lelies vs gevlochten lijn...?


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2014 20:46

Dat weet ik nog niet,beslis nog helemaal niks,heb nog ruim 4 maanden voor er weer wat lelies staan,ik echt nog wel ff wat posts af ,is voor iedereen een wijze discussie toch...?
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

16-12-2014 21:16

Hoi Rick,

Ik sluit me volledig bij de reactie van Kees aan..maar beter niet midden zomer, dan zijn de stengels van de lelies vaak te taai geworden.
Maar zo in het voorjaar en verder in het najaar heb ik mijn vissen vrijwel altijd probleemloos uit de lelies kunnen halen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik dan meestal dicht onder de kant viste maar met een boot er bij moet het verder uit de kant volgens mij ook lukken..
Het enige gevaar wat er overblijft is dat wanneer de lijn achter een kieuw of vin blijft hangen deze ingesneden kan worden, ik gebruik daarom altijd een korte voorslag van 50 cm dikke nijlon.
Vul je spoelen dus rustig volledig met gevlochten lijn op die laatste 50 cm na dan :roll:

En oh ja, het meest visvriendelijk is natuurlijk helemaal niet meer gaan vissen..

Gr,

Mark
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2014 21:40

Thans voor de tip,taste meter word zowiezo freefall can piet dua dat tackle ik ik voorbaat al.
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

18-12-2014 17:48

Hey Rik, Ik heb heel veel ervaring(15 jaar pas) met gevlochten lijnen tegen de lelies aan.. En ik ben er voorstander van enkel bij lelies niet bij takken bomen bruggen etcetc. Je hengel is je demping wat normaal gesproken je nylon doet. Het zit em ook in de hengel die je gebruikt je top moet zeer soepel zijn die vangt de meeste klappen op..ik zelf vis met met een 2 3/4 dus een stok die buigt tot het handvat en geloof me een grote karper trekt em krom tot je molen met touw bij het eerste contact Je zal er eerst in open water mee moeten leren drillen. Eenmaal door hoe karpers te drillen op touw dan kan je het proberen tegen een lelieveld aan..


Er zijn genoeg alternatieven neem maar is fluorcarbon is ook een hele sterke lijn..en heeft toch een beetje rek..Als je zonder ervaring met touw gaat vissen.. gaat het je tegenvallen dus probeer er eerst is een paar te vangen op het ruime sop..Ik zelf heb spoelen met touw en nylon maar ik vis het liefst met nylon.. Ik slaap bijna niet als ik nachten ga draaien ik slaap overdag een paar uurtjes we zijn daar om te vissen niet om te pitten..en tegen lelies aan met touw met een zo goed als dichte slip en slapen nee doe maar niet..das minder slim zeg maar zit je erboven op is touw geen enkel probleem.. enkel een langere tube omdat touw en vooral bij spiegels nog wel is een schubbenschraper kan zijn zonder tube.. :wink:

Maar als het je om visveiligheid gaat zou ik niet met touw aan de gang gaan je moet er mee leren drillen..eenmaal door hoe er mee te drillen.. dan kan je er veel plezier van hebben.. Succes met uitproberen ik zou als ik jouw was voor een fluorcarbon gaan..De technium lijn van shimano is ook heel goed om tegen lelies aan je vis te vangen..hier bij mij op Loosdrecht gaan ze wel is de lelies in maar door druk te houden komen ze er vaak weer uit.. Ervaring is het halve werk..En zorg ervoor dat je onderlijn niet sterker is dan je hoofdlijn een onderlijn van 12 pond en hoofdlijn van 20 pond..dat is al visveilig genoeg..


grts
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-12-2014 11:42

Vis veilig? ja 100%, zeker omdat je door een stevige gevlochten lijn de treksterkte van jouw onderlijntje lager kunt houden. Als er dan dus iets breekt is het de onderlijn.


Hoi Marc,

Waarom kun je dan de treksterkte van je onderlijn lager houden?
En is een lagere treksterkte, zeg 10 lbs., niet nog steeds ruim voldoende om een karperbek om zeep te helpen? Over wijze woorden van Klaas gesproken...

Ben verder niet voor of tegen gevlochten lijn. Ik gebruik wat ik nodig acht, mocht dat ooit gevlochten lijn zijn, dan is dat zo.
Ben het wel met Cees eens: een vis drillen die tussen planten zwemt en waarmee je dus geen direct contact meer hebt: ik word er niet vrolijk van.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-12-2014 14:03

Zover moet het niet komen Mart,ik wil meer een extra zekerheid hebben mocht de vis ondanks het blokken toch een stukje erin schieten,dat het gemakkelijk word door het snijdende effect die gevlochten lijn je bieden zou..
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

20-12-2014 13:44

Rik koster schreef:Zover moet het niet komen Mart,ik wil meer een extra zekerheid hebben mocht de vis ondanks het blokken toch een stukje erin schieten,dat het gemakkelijk word door het snijdende effect die gevlochten lijn je bieden zou..


Hey Rik, Een gevlochten lijn gaat jouw geen zekerheid geven om lelies door te snijden..de topic is goed die je aanmaakt.. Maar om een stuk touw als voorslag te gebruiken raad ik echt af..Wat ik al eerder zei ga er eerst is een paar vangen op touw.. Het is de kunst de vis te kantelen voor de lelies want eenmaal vast in de lelies.. vast is vast daar verandert touw echt niks aan!!en waarvoor wil je zagen met dat touw om je lood terug te winnen? Of om die bek van die karper aan flarden te trekken? Je moet altijd verstandiger zijn dan de vis Rik..
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2014 13:54

Erwin,ik weet heus hoe ik moet vissen tegen obstakels aan,de slip staat potdicht, ik zit achter me hengel,en de vis krijgt geen meter,zoals jij ook weet heeft touw geen rek,en dat scheelt mij al enorm,verder was mij de vraag of het lelies door snijd omdat het namelijk altijd kan dat een vis niet goed gekanteld gekregen word,dus niet zozeer dat ik het als laatste meter gebruiken wilde,het was meer een vraag of dat de oplossing zou bieden die ik zoek bij een eventuele vis die er toch in slaagt de lelies te bereiken als ik in een gat zit te vissen.
Verder heb ik wel gevist en gedrilt met touw,dit betrof alleen geen statische visserij,maar oppervlakte .
Het is niet dat ik net kom kijken in dit wereldje ofzo,en ik weet zeker dat ik wijs genoeg ben om te weten wat ik wel en niet kan doen om een vis zijn bek heel te laten ja of nee.
Het is wel frappant dat de ene toegeeft werkelijk hele velden met touw kapot krijgt en de vis er heel uit,en de ander vertelt dat het totaal niet snijd,en je alleen de vis maar sloopt,zou dit met ervaring te maken hebben,of het verschillende type touw wat er verkrijgbaar is en die een andere werking betreft..?

Ik.heb nog geen echte diameters gehoord en merk namen die nu te verkrijgen zijn,en welke ervaringen ermee zijn ondervonden
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-12-2014 14:35

vast is vast daar verandert touw echt niks aan!!

Gelul, ervaring van mij en anderen bewijst het tegendeel.

en waarvoor wil je zagen met dat touw om je lood terug te winnen?

Nee, om de karper los te krijgen

Of om die bek van die karper aan flarden te trekken?

Als je lijn om een paar lelies heen vast zit, trek je dan aan de karper of aan de lelies ?
Daarbij moet de karper zelf het meest werk doen, hij kan aan zijn kant van het touw veel meer kracht zetten dan jij met je hengel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-12-2014 16:11

En is een lagere treksterkte, zeg 10 lbs., niet nog steeds ruim voldoende om een karperbek om zeep te helpen? Over wijze woorden van Klaas gesproken...

Tja, wijze woorden?

Zegt dit niet meer over hen die de lege uren aan de waterkant met vermaak invullen i.p.v. zaken in beschouwing te nemen, om zo zelf te ontdekken dat geloof in knappende onderlijntjes veelal geloof is, en dat dit geloof met geheel gevlochten spul alleen wat scherper gesteld wordt via de man en de hengel, t.o.v. een nylon rukkerd aan de andere kant.

Dankgebedje voor den zoekende mensch... Amen :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

20-12-2014 19:42

:wink: Bestaat de ""karper Dalai Lama"" dan echt!!!

Zie totaal geen voordeel van gevlochten lijn/ ""touw"" (60/ 80 meter afstand), wel van een goede leader (40/ 80 lb)! Dit voor het buigen/ afglijden/ aftikken op de stelen van de lelies en het kantelen van de bladeren. Voordeel is zo min mogelijk hoofdlijn in het lelie bed, dit al vanaf de ""kant""! Blokken, toppen omhoog, vervolgen na de aanbeet. Dit onder constante druk, karper doet eenmaal het meeste met behulp van de leader en vissert, tot hij/ zij het lelie bed uit is. Breeksterkte van de onderlijn,

bert kamp schreef:Daarbij moet de karper zelf het meest werk doen, hij kan aan zijn kant van het touw veel meer kracht zetten dan jij met je hengel.


zegt mij genoeg/alles dit! Snijden/ zagen wordt al gauw ""hakken en sleuren""

Groet.
robertino smith

20-12-2014 19:50

Oh ja, hoofdlijn, touw! Zo wie zo voorzien van leader/ voorslag/ tubing, in de karpervisserij (heb dat althans zo geleerd) :roll: .

Groet.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-12-2014 22:29

Robertino, voor het sleuren maakt het geen ruk uit welke lijn je gebruikt, dat kan met nylon ook als het dik genoeg is. En even over de rek in nylon, het vissen met dikkere lijnen zoals hier door meerdere mensen wordt aanbevolen houd tevens in dat er veel meer kracht nodig is om de lijn te laten rekken. Aangezien we maar met een beperkte kracht kunnen trekken zou je dus kunnen zeggen dat een dikke lijn veel minder rekt. De moeite waard om eens te testen hoeveel kracht er nodig is om een lijn te laten rekken, een emmer aan een meter lijn onder een unster en vullen en meten maar.
Wat te zeggen van bijvoorbeeld P-line, 15kg trekkracht bij 36/100 en maar 10% rek Rik ? Hoe hard moet je daar aan trekken om het 10% te laten rekken ? Dit gaat toch al aardig in de richting van gevlochten lijn voor mijn gevoel (ja ik vis er zelf ook mee, super spul).

Als je het over sleuren hebt Robertino, wel eens een karper met een kruiwagen vol wier op zijn kop hand over hand uit een wier bed omhoog getrokken ? De kracht wordt rechtstreeks op de bek van de karper uitgeoefend en toch heb ik op die manier nog nooit een bek veramponeerd.

Als laatste, een lelie is geen lantarenpaal, als de vis eromheen zwemt beweegt hij mee. De lelie zelf zorgt dus al voor de nodige demping.
robertino smith

20-12-2014 23:40

Hallo Bert, het is niet dat ik het in mate met je eens ben hoor! Maar waarom de snijdende en zagende werking van gevlochten/ touw! Gevlochten vaak voorzien van 3x de hengellengte voorslag, nodige meters leader of een metertje tubing. Voordeel ligt voor mij, bij zomin mogelijk hoofdlijn in het lelie bed,ongeacht welke!!! We hebben het immers over statisch over afstand 60/ 80 meter. Hier sla je weer de spijker op zijn kop,

quote="bert kamp"]Als laatste, een lelie is geen lantarenpaal, als de vis eromheen zwemt beweegt hij mee. De lelie zelf zorgt dus al voor de nodige demping.
[/quote]

Vandaar dat ik vind dat een goede leader voldoet, lengte afhankelijk diepte op/ rond de stek, het lelie bed!!! Breek sterkte van de onderlijn zal ik juist willen verlagen, dus dikker, want in den beginne blokken. Al vanaf de kant, toppen omhoog, vervolgen in de dril!

Groet.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-12-2014 00:00

Maar waarom de snijdende en zagende werking van gevlochten


Het snijden en zagen heb je nodig als het mis gaat en de karper toch de lelies in gaat, door het snijden en zagen wordt vaak al voorkomen dat de vis zich vast zwemt en als dat toch gebeurt heb je nog kans dat de boel weer loskomt. Over 3x hengellengte gevlochten voorslag of volledig gevlochten lijn heb ik het verder niet, dat is een persoonlijke keus en maakt voor het doel niet uit.
robertino smith

21-12-2014 08:46

Goedemorgen,

Over 3x hengellengte gevlochten voorslag

Zijn niet mijn woorden, veelal een dikke mono/ fluor of een tapered leader ook mono! Maar goed, het gaat er bij mij dus niet om het snijden/ zagen van het lelie bed, maar meer om het af/ los schieten op/ kantelen van de bladeren van het lelie bed! Voordeel zit hem voor mij in het zo min mogelijk hoofdlijn in het lelie bed, dus welke maakt mij niet uit (gebruik zelf al jaren X-line). Een goede dikke leader ""ja"" lengte afhankelijk van diepte op de stek en dikte van het lelie bed, bij mij knallen zij/ hij 9 van de 10x direct het lelie bed in en niet er omheen, komt ook doordat je vanaf de kant met de molens potdicht zit, vang je weer op door de hengel omhoog te zetten op de steunen (demping top om de klap van de aanbeet op te vangen), vervolgen in de dril, hengel top omhoog zo hoog als natuurlijk aanvoelt, moet natuurlijk wel controle over hengel en bedienen van de molen behouden (voornamelijk contact houden met de karper en lijn bijdraaien als het kan) tot deze zichzelf een weg baant uit het lelie bed!!!

Groet.
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

22-12-2014 16:24

Hey Rik, je kan een heel lelie bed wegdrillen met touw..na een aantal aanbeten met vissen die net de eerste lelies raken..Dat weet ik zeker, enkel eenmaal de vis te ver in de lelies, je krijgt ze er echt niet uit..(zonder boot) ik vis rustig met touw in een inham in de lelies maar dan wil ik er wel recht voor zitten.. Het zijn vaak de takken die de lelies indrijven waar je karpers aan lost.. En ik lig echt tegen de lelies aan geen meter ervoor.. maar ook met nylon krijg ik ze eruit enkel je lijn gaat kinken als een gek..

Jij wilt diameters weten, kijk naar waar je normaal gesproken met nylon mee vist? maar niet naar de diameters maar naar de trekkracht ik zelf vis het liefst met een trekkracht van 10 kilo ong met touw.. en een onderlijn van 7 kilo.. Het voordeel van touw is je kan er jaren mee vissen..dus het is het geld waard en je kan het beste een platte lijn nemen.die zijn sterker dan die ronde.dat is enkel maar mijn mening.wel oppassen met boten want eenmaal een boot aan de lijn.. dan snijd die lijn je verklikker in..

