Zeer steil talud


Plaats reactie
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

22-09-2015 11:28

De stek die ik voor ogen heb het komende najaar bevat een zeer steil talud. Dit talud loopt van 1.5m naar 5 meter diepte in slechts 2 horizontale meters. Hierna loopt het talud langzaam af naar 7 meter.

Hoe pakken jullie dergelijke situaties aan?
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-09-2015 12:31

Als je kunt uitvaren is het Bover boeien systeem misschien wel een goed idee, gebruik wel stenen ipv lood als je het gewicht kwijt wil.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-09-2015 15:01

Zonder boot is dit al vrij kansloos en zou ik er geen eens aan beginnen. Maar goed in ieder geval een flinke voorslag van een meter of 30.bij een run zou ik de vis lekker laten gaan.1 maal de haak even aanzetten en de slip open laten.boot in stappen diepte meter aan en net zo lang wachten tot je ruim over het talud heen bent om vervolgens dan pas de vis te drillen. Aanvoeren zou ik met het talud mee varen en stroken voeren. En 1 strook met particles van diep naar ondiep voeren om ze erop te krijgen.er kan van alles veranderen naar gelang je er vaker beet gehad heb en meer info heb mbt zwem routes en dieptes waar je de vis telkens haakt.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-09-2015 15:32

Hoever is het bewuste verloop van de kant verwijderd?
Waar bestaat de bodem uit?
Mossels aanwezig?

Dat scheelt nogal een beetje in de aanpak.

Is er van een andere hoek ook te benaderen?
Wil je ervoor, erop of erachter? Hoever erachter?

Vissen OP een steil talud (dus het schuine gedeelte) is niet makkelijk.
Vissen VOOR het talud juist wel
Vissen ERACHTER vraagt wat kunstgrepen, en vooral: een bootje :)

Als het talud erg steil is zul je gaan merken dat je het haken van de vissen niet erg goed meer kunt sturen, en dat de bovenlip ook wel eens aan de orde gaat zijn. Meer om de reden dat je aas onder je lood 'hangt'
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

22-09-2015 16:55

Bedankt voor de reacties.

Het bewuste verloop is een meter of 15-20 uit de kant verwijderd waarbij de bodem een vrij harde is.

Ik heb zelf (nog) geen idee hoe het zit met mossels op het talud zelf. Als ik kijk naar in het water hangende takken/bomen zie ik hier geen mossels op. Toch heb ik wel het gevoel dat er mossels aanwezig zijn in het water.

Om het water te leren kennen wil ik meerdere dieptes uitproberen. Wanneer ik, zoals rik aangeeft, meer inzicht heb in de zwemroutes etc wil ik me daar meer op gaan focussen.

Helaas heb ik er momenteel geen. Kan ik een dergelijk water aanpakken met een goedkoop(<€75) opblaasbootje?
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-09-2015 17:00

15 tot 20 meter is heel secuur aan te werpen en gaat niet ontzettend veel problemen opleveren. De truuk is wel het laten lopen van de vis indien je een aanbeet hebt (en als je achter het talud vist) om ervoor te zorgen dat je lijn er niet in blijft hangen.

Visveilig, maar met een knappe voorslag (Piet Vogel Maximum, en niet duur) dan kan het bijna niet fout gaan. Merk je dat je lijn toch in zo'n talud hangt? Druk verminderen. Lijn is het kwetsbaarst onder spanning...

Gooi er eens een paar keer overheen met een lood op een kale gevlochten lijn. Langzaam naar je toe halen leert de structuur van de bodem goed kennen, plus je kunt aan je gevlochten lijntje prima zien of deze beschadigt als deze het talud raakt. ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-09-2015 17:58

In ieder geval zorgen dat je vis veilig vist.bij een eventuele lijnbreuk zorgen dat de vis alleen het rigje in zijn bek eraan over houd.
Op het net staan genoeg systemen .
Echter raad ik ten allen tijden een boot aan.
Ik heb op taluds mee gemaakt dat de vis gewoon achter het talud ging liggen.of onderaan het talud mee ging zwemmen naar links of rechts.indien dit geval ben je gewoon kansloos, en als je klaar met vissen bent kun je bij sommige taluds die zo steil lopen geen eens je rig.meer binnen draaien tegen de wand op omhoog.vandaar even wat sven zei over dat peilen. Indien het alleen zand betreft zal het je wel lukken.kwestie van veel tijd erin steken ! En leer trekken uit situaties.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

22-09-2015 19:55

Mocht de boel écht muurvast komen te zitten leg dan je hengel met open beugel weer op de steunen en wacht af.
Het kan echt verbazingwekkend lang duren maar heel vaak gaat de vis weer zwemmen..laat hem lopen en begin de dril op het wijd.

Niks mooiers dan een ongeschonden bek na zo'n heftige dril.
Het toverwoord is geduld.

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-09-2015 23:14

Hallo nick,

Bovenstaande reacties geven al erg veel oplossing.

Persoonlijk zou ik er zowiezo met een grippa lood "op" vissen indien je erop gaat vissen, dit om net wat meer grip te geven als je lood wilt gaan rollen.

De afstand is zeker perfect te gooien dus ga voor een dikke nylon met voorslag ( nylon is in mijn optiek wat schuurvaster).

Een boot is erg makkelijk aangezien de lijn het bij een aanbeet flink te voorduren kan krijgen.

Probeer eens een chod net over het talud te vissen, op deze manier bevis je de schuine kant met een redelijk betrouwbare rig die niet snel in de war komt te liggen in deze situatie, Let hierbij wel op dat de chod kralen over je voorslag knoop kunnen!

Last but not least, nu de temperaturen zakken zullen de vissen dit ook gaan doen.
Vis er eens onderaan.

Gr. Jeffrey van osch
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

23-09-2015 08:21

Ik vis zelf op mijn thuis water (zandput) altijd achter een steil talud.
Het is eigenlijk een rechte muur naar beneden van 1-5 meter. Vis altijd met 40/00 hoofdlijn en 55/00 voorslag. Maar ben van plan om gewoon 50/00 hoofdlijn op te spoelen (werpen met voorslag vind ik klote). Deze dikte heb ik gewoon nodig, daar het barst van de mosselen.
Ik heb gelukkig het voordeel dat ik met mijn waadpak tot de rand van het talud kan lopen (of soms te ver in het donker :lol:) , dus de boot is niet nodig.

Ik probeer inderdaad ook de vis rustig te laten gaan tijdens de run en dan pas druk zetten als ik de hengel pak.
Heb ook over andere steile taluds gevist verder uit de kant en dan redt je het nooit zonder boot.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

23-09-2015 08:59

Iedereen bedankt voor de goede tips.

Ik zal binnenkort naar het water gaan om met een loodje en gevlochten lijntje te voelen wat de bodem doet op de stek. Tevens zal ik de gevlochten lijn bekijken op beschadigingen.

Met een veilig systeem vissen doe ik altijd al, ik moet er niet aan denken dat een vis met tientallen meters lijn blijft zwemmen.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

23-09-2015 14:02

Je kunt het trouwens ook nog proberen met een piepschuim bal op je hoofdlijn.
Dan loop je lijn langs de oppervlakte en niet over de bodem, dus geen kans op beschadigingen.
Je zult wel altijd de vis moeten halen met de boot.
Plaats reactie