Hengeltoppen omhoog?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

06-08-2015 14:54

Zelf houd ik mijn hengeltoppen laag wanneer ik statisch vis, wijzend in de richting van het aas. Slappe lijnen houd ik niet zo van, omdat dit naar mijn idee een slechte beetregistratie geeft.

Maar nu zie ik steeds meer filmpjes – met name uit de UK – waarbij de hengeltoppen omhoog worden opgesteld. Dit bij het vissen in afgesloten water zonder hinderlijke waterplanten of iets dergelijks. Er wordt met slappe lijnen gevist, vaak in combinatie met de flying chod rig.
Uncle Jim (Shelley) is er al een paar jaar mee bezig en hij gelooft dat deze hengelopstelling voordelen geeft. Behalve dat je geen achtersteunen meer nodig hebt, zou het de beetregistratie met slappe lijnen verbeteren.

Is dit gewoon een nieuwe trend, of heeft een dergelijke hengelopstelling werkelijk nut? En dan bedoel ik niet bij het vissen op ruig water zoals woeste rivieren met rotsblokken. Gewoon cultuurwater dus.
Misschien heeft iemand ervaring met deze methode?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

06-08-2015 16:30

Het lijkt mij dat je met slappe lijnen op die manier de beetregistratie juist verslechtert. Ervan uitgaande dat je je lijn slap genoeg houd dat ie van de hengeltop naar beneden loopt moet de vis er eerst een bocht uittrekken voor er wat op je beetmelder gebeurd. Verder is het idee van slappe lijnen oa om je lijn zoveel mogelijk af te laten zinken, en dan ga je je toppen omhoog zetten?? Nee ik zie er geen voordeel in.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

06-08-2015 18:33

Ik zie er in eerste instantie ook niet een voordeel in Edwin. Daarom zit ik te piekeren wat het nu precies kan zijn. Die Jim is zeker geen domme visser en zijn vangsten liegen er niet om. Hij scoort op wateren waar andere vissers tevergeefs – soms jarenlang – een bepaalde vis op het oog hebben. Jim komt even langs en hij vangt ‘m met dit systeem.
Wat ik begrijp uit zijn filmpjes is dat hij haast ziekelijk met de scherpte van zijn haken in de weer is. Haast voortdurend zit hij te vijlen en te polijsten.
Wanneer hij niet ver hoeft te werpen gebruikt hij maar een 30 grams loodje. De lijn doet hij strak in de lijnclip bij het handvat. De vis moet denken dat het een veilige boilie is en zwemt vrijelijk de bocht uit de lijn. De top zorgt voor een extra elastiek effect als een quivertip met matchvissen, waarna de klap van de clip nog komt.
Zelf heb ik op zwaar dressuurwater wel succes met freelining gehad, de boilie dus aan kale lijn zonder lood. Dan zie je ook hele snelle oplopers waarbij de vis zich prikt uiteindelijk.
Ik heb dit systeem op dat water nog niet getest, en er is maar 1 manier om er achter te komen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-08-2015 09:37

Jan, ik had al vissend met een aluminiumfolie wakertje, licht doorhangende lijn, en een korte rig van 6 a 7 centimeter ook vaker goede doorlopers op een negatief geconditioneerd cultuur water. Je verschaft de vis in mijn ogen meer ruimte bij minder weerstand en de druk op de rig wordt langzaam opgebouwd. Ik vind het alleen niet super bij winderig weer...

Maar de haak aan dat korte onderlijntje pakt op de druk van de doorhangende lijn hoogstwaarschijnlijk toch wel lichtjes vlees (zelfs bij het penvissen met een 0.5-0.7 grams pennetje heb ik zo af en toe runs) of de vis zwemt ermee weg en word er lichtjes druk opgebouwd wat bij het spugen misschien meewerkt aan inhaking. Niet dat ik denk dat het altijd raak is hoor. Vervolgens gaat het beest kopschudden en is er op het licht gewicht lopende systeempje erg weinig druk om de haak te lossen.

Jammer genoeg heb ik op dat water toen niet geprobeerd of meer runs met onderlijnmateriaal van 50 centimeter of langer ook te bereiken viel. Op poldersloten pas ik het het schuivend systeem vissen buiten het pennen nog wel eens toe. Dan met een 20 centimeter rigje en een maatje 8 a 10 haak en een 8-12mm aasjes. Lekker een beetje waker staren en wat brasem en schubjes vangen haha. Zal het binnenkort eens gaan uitproberen met twee stokken en een kort en lang systeempje zo goed mogelijk naast elkaar gevist.

De voordelen van de top omhoog zie ik zelf niet zo in t.o.v. een stukje alu folie of elke andere hele lichte waker welke erg laag hangt onder een hengel op hoge banksticks. Misschien is dat systeem winder wind gevoelig, hoewel die hoge toppen he...

Ps; Scherpe haken helpen trouwens altijd wel aardig bij het haken van vis :) :wink: .
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 07-08-2015 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

07-08-2015 09:48

Ja maar die informatie gaf je er niet bij Jan :D
Op zich voel ik er als je het zo uitlegt meer voor, hij zal niet meer vis vangen door de manier waarop de hengels staan of hoe de lijn in het water hangt, (slap is slap, hoe je hengels ook staan),
Maar het zit hem meer in het freeline achtige vissen. Vis kan de haak niet meer ontdoen met behulp van kopschudden en zwaar lood, zwemt er vandoor en de haak word later gezet door de lijnclip. De hengels staan dan omhoog zodat de hengels als "elastiek" functioneren.

Dit dan icm heel scherp vissen en waarschijnlijk gewoon een hele goede visser zijn met een aardig potje watersense.

Op zich het proberen waard, vooral op dressuur water. Maar wissel je nooit een haak en doe je weinig aan oberserveren/bodemonderzoek zal iemand nooit hetzelfde ermee bereiken als mr Jim
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-08-2015 10:35

Ik heb er geen ervaring mee, en ik weet niet of het er toe doet, die hengels omhoog, want ik zal het dan gewoon eens moeten proberen. Maar dat betekent voor mij weer allerlei -in mijn ogen- onnodige spullen meeslepen, en dat vind ik gewoon niks.

Ik zou -net als Edwin en Marco- freelining gaan vissen dan wel met een licht loodje (10-20 gram) en mogelijk een lineclip op de hengel gebruiken. Vis zwemt er makkelijker mee weg, en haakt ie zich al lichtjes, dan doet de lijnclip de rest. Ik zag vaak stevige runs, zodra de lijn uit de clip wordt getrokken, gebruikte ik de lijnclip niet, dan was de haak diep in de keel en zwom de vis onverstoord weg.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

07-08-2015 11:54

Inderdaad had ik in mijn intro niet alles verteld Edwin, maar je begrijpt er meer van nu. :wink:
En als freelining werkt met een alufolie, waarom dan dat gedoe met die toppen omhoog?
Zo heb ik tot nu toe ook gedacht en ga ik hierin mee met Frenk en Marco.
In de UK kreeg Jim vaak kritiek op die manier van vissen; ‘Ga je vleermuizen vangen?’
Ik heb gewoon belangstelling in elke nieuwe aanpak van karpervissen. Deze methode werkt vooral op dressuurwater, omdat er wordt ingespeeld op het wantrouwige gedrag van veelbelaagde karpers.
In het water waar ik momenteel vis heeft het denk ik geen zin om deze technieken uit te proberen, omdat het een haast maagdelijk water betreft. Maar van de winter of in het late najaar zal ik weer terugvallen op frequenter bevist cultuurwater en ga ik het eens uittesten.
Wat mij verder opvalt bij Jim is dat hij nooit doet aan uitpeilen. Puur op zicht gaat hij te werk. Als er geen activiteiten te zien zijn gaat hij soms naar een ander water.
Om alles door te krijgen van zijn aanpak zal je zijn boeken moeten lezen of zijn vele filmpjes moeten bekijken (als je zijn Chelsea accent kan verstaan)
Happy Day’s! :)

Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

07-08-2015 12:08

Ik denk persoonlijk dat de hengeltoppen omhoog puur voor demping is, een soort bungie rig effect.
Ik zal me eens wat verder verdiepen in de man, ben wel benieuwd.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-08-2015 12:16

Als ik zo'n gemaakt stekje zie haak ik al af :P
Stom want zou gerust iets van de beste man kunnenleren waarschijnlijk :)
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

07-08-2015 12:35

In de UK zijn nu eenmaal andere omstandigheden dan hier in de Lage Landen Cees. Door die omstandigheden zijn wel methoden en technieken ontwikkeld die (bijna) elke moderne karpervisser tegenwoordig gebruikt. Dat wordt wel eens vergeten.

Hier dan Uncle Jim op Woolpack, waar vele vissers blanken. Zijn molen heeft wel een druppie olie nodig:

Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2015 16:06

Hengels schuin omhoog en waker voor de top. Systeem uit het verleden dat prima werkte op een windstille dag. Er was een speciale waker voor die over de lijn schoof en los viel bij een aanbeet zonder van de lijn te vallen (bij Henk Peeters). Jim kent deze (made in Holland) waker kennelijk niet. Beetmelder overbodig als je bij de hengels blijft. Maar met ruiger weer moet toch echt de top omlaag, liefst onder water.

Maar inderdaad wil je op die manier, met of zonder waker, met vertrouwen azende karpers de ruimte geven om weg te zwemmen met het aas in de bek. Zelfde als een running rig, maar ingwijden weten dat die niet echt goed werkt door weerstand op de lijn van de running ring.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-08-2015 16:40

Dunnere lijn van bijvoorbeeld 0.25mm houdt minder weerstand in. Kan het verantwoord nog dunner, gewoon doen. Is de waker bovendien erg licht, zoals alufolie of m'n eigengemaakte 1,5cm in diameter polybal wakertjes, dan valt weerstand reuze mee. Een keertje op een meter of dertig op zandputje uitgeprobeerd. Veel verder vis ik persoonlijk niet met een licht wakertje, een klein (wartel)loodje en een lopend systeempje.

Overigens denk ik niet dat die proefopstelling een daadwerkelijke indicatie was voor hoe een vis zaken ervaart. Blijft gissen. Maar denk ik wel dat een 30mm bal kattenvoer/paneermeel om een kurken trekkertje op de hair gekneed bij de vis wel minder argwaan doet wekken m.b.t. weerstand of het 'mondgevoel' van de vis t.o.v. een klein aasje en het zelfde systeempje.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 07-08-2015 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

07-08-2015 16:46

Hengels schuin omhoog en waker voor de top. Systeem uit het verleden dat prima werkte op een windstille dag. Er was een speciale waker voor die over de lijn schoof en los viel bij een aanbeet zonder van de lijn te vallen (bij Henk Peeters). Jim kent deze (made in Holland) waker kennelijk niet.


Die was ik bijna vergeten, inderdaad met een speldwaker was dat, is het niet Kees?

Afbeelding

Jammer voor Henk Peeters dat het niet internationaal is aangeslagen toen.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar dit lijkt inderdaad op Jim's systeem.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

07-08-2015 17:12

Marco Mostard schreef:Dunnere lijn van bijvoorbeeld 0.25mm houdt minder weerstand in. Kan het verantwoord nog dunner, gewoon doen. Is de waker bovendien erg licht, zoals alufolie of m'n eigengemaakte 1,5cm in diameter polybal wakertjes, dan valt weerstand reuze mee.


Eigenlijk kwam ik bij toeval op het idee om met alufolie als waker te vissen. Ik zat op een diepe stek bij overhangende struiken te vissen met een pen. De slip dicht omdat de vis anders al in de obstakels zit. Het was ook redelijk ver voor een pen en het aas werd wel eens gepakt voordat de pen gelegenheid had om te staan. Dus ging de pen en de loodjes eraf en ging de hengel op steunen met alufolie. Een spannende manier van vissen!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2015 17:19

Ja Jan, dat is de waker.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-08-2015 19:32

Het idee van Jim Shelley hierachter is dat als een vis z'n aas heeft gepakt en zich geprikt heeft deze zich moeilijker van de haak kan ontdoen door het verende effect van de hengeltoppen.

Zo lang het niet waait misschien wel een goed idee maar met een flinke wind geen aanrader lijkt me.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het idee vind ik nog niet zo verkeerd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-09-2015 00:22

Hengeltoppen omhoog, Slip dicht! Vissen op de toppen! Love it
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

04-09-2015 06:07

Denk dat het meer trend is dan functioneel in dit geval, al die idiote trends komen van dat eilandje....
Vis zelf vaak met de toppen omhoog op het Markermeer omdat ik niet wil dat mijn lijn hangt in de fontijnkruid..... Zijn meer redenen waarbij ik me kan bedenken (oa rivieren) dat je met je toppen omhoog vist.
Zie ook wel eens foto's voorbij komen van lui die op kanalen vissen met hun toppen wat omhoog en dan met slappe lijnen? Wtf, snap daar geen zak van!
Op kanalen vis ik het liefst met m'n toppen in het water om zo de hoek die in mijn lijn is gekomen door net toplood te verkleinen.
Plaats reactie