Gezond??...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

07-02-2015 11:47

Hallo iedereen,
Wij willen allemaal dat onze gevinde vriend toch zo gezond mogelijk blijft toch? Voor mensen betekent gezond ook dat je niet ongelofelijk dik bent. Wat willen wij zien? Juist... Hele dikke karpers. kunnen vissen geen hart en vaatziekten, diabetes, enz. Krijgen of zijn die mooie veertigers gewoon heel erg ongezond en moeten we weer massaal in de polder gaan vissen op de torpedoschubjes?
Brand maar los zou ik zeggen.

Groetjess
robertino smith

07-02-2015 12:04

:lol: Uiterlijk zegt niks over de gezondheid, ja ook bij (zal het netjes houden) bij zwaar lijvige mensen! Zal ook bij de karper van toepassing zijn ( heb het dan niet over waterbuik zucht), verder heb ook wel kleine karpers die tonnetje rond, hoogte en breedte hadden gevangen. Ook ken ik zwaar lijvige mensen die 2x zo lenig en wel 10 ronden conditioneel langer door draaien als moi!

Groet.
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

07-02-2015 18:22

Hallo robertino,
Ik deno dat het toch een bewezen feit is dat zwaarlijvige mensen over het algemeen ongezonder zijn dan "normale" mensen. Maar ik weet niet of dit komt door veel slechte voeding of door het dik zijn zelf komt. In het geval van slechte voeding zou er bij een karper dus geen problemen zijn. Maar Ik weet niet of het vet zelf echt ongezond is.

Groetjess
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-02-2015 09:49

Het is maar net wat je NORMAAL vind he (wat een stempel weer)
Ik ben ietsiepietsie breder dan de gemiddelde persoon maar ben net zo normaal als ieder ander of toch weer niet :D
Net als mij hebben vissen geen rem met eten :D en dan krijg je indd vissen met een enorme hangbuik wat denk ik niet gezond is maar je heb ook grote vissen die rondom goed gebouwd zijn en ook over de 40 pond of hoger gaan en of dat ongezond is? Denk het niet.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-02-2015 12:02

Ik denk dat het weinig zinvol is mensen en vissen met elkaar te vergelijken.

Gewicht heeft bij vissen bijvoorbeeld een andere uitwerking op de gewrichten dan bij mensen. Vissen leven namelijk in het water. Zo zijn er tal van andere mogelijke verschillen, zowel qua leefomgeving, voedselbehoefte als lichaamseigenschappen. Appels met peren vergelijken dus.

Kan overigens geen kwaad om er lustig op los te speculeren hoor, ik heb zelf ook zo mijn bedenkingen als ik de kogelronde spiegels zie die ze links en rechts in "de bladen" tonen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-02-2015 12:21

Vissen krijgen tegenwoordig toch veelvuldig ander voedsel binnen dan vroeger, zo ook de mens.

ik denk: de karper vindt veelal boilies die mooi aan kunnen vullen op hun dieet, en vreet daar waar het kan en zoveel als het kan (zoals Ben zo mooi omschrijft : er is geen stop op). In dat aparte, niet natuurlijke voedsel, zit vaak ook veel proteïnen en andere stoffen waardoor de karper kan groeien als de beste.

De ene karper is erop gebouwd om groter te kunnen groeien (soort, ras), de andere niet/minder. Het ras dat bijvoorbeeld een hangbuik kan krijgen bij groei (genetisch bepaald), krijgt ook zo'n hangbuik bij het opnemen van dat aparte, extra voedsel. En die karpers willen we graag vangen.

Of het gezond is voor de karper, zo'n explosieve groei, hangt (mede) af van het ras denk ik. Of de karper ook aandoeningen krijgt bij het groot groeien door dat extra voedsel, tja ik weet het niet. Hier zou een bioloog aan moeten schuiven, denk ik.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-02-2015 12:48

In dat aparte, niet natuurlijke voedsel, zit vaak ook veel proteïnen en andere stoffen waardoor de karper kan groeien als de beste.


Frenk,

Volgens mij zitten er juist meer proteïnen (relatief sowieso) in het natuurlijke voedsel van de karper. Denk aan slakjes, mosselen, enz. Over het algemeen krijgt de karper hiermee geen koolhydraten binnen, welke juist wel veelvuldig in boilies zitten. Groeien en dik worden (vervetten) zijn twee verschillende dingen. Of zo zouden we ze moeten benaderen m.i.
Ik weet het ook allemaal niet...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-02-2015 15:06

Nu ik het nalees bedoelde ik met groeien naast versneld groeien (zie ook verder in het stukje: explosieve groei) ook het vervetten. Ik zie: ik was niet volledig.

Mart, je hebt gelijk dat ze weinig/geen koolhydraten vinden in hun natuurlijke omgeving. Evenmin vinden ze naar mijn idee zoveel proteïnen direct bij elkaar als er boilies zijn "gedumpt", ze moeten er normaliter meer voor doen om dezelfde hoeveelheid proteïnen . De boilies liggen mooi bij elkaar binnen een makkelijk bereikbare afstand.
Aan de andere kant : koolhydraten (die in de boilies) verzadigen de karper snel en de karper gaat niet meer eten zou je denken, toch doet ie het wel. Een natuurlijke impuls? Denken kan ie nauwelijks. Ik weet het niet.

De boilies zijn vergeven van -zoals Mart al zei- de koolhydraten die weer omgezet worden in suikers en daarna in vetten (en daarmee als energiereserve). Die vetten dragen ze al dan niet veelvuldig met zich mee en voila de oversized karpers.

Natuurlijk (wat) gechargeerd, maar toch ... :)
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-02-2015 16:03

Tuurlijk kan je mensen niet vergelijken met mensen Mart maar toch (wat voor dier dan ook) is (teveel) vet niet goed.
Vis is vis
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

15-02-2015 08:06

Levensverwachting van een dikke karper in een afgesloten waterplas ligt imo hoog genoeg om je niet druk over te hoeven maken.
De stress van de hengeldruk is wel iets dat de pret drukt.

We gaan goed met ze om en we besteden daar veel geld en zorg aan. Maar het zijn wel vissen hoor...
laten we elkaar nou niet voor de gek houden.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-02-2015 10:25

Aalst je echt zo met de vis mee leven wilt kun je beter gewoon stoppen met vissen....?
Plaats reactie