Snoek aan het paaien??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

14-03-2015 16:45

Hallo mensen, vanmiddag was ik even langs een water bij mij in de buurt gegaan voor op baars te vissen. Opeens zag ik 2 schimmen, het waren 2 snoeken rond de 60 cm. De een zwom de ander steeds rustig achterna, soms lagen ze letterlijk tegen elkaar aan. ik had nog een plugje van 5 cm en die gooide ik voor zn neus, hij bewoog zn kop ennn... niks! Als ik een schepnet had had ik ze er lettelijk uit kunenn scheppen... Ik liep verder naar een kommetje en ik liep naar het water, ik stond er en swoeff, een grote kolk 20 cm uit de kant. Dit heb ik uiteindelijk 4x meegemaakt Hebben jullie ook al de ervaring dat de snoeken zo dicht onder het oppervlak liggen (10-20 cm) ? En is dit al paaigedrag of zijn zijn ze net uitgepaaid? De vissen hadden wel wat wondjes namelijk.. Graag jullie kijk op dit!
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
Lars van der Heide
Berichten: 399
Lid geworden op: 01-10-2009 10:27
Locatie: Groningen

14-03-2015 19:40

Het zou heel best kunnen dat de snoek daar al aan het paaien is. Deze paaien namelijk al bij 0 tot 14 graden als ik mij niet vergis. Als de dagen langer worden heeft meer invloed op het paaigedrag van de snoek.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-03-2015 19:49

Ja snoek is aan het paaien nu,hier vandaag ook paar keer paaiende snoeken gezien,vandaar dat het ook gesloten tijd is om te roofvissen nu.
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

15-03-2015 11:59

jep ik heb afgelopen week ook al wat paaiende snoek gespot...
sjaak dekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-04-2010 08:20

16-03-2015 08:47

Rik het is nog geen gesloten tijd voor roofvis ( gaat vanaf 1 april in ) :wink:

Snoek is inderdaad al even in de paai , en deze zouden het uiteraard fijn vinden om even met rust gelaten te worden

Mvg
karpers 2015 : 19
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-03-2015 10:23

Paai is op ieder water anders.
Sommige wateren zie je ze in januari al bezig ander water in april.
Op het ene water begint het jaarlijks in dezelfde week, maakt niet uit welke omstandigheden ander water heeft de watertemp of een andere factor weer invloed.
Massale paai of in gedeeltes, er is geen pijl op te trekken....
Zie je ze paaien dan zou ik er niet op vissen, heeft weinig zin ook trouwens.

Gesloten tijd voor snoek gaat 1 maart in maar dat betekent niet meer dan een terugzetplicht, iets wat je sowieso eigenlijk al zou moeten doen.
1 april is gesloten aastijd, dan wordt het je onmogelijk gemaakt om er gericht op te vissen.

Visverenigingen kunnen eigen regels hanteren trouwens maar de landelijke liggen vast, ze kunnen het alleen strenger maken dus.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

16-03-2015 12:47

De boa zal je waarschijnlijk wel een boete geven als je zegt dat je op snoek vist. Laat de roofvissen nu lekker met rust, zodat de volgende generatie ook nog op snoek kan vissen!
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-03-2015 13:06

De BOA heeft niet zoveel te zeggen hoor.
Ja hij kan een boete geven maar daar ben je zo vanaf.
Van Sportvisserij Nederland:
Een gesloten tijd betekent dat je de betreffende vissoort in die periode direct in hetzelfde water moet terugzetten en in die periode ook niet in bezit mag hebben. Een gesloten tijd is dus niet een verbod om op die soort te vissen.

Vanaf 1 april mag je ook nog gewoon snoek vangen, het wordt alleen wat moeilijker omdat je beperkt wordt in je aas gebruik.

Stop jij trouwens ook met karpervissen als die gaan paaien?
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

16-03-2015 13:42

Ik weet zelf prima hoe de regels in elkaar zitten.. Je kunt de boete inderdaad aanvechten en dan zal deze naar alle waarschijnlijkheid worden opgeheven. Ik heb zelf alleen geen zin in de discussie met de BOA.

Zodra ik zie dat de karper gaat paaien zal ik ze niet lastig vallen, dan zoek ik wel een ander water waar ze al gepaaid hebben of nog moeten beginnen met paaien of ik ga observeren om het bestand beter te leren kennen.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-03-2015 14:13

Daarom raad ik het toch ook af om door te vissen als ze aan het paaien zijn.
Helaas kun je daar geen datum aan vast plakken want zo zit de natuur niet in elkaar.

Zijn gewoon achterhaalde regels die zijn blijven hangen uit een heel ver verleden toen er nog een gesloten tijd bestond voor ALLE vissoorten.

Tegenwoordig hangt het enkel nog van aannames en fabeltjes aan elkaar.......


PS voor meerval geldt het hele jaar een gesloten tijd.
Durf je daar dan ook niet gericht op te vissen omdat je bang bent voor een discussie met een BOA?
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

16-03-2015 16:01

Verklaart wel waarom die krengen de laatste weken totaal niet wilden bijten :roll:
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

16-03-2015 19:53

op dit water zit al teveel snoek... dus als de paai niet lukt zou dat geen schande zijn.

bij de laatste telling (electronisch en met netten) kwamen er meer dan 40 snoeken op de kant, en maar een hand vol karpers... en dat terwijl toch een 150 karpers op zitten... 90 % van de snoekpopulatie is tussen de 50 en 75 cm groot.

het witvis bestand bestaat inmiddels nog maar uit een enkele brasem en veel kleine voorns, als je er een vangt van 10 cm dan is het al een flinke... de aalscholvers die er zitten vangen bijna niks, maar de fuut die achter kleinere vis aanzit zie je regelmatig boven komen met kleine visjes...

voor de uitzetting die er toch aan zit te komen volgend jaar zou het goed zijn als er minder snoek op zouden zitten, anders is het straks allemaal voer voor de snoeken...
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

16-03-2015 19:56

ps. gesloten tijd betekent dat je ze niet mee mag nemen, niet dat je er geen mag vangen ;)

het enige verbod wat er is gaat over het gebruikte vistuig/aas zoals kunstaas en of dode aasvis bv.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

16-03-2015 21:07

Ah oke, ik laat ze dan met rust. Ik neem sowieso geen vissen mee :lol:
Maar nadat ik gezien had hoe ze reageerden op het aas.. Tja, toen snapte ik wel waarom ik niks had gevangen :D.
@Bas, komt er een uitzetting aan dan? Dit kan ook in PB.
Overigens wel het water waar ik op doel..
Overigens, brasem zit er ook nog genoeg op hoor :o
Voorn is indd niet veel, ik had laatst weer een zonnebaars gespot, denk dat er weer een plaag aan zit te komen :-? .
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-03-2015 07:52

Teveel snoek op een water is haast onmogelijk omdat die zichzelf reguleren.
Is er minder witvis vreten ze mekaar op, ze moeten toch eten.
Wat wel voor problemen kan zorgen is dat een witvisclub het geniale idee krijgt om alle grote snoeken weg te vangen omdat die alle vis op zouden eten.
Gevolg heel veel kleine snoeken die heel veel kleine visjes eten en geen grote snoek die kleine snoek eet.
Ook zo'n vooroorlogs dingetje dat is blijven hangen bij een hoop vissers.
En als ik zo de uitkomst zie van het onderzoek.........

