karperhengel gezocht


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-09-2015 08:21

Klopt als een bus Martijn.
Maar zo'n startoog heeft wel degelijk nut.
Wel in combinatie met...

Een goede lc molen, een 3.5 ponds stok, 25 of 28 100 ste,een stukje voorslag, en een goede tactiek en je haalt de 120 meter vrij gemakkelijk.
ben derave
Berichten: 57
Lid geworden op: 30-10-2009 12:53

07-09-2015 15:26

Rik koster schreef:@ben.

De lbs weergeeft toch ook de stijfheid voor weer of niet ? Er is wel degelijk verschil in stijfheid met een 3.5 of 2.5 hoor,Zeer groot zelfs !

Nee want de ene hengel fabrikant/bouwer is de andere niet
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-09-2015 15:35

Tuurlijk.sommige 3 ponders zijn net zo stijf als een 2.3/4 maar er bestaat nooit niet een 3 ponders zo parabool als een 2 ponders hoor ! Zowiezo bestaat er geen 3 ponds parabool.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

07-09-2015 16:25

3.5 ponders wel rik. Die van century weet niet meer welk model het was
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

07-09-2015 16:30

Is trouwens dikke onzin dat je met een parabolische hengel minder ver gooit, als je naar de hengels van Century kijk dan zul je zien dat de meest hengels tijdens het werpen een C curve ontwikkelen. Dat houd in dat de hengel volledig geladen word, dit kan alleen als de hengel dus voldoende buigt over de gehele lengte.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-09-2015 16:53

Indien je hengel te parabool is zal deze klapperen tijdens je worp je telkens met elke klap je lijn afremmen.
Met een stijvere hengel die doorbuigd in een c en na de worp vrijwel direct weer kaars recht komt te staan zul je dus ook verder mee gooien.hier hoef je geen geleerde voor te zijn overigens.
Het is alleen voor een ieder te bepalen welke hengel er voor zijn visserij het meeste geschikt zal zijn.
Om geen concessies in mijn visserij te hebben heb ik 2 hengelsets ter beschikking waarbij ik in de toekomst nog een derde set zelfs wil aanschaffen.
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

07-09-2015 19:21

Interessante discussie heren.
Maar 3,5 Lbs voor een karperhengel?
Vind het meer richting spodhengel gaan :wink:
Hierbij een link naar een heel lang, maar interessant verhaal.
http://www.fairplayhengels.be/Zinvolle% ... gina's.pdf
Groet, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

07-09-2015 21:12

Rik koster schreef:Tuurlijk.sommige 3 ponders zijn net zo stijf als een 2.3/4 maar er bestaat nooit niet een 3 ponders zo parabool als een 2 ponders hoor ! Zowiezo bestaat er geen 3 ponds parabool.


Sorry Rik, maar ik begrijp weinig van wat je hier boven te vermelden hebt..
Laat duidelijk zijn dat een parabolische 3 ponder net zover kan doorbuigen als een parabolische 2 ponder :-? je moet er bij de ene hengel alleen een gewicht van 3 pond aan de hengeltop hangen om de hengel volledig door te laten buigen (90 gr bocht)en aan de andere top zal je een gewicht van 2 pond moeten hangen om de hengel in dezelfde curve te krijgen..
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

07-09-2015 21:35

Willem de Bruin schreef:Interessante discussie heren.
Maar 3,5 Lbs voor een karperhengel?
Vind het meer richting spodhengel gaan :wink:
Hierbij een link naar een heel lang, maar interessant verhaal.
http://www.fairplayhengels.be/Zinvolle% ... gina's.pdf
Groet, Willem


Ja centurys kom niet meer op de naam van het model. Was een hele parabolische actie
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

07-09-2015 21:50

Je bedoeld de fbs (fat boy slim) en dan het vorige model. Met z'n 3.5 lb toch nog een fijne drilhengel. Echt een uitzondering wat dat betreft.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-09-2015 23:07

Ik heb het niet over parabolisch wanneer een topje van een hengel doorbuigd bij 2 pond druk.ik heb het over parabolisch over de gehele hengel lengte zonder de vis de kant op te rossen aan gewicht. Dan zou een 5 ponds hengel dus bij 225 gram parabolische eigenschappen beginnen te krijgen zo kun je alles wel parabolisch noemen.ik vind een hengel pas parabolisch als je met slip dicht onder de kant de klappen op kunt vangen met je hengel die doorbuigd tot in het handvat.iets wat een 1.75 of 2.00 wel doet.en een 3 lbs of 3.5 zeer zeker niet doet zonder veel te hard af te drillen alsof je aan een tak vast zit.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-09-2015 23:28

Even een copy paste van het internet
Scheelt me typen...

Karperhengels

Als het gaat om karperhengels zou ik kiezen voor hengels met een parabolische of semi-parabolische actie. Want daarbij benut je de volledige lengte voor demping. En dat drilt prettige. Balans, werpeigenschappen en flexibiliteit tav werpgewichten zijn bij karperhengels iets minder belangrijk omdat de hengel doorgaans in de steunen licht en je meestal niet extreem ver hoeft te werpen. Daarom parabolische of semi-parabolische actie.

parabolische karperhengel

 

Uitzondering op deze regels zijn wat mij betreft hele zware karperhengels, hengels van 3 lbs en meer (werpgewicht 120-175 gram). Dergelijke hengels zijn eigenlijk (veel) te zwaar om fijn een karper mee te drillen. De buigweerstand is zo groot dat ze alleen goed buigen als je de slip heel zwaar af stelt en je met hele sterke lijnen vist. En dan moet je ook nog een hele grote karper aan de lijn hebben. Zo’n stugge en zware hengel drilt niet erg fijn. Ook is de kans op losschieters groter. Dergelijk zware hengels kun je echter nodig hebben als je heel ver moet werpen met zwaar lood. In die gevallen ben je dus beter af met hengels die een wat zachtere top hebben. Dit omdat je anders geen enkele demping meer overhoudt. Hengels met topactie dus. Want alhoewel een hengel met parabolische hengel meer demping heeft als een hengel met topactie, kun je die demping bij de genoemde zware hengels niet benutten door de te grote buigweerstand. Met een hele zware karperhengel (hengel met een hoog werpgewicht) met topactie is er nog redelijk prettig een karper te drillen. Dit door de wat zachtere top. De top is afgestemd op buiging en demping. Terwijl door het harde achterdeel de zware gewichten toch ver kunnen worden geworpen. Optimaal is dit natuurlijk niet. Soms is een hengel echter een compromis tussen fijn kunnen drillen en goed kunnen werpen. Bij hele zware karperhengels liever meer topactie dus.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-09-2015 23:58

Zegt Michel Rijnberg.

Dat een lichtere hengel fijner drilt ben ik met hem eens, dat een zwaardere hengel niet meer buigt niet.
Niet alles wat je op het internet vindt is ook waar Rik, maar dat wist je vast al.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2015 00:25

Ik ben heus niet de laatste persoon die zou toegeven als ik fout zit.
En mischien zit ik dat dan ook wel.
Maar ik heb nog nooit een parabolische 3 ponds hengel gezien die als een hoepel rond ging tijdens normaal afdrillen.
Enkel het bovenste gedeelte van de blank.
Ben niet te trots om te zeggen dat ik fout zit
Maar dan zou ik wel graag een goed onderbouwd bericht zien die me het tegendeel bewijzen.


Een hengel met naam die hoepel rond gaat met normaal drillen, en toch 150 gram een meter of 100 weg kunnen zetten bijvoorbeeld.
Dan zouden dat mijn nieuwe rivier stokken worden namelijk.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-09-2015 01:15

Het verschil tussen 2¾ en 3lbs is maar klein Rik, als de eerste mooi rond gaat doet de tweede dat ook wel.
De meeste (fabrieks)hengels zijn een compromis tussen mooi buigen en ver werpen en dan krijg je inderdaad een hengel met een stijf onder deel.

Je moet de actie (slow tot fast) van een hengel ook niet verwarren met de kracht (lbs), dat is wat jij nu doet.
Een hengel die 150 gram meer dan 100 meter weg zet en ook nog hoepel rond gaat zul je niet gaan vinden. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, ze worden niet gemaakt. Je zult dan op zoek moeten naar een hand afgebouwde hengel en dat gaat nog moeilijk genoeg worden.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2015 01:30

Dat van een 2 3/4 en 3 lbs scheelt niet gek veel. ( althans sommige geven het beestje zomaar een naampje heb ik het idee).maar ik had het over een 2 ponds parabool.en dat er geen enkele 3 ponds stok net zo parabool zou zijn bij een zelfde hoeveelheid druk op de lijn.
Sommigen verwarren parabool met een topdeel die wat doorbuigt.maar dat noemt men geen parabool....althans ik niet jij wel ? :D
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-09-2015 01:42

Dat noem ik een medium of compound taper.

Bij gelijke kracht zal een lichte hengel eerder buigen dan een zware, maar da's logisch hé.
Maar nou je het er toch over hebt, ik zoek nog lichte hengels die mooi rond gaan om hier rond de deur mee te vissen, 2lbs met kurk en dan 11 of 12ft, uiteraard voor weinig.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2015 02:05

Precies.

En een 3 lbs of daarboven een fast.. topdeel bij normaal drillen die buigt.

Sportex penhengel 12ft 2.25 lbs
€ 75,00
http://link.marktplaats.nl/m961269064

Zelf ff een tweede zoeken dan...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-09-2015 02:57

Je haalt alweer actie en kracht door elkaar.
3 lbs(kracht) zegt niets over de actie(fast tot slow).

Actie heeft te maken met hoe een blank is opgebouwd, kracht heeft meer te maken met hoeveel materiaal er gebruikt is, m.a.w. voor een 3lbs hengel is meer materiaal gebruikt dan voor een 2lbs.

Een fast taper wil zeggen een blank die snel van dik naar dun verloopt, dus een relatief groot verschil tussen onder en boven diameter waardoor de hengel de meeste actie(buiging) bovenin heeft. Dat zijn dus de long distance hengels.
Een slow taper verloopt veel langzamer van dik naar dun waardoor de buiging beter verdeeld wordt over de hele hengel, ofwel een parabolische hengel.
Uiteraard kun je de actie ook beïnvloeden door onderin naar verhouding meer materiaal te gebruiken, of iets wat stijver blijft, maar dan wordt die blank in 2 of 3lbs op dezelfde manier gebouwd, de actie blijft dus ook hetzelfde.

Die marktplaats hengel had ik uiteraard zelf ook wel gezien, maar ik zoek een setje van 2.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

08-09-2015 05:02

50 cal van Shimano? Das net zo parabolisch als een bezemsteel man!
Wat heeft tegenwoordig iedereen met 50mm ogen? En die cheapass afbouw met 6 ogen?
Vind het zo zonde, trek maar eens een parabolische hengel helemaal tot het handvat krom en kijk eens hoe je lijn door die 6 ogen heen buigt! Wat een hoeken in je lijn... Verschrikkelijk gezicht, allemaal onnodige weerstand van je lijn op de ogen.
Heb zelf jaren met 2,75ers gezeten met 7 ogen en ben vorig jaar bewust over gegaan op 2,25ers met 10 ogen.
Pas deze hengels op ieder water toe en heb nooit zoveel drilplezier gehad als met deze hengels.
Heb je voor dat geld weleens naar de hengels van Sportex gekeken? Of de E class gold serie?
Wat ik persoonlijk een hele mooie voor dat geld vind is die nieuwe van PB, Royal dutch 2,75lbs.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2015 08:33

bert kamp schreef:
Een fast taper wil zeggen een blank die snel van dik naar dun verloopt, dus een relatief groot verschil tussen onder en boven diameter waardoor de hengel de meeste actie(buiging) bovenin heeft. Dat zijn dus de long distance hengels.
Een slow taper verloopt veel langzamer van dik naar dun waardoor de buiging beter verdeeld wordt over de hele hengel, ofwel een parabolische hengel.


Maar dit is toch wat ik zeg Bert


Rik koster schreef:Precies.

En een 3 lbs of daarboven een fast.. topdeel bij normaal drillen die buigt.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

08-09-2015 09:56

De Free spirit hi 3.50lbs is minder stijf dan de 3lbs versie...
heb hengels geweten van 2.25 die stijver waren dan mijn oude 2.75 kevin maddocks
Dat je met hoge lbs karpers kapot trekt is verder ook onzin als je niet kan vissen dan kan je het niet punt.
En over het gooien,het is geen kunst maar wel kunde dacht dat het vers gegooid met een 2.25 140 meter was....
Is al eerder vermeld hier,je kan onmogelijk de ene hengel met de andere vergelijken met dezelfde Lbs
want oa gebruikte blank,ogen enz spelen allemaal een rol.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2015 10:15

En wat voor lijn zat er op die hengel?
Trekkracht van een brasem waarschijnlijk. ...
Ik weet dat de ene 3 ponder niet als de ander is.
Ik weet ook dat sommigen het beestje maar een naam geven.
Simpelweg omdat 3 pond verkoopt en 2.75 niet.
Heeft leon hoogendijk me toen persoonlijk vertelt na een weekendje Zwolle samen met wat andere "testvissers" die hierbij waren.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-09-2015 12:11

Rik koster schreef:Maar dit is toch wat ik zeg Bert

En een 3 lbs of daarboven een fast..


Nee Rik, dat is niet wat jij zegt.
Jij zegt dat een 3 lbs(kracht) hengel een fast taper(actie) is.

De actie van de Karperwereld Rik Koster 2 lbs is hetzelfde als die van de Karperwereld Rik Koster 3 lbs, je moet alleen meer of minder kracht gebruiken.
Nogmaals, slow of fast taper heeft te maken met hoe een blank gebouwd is, niet met de kracht.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2015 13:07

Ok Bert. Dan heb ik het dus fout, en hebben we weer wat geleerd.
Dus een 3 lb slow taper bestaat ook ?
En dan zonder extreem druk uit te oefenen?