Karperbladen


mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

26-12-2015 19:49

Hierbij wil ik trouwens gelijk even de complimenten maken naar Ben Scholten die voor de zoveelste keer een fantastisch artikel geschreven heeft voor het kwo waarin geen één keer naar een product verwezen wordt.
http://karperwereld.nl/cassien-times-de ... t-roer-om/
Bij deze nog gefeliciteerd :D met het vangen van die fantastische spiegel op de valreep!

Gr,

Mark[/quote]

Die gaat voor TTB vissen dus dat is ook einde verhaal
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

26-12-2015 20:24

Wanneer de auteur in een goed boeiend artikel terloops laat weten dat hij met een bepaald merk boilie vist is dit wat mij betreft geen probleem.
Ik vind het pas echt een probleem worden op het moment de auteur in een vaak niet boeiend niveau loos artikel zijn resultaten alleen maar toedicht aan de merken waar hij voor vist, of te pas en te onpas de namen van zijn sponsor vermeldt.
Er zijn op dit moment gewoon ook te veel bladen op de markt, en omdat de bladen toch vol moeten wordt het niveau van het gemiddelde artikel er niet beter op.
En zeker in de laatste nummers van de Spiegel die ik gelezen heb was dat het geval, en laten we eerlijk zijn zeker op technisch vlak is bijna alles toch al geschreven.
Ik persoonlijk kan nog steeds erg genieten van de artikelen waar het avontuur de romantiek en passie vanaf spat en waarin het vangen van kanjers niet het belangrijkste is.
Tuurlijk vind ik het toch prachtig als uiteindelijk toch die dikke spiegel in het artikel van Ben op de kant komt maar het is vooral mooi door wat er allemaal aan vooraf gegaan is..
Dat is ook de reden dat ik waarschijnlijk met de karperwereld stoppen ga nu de Mark en Franklin gestopt zijn met het wereldje, er werd vaker niets dan wel gevangen door de heren maar heb altijd ontzettend genoten van hun schrijfsels.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-12-2015 01:29

Wat dat betreft zullen de karperbladen wel lijken op de boilie boeren, velen proberen het maar slechts weinig slagen.
Je ontkomt niet aan een zekere mate van commercie, maar de kunst is om het goed te doseren.
Voorbeelden van goed imo, MTC en TTB, 'slecht' Proline. Boilie van de maand anyone ?
Ik had al gezegd dat ik geen bladen lees, nooit gedaan, maar ik kijk wel flimpjes op youtube en vimeo.
Sommigen zijn in de trant van kijk mij eens zitten lullen onder mijn plu over rigjes en dergelijke, die sla ik liever over.
Een voorbeeld van hoe het ook kan zijn de flimpjes van John Timmermans. Hij vist voor CCMoore maar dat wordt hooguit zijdelings vermeld.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

27-12-2015 08:35

bert kamp schreef:Wat dat betreft zullen de karperbladen wel lijken op de boilie boeren, velen proberen het maar slechts weinig slagen.
Je ontkomt niet aan een zekere mate van commercie, maar de kunst is om het goed te doseren.
Voorbeelden van goed imo, MTC en TTB, 'slecht' Proline. Boilie van de maand anyone ?
Ik had al gezegd dat ik geen bladen lees, nooit gedaan, maar ik kijk wel flimpjes op youtube en vimeo.
Sommigen zijn in de trant van kijk mij eens zitten lullen onder mijn plu over rigjes en dergelijke, die sla ik liever over.
Een voorbeeld van hoe het ook kan zijn de flimpjes van John Timmermans. Hij vist voor CCMoore maar dat wordt hooguit zijdelings vermeld.


Boilieboeren/magazines zijn beide commercieel, dus ja. Beiden willen klanten aan zich binden, en waar doe je dat het beste mee? Juist, jezelf promoten. De maand januari en februari scheelt de magazines een hoop artikelen met hun intro voor de beurs en later een terugblik op Carp 2016.
Qua technische zaken is het wiel al een paar keer uitgevonden en artikelen met foto's van vissen welke zover in de lens gedrukt zijn dat ze met hun borstvinnen de sensor in de camera haast raken hoeft voor wat mij betreft ook niet. Ik heb nog nooit een abonnement gehad en kocht de boekjes los, puur om het feit dat ik ergens aan vast wil zitten. Daarnaast denk ik persoonlijk dat mensen een stuk sneller lid worden, als men digitaal een magazine uitbrengt. Je hebt de kosten van de opmaak van je "blad", echter niet de kosten van het drukken van je blad. Dit houdt in dat de kosten lager zullen zijn en het is toegankelijker. Daarnaast een artikel met een filmpje, of een filmpje met een artikel doet mij meer dan lappen geschreven tekst en de vissen die dusdanig in de lens gedrukt worden zoals eerder omschreven. Met minder kosten aan het drukwerk zelf kun je ook wat selectiever zijn met het afdrukken met je sponsoren,mits ze niet een pakket hebben van zoveel nummers en verplicht zijn te melden in elk nummer.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

27-12-2015 08:40

Het enigste blad wat ik kan waarderen is het Monkey Climber magazine,.met daarin nog aardige artikelen en wat ik persoonlijk enorm waardeer is de grafische opmaak van het blad.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-12-2015 12:04

Daarnaast denk ik persoonlijk dat mensen een stuk sneller lid worden, als men digitaal een magazine uitbrengt.
Persoonlijk heb ik, wanneer ik wat wil inzien of beluisteren, nog graag fysiek een boek of CD met boekje in m'n handen. Dat ligt vooral bij jongeren anders. Vele karper magazine abonnees van het eerste uur zullen echter ondertussen afgehaakt zijn wegens het onoverkomelijke herkauwen van materie in die bladen, dus als extra optie is een digitale versie voor nieuwe aanwas geen slecht idee.

Wat betreft de vertelvorm van visverhalen in magazines, KWO... 13 in een dozijn, foto's idem. Van wat ik onder ogen kreeg, vormde het korte KWO stukje van Edwin Otte op de rivier wat mij betreft daarop afgelopen periode een leuke uitzondering. Ik las avontuur.

Een aantal jaar geleden las ik in de magazines af en toe ook een vermakelijke artikel van een visser genaamd Loebes o.i.d. (nee, niet lebbes. Iemand?). Veel humor en zelfspot...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-12-2015 13:00

bert kamp schreef:Een voorbeeld van hoe het ook kan zijn de flimpjes van John Timmermans. Hij vist voor CCMoore maar dat wordt hooguit zijdelings vermeld.
..En halverwege via een groot merk logo op het scherm. Verder leuke filmpjes.

Tot ik bij filmpje twee of drie kwam en rond minuut 26 meteen klaar was toen hij vertelde die trip alleen al zo'n 30 loden gelost te hebben, en nog even klagend vermelde dat het zo veel geld kost...

Lekker belangrijk dat laatste. Bind er dan steen aan achterlijke!

https://www.youtube.com/watch?v=ozTR0i4K7CM
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-01-2016 13:32

Marco Mostard schreef:Ik sloeg het meest recente KSN magazine open (nr.93) en stond, aan de binnenkant van de cover, meteen oog in oog met een glanzende advertentie van Cipro. Daar werd het volgende geschreven:

"..Exclusieve flavours op basis van Ethyl Alcohol, voor langdurige verspreiding van de geur- en smaakstoffen..".

Jongens toch. Sinds wanneer blijft Ethyl Alcohol (= Ethanol = vluchtig) lang in je aas aanwezig!?!?

Dat een bedrijf zichzelf niet serieus neemt en zulke onzin wenst uit te kramen, roept bij mij integriteit vraagtekens op. Maar dat ook een organisatie die tot recent de S in de naam voor het woordje studie had staan (kSn) niet eens even inhoudelijk de moeite neemt op de adverteerder op die onzin te wijzen, om zo de eigen leden juist voor zulke onzin te behoeden, dat is voor mij reden te meer om te beseffen dat het einde van m'n lidmaatschap een hele goede keuze was.

Alles voor de knaken. En het advertentiegehalte in het magazine groeit gestaag...


Maar ondanks een bevestigende tegenreactie van KSN penningmeester Michel Hollaar, betreffende mijn KSN opzegging, werd er afgelopen week alsnog 30 euro ter name van de KSN afgeschreven :-?...

