vangsten vallen tegen?


Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

20-11-2015 06:57

Mag weer een blank noteren alhoewel de brasems enorm actief waren.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Frank van Schaik
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-07-2013 08:13

23-11-2015 19:20

Heel erg wisselend najaar. Waar ik oktober echt amper vis op de mat heb weten te krijgen verliepen de eerste 2 weken van November perfect met meerdere vissen per sessie. Afgelopen vrijdag mijn laatste avondje aan het kanaal gepakt voor dit jaar. Even een kleine winterstop inlassen. Watertemperatuur heeft door de afgelopen koude dagen een beste klap gehad en zit nu zelfs ruim onder de 10 graden.(10+ graden is voor mij toch eigenlijk wel een vereiste)
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

23-11-2015 20:44

Ben zondag ff de baars achteraan gegaan 2 mooie exemplaren geland en snoekbaars gemist. Wel met een ul stokje voor de sport.
Morge staat er weer een.nachje voor de boeg.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

23-11-2015 21:08

dit weekeinde toch weer 2 vissen mogen noteren.
Zeer wisselvallig najaar in elk geval maar wat wil je met deze wisselende omstandigheden.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

27-12-2015 17:09

Wil je een grote vis vang en, dan moet je veel blanken. Hoe hoger het doel, hoe minder de kansen. Geniet gewoon van het vissen, het is geen wedstrijd. Je kan alle procedures volgen en ongelooflijk veel investeren, maar dat biedt nog geen garantie. Vissen blijft vissen, meestal zit het tegen, maar heel, heel soms maak je een klapper!
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-12-2015 22:01

Onno ,je hebt gelijk,maar daar gaat het nu niet om,het verschil is gewoon heel groot daar proberen we eenverklaring voor te vinden.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

29-12-2015 08:55

Ik denk toch dat het in de manier van aanpak ligt.
Een water waar ik bijna altijd succesvol ben met tijgernoten omdat boilies daar op een of andere manier minder werken worden nu een stuk minder gepakt. De restanten partikelmix die ik dikwijls onder het kantje strooi omdat ik het niet opnieuw wil invriezen is wel iedere keer netjes verdwenen. Echter vang ik mijn vissen nu op een kleine fluo pop up's in combinatie met een multi rig.
Wat ik wel merk is dat kennelijk de aastijden al korter zijn, want van de afgelopen 3 sessies 1 echte dubbelrun en een andere keer had ik de vis net op de mat toen ik wederom een aanbeet kreeg. Bij beide vissen al parasieten verwijderd dus ze liggen al enigszins op de bodem geparkeerd op het diepe gedeelte. En de vissen die ik er uit plukte waren voor mij vrij onbekend en puntgaaf op 1 na die een compleet verrotte bek had. Dat de vangsten tegenvallen, mwah ik ben het er niet helemaal mee eens als ik mijn sessies bekijk. Alleen pak ik geen nachten meer maar probeer ik een beetje tijdens de aastijden te vissen middels korte 4 á 5 uur durende sessietjes.
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-12-2015 10:32

ik vis pas een jaartje of 40 op karper,verschil valt gewoon op,maar goed,zal wel aan de aanpak liggen.......
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-12-2015 11:09

Het najaar neem ik geen genoegen met 2, 3 vissen per nacht.
In een goed najaar en een bak met voer moet je gewoon kunnen slachten en een slapeloze nacht hebben 1 a 2 x in die fase, dat is me in 15 jaar tot nog toe altijd overkomen behalve dit jaar.
De tulpen bloeien, het riet groeit weer door, de eenden tonen paar gedrag, de snoeken zijn ook niet zo happerig. Nee alles wijst erop dat het een vreemd najaar is, en al mijn maten hebben er last van gehad en konden niet tot nauwelijks aan leuke resultaten komen zoals je die in het najaar hoort te krijgen
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

29-12-2015 13:44

We kunnen de natuur toch niet sturen en daarbij is het de laatste 15jaar al raar,.30 graden eind Maart begin April sneeuw in November 4 weken hittegolf en 10 weken bakken met regen,.nu eind december 10 graden Eenden die achter elkaar aan jagen en de grote groep meerkoeten voor de deur zijn weer met paartjes en zwemmen met takjes in hun snavel op sommige stukken zie ik gewoon weer wier wat licht groen word en de vis is gewoon nog volop aan het zwemmen.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

29-12-2015 15:09

De klimaatverandering kan zeker een oorzaak zijn voor eventuele teruggang in vangsten. Maar de effecten van opwarming zou karperachtigen en baarzen juist moeten bevoordelen en zalmachtigen en koudwatervissen doen afnemen of laten verdwijnen. Ik heb het een en ander hierover opgezocht:

1-2°C temperatuurverhoging kan leiden tot een verandering van de man:vrouw verhouding van 1:1 tot 3:1, zowel bij zout- als bij zoetwatersoorten. . Ook in Nederland worden hormoonachtige stoffen in het oppervlaktewater soms aangetroffen in concentraties die hoog genoeg zijn om “oestrogene effecten” in vis te veroorzaken, en zulke effecten zijn in Nederland in enige mate aangetroffen bij brasem.
http://www.vliz.be/imisdocs/publications/243643.pdf

Watervervuiling? :
'Teveel medicijnen in oppervlaktewater' ... ook door weggooien komen via vooral de wc heel wat medicijnenresten in het oppervlaktewater. ... Worden die vissen dan niet blij van al die uitgepiste antidepressiva en ritalin?

