Logboek...


Plaats reactie
Gaby Winter
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-07-2014 15:38

07-07-2015 17:00

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik vis gemiddeld op 3 stekken op de karper. Ik voer nog niet van te voren. Maar ik weet inmiddels met wat voor omstandigheden wanneer ik wat kan vangen op die stek.

Nu wil ik wat meer de weide wereld in en voor mezelf diverse stekken in kaart gaan brengen. Nu heb ik van die stekken wat aantekeningen. Maar echt gestructureerd is het niet op gegeven moment krijg je wel iets ervaring en weet je hoe en wat.

Gebruiken jullie voor jezelf ook een soort logboek? En wat zet je daar zoal in? Ik wil namelijk voor mezelf meer structuur in de informatie crieeren en zo meer "grip" krijgen op het karper vissen.

Wat vermelden jullie zoal in een logboek? Ik dacht zelf meer aan de tijd van waarnemen wat je gezien hebt. Op de dag van het vissen zelf globaal de temperatuur, wat voor opzet, het voer, haakaas, windrichtingen, weer, bodemverloop etc. Zijn er nog dingen waar ik zelf ook meer rekening mee kan houden?

Ik hoor het graag
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-07-2015 17:36

Wel eens begonnen, wel eens tijdje bijgehouden maar zoals altijd ervaringen uit het verleden bieden totaal geen zekerheid voor de toekomst. Er zijn zo verschrikkelijk veel variabelen die jij niet kent en ook nooit zult kennen maar wel invloed hebben dat een logboek, buiten bijhouden vangsten geen enkele zin heeft.

Uiteraard zullen andere mensen er anders over denken, dat mag, maar uit ervaring op dit board weet ik ook dat veel vissers achteraf vangsten toedichten aan zaken die er geen invloed op hadden.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-07-2015 10:37

Gaby, Ik vind zo'n boek vooral log, en ik ga nu eenmaal graag licht bepakt naar de waterkant. Grip erop krijgen ging met het visslijm op de handen ook niet al te bijster. Ben maar gestopt met noteren en blijven vissen. Vooral dat laatste geeft een goede kans m.b.t. het vangen.

Uit je tekst haal ik trouwens dat je aardig op weg bent met zaken vaak juist interpreteren. Ik zou zeggen (ont)houden zo :wink: !

Ps; Een paar bevindingen: Het 'rot' weer van vandaag is vaak prettig vang weer na zo'n periode van warmte. Liefst met de smoel in de wind. En zo ken ik ook een goede strook water voor een 'warme' Zuid (Z/O) wind in de winter en voorjaarsperiode...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

08-07-2015 12:07

Ik hou zelf wel een logboekje bij. Niet om er wat van op te steken, maar meer om over een jaar of tien terug te kunnen lezen en eventueel terug te gaan naar een water.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gaby Winter
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-07-2014 15:38

08-07-2015 17:28

Mijn dank is groot voor alle tips en kritiek!! Conclusie: Eigenlijk altijd de basis beginselen toepassen op de stek en veel al onthouden wat werkte en proberen als het niet lukt? Toch?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-07-2015 18:10

Luchtdruk vind ik nochtans een vrij goede variabele om eens bij te houden.

Wind, en dan met name de luchttemperatuur in relatie tot de watertemperatuur is ook zo'n goede ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gaby Winter
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-07-2014 15:38

08-07-2015 18:55

Sven van Anrooy schreef:Luchtdruk vind ik nochtans een vrij goede variabele om eens bij te houden.

Wind, en dan met name de luchttemperatuur in relatie tot de watertemperatuur is ook zo'n goede ;)


Okey maar wat kan ik uit deze variabel halen? En hoe vertaalt zich dat in het in een strategie om te vissen?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-07-2015 19:55

Noteren en constanten zien te vinden ;)

Luchtdruk kun je op vele manieren gebruiken. Stijgende, dalende, constant, hoog, laag.. Niet elk water is even gevoelig lijkt het soms wel, maar bepaalde dingen lijken toch wel in meer of mindere mate altijd wel iets van extra te bieden..

Een harde warme wind bij kouder water dan de lucht is in mijn ogen altijd wel een goede, koude wind daarentegen wil ik liever niet TE hard hebben. Hangt ook weer af van het seizoen natuurlijk :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-07-2015 20:16

Gaby Winter schreef:Mijn dank is groot voor alle tips en kritiek!! Conclusie: Eigenlijk altijd de basis beginselen toepassen op de stek en veel al onthouden wat werkte en proberen als het niet lukt? Toch?

Inderdaad. Op veel wateren ga je herkenning vinden, en des te meer je vist des te meer er kans bestaat dat je het water beter gaat lezen en ook een 'blijven of wegwezen gevoel' gaat ontwikkelen. Dan krijg je ingevingen als het bewust nog even 'n uurtje verkassen en snel vangen.

Met z'n twee ben je over het algemeen makkelijker afgeleid door gezelligheid en minder geneigd tot snel even verkassen of ander ad hoc handelen zoals even een hengeltje verleggen of toch even die hengeltop inspecteren (was dat nou de wind of..). Dus een passende vismaat, duidelijke partnerafspraken, zeker bij vis om vis, of gewoon solo is mijn devies.

Een les die ik verder zelf in het begin wel eens 'vergat' (ijdele hoop) was het simpele feit dat je grote vis alleen vangt wanneer deze er ook daadwerkelijk zwemt. Wil je dat, dan moet je bekende wateren opzoeken. Als rustzoeker vang ik dan ook veelal kleiner (maar frequent). Niet dat het me op een druk water niet lukte trouwens.

Maar met een :) in m'n hart is het nu eenmaal een betere (vis)dag!

Sven.
Wind, en dan met name de luchttemperatuur in relatie tot de watertemperatuur is ook zo'n goede ;)
Zoiets dus...
Ps; Een paar bevindingen: Het 'rot' weer van vandaag is vaak prettig vang weer na zo'n periode van warmte. Liefst met de smoel in de wind. En zo ken ik ook een goede strook water voor een 'warme' Zuid (Z/O) wind in de winter en voorjaarsperiode...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie