Graag hulp "Technische cursus : omgaan met je werphengel"


Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-10-2015 10:29

Hoi,

Ik heb inmiddels enkele viscursussen gegeven voor de jeugd, dat vergde veel tijd en inspanning.
Vind ik niet erg, want de jeugd is de toekomst.

Jeugdviscursus van de SVN
Ik heb gebruik gemaakt van een deel van de jeugdviscursus van de SVN, aangevuld met eigen materiaal.
Resultaat:
* heel enthousiaste kids, en hopelijk een stuk wijzer dan voorheen, en mogelijk
enkele wedstrijdvissers (waarvan 1 op niveau!).

Penviscursus met de werphengel voor de jeugd
Ook heb ik een penviscursus met de werphengel voor de jeugd gegeven, waarbij materiaal van mezelf afkomstig was, en ik heb geprobeerd mijn kennis en kunde over te brengen op de jeugd. Er zaten enkele echte juweeltjes van vissertjes bij.
Resultaat:
* zeer enthousiaste jeugd, die nu beter weet waar en hoe ze de vis moeten spotten,
en waarbij de kans op een vis (of meer) per keer dat gevist wordt, is vergroot.
* ook enkele jeugdigen deden mee zonder zich te beseffen wat penvissen met de werphengel
nou eigenlijk is.
Zij kwamen -ondanks de goed omschreven advertentie van de HSV- met de gedachte om
met ondeugdelijk materiaal te gaan vissen. Hema werphengeltje 1,80 meter met dito molen en
zeer stijve 40/00 lijn vol beschadigingen en een snoekdobber en dito haak.
Vooraf heb ik alle kids en ouders gebeld, met de mededeling dat zij in ieder
geval de theorie mee kunnen doen, om teleurstelling te voorkomen.
* enkele kinderen konden nog niet eens gooien met dat ondeugdelijke materiaal,
laat staan weten wat de juiste materiaal is.

Technische cursus jeugd (en volwassenen?)
Ik wil dus nog een goede technische cursus geven voor de jeugd (en misschien ook volwassenen).
Doelgroep: werphengels voor de visserij
Leeftijd: 10-?? jaar (opdelen in 2 leeftijdsgroepen)
Wat: karperhengels, penhengels, winkle pickers, match hengels, baitcasters, etc.
Ik wil het eigenlijk wel beperken tot eenvoudig materiaal om de basis te leren.
hoe: theorie en praktijk

Inhoud:
* weten wat jouw werphengel-materiaal is
* verschil in hengels: fast, medium, slow tapered hengels
* weten welk materiaal je nodig hebt voor een bepaalde visserij (snoek, baars, karper, brasem, etc)
* leren omgaan met dat materiaal: werphengel, molen, lijn, dobber, lood, haak, net, mat
* leren werpen met je materiaal (gooi in emmers op diverse afstanden op een grasveld)
* verschil in molens leren kennen: slip voorop, baitrunners en soorten, baitcasters, grootte, etc
* je molen leren kennen: de slip, schoonmaken, onderhoud
* welke lijn gebruiken: dikte, rek, schuurbestendigheid

De ideeën zijn er wel, maar de inhoud is niet compleet.
Nou mijn vragen:
* ik heb geen materiaal hierover kunnen vinden, dus (weer) alles zelf uitvinden
* wie kan mijn lijst hierboven aanvullen met ideeën.
* heeft iemand zo'n soort cursus al eens gegeven? Zoja: Mag ik jouw materiaal
opnemen in mijn cursus materiaal (met vermelding)
Op dit moment heb ik nog niet alle ideeën hierboven genoemd. (ik vergeet ook wel eens wat)
Alle aanvullingen zijn welkom. Mag ook per PB.
Gebruikersavatar
Coen Mulder
Berichten: 97
Lid geworden op: 12-09-2015 08:44
Locatie: Delft

04-10-2015 11:47

Misschien voor les 2 ;)

Het leren aanpassen van het materiaal aan variabelen zoals:
* Het type viswater
* Het visbestand
* Het seizoen
* Hengeldruk
* Vast nog wel wat vergeten......

(Ik zou hier zelf ook nog wel baat bij hebben denk ik.)

Greetz,
Coen
Mijn moeder zei altijd: "Coen, wees jezelf..." Maar ja, zo ben ik niet!

PR Spiegel: 20.2 pond op 25 mei '17
PR Schub: 34 pond op 8 sep '16
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-10-2015 12:05

Dankje, Coen!

Dat zou een mooie zijn, Coen. Maar moet me eerst richten op het eerste deel. Wellicht dat ik niet alles in deel 1 doe. Ik denk zeker dat deel twee er komt.

