Barbeel


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Pannekoek
Berichten: 22
Lid geworden op: 13-10-2005 19:40

08-09-2015 22:47

Beste allen,

Sinds kort ben ik gestart op een Nederlandse rivier. Ik vang er mijn karpers, maar ik moet me tegenwoordig echt een weg door de barbelen heen vissen. Voor elke karper moet ik eerst 3 barbelen vangen.
Ik heb inmiddels van alles geprobeerd, lange hair, korte hair, particles, grote boillies, tijgernoten, etc.
Maar ik blijf ze vangen, ik heb het dan over vissen tussen de 70 en 80 cm.
Is er iemand die ervaring heeft met het minimaliseren van de barbeelvangst, in principe zonder de kans op karper te verkleinen?

U wordt bij voorbaat vriendelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jan
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

09-09-2015 14:12

Een woord ... Onmogelijk!

Ik vang ze ook regelmatig hier in de IJssel, eigenlijk op ieder aas type wel al zit er soms wel wat verschil tussen het aantal vangsten per type boilie. Ik heb er echt veel gevangen aan een zoete bol terwijl een kruidige vismeel iets meer met rust werd gelaten.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

09-09-2015 17:24

Met alle respect,.ik vind een Barbeel toch geen verkeerde bijvangst.
Gebruikersavatar
Jan Pannekoek
Berichten: 22
Lid geworden op: 13-10-2005 19:40

09-09-2015 22:27

Begrijp me niet verkeerd Mike.
Een barbeel is zeker een mooie vis en ze worden door mij met evenveel respect behandeld, zoals elke bijvangst overigens.
Als toevallige bijvangst zou ik er ook geen enkel probleem mee hebben, echter, wanneer het grootste deel van de vangsten uit barbelen bestaat, kunnen we niet echt meer van een bijvangst spreken.
Bovendien probeer ik een stek op te bouwen, en een stek is naar mijn mening in vrijwel alle gevallen gebaat bij rust. Wanneer er in het eerste uur al twee barbelen vanaf komen, daalt in mijn optiek de kans om er een karper te vangen.
Barbeel is niks mis mee als bijvangst, maar ik vang nog altijd liever een dikke rivierbig:)

Mvg,

Jan
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

10-09-2015 16:53

Barbeel is een prachtig mooie vis op licht materiaal een 1,5 lbs hengeltje, kleiner molentje en een dunne lijn. Echter hoef je met dat materiaal niet te verwachten om een rivier karper de baas te zijn, dus ben je verplicht om wat zwaarder te vissen. Ik vis zelf met erg parabolische 3lbs hengels (harisson ballista) maar daarmee heb je eigenlijk amper tot geen sport aan een barbeel.

Daarnaast is rust op de stek inderdaad belangrijk en dat lukt niet wanneer er barbeel of witvis aan je haak hangt ...
Gebruikersavatar
Jan Pannekoek
Berichten: 22
Lid geworden op: 13-10-2005 19:40

10-09-2015 21:53

Klopt,
Ik vis op dit water zelf met 2,75 lb stokken, en soms doet de run en het eerste contact kort onder de eigen kant met een barbeel van dit formaat je heel even anders vermoeden, maar uiteindelijk is er niet veel sport aan. Lichter vissen is echter geen optie.

Afbeelding

Ga het de komende tijd eens met 25mm bollen op vismeelbasis proberen, wellicht dat deze ook hier iets meer met rust gelaten worden.
Als iemand anders nog tips heeft, zijn deze uiteraard welkom!

Ps. Iemand enig idee wat het NL record barbeel is? Ik meet en weeg ze nooit, karpers ook maar zelden overigens, maar ben ben hier op zich wel benieuwd naar.

Mvg

Jan
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

10-09-2015 22:36

Michael Lintvelt schreef:Ik heb er echt veel gevangen aan een zoete bol terwijl een kruidige vismeel iets meer met rust werd gelaten.


Heb je al eens een goed gekruide zoete bol geprobeerd? op de Neder-Rijn krijg je pas echt veel last van gespuis als je met vismeel gaat zitten.
Met een goed gekruide zoete bol heb je ook veel minder last van windes.

Op de rivier vis ik minimaal met 24mm.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

10-09-2015 22:48

jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

11-09-2015 03:57

Vind die barbeelvangsten allemaal best knap, Jan.
Ben enkele malen in de Ardèche-Frankrijk geweest (camping) aan fraai riviertje.
Vakantie was niet bepaald een vis-vakantie maar ik had voor het geval dat een licht hengeltje en molen mee. Zag tich barbelen in wat kommen. Van alles geprobeerd, maar nooit aanbeten. Aas van alles tot locale slakjes en wormpjes toe.......... How come?
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Jan Pannekoek
Berichten: 22
Lid geworden op: 13-10-2005 19:40

11-09-2015 21:26

Ik denk heel eerljk gezegd dat zoiets nauwelijks te vergelijken is Jan. Ik heb vroeger ook op het door jou vernoemde type riviertjes gevist en sommige vissen laten zich daar simpelweg niet vangen, barbelen, forellen, etc.
In mijn geval is het een kwestie van op een door vissen geliefde plek een voerstek opbouwen en hier met een effectief systeem op vissen. Ik vrees dat op (dit gedeelte van) de rivier dit gewoon zo'n beetje de verhouding barbeel tov karper is qua bezetting.
Het aasgedrag van de barbelen hier en de barbelen daar is denk ik totaal verschillend.

Mvg

Jan
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

12-09-2015 16:19

Er zijn op de ijssel zeker weten meer barbelen dan karpers! Het vangen van een barbeel is niet zo lastig, veelal doe ik dat met de derde of vierde hengel erbij in een ander kribvak of vol in de stroming.

Vismeel trekt extra witvis aan, dat klopt, maar ook de karpers weten er wel degelijk raad mee! Met een zoete/kruidige bol hebt ik ook wel gevist, maar naast vele barbelen levert ook dat regelmatig witvis (mn windes) op, zelfs in die mate dat het bijna niets onder doet voor een vis/kruidige bol.

Ik heb de afgelopen jaren bij vlagen ook heel goed gevangen (nachten van 5+ vissen en meerdere 20kg+ vissen) op tijgernoten. Mijn ervaring is echter wel dat naarmate je hier langere tijd mee op een stek vist, je ook meer en meer last krijgt van witvis (Winde, maar ook zeer grote blankvoorn!) en barbelen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

15-09-2015 11:45

Michael Lintvelt schreef:Barbeel is een prachtig mooie vis op licht materiaal een 1,5 lbs hengeltje, kleiner molentje en een dunne lijn. Echter hoef je met dat materiaal niet te verwachten om een rivier karper de baas te zijn, dus ben je verplicht om wat zwaarder te vissen. Ik vis zelf met erg parabolische 3lbs hengels (harisson ballista) maar daarmee heb je eigenlijk amper tot geen sport aan een barbeel.

Daarnaast is rust op de stek inderdaad belangrijk en dat lukt niet wanneer er barbeel of witvis aan je haak hangt ...


daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-09-2015 13:12

Ga maar eens op een echte rivier waar het echt stroomt vissen Michel, dan verander je wel van mening.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-09-2015 13:30

Michel,

Onderbouw je mening eens?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

15-09-2015 14:15

Frenk de Gruiter schreef:Michel,

Onderbouw je mening eens?


nee, want dan gaan jullie allemaal dingen verzinnen om gemeen te doen tegen mij :P

nou vooruit...
ik heb zelf tot over de 30 pond gevangen op (een niet snel/zwaar stromende) een rivier en kanaal/vaart met een lichte hengel. en zolang het met de boten meevalt en je niet te ver vanuit het kantje vist dat kan je prima vissen afdrillen met een 1,5 tot 2 ponds stokkie vind ik. ik vis graag uit het kantje tot max 10 a 15 meter uit de kant, loop mn hengels uit en persoonlijk heb ik nooit echt problemen ermee gehad op een enkele keer na dat ik toch ff snel en abrupt moest blocken,maar mn hengel/rig/lijn brak niet..

en ja Bert een Amstel is totaal niet te vergelijken met een Waal oid maar beiden worden wel geschaard onder de noemen "rivier" ,daar kan ik ook niets aan doen.

ik vis tegenwoordig graag lichter en heb veel meer plezier aan de drill en vangst dan wanneer ik mn 2.5 /2.75 / 3lbs stokken gebruik.
voor stadswatertjes/polder e.d gebruik ik zelfs het liefst spin hengels en drill ze heerlijk vanuit de pols.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-09-2015 18:36

Vanuit dat standpunt moeten inderdaad niet alle rivieren over een kam geschoren worden. Daarin heb je gelijk.

Hier loopt de Linge, maar dat is qua stroomsnelheid verwaarloosbaar, vind ik(ik ben de IJssel en de Waal en de Rijn gewend). De IJssel of Rijn, die loopt ook hier, daar kun je met een 2 lb hengeltje niets/niet veel doen als een karper het midden van de rivier opzoekt. Hij lacht je vierkant uit. 8) :o

Over snelstromende, grote rivieren gesproken heb je ongelijk, maar we moeten hier dus een onderscheid in maken. Over rivier werd denk ik hier bedoeld grote, snelstromende rivieren.

Vanuit dat oogpunt -startpunt van de TS volgens mij- begrijp ik de mening van Michael Lintvelt dus wel en geef ik hem gelijk. En Bert ook. Ik ken weinig langzaamstromende riviertjes hier waar ik zou willen vissen op karper (statisch) of ik moet het verderop naar het Westen zoeken (Linge wordt westelijker breder, maar niet per se snellerstromend, ik zou eerder langzamer verwachten?) of Zuiden.

En was ik gemeen? :o :evil: :lol: :D

En ja, ook ik gebruik (bijna alleen) lichte hengels. En dan heb ik het niet over penhengels.
Gebruikersavatar
Jan Pannekoek
Berichten: 22
Lid geworden op: 13-10-2005 19:40

16-09-2015 12:56

Ik ben het met jullie eens hoor, licht vissen wanneer de omstandigheden het toelaten geniet ook mijn voorkeur.
De stroming valt hier reuze mee, echter heb ik wel te maken met obstakels, zowel boven als onder water en met 20kg+ karpers en zo nu en dan meerval van behoorlijk formaat neem ik toch zo min mogelijk risico. Zowel voor mezelf als voor de veiligheid van de vis kies ik er dus voor om wat zwaarder te vissen.

Mvg

Jan
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

17-09-2015 09:46

Uiteraard spreek ik niet over de kleinere (veelal) traag stromende riviertjes, maar over de grote rivieren als de waal, ijssel en bij vlagen (ook al is die wat meer getemt) de maas. Wanneer het kan vis ik met mijn 20 jaar oude 2lbs daiwa powermeshjes, maar wanneer een vis echt vol de stroming in gaat krijg je ze niet meer terug tegen de stroming in.

Ik moet overigens wel toevoegen dat ik een 2lbs hengel (vanuit ervaring) nog te zwaar vind om mee op barbeel te vissen. Daarvoor gebruik ik een 1-1,5 lbs hengel, maatje 4000 molen en 22/00 snoer :)
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

08-05-2016 11:51

jan van kranenburg schreef:Vind die barbeelvangsten allemaal best knap, Jan.
Ben enkele malen in de Ardèche-Frankrijk geweest (camping) aan fraai riviertje.
Vakantie was niet bepaald een vis-vakantie maar ik had voor het geval dat een licht hengeltje en molen mee. Zag tich barbelen in wat kommen. Van alles geprobeerd, maar nooit aanbeten. Aas van alles tot locale slakjes en wormpjes toe.......... How come?



Gebruik maar eens een blokje kaas direct op de haak ;) geen brie of camabert maar gewoon de hollandse kaas. Daar heb ik in de drome veel succes mee gehad.
Plaats reactie