Bodemaas vs "zwevend" aas en de relatie tot grote karper


Plaats reactie
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

27-11-2015 12:46

Dames en heren,

Zo af en toe kom je de grootste kolder tegen op het internet.
Zo kwam ik onlangs een filmpje tegen van visser A die beweerde dat grote karper in tegenstelling tot kleine karper makkelijker te vangen zijn op aas wat zich niet op de bodem bevind.
Een interessante uitspraak, waarvan ik het een beetje met een korreltje zout neem. De reden die werd gegeven is dat de kiloknallers het aas niet zien liggen omdat de buik in de weg zit en hierdoor aas wat meer voor de bek hangt makkelijker gepakt wordt.
In mijn ogen zou het dezelfde beredenering zijn dat hele dikke mensen enkel op schoenen met klittenband zouden lopen omdat ze geen veters zouden kunnen strikken. En deze beredenering is ook niet waar.
Wat is jullie ervaring hiermee? Ik ken namelijk wateren waar bijvoorbeeld een pop-up juist links gelaten wordt door vriend/vriendin Cyprinus. En datzelfde geldt voor bodemaas welke niet uitgebalanceerd is.
Vanuit commercieel oogpunt wordt er wel vaker iets beweerd, maar rechtstandig azende karpers heb ik ook wel eens gezien.
Wellicht een leuke discussie, welke verschillende inzichten bied.
Ik ben in ieder geval niet overtuigt van deze beredenering en jullie?
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

27-11-2015 14:03

Veel karpers azen in een hoek, heb ze zelfs compleet verticaal zien azen met de start bijna boven water.
Dan zit er geen buikje in de weg hoor :D
Afbeelding
Dus ik kan je verklappen: het is kul.

Dat ze op bepaalde wateren pop ups of juist bodem aas pakken hangt inderdaad van het water/dressuur af.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

27-11-2015 16:14

Ik heb het verhaal vaker voorbij zien komen!!,.de chod en de hinged stiff rig zijn de zogenaamde dikke vissen rigs!!!
In mijn beleving pure onzin
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-11-2015 16:35

Goed zo Mike,
hou vast aan jou beleving.
Mijn beleving zegt iets anders,
maar daar hou ik me dan weer aan vast.

En Michel, heel dikke mensen strikken hun eigen veters niet!
Ze kunnen er eenvoudig niet bij, probeer het maar eens met een 1 persoons matras op schoot.
Maar wat dat nu weer met dikke karpers te maken heeft ontgaat me dan wel even..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-11-2015 17:01

Is een grote karper per definitie dan een dikke karper met een vette pens? Daar verschil ik al van mening, want dat noem ik een vette vis.., en niet in de positieve zin van straat taal.

Een beetje helpen met makkelijk op te zuigen aas, zoals bijvoorbeeld een stukje foam in- of een pop-up(je) op het aas, dat vindt ik per definitie niet verkeerd op stilstaand water. En vis je trouwens tegen een talud met een beetje een hoek, dan hoeft een vis overigens niet eens schuin te azen, maar kan 'ie gewoon horizontaal hangen.

Ik kan me trouwens nog het filmpje herinneren van die mega zware karpervisser met z'n oriëntaalse vriendin, die zelf maar net in z'n up op die 2 persoonsstretcher paste, en dat logge hangbuikzwijn wat hij maar niet haakte op z'n tijgernootjes. En dat aasje maar in die muil gaan.., en er weer uit floepen. Hoofdzakelijk omdat het beest niet zwom.., oftewel omdat de rig ook veeeeeel te lang was. Chodje kan zo dus helpen. Maar het lijkt me niet zo dat alle vadsige vissen niet zwemmen. Ligt buiten het gedrag van de vis ook aan je voermethode. Dat kleine aas op een hoopje was ook voor de controleerbaarheid van het te filmen shot (hoop ik dan maar). Hoewel menigeen klein voer klakkeloos op een hoop dondert...

Oh ja; Dat boter vette beest vrat de vrij liggende tijgers, met z'n pens al hangend en slepend over de bodem, gewoon met gemak op :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-11-2015 17:45

PS; De trigger rig - tenminste zo leerde ik 'm destijds kennen in een artikel van PV in de KW - c.q. de hinged rig, dat is met een D-rig aasmontage in mijn ogen echt een fantastische rig als het gaat over op een harde bodem vissen en vis midden in de onderlip haken. Zal dus best ook voor vette vis gelden. Echter nooit mee op makreel gevist.

Vond het alleen zo'n werk om die rigjes telkens weer te maken. Met gecoat spul en een soepel stukje rig, wat ik tussen de vingers nog soepeler rolde, kreeg ik verder echt niet hetzelfde resultaat als met die twee nylon driekamerknooplusjes en een ovalen ringetje als scharnierpunt tussen het voor en achterstuk. Een nog een stuk korter en echt soepel rigje met de juiste haak komt aardig in de buurt...

Heel aardig zelfs.., maar zo kort wil ik het niet vaak.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

27-11-2015 18:36

Ligt ook een beetje aan het water, op sommige wateren geeft een chod een "in your face" effect waar de karpers bang voor zijn. (aas te hoog aangeboden)

Wat hier werkt is een op de haak uitgelode popup op basis van de normale basismix met daaronder een 0,3gr loodje, de aanbieding is dan 2 tot 3cm boven de bodem.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

27-11-2015 18:42

Henk ter Maat schreef:Goed zo Mike,
hou vast aan jou beleving.
Mijn beleving zegt iets anders,
maar daar hou ik me dan weer aan vast.

En Michel, heel dikke mensen strikken hun eigen veters niet!
Ze kunnen er eenvoudig niet bij, probeer het maar eens met een 1 persoons matras op schoot.
Maar wat dat nu weer met dikke karpers te maken heeft ontgaat me dan wel even..


Het is mij juist opgevallen dat ik met de chods en de hinged stiff rigs juist de kleinere vissen ving en op mijn bodem aas de grotere vissen,daarbij zal het voor ieder water verschillend zijn.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-11-2015 19:24

Ik bemoei me nergens mee.ik vang alleen knollen, maar vis is vis !
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-11-2015 19:43

mike de jong schreef:Het is mij juist opgevallen dat ik met de chods en de hinged stiff rigs juist de kleinere vissen ving en op mijn bodem aas de grotere vissen,daarbij zal het voor ieder water verschillend zijn.


Ja, dat weet ik wel zeker Mike.
Op wateren waar enkel vissen boven de 18 kg zwemmen wordt het echt lastig om nog een knolletje te vangen.
De vraag is dan; wanneer is een knol nog een knol.. :wink: Je leert op zulke wateren wel hoe de zware jongens en meisjes redelijk makkelijk te haken zijn.
Compacte voerplekjes maken het al wat moeilijker, dat ben ik dan wel met Marco M eens.
Groet'n Henk..

still growing Old.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

01-12-2015 07:11

Mijn ervaring is dat grotere vissen over het algemeen wijzer en sluwer zijn in het opnemen van aas, de kans dat een soepele rig word kwijt gespeeld is een stuk groter dan met het agressief inhakingsvermogen van een chod of hinged stiff rig.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-12-2015 09:29

De grootste vissen van een water, hoe relatief dan ook, worden niet alleen wegens de juiste genen en groeipotentie groot. Daar is eten zeker een factor...

Valt te gebruiken.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-12-2015 09:50

Mijn ervaring is dat je de vis geheel op je aas moet zetten en een enorme voedselneid moet proberen te creëren. Uiteraard is dat niet klakkeloos in de winter 20 kg dumpen, maar juiste tijd, juiste plek, en een enorme hoeveelheid aan divers aas.zo heb ik op een water pot 7 stuk boven de 15 kg gepakt in anderhalf uur tijd.en de overige vissen, ik geloof een stuk of 10 was overgrote deel boven de 25 pond.en echt niet dat je hier normaal gesproken even een 30 plus vis eruit kon trekken. De eerste 15 kg plus vis deed ik geloof ik 6 jaar over.die 6 jaar tijd waren altijd de instant, handje, pva, of wat balletjes met de pijp visserij.