Uit een recente studie blijkt dat resten antidepressiva in het oppervlaktewater het gedrag van garnalen verandert. Experts verklaren dat ze in een eenvoudiger te vangen prooi veranderen.

Het gebruik van deze medicijnen is zo wijdverbreid dat naast de garnalen ook andere dieren gebukt gaan onder deze hoge dosis fluoxetine verklaren de auteurs(info: freshwater threats).

We hebben ons geconcentreerd op de garnaaltjes omdat deze veelvuldig voorkomen en belangrijk zijn in de voedselketen. Echter serotonine wordt ook in verband gebracht met gedragsveranderingen bij andere dieren, bijvoorbeeld vissen.

http://zaplog.nl/zaplog/article/ons_drinkwater_prozac_en_brutale_garnalen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-12-2015 15:24

Man, daar zit ik dan. In de put, aan de put. En wat in die put zit, dat zit ook al in de put. Kolere vissen ook...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

03-01-2016 22:34

Het klimaat veranderd. Ik had in 2013 al een topic geopend. Verder weinig reacties.
Maar je kan niet meer ontkennen dat het gebeurd.

Ook dit jaar metingen gedaan qua temparatuur

http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=18&t=74931
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-01-2016 08:01

Aanvulling op stukje van Jan Kasteelen:
Helderder wordend water kan ook een reden zijn. Soms kraakhelder.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2016 08:34

De modellen schatten de gemiddelde temperatuurtoename op 3 graden. In 2015 is juist aangetoond dat deze toename minder is dan 1 graad en de modellen overdrijven. Wat het ook is, een toename van de temperatuur heeft juist een gunstig effect op de voortplanting. Ook de zachtere winters die gerelateerd worden aan een broeikaseffect. Maar het weer in Nederland is grillig en er zijn meer zachte winters geweest in het verleden. Ook felle winters en die kunnen in de toekomst nog steeds optreden. Juist vanwege die grilligheid is de invloed een onzekere factor. Overigens komen zachte winters van depressies op de Atlantische oceaan en wordt het weer in heel Europa hierdoor beïnvloed. Dus ook de Europese visstand als dit een rol speelt.

Watervervuiling is vergeleken met het verleden in belangrijke mate afgenomen. Er lozen nauwelijks nog riolen op open water. Het geloosde water wordt eerst intensief gezuiverd. Reden dat de helderheid van het water is toegenomen en er minder voedsel is. Minder eten en dus minder vis, dat is een duidelijke factor.

Mopperen over tegenvallende vangsten is van alle tijden. Ten eerste moet er nog aangetoond worden waar en hoeveel minder vis er dan is. Daarover zijn maar weinig details bekend. Daarna kun je verder kijken naar lokale en generieke factoren. Vermoedelijk is het een combinatie van factoren waar toegenomen helderheid van het water er een van is. Maar dat er minder uitgezet wordt dan 25 jaar geleden zal ook wel meespelen. De BVK zal er dit jaar meer aandacht aan gaan besteden. Er zijn wel wat vraagtekens bij de natuurlijke voortplanting van karpers in Nederland.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

05-01-2016 19:20

ik vang juist super, in december mijn best maand van 2015 gehad.... zeg het maar
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-01-2016 20:08

Dat is ook niet echt normaal voor december...?
Normaal vriest het, het najaar verschuift zich lijkt het wel. ..?
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-01-2016 17:17

@Arno,dit gaat eigenlijk over het zeg maar klassieke najaar,en niet over December,juist om die verschillen
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

12-01-2016 08:33

Waar voorheen nog wel El Niño werd aangewezen voor een warm najaar, hoor je er nu niks over. Toch is El Niño zeer sterk dit jaar. (Past denk ik niet meer in de strategie van het KNMI....)

Maar of dit invloed op de vangsten heb? Geen idee. Dat heb nog nooit bijghouden (ik vis ook nauwelijks in de winter). Wat me wel opvalt is dat de vissen in mijn vijver dit najaar meer eten met deze temperaturen. Dit zou je ook verwachten omdat het metabolisme hoger is.