Hey bert, doe jij ook nog wel is wat anders als op het carpboard vissen/hangen...whaha :wink:(goed bedoeld gozer) En jij vraagt aan mij of je aan die bek van karper trekt als de vis zich vast zwemt in de lelies.. nou als die vis vast zit.. trek je idd aan lelies.. Maar een karper die om de eerste stengels heen zit die trek je welterdege aan de haak in ze bek.. ga maar is goed kijken mocht je de vis x op x uit de lelies halen hoe die haak is gaan graven in de bek van de vis.. En al helemaal bij een grote vis.. zo een raceknol die kantel je snel en kan je zo van koers laten wijzigen..Een grote lompe dikke vis daar heb je weinig over te vertellen.. en al helemaal in het begin van de drill want die zijn sterk.. ik praat echt uit mijn eigen ervaring.. dus rustig aan zodra je weet dat je met een vis van caliber te maken hebt..zo een grote karper aan de lijn slaat dat hele lelie veld aan gort of je lost hem omdat je lijn verslapt tussen de lelies.. Dus al die praatjes over stengels doorzagen het kan ik weet het.. denk eerder dat het aan de wortels ligt waar die stengels aan vast zitten.. ga maar is goed kijken in zo een leliebed wat een dikke wortels eraan zitten.. en die wortels zitten niet enkel in de bodem vast ze staan soms net onder het wateroppervlak... Dus eerst ff goed prikken in de eerste meters van de lelies.. en zijn het enkel stengels niks aan de hand..heb je met een wortelbos te maken vergeet het maar.. dan leg ik daar geen rig neer om teleurstellingen te voorkomen.. en ik wil ze drillen en scheppen en niet naar de vis toe varen om die dan vervolgens ergens in het leliebed te scheppen.. Dat heeft niks met Karpervissen te maken.. dus Bert zo denk ik erover..


Grts
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

26-05-2015 10:31

@rik: Wat is je uiteindelijke keuze geworden?

Heb het hele topic gelezen, en zie nergens iets over de haakkeuze in deze situatie (blocken, geen rek, veel druk) Klauwhaakje tegen het "lopen", zonder weerhaak misschien de beste keus?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-05-2015 11:56

Microbarb. Zonder weerhaak is vragen om verspelen en schade als je lijn onverhoopt slapvalt. Daar heb je namelijk niet zoveel controle over..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-05-2015 12:21

Altijd weerhaak, klauwhaakje 6 of 8 en slip potdicht en achter de hengels zitten. In de nacht vis ik nooit obstakels simpelweg omdat ik dat niet geoorloofd vind om te doen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-05-2015 12:23

Mijn keuze is uiteindelijk trouwens down 2 earth geworden van piet vogel.moet alleen nog me eerste vis erop vangen zit er net een weekje op.maar dat het lelies kapot snijd is een feit
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

26-05-2015 22:25

Fox submerge snijd er zo doorheen!
Heb sinds kort korda subline en bij het obstakel vissen is het geen aanrader (3 lossers en 0 binnen) bij de gevlochten lijn had ik maar heel af en toe een losser.
grootste probleem zit hem in de rek van de gewone lijn waardoor de vis een paar meter extra heeft en zich lekker vast kan zwemmen.

Gevlochten lijn, strakke slip en bij de hengel zitten is naar mijn idee veiliger als een gewone lijn bij obstakel visserij.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-05-2015 01:00

Slip potdicht in lelievelden? Zou ik niet doen, gewoon de slip vrij los (compensatie van weerstand in de lelies) en de vis blijft zwemmen, waarna de gevlochten lijn de boel wel door snijdt. Ik verspeel er bar weinig op deze manier.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

31-05-2015 01:53

Ik vis er niet in maar tegen de rand kees, van daar dat ik blok en ze de kans niet geef erin te komen.en de manier hoe jij het doet, dan vraag ik me af of je dan ook met een voorslag vist voor de rek en klappen op te vangen ja of nee, dat doe ik namelijk wel stuk 40/100 ste maar dat gedeelte snijd dan weer niet en zit je daar weer mee
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-06-2015 23:45

Gewoon twintighonderdste gevlochten lijn (10 kg trekkracht) en en soepele stok Rik, en met beleid drillen uiteraard. Tegen de rand? Je weet niet wat je mist (letterlijk!) :D
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!