Zonder berichtgeving meteen teruggeboekt. Ze lezen zelf hun mail nog maar eens terug.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

07-01-2016 14:02

Jeetje Marco, dat zal me een toch een traumatische ervaring voor je geweest moeten zijn zeg..
Gelukkig dat je deze ervaring hier op dit board met ons gedeeld hebt :( , dit bevestig maar weer eens wat een onprofessionele gewetenloze vrijwilligers zich in zetten voor de leden van de ksn en de belangen van karpervissend Nederland in zijn algemeenheid, en dan met name die Hollaar zeg, pff :wink:

Sterkte Marco met dit tragische begin van 2016..
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-01-2016 14:31

Ach Mark,

Buiten het feit dat ik eerst op het CB forum 'de KSN' - waar Michel Hollaar zelf moderator is - in het Topic SKP Benedenrivieren de vraag stelde betreffende een waarschijnlijke SKP terug vangst, stuurde ik hem daarop meerdere mails mbt die vis...

Ik kreeg niet eens een antwoord. Niet op de vraag waar ik die visjes moest terug melden, en al helemaal niet op mijn vragen als waar het beestje was uitgezet etc.. Niets. En dan schrijf ik op CB iets m.b.t. de KSN wat in minder goede aarde valt en daar is binnen het uur een reactie van de beste man. Mijn bovenstaande opmerking en vraag omtrent die vis bleef verder onbeantwoord. Falende beleidsmakers en beleidsvoering noem ik dat. Ongeacht of je vrijwilliger bent...

Vast ontzettend veel werk, zo'n organisatorisch mapje; Annuleringen na het jaar 2015 :lol:.

Sterkte met je visie Mark. Top :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

08-01-2016 08:43

ik ga voor de meest onzinnige post van 2016!

Ik wou iets schrijven, maar doe het bij nader inzien toch maar niet.

Grt
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-01-2016 08:52

Iets meer respect voor een vrijwilliger die onze hobby behartigd vind ik toch wel op zijn plaats hoor Marco. Ik heb ook niet alle vreugde van de ksn ondanks ik lid ben, maar ben me er wel van bewust dat zonder de ksn een heleboel dingen anders hadden geweest mbt regel geving. Michel hollaar is al flink wat jaren actief bezig voor onze belangen, ik doe het hem niet na vrijwillig in ieder geval, en ben dan ook van mening dat je zulke mensen moet koesteren!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-01-2016 09:03

Gevonden op de site van Sportvisserij Zuidwest Nederland.

Speciaal voor de spiegelkarperprojecten Brielse Meer/Bernisse en Benedenrivierven heeft de Karperwerkgroep van Sportvisserij Zuidwest Nederland een Facebookpagina aangemaakt. Hier kun je de spiegelkarpers op terugmelden.

Je kan je foto's ook mailen naar; spiegelkarper@sportvisserijzwn.nl.

Van elke spiegelkarper zal eerst de linkerflank gefotografeerd worden voordat ze uitgezet wordt. Door het unieke schubpatroon van elke spiegelkarper zijn ze individueel herkenbaar. Aan de hand van de vangstfoto’s en de gegevens van de terugmeldingen is een spiegelkarper terug te vinden in het eerder aangelegde digitale bestand en kan de groei en gewichtstoename per spiegelkarper gevolgd worden.

Marco, wil je wel van dienst zijn. Jammer dat betrokken KSN leden van dit project die hier ook mee kijken dit niet effe hier melden. Je zou haast gaan denken dat de afstand tussen bestuur en haar leden steeds groter wordt?

Rik, veel zaken zijn o.a. door KSN leden van de regio Zwolle gerealiseerd!

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-01-2016 09:43

Dat kan wezen peter.maar ik zeg de ksn in het algemeen en trek geen zwno voor .ik benndankbaar voor mijn 3de hengel vergunning haha
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-01-2016 12:50

Schijnbaar moeten mensen het heel normaal vinden dat hun geld ongewenst afgeschreven wordt. Hierop mag geen ongenoegen richting de KSN of betreffende medewerker vermeld worden, want dan ben je meteen triest. Nou, da's triest in mijn ogen.

Die oudere SKP terugvangstmelding was verder slechts aanvulling als bekrachtigende voorbeeld betreffende mijn ervaring dat er wel meer niet prettig verliep die paar maal dat ik contact - of juist totaal niet - met desbetreffend persoon had. Maar dat snijdt hier bij een aantal schijnbaar weinig hout.

Ach, ik heb in dat SKP voorbeeld zelfs nog weggelaten dat ik bij die terugvangstmelding op voorhand al 17 dagen in het CB 'de KSN' forum onbeantwoord was gebleven (nog steeds), waar wederom M.H. moderator van is. Pas daarna heb ik via een posting door Kees Verheij het mailadres van betreffende KSN functionaris/Moderator gekregen, en met tussenpozen van minimaal een maand een paar mails verstuurd.

..Krekels in de nacht... Zelfs nadat ik hem er in ander CB topic op wees restte er slechts tjirp, tjirp..! Daarop heb ik de KSN vorig jaar meteen afgemeld.

PJ, dat er een FB SKP pagina was had ik later ergens anders al vernomen. Ondertussen had ik geen FB meer, en ook geen verdere vermoedelijke SKP vangsten. Eventueel terug melden zie ik tegen die tijd wel, want uitnodigend vond ik het niet meer. Ik zal nog wel even zoeken naar die vorige waarschijnlijke SKP-er. Bedankt.

En Rik, wij hebben met een druk huishouden ook wel wat beters te doen dan op te letten of we ons eigen geld terug moeten halen. Nee, Bres springt in een trieste bui in de Bres voor MH en betrekt er zelf meteen alle vrijwilligerS bij. Ik reageer op zijn iedereen betrekkende opmerking helaas per abuis door achter beleidsmaker ook de letter S te plaatsen. Maar het gaat om met wie ik te maken heb gehad. Respect werkt twee kanten op, dus een mapje KSN annuleringen lijkt me handig en normaal op mails reageren. Van de andere kant deel ik JP's mening - en ik las die aanvulling op zijn post net tijdens het tussen neus en lippen door schrijven van mijn reactie - moeten beleidsmakers elkaar gewoon ook onder de kont kunnen schoppen. Goed voor een organisatie. Maar ach, er werd me recent verteld dat ik een beetje leef in de overschatting dat CB nog voldoende meelezers met een kloppende pols trekt...

Was dat niet Mark Hoedemakers in dit zelfde topic? Jazeker! Zelf CB meelezend VBK voorzitter/Publieke Relaties man (..oh man toch :wink: ) en Carpboard 'VBK' moderator, die zeer professioneel aangaf iets aan mij te willen schrijven maar niet deed, en ondertussen tussen de regels door toch z'n ongenoegen in dat postje laat blijken over mijn mening over zijn Nederlandse collega. Top man, haha :lol: .

Speciale aanvraag.., aag.., aag..!

https://www.youtube.com/watch?v=DwBirf4BWew

PS; Mark, hoe wordt ik lid van de VBK (retorisch vraagje hoor, scheelt je typewerk..) 8) ?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

08-01-2016 13:01

Rik, vrijwillig??? Nee hoor ook de heer Hollaar is gewoon in dienst van de KSN, daarbij wil ik niet zeggen dat ie zijn werk niet goed doet. Mensen in werkgroepen, regiovertegenwoordigers etc. dat zijn de vrijwilligers laat daar geen misverstanden over zijn, maar volgens mij dwalen we van het topic af, ging geloof ik over de huidige karperbladen.....
Groetjes Ron
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-01-2016 13:39

Marco Mostard schreef:Ik sloeg het meest recente KSN magazine open (nr.93) en stond, aan de binnenkant van de cover, meteen oog in oog met een glanzende advertentie van Cipro. Daar werd het volgende geschreven:

"..Exclusieve flavours op basis van Ethyl Alcohol, voor langdurige verspreiding van de geur- en smaakstoffen..".

Jongens toch. Sinds wanneer blijft Ethyl Alcohol (= Ethanol = vluchtig) lang in je aas aanwezig!?!?

Dat een bedrijf zichzelf niet serieus en zulke onzin wenst uit te kramen neemt roept bij mij integriteit vraagtekens op. Maar dat ook een organisatie die tot recent de S in de naam voor het woordje studie had staan (kSn) niet eens even inhoudelijk de moeite neemt op de adverteerder op die onzin te wijzen, om zo de eigen leden juist voor zulke onzin te behoeden, dat is voor mij reden te meer om te beseffen dat het einde van m'n lidmaatschap een hele goede keuze was.