Misschien heeft het wel te maken dat er met deze temperaturen ook meer natuurlijk voedsel is. En daarom iets minder aangewezen op onze ballen :wink:
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

12-01-2016 09:29

Ik denk dat je wel eens een goed punt kan hebben met het El Niño fenomeen.

"El Niño events also have adverse effects on freshwater fisheries."

In extreme El Niño jaren zoals 2015 is het vaak warm en erg droog, tot en met oktober 2015 was het warm en erg droog. (in de top 5% van de droogste)
In november kregen we bijna 2x het gemiddelde aan regen en werd het water in de polders en rivieren gebieden weer op pijl gebracht.

Ik denk zelf dat door de droogte de kwaliteit van het water is achteruit gegaan door het gebrek aan verversing.
Ook was het warm waardoor het water erg laag stond en er niet veel zuurstof beschikbaar was.
Denk dat deze twee samen de "boosdoener" zijn

Dit is h.w.s. ook het gevolg van de vele vissterfte en ziektes welke er in 2015 waren, minder, vuiler en warmer water met een gebrek aan zuurstof doet de vissen geen goed.

Vanaf november toen het water steeg door de vele regen en er ook weer zuurstof in het water kwam begonnen de vangsten direct weer op te lopen.

Toevallig?

Weet wel dat in El Niño jaren de winters meestal erg mild zijn en in het voorjaar erg veel regen brengen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-01-2016 11:43

KNMI schreef:Europa ligt buiten de belangrijkste banen met invloeden van El Niño. De effecten zijn hier dan ook zeer klein. In Spanje en Portugal valt in de herfst bij El Niño iets meer regen. In het voorjaar na een sterke El Niño krijgen we in Nederland en verder naar het oosten vaak een nat voorjaar, terwijl Oost-Spanje dan iets droger en warmer is. In delen van Scandinavië is de winter bij El Niño gemiddeld wat strenger dan normaal, maar op het winterweer in Nederland heeft El Niño geen aantoonbare invloed.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

12-01-2016 13:34

De KNMI ja wat moeten we er van zeggen...

*Aldert Visser* schreef:Waar voorheen nog wel El Niño werd aangewezen voor een warm najaar, hoor je er nu niks over. Toch is El Niño zeer sterk dit jaar. (Past denk ik niet meer in de strategie van het KNMI....)


De KNMI weet het niet zoals wel vaker en dan bestaat het gewoon niet.

http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... -gas-bears


Weather.com
El Niño is an anomalous, yet periodic, warming of the central and eastern equatorial Pacific Ocean. For reasons still not well understood, every two to seven years, this patch of ocean warms for six to 18 months.

This warming of equatorial Pacific water influences the atmospheric pattern from the western Pacific Ocean, including Australia and Indonesia, to North and South America, the Atlantic Ocean, even parts of Europe and Africa.


Dr Nick Klingaman, climate scientist from the Department of Meteorology at the University of Reading:
El Nino affects northern Europe and America because of changes to air currents in the tropics which then reach the extra-tropical Pacific and then the Atlantic.


In andere regio's voelen ze veel meer van een El Niño, dat wij er minder last van hebben wil niet zeggen dat het er niet is.

Een andere mogelijkheid is dat het te maken heeft met de ophoping van koud water onder groenland "Cold Blob" http://www.accuweather.com/en/weather-n ... s/52869594
Dit heeft er voor gezorgd dat de golfstroom zuidelijker is gaan liggen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-01-2016 14:30

Als de golfstroom zuidelijker is gaan liggen, zou het dan hier, en vooral in Scandinavië, niet juist kouder moeten worden ?
Een gevolg van klimaat verandering zou kunnen zijn dat de golfstroom hier stilvalt waardoor bijvoorbeeld Scandinavië zo goed als onbewoonbaar wordt.
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

12-01-2016 14:36

Bij de KNMI vertellen ze doodleuk dat het effect heeft op de hele wereld behalve hier in ons kikkerlandje :-?

Sorry dat gaat er bij mij niet in.
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

15-01-2016 08:22

Ook mijn najaar gaat bar en bar slecht. ik geloof dat ik al een kleine 3 maanden geen vis meer heb gedrild? Poeh volgensmij was de laatste dril nog aan de oppervlakte... Ik heb dan wel niet zo veel gevist dit najaar, ik merk toch wel duidelijke verschillen. Zo had iemand op een watertje met weinig vissen op 1 stek toch vis gevangen, dit stopte toen het eind november werd. Ikzelf heb een paar keer geblankt. Nu nog maar een keer gepeilt en dan blijkt mijn watertje net iets dieper zijn dan gedacht. Het weer blijft raar, dan 2 dagen zon, volgende week constant regen. Maarja ik zal dit weekend nog een (korte) sessie draaien en dan horen jullie nog van me :wink:
Groeten,
Een visser zonder vis.. :x
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm