lelies vs gevlochten lijn...?


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-12-2014 03:06

Hey mannen,wat is Jullie ervaringen met lelies en gevlochten lijn,snijden deze tijdens een dril de stengels door,en zodoende je geen vis erin verspeelt,of hoe en wat...
Ik zou graag ook in de nacht tegen de lelies zo strak mogelijk willen liggen,ik ben een enorme voorstander van visveilige systemen en denk bij alles na in mijn visserij om schades bij vissen te beperken,maar op dit vlak heb ik weinig kennis,aangezien ik nooit met gevlochten lijn gevist heb,graag hoor ik wat ervaringen van anderen hier op het forum,en dan ook echt ervaringen en geen ik heb wel eens gehoord stories,het gaat hier om een belangrijk iets in het belang van onze vriend de karper,alvast hartelijk dank !

Rik.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-12-2014 10:02

Geen ervaring maar aks je de lijn wil gebruiken om door de lelies te kunnen snijden dan jan je geen nylon voorslag gebruiken voor wat rek. In dat geval raad ik je snag attack leadermareriaal van piet vogel aan. 2 meter is voldoende, dit spul bevat dus wel rek en zodoende het je een extra buffer. Ik gebruik het in frankrijk als ik door en over enorme wiervelden vis
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

14-12-2014 10:09

als je de karper zijn veiligheid zo belangrijk vind gewoon niet tegen de obstakels vissen en zeker snachts niet.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-12-2014 10:15

Je ben voor vis veilig en wil met gevlochten lijn gaan vissen,... Er staat genoeg op internet waarom je het niet moet gebruiken. En nee het snijd niet door lelies heen, als je strak voor de lelies vist en hij zwemt zich vast, dan gewoon het water in en los maken. Het enige voordeel van gevlochten lijn is de beetregistratie dat is wat beter omdat er geen rek op zit. Maar nogmaals,... Veligheid staat bij jou voorop, ga dan niet snachts vissen bij obstakels, niet echt veilig lijkt mij zo.

Heb het zelf 1 seizoen gebruikt maar daarna nooit meer gebruikt als hoofdlij, knoop er me onderlijnen van en meer niet.
Dus kan je wel heel verhaal vertellen, maar op steeds meer wateren is het verboden en dat zegt genoeg toch. Dus bescherm onze vriend en gebruik het niet.

Cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-12-2014 11:45

Het is niet zo zeer als hoofdlijn bedoeld,meer als klein buffertje zeg de eerste 3 meter,overdags verspeel ik nooit heen vis tegen de lelies,ik vis pot dicht,en hengel stevig vastgezet op banksticks,maar het wil wel eens gebeuren dat er net te veel rek in de lijn zit omdat ik maar een enkele meter naar achteren lopen kan,en de vis zich dus aan wat enkele stengels verschalken kan.vaak komt deze er wel gewoon uit en het gaat voor 99% altijd goed,maar toch zou ik dan willen door "de verhalen" over gevlochten lijn dat die paar stengels zich dan kapot snijden aan het materiaal.het betreft een hengel die ik met een chod systeem/heli montage bevis.vis veilig staat zeer zeker voorop,en mijn laatste verspeelde vis kan ik mij niet eens herinneren tegen obstakels aan,maar in de nacht vis ik zo ook nooit omdat ik niet kan zien hoeveel de vis al verwijderd is van de obstakels, ik weet wat mijn materiaal kan,en de Max druk die ik kan uit oefenen om alles tot een veilig einde te krijgen,het is meer een extra zekerheid die ik probeer te winnen als dat zou lukken met een stuk gevlochten lijn op het einde zeg maar,ik weet dat gevlochten lijn afgeraden word door veel vissers,maar dit is meer door mensen die het vissen nog niet zo goed onder de knie hebben en niet weten waar ze mee bezig zijn,niet begrijpen dat de klappen opgevangen dienen te worden met de hengel iets mee te geven de slip onder de kant vele malen losser te zetten etcetera.
Alvast bedankt voor de reacties,ik probeer geen heisa discussie te starten,maar een serieuze conversatie wat de mogelijkheden bieden als het om leliebedden gaat,ik ben geen beginnend vissertje meer,en denk serieus na over alles wat ik doe in mijn visserij,bepaalde plekken bevis ik al niet op dat water omwille van de vis veiligheid.en als er geen opties zijn ben ik ook mans genoeg om minder vis te vangen en de veiligheid voorop te stellen,ik wil alleen mijn mogelijkheden bespreken,

Cheers
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-12-2014 13:36

Ik begrijp het nu rik, als je het niet als hoofdlijn gebruikt prima.
Maar de laatste meters kan wel ja, maar het snijd niet door lelies heen hoor.

Zoals je al aangeeft ben je mans genoeg minder te vangen, dus geef je je zelf al antwoord,... Blijf mans genoeg en vergeet de gevlochten lijn.

Cheers.

Ps: het wordt ook afgeraden voor niet beginnende vissers hoor de kans om de vis te beschadigen kan bij vele gebeuren zeker met vast zwemmers daar kun je niet veel aan doen ervaren of niet.
Oja joh!!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-12-2014 14:02

Gevlchten lijn onveilig? Wat een enorme onzin. Alles is bij slecht gebruik onveilig ook gevlochten lijn. Echter door de betere registratie kan het juist een stuk visveiliger zijn dan nylon. Bij het vissen op grote afstand op wateren met veel wier, ben je met nylon gewoon kansloos en is juist nylon onverstandig om te gebruiken doordat je beetregistratie beperkt is en de vis alle tijd heeft om zich ergens in vast te zwemmen. Daarnaast zaagt de lijn prima door het wier, in tegenstelling tot nylon. Of dat bij lelies ook zo is weet ik niet, nog nooit geprobeerd
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-12-2014 14:10

Het snijdt wel degelijk door lelies heen, maar daarbij ben je afhankelijk van hoe oud en taai de lelies al zijn en hoe sterk de gehaakte karper is.
Een grote sterke karper trekt de stelen en bladeren wel kapot maar een kleintje zwemt zich vast. Dan kun je meestal maar 1 ding doen en dat is halen met de boot. Zelf de lelies kapot trekken lukt bijna nooit, ook vanwege de rek in het nylon.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

14-12-2014 14:40

Denk zelf dat je beter met nylon hoofdlijn kan vissen ipv gevlochten.
Van de zomer visten mijn maat en ik tussen grote wiervelden op het Markermeer, mijn maat in de eerste instantie met gevlochten lijn en ik met gewone mono en mijn maat verspeelde de ene na andere... Eigenlijk iedere vis en ik lande iedere vis.
Daarna was mijn maat over gegaan op mono en wist hij ook iedere vis te landen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-12-2014 16:01

Verspeelde hoe, losschieters ? lijnbreuk ?
Zwommen ze zich vast en moest je ze halen of sneed nylon er wel doorheen en gevlochten niet ?
Kortom, wat gebeurde er.

Wier is geen lelies en wier is geen wier (als je begrijpt wat ik bedoel).
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-12-2014 17:53

Ik heb heel veel tegen en tussen lelies gevist, en zonder gevlochten lijn is dit eigenlijk niet te doen. Kortom, altijd gevlochten lijn en dan niet gaan sleuren, maar met beleid de boel los trekken of nog beter, de vis dat laten doen. Soms moet je gewoon een poosje wachten met de lijn onder lichte spanning en dan gaat de vis weer zwemmen. Let wel dat je het vooral in het voorjaar en najaar doet, want in de zomer zijn de stengels meestal te sterk en wordt het een probleem. Ik doe het echter nooit zonder boot, in mijn geval een kano, want soms moet je echt naar de vis toe om deze te bevrijden.

Vooral open plekjes tussen lelies geven veel meer aanbeten dan aan de rand van het lelieveld, kwestie van dressuur.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-12-2014 19:32

Daar gaat het mij ook om Kees,die open happen tussen de lelies in,top stekkies,en zie er de vis ook vaak draaien.
Ik zie de meningen nogal uit een lopen hier.
Mijn vismaat een oude rot vertelt me ook hetzelfde als Kees,mocht de vis erin zwemmen moet je "zagend" gaan drillen ,dus geven en nemen en zodoende snijdt de lijn het wel door.
Ik zie graag nog meer reacties,wel graag met echte ervaringen.

Rest nog een vraag,hoe dun zal ik gaan eventueel,en welk merk,en eventueel nog een klein leadertje freefall van een meter met betrekking tot het beschadigen van de vis..?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-12-2014 20:52

Rik,
ik heb ooit een half voetbalveld groot lelieveld in een week tijd gehalveerd.
We hadden zo'n 70 meter open water voor ons, dan het lelieveld en daarachter de grote put.
Overdag lag de vis in het lelieveld en 's nachts waarschijnlijk op de grote put want dan was er niets te vangen. Lijn was 15kg 17 honderdste, merk weet ik niet meer. De grotere vissen kwamen eigenlijk zonder uitzondering uit zichzelf weer uit de lelies, beetje geven en nemen en dan trok de vis zelf de lelies wel kapot. De kleine vis die kans zag de lelies in te zwemmen draaide meestal rond een pol en dan kwamen ze niet meer los zodat je ze moest halen. De laatste meter is het belangrijkste bij het doorsnijden, als een vis om een pol draait is dat altijd met de laatste meter, dus geen aparte leader gebruiken.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-12-2014 21:22

Ok thans voor de tip,op mijn stek springen ze vooral achter het leliebed,bed is zo'n 60 meter lang,en 4 breed,daarachter ligt zo'n 5 meter water,en dan een stenen muur waar ze niet verder kunnen,er zitten een paar gaten in de lelies waar het bed nog maar 2 meter breed is,in mijn ogen topstekken,maar wel riskant,ik vis zo'n 70 meter uit de kant daar, en nylon geeft dan toch al snel makkelijk 5 meter rek als het niet meer is.van daar dit topic,ervaringen met gevlochten lijnen en leliebedden
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-12-2014 21:34

bert kamp schreef:Het snijdt wel degelijk door lelies heen, maar daarbij ben je afhankelijk van hoe oud en taai de lelies al zijn en hoe sterk de gehaakte karper is.
Een grote sterke karper trekt de stelen en bladeren wel kapot maar een kleintje zwemt zich vast. Dan kun je meestal maar 1 ding doen en dat is halen met de boot. Zelf de lelies kapot trekken lukt bijna nooit, ook vanwege de rek in het nylon.



Lekker duidelijk zo.... Je zegt het snijd wel degelijk door lelies heen, maar gelijk daar achter zeg je dat het afhankelijk is hoe taai en oud de lelie is. Met andere woorden het snijd niet door lelies heen???

Ik heb het in ieder geval in mijn gebruik van gevlochten nooit meegemaakt. En juist bij dat zagen (geven en nemen) gaat het juist fout waardoor de karperbek kapot getrokken wordt.

Maar goed,... Rik ik wens je veel succes, want merk dat sommige niet echt vis vriendelijk vissen met gevlochten en het beter denken te weten dus good luck, maar vergeet niet wat ik je gezegd heb :-)

Cheers
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-12-2014 22:26

Jawel hoor R,

Misschien is er een onderling verschil in gevlochten lijnen..??

Fire line zaagt al een stuk minder dan de Cora strong. De reden zal zijn dat de eerste een soort gecoate ronde lijn is en de tweede een ruwe platte lijn.

Heb met cora strong wel eens een half voetbalveld uit de oude ijssel 'gezaagd', wel met beleid en nooit een haak overtrokken. En midden in de zomer ook nog :oops:

Misschien dat Bert er iets meer van kan zeggen.
Ik ben wel van het gevlochten lijn vissen afgestapt, Cora strong was niet meer verkrijgbaar in de hengelsportzaak en Fire line is te stug en te zwak op de knoop.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-12-2014 23:53

Het was inderdaad een platte ietwat ruwe lijn, Cora Strong klinkt bekend dus dat zou het zomaar geweest kunnen zijn. De kleur was grijs-groenig, na verloop van tijd werd de kleur wat bleker.

Henk, het zit nog steeds bij Cormoran in het assortiment, http://daiwa-cormoran.info/co/en/produc ... rdrows2=10
wie weet kun je het in Drempt laten bestellen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-12-2014 07:31

Dat zou kunnen henk, dat weet ik niet. Rik vroeg gebruikers ervaring dus die geef ik dan ook van mijn kant.
Maar ik ben echt tegen gevlochten en dan gaan zagen dat moet je met beleid doen, maar je maakt er eerder wat mee kapot dan je goed doet. En dan zullen vele best zeggen ik weet wat ik doe, maar ik heb het zelf gezien dat mensen die al jaren met gevlochten lijn toch ineens de fout in gaan en de bek kapot trekken omdat de vis zich vast had gezwommen..

en dat je door lelies kan zagen zal dan wel, maar stel hij schiet weg tussen de takken wat dan,.... daarom zeg ik gewoon geen gevlochten gebruiken,.. tenzij het je onderlijntje is ;)

Maar waarom ben je er vanaf gestapt dan??

Cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-12-2014 10:59

Een vis die zich vastzwemt met nylon zal ook niet heel blijven, argument ongeldig.


Gevlochten lijn en waterplanten zijn een prima combinatie, mits je aan wat regeltjes houdt:

Zeker bij lelies is het handiger om de vis niet in het veld te blokken maar hem erdoorheen te laten zwemmen. Zo voorkom je:

Dat de vis rond een pol draait, want dat wordt veroorzaakt door een korte lijn tov de bos stengels en een zwemrichting. Hoe groter de straal hoe minder kans dat je een bosje bloemen in de hand werkt. Ook voorkom je daarmee dat de vis zich in het veld vastzwemt waardoor je hem niet terug krijgt

Wees wel bereid om de vis te halen als het dan toch niet goed afloopt. Hoe je dat doet, dat is aan de visser. Boot, bellyboot, waadpak. Ben je hier niet toe bereid, kap het plan dan af. Simpel.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-12-2014 13:03

Sven van Anrooy schreef:Een vis die zich vastzwemt met nylon zal ook niet heel blijven, argument ongeldig.


mee eens,.. maar goed rik geeft aan dat vis veiligheid voorop staat dus is mijn mening gebruik dan geen gevlochten lijn en ga niet strak bij obstakels vissen ook al zijn het lelies..

maar goed iedereen heeft zijn eigen idee en mening en dat mag, ik sluit me er verder vanaf en geef nogmaals als advies gebruik gewoon geen gevlochten lijn daar maak je meer mee kapot dan met nylon.

Cheers,..
Oja joh!!!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

15-12-2014 14:10

Wat mij nog het meest tegenstaat is dat ik geen enkel plezier beleef aan de dril van een karper die de lelies in is gezwommen.
Tobbedansen is het en bekaf kom je er weer uit.
Het is bij mij nog altijd goed gegaan zelfs met nylon dat wel.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-12-2014 14:27

Ik heb ongeveer de hele afgelopen zomer met de penhengel met gevlochten lijn midden in de planten- en leliebedden gevist. Dat het niet zou zagen: grote onzin. Zeker gooi je met gevlochten lijn de bladen er wel af. Zoals Bert ook al zegt hangt een en ander wel wat af van hoe vers (taai) en dik de plantenbedden zijn, daarnaast moet de vis natuurlijk enigszins in beweging blijven, als de boel vast ligt met de vis stil op de plek zaagt er niks en gaan de planten ook geen kant op. Vis in de planten, zelfs diep in de planten is dan ook geen enkel probleem, proberen de vis zo veel mogelijk in beweging te houden, hengel hoog en de lijn rustig het werk laten doen. Hoe groter de vis, hoe minder problemen. Rietknollen en plompen zijn een erg vervelende combinatie, grotere vissen blijven veel beter in beweging en creëren hun eigen ruimte, waar je gebruik van kan maken tijdens de dril.
Hoe simpeler de montage, hoe beter. Elke extra knoop of extra voorwerp op de lijn beïnvloed het glijden van de lijn door de planten en maakt de zaken moeilijker, ik viste waar mogelijk het liefst gewoon met een vrije lijn en als dat niet ging een kleine controller die de hoofdlijn op kon schuiven.
Natuurlijk verspeel je wel eens een vis, je zoekt nou eenmaal een moeilijke situatie op, dus heel af en toe gaat er wel eens wat mis. Het waren er echter nauwelijks meer dan ik normaal met de pen op open water zou verwachten. Ik heb lijnbreuken gezien en uitgebogen haken, echter nooit lopende haken of spontane losschieters. Dit is meteen de keerzijde van gevlochten lijn, het snijdt beter door de planten, maar als er in die planten ook wat hardere rotzooi zit, bijvoorbeeld takken met mosselen er op, dan is het natuurlijk wel veel minder schuurbestendig dan nylon. Ook als je veel plompenwortels hebt die boven de bodem uit steken kan je in de problemen komen, dit zijn obstakels die veeeeel gevaarlijker zijn dan de bladen op het oppervlak.
Wat ik echter nooit heb gehad is een vis die zich vastzwom en waar met wat geduld geen beweging meer in te krijgen was. Met een beetje geduld, nadenken (boot had ik natuurlijk niet bij de hand struinend) en waar nodig/mogelijk een nat pak heb ik altijd elke vis die zich redelijk vast zwom weer in beweging kunnen krijgen.
Al met al snap ik best dat je een beginner dit soort dingen niet aanraad, je moet toch wel wat ervaring hebben en een goed idee wat je precies doet, bij verkeerd gebruik kan je inderdaad vissen slopen. Dat kan echter ook prima bij vissen op open water of minder zichtbare obstakels als de visser in kwestie minder ervaring en verantwoordelijkheidsgevoel heeft.
Zeggen dat je nooit bij obstakels in de buurt zou moeten vissen zoals sommigen hier een gewoonte van maken is gewoon onzin, je kan prima tegen plompenbedden aan vissen en ook prima met gevlochten lijn als je maar goed weet wat je doet. Als je alles altijd uit de weg gaat leer je ook nooit inschatten wat wel of niet kan of hoe je met zo'n situatie om moet gaan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Frank Barchem
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-11-2014 04:03

16-12-2014 04:15

Ik zou zeggen gewoon doen. Vis al jaren met de gevlochten, nooit de vis beschadigd. Bewust gaan vissen en je eigen ding doen, anders blijf je afhaken en ga je niet groeien.
Meestal gaat het allemaal via via standaard dingen die je allemaal ziet en hoort..dan ga je automatisch denken dat X fout is omdat velen het op de manier van A doen.
Niks van waar, als je gewoon bewust gaat vissen, dan bedoel ik goed omgaan met de omstandigheden, je hoofd erbij gaat halen in sommige situaties dan kan er niets verkeerds gaan.

Bijvoorbeeld een beginner komt kijken en ziet hans en piet zo vissen, dan gaat hij dat ook doen en is later bang om het anders aan te pakken want hans en piet die weten het wel beter! Hier gaat het juist meestal fout..doe niet moeilijk, vraag wel om meningen maar denk er zelf ook over na en doe waar je een goed gevoel bij hebt niet anderen gaan volgen!

nog een voorbeeldje..
Gevlochten lijn icm met delkim..al jaren praten mensen erover. Ik vis al jaren met de delkims en geen eens een schrammetje. Maar mensen zien een foto van een oude Delkim op het internet, waar men met pot dichtte slip zat te vissen en een boot de lijn haakte..onbewust vissen is dat. Dan zien mensen de foto van die delkim en denken dan..oeee niet doen :)
En horen andere vissers dat...goh waarom vis je met gevlochten lijn ???
Want deze jongen weet dan alleen dat het fout is omdat hij dat heeft gehoord van iemand die een foto op het internet heeft gezien ..zie je waar dat naartoe gaat ?

gewoon je ding doen..gevlochten lijn is prima, ik zelf wil niet anders. In mijn ogen veel effectiever..maar dat discussie ga ik niet aan, niet mijn bedoeling, ik laat ook graag iedereen zijn eigen ding doen zoals het ook hoort eigenlijk..niet dan ?


Succes
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-12-2014 08:32

Ik vis al tijden met gevlochten lijn, hoogst zelden verspeel ik een visje. De tegenstanders zullen wel weer vol op de band wagon, of het orgel gaan maar dat is jullie keuze.
Wanneer kan een gevlochten lijn 'zagen' of ik noem het eerder snijden? Dat kan alleen als de lijn LANGS de planten kan glijden.

Geef iemand voor de grap eens een snijplank, een mes en een rietje en vraag ze eens het rietje door te snijden. 99% van de mensheid zal proberen het rietje door te hakken, zonder snij beweging naar beneden drukken. Probeer zelf beide methoden en je snapt iig waar het woord snijden vandaan komt.

Ik zie wel vaker mensen die proberen een lelie doormidden te trekken en dat gaat niet werken, denk hiervoor ook nog eens aan de wijze woorden van bijvoorbeeld Klaas die altijd en eeuwig vroeg hoeveel druk staat er echt aan de andere kant van de lijn. Als jij stopt met trekken en de lijn van de spoel DURFT te laten lopen onder een klein beetje druk, dan zul je zien dat de leliebladeren allemaal boven komen dobberen.

Vis veilig? ja 100%, zeker omdat je door een stevige gevlochten lijn de treksterkte van jouw onderlijntje lager kunt houden. Als er dan dus iets breekt is het de onderlijn.

Echt mannen, pennen, afstand, obstakels ik vis altijd met gevlochten lijn.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2014 09:47

Rest nu de vraag,welke lijn,merk,lijndikte,laatste meter chod/heli of wat anders,wat is jullie voorkeur..