Deze sessie nam ik ruim 30 kilo aan particle mix mee met de basis duivenvoer en hennip, aangevuld met delen tijgers, pinda's en maple.na 3 dagen had ik 1 vis en was ik ruim 25 kilo verder op een voer plek. Ik word in de ochtend wakker en zie enorme actie op het voer.ik draai 1 hengel binnen bij de voerstek vandaan.de andere hengel haal ik weg bij een instant plekje . Ik vaar de eerste lijn uit en nog voor de boot terug is hangt er 16 kilo schub aan.z ging dit het komende anderhalf uur door. Hartje zomer, bloedje heet, normaal zou je niks vangen.

Dit soort sessies heb ik meerdere malen ervaren met veel voer, aantallen vis.de eerste vissen de dikke. Daarna de wat kleinere vis.
Voedselneid creëren is in mijn ogen de manier om dikke vis te vangen omdat ik denk dat de dikkere vissen de baas uithangen en kleinere soort genoten op afstand houden.

Uiteraard is het maar een leidraad en zeker niet altijd toepasbaar of werkelijk een feit mbt tot dikke vis.maar heb het te vaak mee gemaakt om hieraan te twijfelen. Het lastige is alleen dit op het juiste moment toe te passen.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

03-12-2015 22:02

Hallo mensen,

mijn ervaring om de dikkere vissen te vangen is meestal 1 hengel (liefst een chodje)
single buiten de voerstek neer te leggen.
Het maakt dan niet uit of het een bodemaasje is of een "zwevend" aasje.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

06-12-2015 18:12

Toevallig iemand korda onderwater 7 gezien?
Nuff said
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-12-2015 20:41

En dit betreft een openbaar water ?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

06-12-2015 23:08

Vissen in overbevolkte betaal wateren die pakken meestal alles wat ze te pakken kunnen krijgen door het gebrek aan natuurlijk voedsel.

En die korda DVD's lijken mooi maar ze geven echter geen echte informatie, locatie, voer en misschien hebben ze er wel 2 weken gezeten voor die ene vis...
Korda verkoopt af en toe leuke dingen maar het meeste moet je met een korreltje zout nemen.
Als de producten van korda net zo goed waren als hun marketing dan hadden we echt een topper...
Neem nou die Hamidi die nog steeds GOO aanprijst als super en onschadelijk, die gast gloeit gewoon in het donker...
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

26-12-2015 14:03

Ali Hamidi is baas
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-02-2016 10:41

Als we het verschil van manier van azen tussen grote, dikke vissen en hun kleinere soortgenoten eens goed bekijken zou ik het niet helemaal bullshit willen noemen.

De grotere dikke vissen azen veel rustiger en, als ik even mag generaliseren, blijven ook veel meer in horizontale positie tijdens het azen waarbij ze de bek ver uitstulpen om zo aas op te nemen. Het is opvallend hoe weinig sommige dikke vissen zich hierbij kunnen verplaatsen. (Herinnerd iemand zich "Lumpy" nog uit de Korda Underwater series?)

Niet zozeer het boven de bodem aangeboden balletje maar meer de rigs die hierbij gebruikt worden kunnen daarom in mijn ogen zeker big fish rigs genoemd worden.

Pop up rigs hebben het voordeel dat je gebruik kan maken van een grotere haak omdat het gewicht van de haak opgeheven wordt door de pop up boilie (grote haak- grote vis) en bovendien staat bij een pop up rig de haak meteen in "aanvalspositie", klaar om te prikken.
Een zeer goed voorbeeld hiervan is de chod rig.

Één van de eigenschappen van de bijvoorbeeld de hinged stiff rig of de chodrig is dat ze de vis zeer weinig ruimte laten voordat de haak prikt en laat dit nou net heel goed passen in het bovengenoemde plaatje van hoe dikkere vissen dikwijls plegen te azen.

Hoe minder de vis zich verplaatst tijdens het vreten hoe lastiger het wordt om deze zich te laten prikken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Plaats reactie