Heb al wel wat op papier gezet, maar alle ideeën zijn welkom. Genoeg "materiaal" om er een serie aan vast te plakken. Gaat dus niet alleen om karpervissen, algemene werphengel cursus.
Zelf erbij bedacht:
* bovenhands (over het hoofd) gooien, zijwaarts links/rechts, onderhands gooien.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-10-2015 12:33

Nog iemand ideeën wat ik op kan nemen in de "technische" werphengelcursus?

Up......
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-10-2015 13:55

Ik denk voor beginnend visser dat je echt al een heel eind bent
. Mischien zelfs al te ver bent, onthoud jij maar eens zoveel dingen als het over iets gaat waar je wei ik kaas van gegeten heb.
Vis veiligheid vind ik trouwens het belangrijkste punt.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-10-2015 14:20

Rik,

bedankt, vis veiligheid zit al in de (elke) beginners viscursus. Gelukkig maar :)

Het gaat er vooral om waar je op moet letten bij hengels, molens en het gebruik ervan, en leren werpen. Maar ik vergeet vast nog wel iets, vandaar dat ik de vraag hier neer zet : wat kan er nog bij in zo'n cursus.

Qua activiteiten was er niets (meer) binnen de HSV, dus ik probeer de HSV weer in de picture te krijgen. Met cursussen, voor de jeugd (= de toekomst) en met andere activiteiten (infoavonden, etc).
Ik neem binnenkort 2 kids mee die aan de penviscursus mee hebben gedaan. Vissen op wateren die ik op mijn duimpje ken, en waar zij ook hun karper(tje)s kunnen vangen.
Er is animo genoeg. Nu nog een goed onderbouwde cursus (en ik leer er ook weer van).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

11-10-2015 21:02

Hallo Frenk,
ik vind het een mooie opzet voor de cursus.
Ik wens je dan ook veel succes.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-10-2015 08:06

Dankje Janet,

Heb jij enig idee wat ik kan toevoegen bij zo'n "technische" cursus?

groet

Frenk
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

13-10-2015 09:03

Frenk,

Zoals je aangeeft is de juiste keuze van hengel, molen en lijn een moeilijke en afhankelijk van veel variabelen. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je dit een beginner moet uitleggen dat het allemaal moeilijk te bevatten cq te onthouden is. (laat staan juist toepassen op een later tijdstip) Zeker als je het ook nog eens voor verschillende disciplines wil uitleggen.

Is het misschien een idee om een soort materiaal keuzeschema te ontwikkelen welke je op de cursus kan toelichten en welke de cursist kan meenemen als leidraad? Hierin kan je dan het keuzeproces die jij, en andere vissers, door ervaring en kennis zouden maken om tot materiaalkeuze te komen schematisch weergeven. Misschien handig om dit per discipline op te delen, we zoeken immers middelen voor een bepaald doel niet?

Dit is denk ik niet alleen handig voor beginners, ook ervaren vissers zouden hier baat bij hebben, ik moet bekennen dat wanneer ik een andere vissoort zou willen belagen ik vaak ook geen idee heb waar te starten.

Misschien kan je op deze manier een hoop onduidelijkheid en/of trial & error uitsluiten en daarmee een hoop ellende besparen?

Mvg Ruben
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-10-2015 09:16

Ruben,

DAT is een heel GOED idee!

Hier zit wat in, daar kan ik echt wat mee, alleen is het -zoals jij dat zelf al aangeeft- ook voor mij wel eens lastig te bepalen waar te beginnen. Ik heb er al meteen wat ideeën bij (ik visualiseer graag, zodat ik het zelf ook beter kan begrijpen/verwoorden). Het zullen dan ook algemene richtlijnen worden.

Het bestuur van de HSV juicht dit al toe, want dit is nieuw, vernieuwend en ook van toepassing voor elke visser.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

13-10-2015 10:00

Frenk,

mooi dat je het een goed idee vindt. Het zullen inderdaad algemene richtlijnen moeten zijn, er moet immers altijd ruimte blijven voor persoonlijke smaak. (en dat voorkomt weer veel discussie)

Misschien moet/wil je andere mensen benaderen voor disciplines waarbij je zelf geen expert bent? Eventueel zelfs ook iemand uit je eigen (sub)discipline? En van daaruit een samengevoegd document maken?

Je moet natuurlijk oppassen om het niet te uitgebreid maken, maar haakgebruik zou ik ook zeker een stukje aan wijden. Alles daartussen misschien minder. Maar verkeerd haakgebruik (zeker icm verkeerde lijn) veroorzaakt natuurlijk ook een hoop ellende.

Ik ben benieuwd waar je mee komt!

mvg Ruben
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-10-2015 10:07

Zo, net terug uit een werkoverleg......

Misschien moet/wil je andere mensen benaderen voor disciplines waarbij je zelf geen expert bent? Eventueel zelfs ook iemand uit je eigen (sub)discipline? En van daaruit een samengevoegd document maken?


Diezelfde gedachten had ik al :)

Vandaar dat ik die hulpvraag (lees ook: input gevraagd) hier eigenlijk al stelde. Ik kan hier ook heel veel uit de discussies halen (penvissen/statisch vissen), en ik heb als controleur/visser contact met erg veel vissers uit diverse disciplines, dus ook witvissen/snoekvissen/vliegvissen/etc.

Hele goede ideeën in ieder geval, en ik kan er ZEKER wat mee!

Thx

Frenk
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

13-10-2015 20:41

Frenk,
wat je eventueel met het bestuur kan bespreken is het idee voor een jeugddag waarbij alle disciplines
bij jullie HSV ook wordt getoond door de vissers zelf(inclusief de nachtvisserij).

Kan de jeugd ook vragen stellen aan die vissers en wordt hun ook het belang van visveiligheid uitgelegd.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-10-2015 22:31

Bedankt voor je input, Janet.

wat je eventueel met het bestuur kan bespreken is het idee voor een jeugddag waarbij alle disciplines bij jullie HSV ook wordt getoond door de vissers zelf(inclusief de nachtvisserij).

Dit is een optie die al een keer genoemd is binnen de HSV. Is een hele goede mogelijkheid, maar ja, waar haal je de vrijwilligers vandaan, wie gaat het doen. Het komt helaas allemaal op een zeer beperkt aantal vrijwilligers neer. Ik zet me nu (ook) in voor de jeugd, maar zit niet bij de jeugdcommissie. Wil ik ook niet. Maar wat ik daarvoor doe, vind ik wel leuk, en doe ik voorlopig ook nog wel (ernaast).
Er gebeurt al jaren niets meer in de vereniging, nu pas gebeurt er weer wat, ik trek de kar helaas grotendeels alleen. En met mijn thuissituatie is dat niet ideeal.
Nachtvisserij is er niet bij in onze gemeente, trouwens.
Zo'n jeugddag (moet breder dan alleen "jeugd" denk ik, want anders is het te beperkt) komt er wel in het voorjaar denk ik. Misschien zijn er wat sponsors hier te vinden :)?

Kan de jeugd ook vragen stellen aan die vissers en wordt hun ook het belang van visveiligheid uitgelegd.

De visveiligheid is er inmiddels al wel in gestampt de laatste paar keer :), maar zal altijd moeten worden herhaald bij de jeugd. Zeker in het voorjaar weer. Dat van die vragen stellen is zeker een goed idee (gekoppeld aan een quiz met een prijs?), blijft echter de vrijwilligerskwestie. Die moet worden gepord. Door wie....?
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

19-10-2015 01:01

Hallo Frenk

Top dat je zo fanatiek bezig bent met de jeugd en ze graag iets wil leren, echt een fantastisch idee!
Heb je dit ook al eens naar Sportvisserijnederland gestuurd? ik denk dat zij je ook goed kunnen helpen en nog goede ideeën kunnen hebben. Wat betreft materialen kun je de plaatselijke hengelsportzaken langs gaan of zij je misschien willen sponsoren want ook zij zullen graag meer nieuwe (jonge) vissers zien. En zoals al eerder vermeld pas op dat het niet te breed word en probeer meer mensen erbij te betrekken. Misschien Zijn hier ook wel mensen die je graag willen helpen.

G.r. Tom
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-10-2015 07:43

Dankjewel!

Heb je dit ook al eens naar Sportvisserijnederland gestuurd? ik denk dat zij je ook goed kunnen helpen en nog goede ideeën kunnen hebben.


Nog niet, ben eerst wat ideeen aan het verzamelen/ontwikkelen, maar kom soms wat dingen tegen op het internet die al ontwikkeld zijn. Ik zoek nu iets over werptechnieken (over werptechnieken van de vliegvisserij is er genoeg) van de werphengel.
Verder wat betreft vis landen: vroeger was er een vastgelegd in een aantal plaatjes hoe je een grote vis (karper) moest/kon landen, was van SVN, plaatje kan ik nergens meer terugvinden. Iemand?

Wat betreft materialen kun je de plaatselijke hengelsportzaken langs gaan of zij je misschien willen sponsoren want ook zij zullen graag meer nieuwe (jonge) vissers zien.

Klopt, heb ook wel (anonieme) sponsors, en ik probeer inderdaad (vooral) de goodwill van de plaatselijke dienenspeciaalzaak/"hengelsport"zaak weer terug te winnen als sponsor, op verzoek van het bestuur, zeker omdat ik vind dat zij erbij betrokken moeten worden. Zij waren sponsor, maar is door laksheid van de HSV gestopt.


En zoals al eerder vermeld pas op dat het niet te breed word en probeer meer mensen erbij te betrekken. Misschien Zijn hier ook wel mensen die je graag willen helpen.

De vliegvisvereniging wil graag helpen, en ik heb een fanatieke/succcesvolle snoekvisser die bereid is het een en ander te doen.
Helaas, probleem van heel veel verenigingen: te weinig vrijwilligers.
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

21-10-2015 22:12

Als ik jou was zou ik zeker een belletje/ mailtje naar sportvisserijnederland doen.
Ik ben zelf student aan de sportvis academie in Zwolle en wij hebben laatst Vismeester behandeld en uitgevoerd! Ik vond dit zelf een leuke ervaring en kan ook wel het een en ander voor je navragen bij een aantal personen die ik ken via de opleiding als je dat wil. Het is erg jammer dat de hsv weinig vrijwillegers heeft maar heb je al meerdere vissers in de buurt benaderd? Het lijkt mij dat er wel mensen zijn die je graag willen helpen! Eventueel je woonplaats vermelden in een bericht op carpboard met de vraag wie er mee wil helpen om een cursus penvissen voor de jeugd te organiseren. Dit is in het belang van alle vissers in jouwn omgeving de jeugd is namelijk de toekomst voor de sportvisserij!

Als ik je ergens verder mee kan helpen mag je me ook een bericht sturen dan zal ik kijken of ik iets voor je kan betekenen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-10-2015 08:13

Dankje Tom!

Het is erg jammer dat de hsv weinig vrijwillegers heeft maar heb je al meerdere vissers in de buurt benaderd?

Ik ken heel veel vissers uit de buurt en zij waarschuwen mij ook als er iets loos is. De HSV is de laatste paar jaar heel erg op zijn lauweren gaan rusten. Ik ben eerst van buitenaf de HSV gaan bewerken (heeft geen zin/nut gehad), en dan nu ook van binnenuit. Ik deed privee al meer voor de kids uit de buurt dan de HSV. De vissers die ik ken willen ook wel dat er wat gebeurt, maar velen zijn niet van passief naar aktief om te zetten. Een enkele wil dat wel, en daar maak ik reeds dankbaar gebruik van! :)
Dus: ja, ik heb er heel veel benaderd. Zelfs sponsors :)

Ik heb inmiddels dus die Jeugdvisdag georganiseerd (zeer succesvol), en de penvisdag voor de jeugd (zeer succesvol). De Penvisdag (nationaal) heb ik helaas vanwege ziekte van mijn vrouw af moeten zeggen.
De HSV heeft de faciliteiten geregeld (lees: beschikbaar gesteld), de rest heb ik helaas zelf moeten doen. De jeugdcommissie loopt echter met de veren te pronken.......

De titel van dit topic dekt de lading niet. Het had eigenlijk moeten zijn:
gevraagd: input voor HSV/jeugd zaken.

Wat ik al genoemd heb, wordt gecontinueerd door mij. Helaas doet de jeugdcommissie niets. Helemaal niets. Wederom: de HSV faciliteert.

Nu komt er nog die "Technische cursus : omgaan met je werphengel" bij, waarbij ik input nodig heb. Wat zou ik ze op die dag nog meer kunnen leren behalve wat ik al genoemd heb in dit topic?
Als iemand daar tips en input over heeft? Graag! Ik houd me aanbevolen.

Ik maak graag gebruik van je aanbod. Ik stuur je zsm een PB. Ik zit nu op het werk, en ik moet ook nog effe wat dingen (lees: werk) doen hier :)
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

22-10-2015 14:30

Oke je bent dus erg goed bezig maar de hsv doet naar jouwn idee te weinig.
Hier kun je iets aan doen!
Als lid van de hsv krijg je alleen vaak niet erg veel voor elkaar bij een hsv maar er is ook iets als een jaarvergadering. als je hier met de vissers die het met jou eens zijn naartoe gaat en met een grote opkomst bent zal de hsv toch naar je moeten luisteren en actie ondernemen. Mocht de hsv dan alsnog niet naar je willen luisteren kun je dit het beste bij sportvisserij nederland melden.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-10-2015 20:20

Dankje voor je bijdrage.
Ik ben niet de enige die vindt dat de HSV te weinig doet.
Het probleem blijft mensen mobiliseren voor wat dan ook, dus ook voor een jaarvergadering.

Mensen willen dat niet meer tegenwoordig of hebben het er niet meer voor over.

Het probleem bij de meeste HSV's en alle andere verenigingen: actieve leden zijn op één hand te tellen. De instelling is vaak: "Een jaarvergadering, wat heb ik daar te zoeken? ". Heb het helaas al jaren geleden gezien bij voetbalverenigingen, volleybalverenigingen, etc.
Plaats reactie