petitie voor een landelijke vispas


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

06-05-2015 09:36

Brand los en teken meteen even de petitie 8)

http://petities.nl/petitie/landelijke-vispas
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

06-05-2015 11:55

Ik heb de petitie getekend!

Echter denk ik niet dat dit haalbaar is. Veel van de wateren hier in de buurt worden namelijk goed onderhouden door de verenigingen. Het bestand wordt op peil gehouden, er wordt goed controleert en wordt zorg gedragen dat er weinig overlast is. Tevens zorgen zij er voor dat er een aanspreekpunt is tussen gemeente en ons zodat we bijvoorbeeld mogen nachtvissen.

Door een landelijke vispas zal dit sterk gaan afnemen omdat het budget gewoon veel kleiner wordt. Er is geen controle meer wie er nou allemaal vist op de wateren. Hierdoor wordt het moeilijker om de evt. ratdraaiers er tussen uit te filteren en te zorgen dat zij hier in de buurt niet meer worden toegelaten.

Dat er een andere constructie moet komen ben ik het 100% mee eens. Wellicht dat ze beter vrijstellingen kunnen verlenen en de mensen die 3 of meer vergunningen hebben.
Henri van de Rijdt
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2014 09:47

06-05-2015 13:09

Niet dat ik per definitie voor of tegen ben, maar wat zijn precies de voordelen hiervan?
Als duidelijkheid het enige is, dan zou dat voor mij geen reden zijn om voor te stemmen.
Als ik ergens wil vissen, dan verdiep ik me in het water en de papierwinkel welke er aan vastzit.

Mijn vereniging heeft zijn zaakjes prima op orde, goed onderhouden stadswateren en een vijver met een mooi bestand. Maar als het geld dat binnenkomt dmv landelijke vispas "eerlijk" verdeelt gaat worden, dan is dat dus in de toekomst niet verzekerd? Want ja, wat is eerlijk? Blijft er op die manier niet meer geld in de pijpleiding hangen?

Als ik zo nodig in Boxtel (om maar een plaats te noemen) wil vissen, dan word ik gewoon lid van de plaatselijke hengelsportvereniging. Tuurlijk, dat kost een paar 10-tjes. Maar ik steun op die manier ook diezelfde HSV, en kan een jaar onbezorgd gaan vissen.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

06-05-2015 16:15

Om tot een landelijke vispas te komen zullen alle hengelsportverenigingen, Staatsbosbeheer e.d. bereid zijn om hun viswater in de landelijke vispas onder te brengen en dat zie ik niet gebeuren. Leuk dat iemand een initiatief neemt en een weer een petitie start, maar is überhaupt wel onderzoek gedaan naar de haalbaarheid? Hoeveel vissers hebben nu meerdere vergunningen en hebben daadwerkelijk voordeel bij een landelijke vispas waar al het viswater in opgenomen is ?

Een landelijke vispas heeft voor mij geen toegevoegde waarde daar bijna alle wateren in Groningen/Drenthe in de vispas staan.

Overigens vorig jaar heeft ook al iemand een poging ondernomen met een petitie.

http://petities.nl/petitie/invoeren-lan ... ispas#tabs
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

06-05-2015 16:48

Interessante discussie, waar ik me wel in kan vinden is de vraag van de haalbaarheid en of er dan niet teveel in de leidingen blijft hangen.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
robertino smith

06-05-2015 18:02

Denk niet haalbaar, teveel verschillende meningen en opvattingen, beleving is bij een ieder anders!
Teken de petitie hoor, zou mooi zijn overal kunnen vissen zonder sub/ lidmaatschap, op een pas.

Groet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2015 18:40

Je kunt overal een petitie voor maken. Maar het is onmogelijk.

Met de landelijke lijst doet Sportvisserij Nederland alles wat ze kunnen met de zelfstandige HSV'n die bezitter zijn van het visrecht en dus zelf beslissen wat ze inbrengen. De overheid kan dit niet veranderen.

Op zich een zinloze petitie. Het kan dus niet eens. De indiener hiervan zou zich eens moeten verdiepen in de organisatie van het visrecht. De overheid is geen eigenaar en zou eerst alle rechten moeten opkopen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

06-05-2015 18:58

:lol: Ik klik op de link en de pagina laadt niet eens, dus petitie gaat het niet halen, net zoals een landelijke vergunning. Zeker niet zolang al die HSVtjes geleid worden door Blattertjes...!! :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

06-05-2015 18:59

1 landelijke pas gaat niet werken is ook niet haalbaar. Wat wel kan zijn de extra passen die diverse HSV's voor eigen wateren hebben er los bij kopen. HSV Heerenveen ( mijn eigen vereniging ) heeft enkele wateren waar je een "speciale" pas nodig hebt à 10 euro. Echter zijn er ook wateren of beter gezegd stukken water waarvan het ene deel netjes in de landelijke lijst staat en het andere stuk enkele meters verderop niet in de landelijke lijst staat en waarvoor je én een pas moet hebben van de plaatselijke HSV en een speciale pas om te karperen ( 3 hengels en/of nachtvissen ) Waarom niet 1 pas met complete landelijke dekking en voor de speciale wateren een speciale pas/hologramsticker welke tegen betaling verkrijgbaar is zonder dat je een pas van de specifieke HSV moet hebben. Het scheelt de rompslomp van extra hsv passen aanschaffen + restitutie terug vragen + specifieke passen voor specifieke wateren. Je hebt dan alles gedekt en de centen voor de wateren van de specifieke HSV gaan in de kas van de desbetreffende HSV. Probleem opgelost.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-05-2015 19:04

Kees heeft gelijk de landelijke overheid staat hier volkomen buiten. HSV en Federaties zijn autonome organisaties die weer Sportvisserij Nederland in de top van de piramide aansturen. De trend is wel dat Waterschappen als waterbeheerder steeds meer alleen met overkoepelende organisaties willen praten.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

18-05-2015 16:49

Verlang hier maar niet te veel naar want hier in belgie is het met "vlaamse vispas" en bijna overal is er overlast ,stekkenoorlog of slecht bestand er is nooit controle op de vispas alles is vuil (achtergelaten rommel) en oostblokkers eten onze karpers op. daardoor zit ik op prive water
Plaats reactie