situatie op een viswater laat zich niet vertalen in een eenvoudiger behandeling.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

06-12-2015 23:06

Nee dat is waar.. dus eigenlijk zeg jij dat je weinig kan doen op het moment dat je een vis zo aantreft.. en maar hopen dat ie het overleefd zodat ie weer een keer gevangen kan worden
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2015 09:00

ja, een gezonde karper geneest vanzelf en voor een zieke karper kun je weinig betekenen.

Dat is helaas de realiteit. Het vangen geeft al genoeg stress. Ik zou mijn energie steken in het beperken van stress met minder handelingen op de kant zodat een karper snel terug is in zijn eigen milieu. Daar valt nog genoeg winst te behalen. Elke minuut langer op de kant is er een teveel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

07-12-2015 10:03

Meten, fototje maken en snel weer terug in het water..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-12-2015 11:04

Iemand ooit wel eens een nippie genomen van dat spul? Hoe reageerden je smaakpapillen? Nu even terugkoppelen naar een haakwond in de bek?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-12-2015 12:35

De verzorging van een wond bij een karper uit de natuur is enkel goed voor de verkoper van het spul.

Bij koi werkt het net even anders als er een wond is.

Wond ziet er goed uit........doe niets
wond is ontstoken.........verdoof de vis....leg de vis op een handoek/ onthaakmat.
pak waterstof peroxide (3% oplossing) en ontsmet de wond, verwijder eventueele los zittende schubbe /weefsel. Zorg dat de wond droog is en dek hem af met propolis.

Breng de vis weer bij en herhaal dit waneer nodig.

Eerlijk....ik doe aan mijn koi met een wondje niets. Altijd alles geneest vanzelf


Nou vangen wij een vis......ojee.....een schub er af/ kapot.
smeren maar, als er nog wat troep op de wond zit sluiten we het iig goed op met de kans op meer ontstekingen.
haakwondje in de mond....smeren maar kan geen kwaad.....nou ja....volgens het flesje niet.

Even op ons zelf kijkend en de natuur op zich.
Hoe sterk is de genezende kracht van een dier zelf.
huisdieren even buiten beschouwing gelaten, die worden door ons gepamperd en staan inmiddels ver van de natuur.

Wel eens gezien hoe de karpers over de stenen raggen tijdens het paaien........dat kost vast geen krassen.
we doen een pogimg om de vis netjes te behandelen met het vangen maar slaan door.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-12-2015 12:50

Op 200m met nylon onder de takken vissen maar ja safety system hé en clinic in de tas.......
Heb weleens een kerpel gevangen daar kon je doorheen kijken, beest zwemt z'n rondjes nu nog :D
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-12-2015 10:21

Peter van Loo schreef:ps schei nou toch eens uit man!!
Joh Peter, je bent gewoon een beetje chagrijnig omdat je schraal bent van Sint's nachtelijke bezoek. Zou er flink wat klinik op smeren :lol:...

En aan andere twijfelaars;

Visveiligheid komt niet alleen uit boekjes mensen.., dat begint bij jezelf. Ik had het hechtmateriaal destijds namelijk al voorhanden om te bekijken of het bruikbaar was als veiliger onderlijnmateriaal. Simpelweg omdat het materiaal langzaam oplost, dus ook na een eventuele lijnbreuk. De gedachte was om het hechtmateriaal gewoon na een dagje vissen in de kliko te gooien. Helaas kon een beetje dunne draad te weinig hebben om als rig ingezet te worden.

En nee Peter, de naald zou niet de haak zijn geworden. Tja, ik vermeld het maar even voordat je hier weer je intrinsieke achterlijkheid de revue laat passeren 8) haha...

In ieder geval; Kort daarop liep ik dus via een vangst van een ander tegen die beschadigde vis aan en zag dat die snede in het vlees wel gewoon goed heelde, maar herinnerde me ook meteen dat artikel over die karper met dat grote verse gapende gat in z'n pens wat de vissers gehecht hadden, en wat mooi geheeld was. Dus hup, 't hechtmateriaal in de viskoffer. En mocht ik tijdens een dril ooit de veroorzaker zijn van zo'n berg ellende, dan bekijk ik wel degelijk of het spul uit m'n koffer moet komen. Wat een ander daarvan vindt...

Toppie :wink:!

PS: Koste wat kost een visje vangen laat ik aan anderen over. Maar ach, een gapende wond kan je ook altijd nog wegdraaien van de fotograaf voor het beter ogende plaatje...

Mooi man.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

08-12-2015 11:00

Volgens mij draai je behoorlijk door Marco..... Hoop iig dat je al eens gehecht hebt en niet je kunsten gaat uitproberen op een karper....
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-12-2015 11:36

Toppie Bert!

Ik ga speciaal vanwege jouw twijfelen aan mijn vaardigheden, en voor die hopelijk niet eens één maal in mijn vis carrière dat iets soortgelijks kan gebeuren, dan maar een krammentang aanschaffen. Is de twijfel tot juist hechten misschien weg bij je haha. Krijgt het beesie via de geroeste krammen meteen wat extra ijzer binnen (en ze noemden hem Popeye :D )...

Maar ach, zit er eens een vinstraal in het net vast (ook bij fijnmazige netten), dan snij of knip ik het net kapot en naai dat later met wat hechtknopen en wat oud onderlijnmateriaal dicht. Het zelfde, die enkele keer dat de haak in het net blijft hangen met de vis nog aan de onderlijn. Heb er gezien die het schepnet belangrijker vonden dan de vis. Mooi man :-? ...

PS; M'n vrouw werkt hoofdzakelijk in een dieren OK. Zo leer je thuis bij vraag nog eens wat. Dus laat mij maar doorslaan. Maar ik heb ook altijd gewoon nog pleisters bij me hoor hahaha :wink:.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 08-12-2015 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

08-12-2015 12:03

Wens je een fijne dag, Marco.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-12-2015 12:13

Van 't zelfde Bert.

Oh ja, mezelf opwerpen als plastisch chirurg m.b.t. papagaaienbekken, dat laat ik overigens graag aan andere vissers met een geweten over.

https://www.youtube.com/watch?v=aHN6AViJAvI

Tot dusver deze eerste editie van het K.E.H.B.O. nieuws.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

08-12-2015 14:02

Het aanbrengen van dergelijke middelen maakt naar mijn mening de vis alleen maar zwakker. na verloop van tijd zal het zichzelf minder goed herstellen vanwege alle middelen die vissers toebrengen. Ik laat moeder natuur netjes haar werk doen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-12-2015 15:20

O ja Marco, neem aan dat je naast naald en draad ook andere middelen in je viskoffer hebt zitten voordat je aan je operatie cq dicht naaien van je kaper begint?? Een klapperende vis is moeilijk dicht te naaien hoor!!

Groet, Peter

Ps alstublieft hou het voorlopig maar op het ontwormen van je kat ofzo, of je vrouw die is immers assistente van de dierendokter.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-12-2015 15:31

Sorry, mocht je het verkeerd lezen maar ik bedoel dus niet dat je je vrouw moet ontwormen!!

Groet, Peter

Ps dit om de goede orde te bewaren.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-12-2015 16:29

Voor de goede orde. 'Begreep dat de Sint jou al ontwormd had :D.

En om de goed orde te bewaren he Peter.
Ps alstublieft hou het voorlopig maar op het ontwormen van je kat ofzo,
Ik hoop dat ik nooit door eigen schuld zo'n kapotte karper voor m'n neus mag krijgen.

Wordt hier lastig te begrepen :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-12-2015 19:19

Ik vraag me hardop af wat het (bewezen) nut is van een ontsmettend middel als je daarna de vis weer terugzet in het water waar het dus weer in contact komt met infectie haarden. In de gezondheidszorg maken we ook gebruik van diverse desinfectans zoals jodium en tegenwoordig chloorhexidine. Echter daarna word de wond met steriel verband afgedekt om infectie de voorkomen! Lijkt me bij een vis onmogelijk.
Daarbij is een karper van nature een bizar sterke vis met een hoge afweer, die zonder dit soort.middeltjes prima hersteld. Dit geld helemaal voor vissen in "normaal" water waar ze continu blootgesteld worden aan ziekteverwekkers. Een koi in een vijver zal volgens mij een veel lagere weerstand hebben.

mvg
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

08-12-2015 20:24

Een gezonde VIS heelt van zelf, heb je wel eens gezien hoe de meeste vissen er na de paai uitzien? dit geneest ook vanzelf.

Het lijkt mij zelfs beter om je niet met het natuurlijke biotoop en het afweersysteem te bemoeien i.v.m. afweer tegen eventuele ziektes.