Aalscholvers kunnen een kleiner water wel totaal ontregelen, die vreten mekaar helaas niet op.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

17-03-2015 21:10

zitten maar 3 aalscholvers op en die heb ik echt nog nooit iets zien vangen... en ik zit er vaak...

grote snoeken zitten er niet op, dus deze snoeken raken niet in balans als het om aantallen gaat... als er wat minder op zouden zitten groeien er vanzelf een paar door.. ook met het uitzetten van vis zullen er wel wat snoeken zijn die door groeien...

er zou een vis uitzetting komen in de komende najaar/winter/voorjaar, weet niet precies wanneer dat moet gebeuren zodat zoeits het beste is voor de vis... voornamelijk witvis, kruiskarpers voor de vaste stok vissers en er zullen wel wat karpers bij komen, maar die zitten er echt nog wel genoeg op... er zit in ieder geval niet genoeg voedsel in het water om nog meer aan te kunnen, ze zijn de laatste 2 jaar na het baggeren en alle lelies eruit gehaald te hebben alleen maar kleiner geworden...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-03-2015 07:40

Dan zullen die aalscholvers daar wel een mooie plek gevonden hebben om te vergaderen.....

Ergens zit een flinke onbalans in het water, meer vis er bij zetten zorgt er alleen maar voor dat het langer duurt voor het zich weer herstelt.
Dat er geen grote snoek op zit verbaasd me wel, iets is er niet in de haak want waar zijn die gebleven????
Gezond water heeft een piramide opbouw dus bovenaan staan de dikke oma's.
Of ze hebben het baggeren niet overleefd of er is geklopt.....
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

19-03-2015 17:13

Zou het kunnen komen doordat het er heel ondiep is en het groot aantal vissen?
het is er op de meeste plekken 1-1,5 meter diep. Het maximale van karpers ligt daar rond de 20 pond.. Zou dit met snoek ook zo zijn? Er is indd een grote onbalans in het water, maar hoe herstel je zoiets? Als we er van uitgaan dat er 150 karpers op zwemmen, Terwijl het constant dezelfde zijn die worden gevangen. Er is een groepje van 50 stuks die vaak worden gevangen, terwijl andere zelden tot nooit zijn gevangen! Dat vind ik zo apart, dan vraag ik me af of er wel echt 150 op zitten...
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-04-2015 16:04

Het is heel normaal dat de ene vis meer gevangen wordt dan de andere, dus ook dat er een deel van het bestand vrij regelmatig gevangen wordt, een deel maar af en toe en een deel zelden tot nooit. Hoe groot welk deel van het bestand is kan je zo niet zeggen, maar wat ik me wel afvraag is hoe je aan dat aantal van 150 vissen komt. Hoe groot is het water, hoe betrouwbaar zijn de vangstmeldingen en de genoemde aantallen?
Visserijkundig onderzoek zal je in de meeste gevallen weinig tot niks vertellen over het karperbestand van een water, karpers zijn meesters in het ontwijken van de zegen, dus het is helemaal niet raar dat er maar een handje vol gevangen worden.
Wat die snoeken betreft, in een natuurlijke situatie bestaat er eigenlijk niet zoiets als te veel snoek op een water. Snoek reguleert zichzelf uitstekend, ze vreten elkaar op en als er echt te weinig te vreten valt dan verzwakken ze en sterft er vanzelf een deel van het bestand af. Aalscholvers zijn een ander verhaal. Dat jij ze nooit wat ziet vangen zegt helemaal niks, die beesten vreten gemiddeld gewoon een 300-400 gram vis per dag (veel meer dan zelfs een grote snoek). Ik heb het zelf meermaals zien gebeuren, er zitten eerst maar een handje vol aalscholvers, die krijgen wat jongen en binnen een paar jaar heb je er al tien(tallen) vervolgens stort de witvisstand in, het overgrote deel van de aalscholvers trekt weg en de witvissers kunnen geen voorn meer vangen. Op zo'n moment kan er tijdelijk "te veel" snoek zwemmen, maar ook dat bestand zal snel genoeg instorten als ze niks te vreten hebben waarna de visstand zich weer hersteld tot de volgende aalscholverplaag.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie