Volledig legen voerbak voerboot.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

25-11-2015 20:46

Gebruikers van een radiografische boot, ik ben benieuwd hoe jullie het volgende doen.
Zelf gebruik ik een Anatec boot, deze voerbak word geleegd door een neerklappende bodem.

Nu is het zo dat dit prima gaat met droog aas als boilies, pellets, grondvoer etc.
Maar wat er gebeurd als je mais, stickmix of partikels gebruikt, is dat er een bodem voer achterblijft op de bak welke niet eruit glijd. Dit omdat de bak tot een bepaalde hoek open gaat.

Ik heb dit al geprobeerd op te lossen door de bodem te beplakken met een sticker, dit is glad. Maar ook dat geeft niet het gewenste resultaat.
Neem aan dat het niet de bedoeling is om voor elke voerbeurt de bak te moeten invetten, dus ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren en wat mogelijke andere opties zijn?

Wat belangrijk is te vermelden, onderop droogvoer en daarboven nat voer als partikels bied geen uitkomt. Als je een stukje vaart heeft het vocht de bodem bereikt en ben je net zo ver.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

25-11-2015 21:29

Heb zelf een soort van schraper gemaakt in T-vorm.Gewoon een plaatje pvc volgens de breedte van de bak en bovenaan zoals een T, 2 armen die ervoor zorgen dat de pvc plaat niet door de bak kan zakken.Maak deze plaat iets langer dan de diepte van de plaat wanneer deze naar beneden is geklapt.Door het gewicht van het pvc plaatje schuift dit naar beneden en "schraapt" als het ware de bodemplaat af.
Werkt perfect.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-11-2015 21:39

Ik ken het euvel, vooral met slijmende tijgers kreeg ik vroeger bijna 80% terug! Voor mij reden genoeg om een laadbak systeem voerboot aan te schaffen toendertijd. ( nu helemaal geen voerboot meer)

Wat ik wel eens deed was:
- met een handdoek alles droog maken.
-aarde,kluit gras,of grind onder in de bak leggen.
-met opzet te veel voer in de bak,beetje uitvogelen zeg maar wat er achter blijft,en wat je daadwerkelijk voert bij je aas.
-flink wat zout bij de particles,en een losse pva bag erbij leggen met de particles,door het zout lost de pva niet op.
-een voetbal maken van grondvoer,witvis voer,of zelf iets in elkaar mixen,dan een vrij droge bal ervan kneden waarbij mijn rig in de voerbal verstopt zat.

Verder zullen er vet nog wel wat andere dingen werken,maar zo deed ik het,over het algemeen ging er gewoon 40% meer aas ( partivles) in de bak.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

25-11-2015 22:33

@ Peter, ik volg je manier niet helemaal, maar klinkt te omslachtig voor hoe het bedoeld is.

@ Rik, meeste opties zelf geprobeerd. Bodem van gras etc baat niet helaas.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-11-2015 23:08

Ik heb er zelf eigenlijk nooit last van. Misschien ander voerbak systeem? Kun je geen dik metalen plaat op maat maken en die er bovenop het voer laten rusten. Deze vastzetten met 2 koordjes zodat hij iets mee naar onder kan vallen en zo het voer mee drukt?
©
Gebruikersavatar
Kees Zorg
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-08-2015 20:24

25-11-2015 23:18

Ik heb een Baitliner voerboot en ondervindt hetzelfde probleem met achterblijvend voer.
Zelf doe ik er nu een scheutje water in de voerbak bij(werkt natuurlijk niet bij een Anatec) en al het voer komt dan wel uit de bak.

het pva schuimpje op de haak werkt dan niet meer maar deze zou je nog aan de rand kunnen haken en hopen dat ie niet nat wordt, of over de bak heen laten hangen, beetje prutsen en je komt een heel eind.

Misschien kan je de klapplaat van de Anatec eens goed schoonmaken en dan inspuiten met een siliconenspray??

Blijf dit even volgen
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

25-11-2015 23:30

Heb dit gedoe ook gehad en heb daarom toen een powercatcher gekocht, in deze voerbak kunnen "gewoon" vloeistoffen.

Een voerbak waarin vloeistoffen kunnen is toch wel ideaal, je kan er bij particles gewoon wat van het kookvocht bij doen.
Vooral als je met hennep voert dan is het kookvocht ideaal (door de hennep olie) je creëert dan een extra wolk van attractie.

Maar om terug te komen op het probleem, bak droog maken en bakspray (in zo'n spuitbus) er op spuiten werkt wel OK.

Dr. Oetker Bakspray kost nog geen 2 euro bij de appie, voor dit geld is het het proberen waard.
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

25-11-2015 23:34

Beste,
Ik leg wat dode bladeren in de bakjes van mijn voerboot.
Kan natuurlijk ook met verse bladeren, afhankelijk van het seizoen :wink:
Het voer valt er nu gemakkelijker uit, en het is 100% natuurlijk.
Zou zeggen probeer het eens.
Groet, Willem
ps biologische koffiefilterzakjes zou ook kunnen.
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

25-11-2015 23:55

Probleem met bladeren en koffiefilters is wel dat er een grote kans is dat je haak er in vast komt of dat je rig er op komt te liggen.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

26-11-2015 07:04

schraper (Custom).jpg
(22.02 KiB) 3339 keer gedownload
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-11-2015 11:46

Kees, over de baitliner:

Dit probleem van de laadbak niet geheel leegkrijgen ligt veelal aan het feit dat de enkele accu de baitliner veel teveel voorover laat hellen. Ik zag dat al bij visvrienden. Na er zelf een gekocht te hebben en een dag gebruik, heb ik destijds een simpele foam houder gemaakt zodat de accu boven de schroefas staat. De boot ligt mooi in balans en de hoek van de gekantelde bak t.o.v. het wateroppervlak is een stuk scherper, waardoor het voer beter uit de bak lost. Overigens gebruik ik bij plakkend voer ook graag (wat) extra vloeistof.

En ja, vooral op ondiep water kan je met zo'n baitliner type bak mooiere dingen doen met een wolkende kledder pap, dan met die andere bakjes met valluikjes langs onderen waar water langs binnen komt of pap naar buiten tijdens het varen (voerspoor haha). Eventueel proberen af te dichten dus met een rubber stripje...

Een tip voor het geval je (als baitliner gebruiker) het volgende nog niet aangepast hebt:

Neem een kleine driehoek vijl en vijl een driehoek gleufje van zo'n 1,5 a 2cm. diep. Doe dit precies in het midden van de achterkant van de voerbak, want anders vaart de boot straks bij gebruik van dat gleufje scheef. Daar leg je dan namelijk de tube, leader of lijn in, zodat je - met de hengeltop laag - druk op de lijn kan zetten om een mooie strakke lijn uit te varen. Zelfs licht lood is dan geen probleem, want het blijft in/aan de bak haken.

Mocht je op de heenweg tijdens het uitvaren trouwens gezeur krijgen met het zenderbereik van de boot.., wat ik had voor ik een Futaba zender/ontvanger aanschafte en zelf wat zaken aanpaste, dan is de boot zo ook met de hengel terug te halen.

Een (nood)deksel op de voerbak is ook simpel te maken, mocht je tijdens het uitvaren last van erg brutale meeuwen hebben. Neem een stuk hard plastic en houdt dit iets groter dan de omtrek van de voerbak zelf en bevestig dit met een stukje duct tape aan de bak, zodat bij het openklappen de deksel vrij komt van de bovenkant van de bak en er een kier ontstaat waarlangs het voer uit de bak valt. Anders zijn een aantal geboorde gaatjes en niet geheel strak getrokken tie wraps een betere optie, maar een (paar) RVS pianoscharnietje(s) en bout/moer of popnagels een betere/mooier uitvoering...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
yves mercken
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-01-2015 18:49

29-11-2015 15:17

Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2015 16:42

Denny, zo te zien heeft Yves de link met oplossing voor je Anatec voerprobleem :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-11-2015 15:22

Extra kosten voor (een duur) iets wat met een specifiek doel is aangeschaft ??????
Terug met dat ding !!

Heb zelf een (weinig gebruikt) trend micro, maar die doet wat ie moet doen :wink:
Nee, geen 300 mtr, maar zover wil ik niet eens vissen !
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-12-2015 18:02

Ik ken het probleem ook.
Ik heb een scenboot van quartel en de bakken kantelen eigenlijk niet ver genoeg. Ik gebruik ook bladeren om ervoor te zorgen dat de bak goed leeggaat Dat de haak blijft hangen aan een blaadje gebeurt niet. Eerst blad, dan voer en dan je rig. Als je bakje kiept valt eerst je rig, dan het voer en het blad blijft drijven
Vis is vis
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-12-2015 10:21

Denny's nu al een dag of 10 aan 't vissen waarschijnlijk :) ...

Ben, jij gebruikt hierbij nooit de extra zekerheid van een PVA wokkel of een paar wikkelingen PVA tape op de haak?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-12-2015 10:28

Nee, want het voer wat er niet goed uitkomt is meestal nat voer en als je daar een pva zakje oplegt gaat ie al kapot.
Vis is vis
Plaats reactie