Alles voor de knaken. En het advertentiegehalte in het magazine groeit gestaag...



marco

Beetje laat maar toch

Als je ergens geen verstand van hebt kan je beter je mond houden. Ik.maak al zeer lang gebruik van de ethyl alcohol flavour (jaja ik zit in het team van cipro) en ik kan je uit de praktijk ( en daar gaat het om) vertellen dat die flavours gewoon lang in je aas.blijven zitten. Dat jij de boekjes napraat en denkt dat het spul snel uitlekt, prima. Maar je vergeet een ding: ethyl alcohol is het middel waar de smaakstof in is opgelost. De alcohol kan dan wel verdampen of uitwasemen maar dat wil niet zeggen dat de smaakstof dat ook.doet. Wat gebeurt er als zeewater verdampt? Juist, de opgeloste stoffen (vooral zout) blijft achter. Wat mij betreft maakt het oplosmiddel dan ook minder uit dan wat men je doet geloven, tenzij het een olie betreft.
Wat dacht je overgens van dat lekkere luchtje van een vrouw....de alcohol is daar ook de drager maar is al na een paar minuten vervlogen...het geurtje (watberin is opgelost)daarentegen niet
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-01-2016 14:24

Amen !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-01-2016 17:04

Aha, Bert is klaar voor de volgende preek. Halleluja :D .

Maar Martijn, waar zou die behoefte om alsnog te reageren toch ineens vandaan komen (laat maar :wink:)!? En dat jij voor dat merk vist heb je trouwens al vaak genoeg verkondigd. Tot zover de reclame. Dat jij je mond juist zelf moet houden en jij je baas niet moet napraten omdat mijn opmerking op die reclame totaal niet met je gezwets weerlegd, dat zie je inhoudelijk helaas niet in...

..Je reageert verder weer eens op een woord dat ik juist helemaal niet aanhaalde;
Maar je vergeet een ding: Ethyl Alcohol (EA) is het middel waar de smaakstof in is opgelost. De alcohol kan dan wel verdampen of uitwasemen maar dat wil niet zeggen dat de smaakstof dat ook.doet.
Waar schrijf ik in die posting iets over de smaak dan? Nergens Martijn. Maar Ethyl Alcohol blijft ondertussen simpelweg een vluchtige flavour, ook al vind jij persoonlijk van niet. En daar kom ik - en zeker niet alleen wegens de boekjes - zo meteen dan ook met alle liefde van de wereld op terug. Tussenstand; Een vluchtige flavour en langdurige verspreiding, zoals in de reclame, gaan nog steeds niet samen.

..Tenzij je een bol flink af sluit. En sluit je een bol af, dan komt de smaak er waardeloos uit en klopt de reclame nog niet :wink:. Nee, dan wordt het dus na-flavouren van het aas. Want flavour op 't aasje = snelle attractie, en flavour in 't aasje = tragere attractie.

Maar die gebruikte combinatie van flavouren houdt nog steeds niet in dat de intrinsieke vluchtige eigenschap van Ethyl Alcohol ineens veranderd! En daar reageer ik op wanneer ik onderstaande advertentie als BS bestempel!!!

"..Exclusieve flavours op basis van Ethyl Alcohol, voor langdurige verspreiding van de geur- en smaakstoffen..".


Weet je, aangezien jij smaak aanhaalt en ik weldegelijk een mening heb over EA flavour en de achterblijvende smaak, typ ik graag in soortgelijk toon als de jouwe een tegen posting de deur uit :wink: .

..Ja, ja, want ikzelf zat in team Red Band Venco :D . Die snoepfabrikanten naam zegt de gemiddelde Nederlander vast iets. Dat kleine firmaatje (...) was ergens in de 90-er jaren een aantal halfjaarlijkse en jaarlijkse perioden mijn flavour sponsor. Gecontroleerde voedingsindustrie en aanverwante laboranten. Daar werkte ik in het magazijn en zo heb ik met monsters van zoethoutwortelextract, meelsoorten (graan/beender), dropblokken, gomsoorten etc., kunnen experimenteren in mijn boilies. En wanneer ik bruikbare producten in mijn handen kreeg aangeboden ter vernietiging (..uit productie genomen, THT etc.), heb ik gewoon op z'n tijd de vraag gesteld of ik zulke producten mocht gebruiken in mijn visaas.

Zo heb ik ook met een leuk aantal flavours kunnen stoeien, op diverse oplosmiddelenbasis, waaronder onder andere met - via het laboratorium aangeboden - 2,5 liter Chinese Five Spice flavour. 'Noemt men Megaspice flavour in de hengelsport (Solar Chinese Takeaway boilies?). Dat spul moest de deur uit, en als je zag wat daar verbruikt werd, dan was die paar liter niets. Laat die Chinese Five Spice flavour nu op basis van Ethyl Alcohol geweest zijn, en dat is een vluchtige flavour werd me beamend door de laborant verteld. En ik geloof - weet wel zeker - dat flavours niet zijn ontwikkeld met boilieproducenten en hun bolletjes in het achterhoofd.

Verder kan ik je uit mijn eigen ervaring vertellen - en ik zal er een 200 kilo bollen van hebben gerold/laten rollen (beide stomen), genoeg om een mening te hebben - dat die smaak van die flavour in een boilie bij lange na niet zo goed achterbleef als bij flavours met minder vluchtige oplosmiddelen. Daarbij maakte een grove of fijne boilie wel wat uit, maar het smaakverlies was altijd vele malen grover dan bij snoepgoed. Hoogstens een erg afgesloten boilie maakte meer verschil. Laat ik nou pas echt een lekker smaakje in die bol gekregen hebben door er daadwerkelijk 5 spice kruiden in de bol te stoppen. Dus er ging EA flavour in mijn normale aasje voor een vluggere respons en 5 spice kruiden voor smaak behoudt.

PS; Dat die uiteindelijke bollen verder meer dan aardig vingen was niet alleen voor mij een feit. Dat kan een ondertussen door een Belgische bollenboer gesponsorde visser - zag ik recent in een KWO verhaal - beamen (maar ik trek het wel alleen hoor). Maar dat zegt voor mij dus geen moer over de smaak van alleen die Ethyl Alcohol flavour...

Die was zelfs na stomen van het aas (en een vissend natje) erg pover in normale 10ml. dosis.

Prais the lord, amen :lol:.

(nu einde topic abonnementje hoor, haha...)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-01-2016 17:24

Marco,

ik begrijp je redenering niet helemaal. Ik krijg de indruk dat de alcohol bij jou de smaakstof is. Dat is onjuist. De alcohol is het oplosmiddel of maw de drager van de smaakstof, maar niet de smaakstof zelf. Het nut van oplosmiddel is voor de verwerking van de smaakstof. Als de alcolohol verdampt, dan blijft de smaakstof achter. De meeste smaakstoffen gebruiken trouwens een oplosmiddel voor de verwerking. Alternatief voor alcohol is bijvoorbeeld glycerol. Op internet is wel info te vinden. Als ik even Google loop ik hier tegenaan dat mogelijk helpt bij je begripvorming.

http://www.totalfishing.nl/laatste-nieu ... aas-deel-2
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-01-2016 17:34

Ten eerste mijn baas is niet cipro.
Ten tweede is het wel handig ff te melden dat ik daar wel.mee verbonden ben anders staat de heer mosterd te roeptoeteren dat ik niet onafhankelijk ben.
Ten derde insinueer je dat ea flavours sneller uitlekken, ik geef je mijn onafhankelijke mening dat dat niet mijn ervaring is.
Tot slot, waarom ik zo laat reageer? Soms lees je eens in een pauze een topic door en kom je een of andere reactie tegen en dan jeuken mijn vingers, niet meer niet minder.

fijn weekend!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-01-2016 18:34

Nogmaals, een karper vreet aas/voedsel puur op basis van smaak en verzadiging!!!

Flavour is smaak, kruiden ook!!!
Een flavour op basis van alcohol altijd stomen op temperaturen onder het kookpunt anders is gewoonweg de uitwaseming miniem, maar de smaak blijft wel degelijk behouden.(naflavouren dus voor die eventuele geurspoor die
je wilt creëren).

Groet, Peter

Ps water oplosbare vaste stoffen is inderdaad een super trigger
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-01-2016 18:38

O ja, en blijven stomen hé mannen!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-01-2016 19:37

Komt bij sommige zelf uit de oren :lol:

Groet, de andere Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-01-2016 20:20

:lol:

(..Moet ik het topic abonnement trouwens wel afsluiten om geen berichten te ontvangen.., done.)

Kees, hoewel vast goedbedoeld, constateer ik op z'n tijd dat jij gemakkelijk diverse mede CB-ers onderschat. Mijn grens hoef je mij niet uit te leggen. Die ken ik wel (België, 10 min. van hier :wink: ).

Ik weet niet wat het artikel - ook gelezen tijdens de meest recente PG discussie - mij inhoudelijk verder moet brengen dan nog meer besef van het feit dat het enige water waar ik de Ph waarde van meet, mijn vijver is. De rest is bijzaak voor me. Simpelweg omdat ik op moment van boilies rollen of laten rollen, niet kan inschatten hoe hoog/laag de Ph waarde van een water tijdens het toekomstige vissen zal zijn. Dat Ph waardes verder op diverse watertype, en om diverse andere redenen kunnen fluctueren was me eveneens bekend, al was het wederom vanwege mijn vijver en regenval. Op Ph waarden van water en aas inspringen laat ik dus graag aan hen over met mobiele boilie rol centrales, PH setjes in de viskoffer en diverse boilie soorten in de tas waarvan men op moment van inwerpen de Ph nog even meet, en idem water op 10 meter diepte.

Verder bestaat de door mijzelf samengestelde en gebruikte flavour uit diverse oplosmiddelen en dus ook diverse uitlektijden van die oplosmiddelen. Toepasbaar zijn ze allen bij aanbevolen 10ml per kilogram product. Voorheen heb ik die flavours dus ook enkel geprobeerd op de zelfde mix, en daar bleek EA het best instant te vangen op de door mij beviste wateren. 'Neem ik aan dat deze - conform boekjes, lab medewerker en ook het door Kees aangehaalde artikel - het snelst uitwasemend. Door mijn flavours te hebben gemengd kies ik zo om met mijn aas op meerdere paarden te wedden (ongeacht verder boilie recept). Het is namelijk meestal, maar niet altijd, voorvoeren wat de klok slaat. En overal een ander aasje voor hebben.., het is goed zo. Zonder flavour kan ik overigens ook best leven.

Verder lees ik dus vooral bevestiging in dat artikel mbt flavour;
Hoe minder wateroplosbaar hoe beter ze tegen hoge temperaturen kunnen.
Wil je echter een harde boilie dan zal je vaak langer moeten koken.
Ethyl Alcohol is juist erg oplosbaar en vervliegt snel, en neemt daarbij ook smaakstof mee. Een langere kook of zelfs stoomtijd (hoewel beter optie) houdt, zoals eveneens in het artikel staat - nog meer flavour verlies in. Of zoals ik ervaarde en schreef; EA is minder smaak aan het aas bij een normale dosis en reguliere kooktijd.

Er is mij verder niets bekend over een gehele transitie van flavour moleculen via oplosmiddel aan de boilie zelf. Gaat flavour ergens heen, dan word er via het oplosmiddel ook smaak mee af/aangevoerd. De hoeveelheid die aan/afgevoerd wordt is me niet bekend, dat er achterblijft ook, maar de eerste ook zeker merkbaar m.b.t. smaak en reuk.

Bedenk hierbij dat in relatie tot de diffundatie een kilo kleine boilies een groter geurvlak per kg heeft dan een kilo 20 mm boilies,
Dat is zelfs al van toepassing voor boilies van dezelfde diameter met gladde of juist zeer grove buitenkant. 'T is niet dat ik er niet over heb nagedacht...

En Martijn, ik gaf je in zelfde trant ook gewoon mijn onafhankelijke mening dat snel vervliegen van EA mijn bevinding is. Wederom. wordt bevestigd in het artikel waar Kees mee kwam. Tevens schets ik een mogelijke reden waarom de door jou gebruikte bollen toch snel uitwasemen en lang smaak behouden bij gebruik van een flavour op EA basis:

Goed gesloten buitenmantel en een hogere dosis EA in het aas, zodat er van lekkage - wegens vluchtig oplosmiddel - toch gewoon sprake is. Evt. een smaakpoeder toevoegen, zoals ik 5 spice kruiden gebruikte, en na-flavouren. Dan blijft smaak zonder probleem lang aanwezig in de boilie.

Maar nogmaals heeft dat niets met de intrinsieke eigenschap van het oplosmiddel EA te maken, waar het mij over ging in die advertentie.

Verder een prettig weekend, met waarmee wie dan ook vist en vangt (hopelijk).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).