De karpers op een beek?


Plaats reactie
Yoshi kwaspen
Berichten: 20
Lid geworden op: 17-05-2014 16:18
Locatie: kinrooi

05-12-2014 20:02

Dag beste mede karpervissers,

Deze zomer fietste ik naar het water waar ik meestal vistte, hier loopt een beek langs. Ik was aan een dagsessie bezig en ik zie tegen mijn maat: ik ga die beek eens affietsen eens kijken wat ik tegenkom. Zo gezegd zo gedaan. Na wat fietsen kom ik ineens een rietkraag tegen, hier is de beek zo een 2 meter breed en 1,5 meter diep. Ik keek daar het water en ik zie direct 3 schubs wegzwemmen. Ik ging wat verder en zie er nog enkele wegzwemmen.

De dag erna ga ik er naartoe met wat maïs en bollen. Ik heb er toen was ingegooid op twee verschillende plaatsen. Dit heb ik drie dagen achter elkaar gedaan omdat ik telkens karper hier gezien had. De vierde dag heb ik mijn gerief meegenomen en ben er een avondje blijven zitten. Dit zonder succes. De tweede dag was ook niks gevangen. Telkens bij mijn voerbeurten zag ik karpers en 2 koi's zwemmen. De derde avond dat ik ging vissen krijg ik ineens beweging op mijn stek en na een goed uur lag er een kleine schub van 4 kilo op de mat. Deze was puntgaaf en gaf me een boost.

Telkens als ik de volgende keren ging vissen zag ik de vis wel op mijn stekken maar dit resulteerde op een blank telkens. Ik heb al met vanalles geprobeerd als aas. Met enkele bol, pellets, mais, pop up,... De kleine schub had ik op een pellet.

Begin september ging ik met mijn maat eens een avondje vissen hier... Toen we aankwamen zagen we een paar dikke schubs wegzwemmen en de 2 koi's ook. Toen we het laatste halfuur van de sessie ingingen kreeg mijn maat een run... Een schub van 7 kilo, deze weer puntgaaf.

Naar mijn idee doen we iets fout want er zit veel karper. Ik heb nog nooit iemand er gezien. Met welk aas kan ik het best te werk gaan? Misschien maar 1 dag voorvoeren of...? Ik weet het niet meer?

Ik wil hier weer beginnen in het voorjaar.

Bedankt voor de reacties alle info is welkom!!!!

Met vriendelijke groet

Yoshi Kwaspen
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

05-12-2014 20:14

Anders voeren , zal niet aan het aas liggen :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-12-2014 21:10

Ik kom altijd en overal karper tegen, ook in zulke beekjes (ik ken een paar hele leuke, moet ik weer eens een keer naar toe in het voorjaar). Ik zal eens kijken. Er vallen mij een paar dingen op en daar ga ik op reageren.

De dag erna ga ik er naartoe met wat maïs en bollen. Ik heb er toen was ingegooid op twee verschillende plaatsen. Dit heb ik drie dagen achter elkaar gedaan omdat ik telkens karper hier gezien had. De vierde dag heb ik mijn gerief meegenomen en ben er een avondje blijven zitten. Dit zonder succes. De tweede dag was ook niks gevangen.

Je fietste in de zomer langs de beek. Dé tijd voor natuurlijk voedsel. Muggenlarven, slakken, mossels, etc. Daar moet je tegen concurreren. De plek is wel ok denk ik. De vis gaat er duidelijk telkens heen om te fourageren. Maak eens twee plekken iets verderop met alleen wat pellets en een met alleen maar particles en kijk hoe ze reageren. De rietstek onderhoud je met pellets en particles. Houd de laatste meters vlak over de bodem.

Telkens bij mijn voerbeurten zag ik karpers en 2 koi's zwemmen. De derde avond dat ik ging vissen krijg ik ineens beweging op mijn stek en na een goed uur lag er een kleine schub van 4 kilo op de mat. Deze was puntgaaf en gaf me een boost.

Altijd goed een vangst, geeft je vertrouwen.

Telkens als ik de volgende keren ging vissen zag ik de vis wel op mijn stekken maar dit resulteerde op een blank telkens. Ik heb al met vanalles geprobeerd als aas. Met enkele bol, pellets, mais, pop up,... De kleine schub had ik op een pellet.

Heb je gekeken wat de vis deed? Ging de vis azen op jouw voer? Hadden ze er interesse in? In de zomer en voorjaar vis ik zelf graag met zacht aas, ook statisch. Heb je extra attractie toegevoegd, zoals een beetje liverextract aan de boilie, wat maggi bij de mais of particles of pellets. Je zegt dat je vanalles geprobeerd hebt, maar kijk eerst eens hoe de karper op verschillende aassoorten reageert. Doe dat op een plek waar je ze regelmatig ziet en kijk wat er met je voer is gebeurd. Let ook op dat de watervogels niet de vreters zijn, maar de karper, anders kom je tot verkeerde conclusies :)

Begin september ging ik met mijn maat eens een avondje vissen hier... Toen we aankwamen zagen we een paar dikke schubs wegzwemmen en de 2 koi's ook. Toen we het laatste halfuur van de sessie ingingen kreeg mijn maat een run... Een schub van 7 kilo, deze weer puntgaaf.

Waar ving je hem op? Hoe viste je? lange rig, korte rig? lange hair? Welk aas? wat had je gevoerd, hoeveel? Etc. Allemaal omstandigheden die je vangst kunnen beinvloeden.

Naar mijn idee doen we iets fout want er zit veel karper.

Zijn het wel allemaal verschillende karpers? Je ziet ook telkens dezelfde kois zwemmen. Misschien is het bestand kleiner dan je denkt.

Ik heb nog nooit iemand er gezien. Met welk aas kan ik het best te werk gaan? Misschien maar 1 dag voorvoeren of...? Ik weet het niet meer?

Kijk eens terug naar wat je gevoerd hebt, waar de vis op gevangen is, met welke rigs etc. Schrijf het eens op, en gebruik dit voor het voorjaar om mee te beginnen. De karper went uiteindelijk wel aan het aas. Vis niet te moeilijk, houd alleen die laatste meter(s) op de bodem.
De karper kan per keer anders reageren op aas. Jij eet ook niet altijd brood met chocopasta 3 keer per dag.Wees dus inventief, en alert, en wissel van aas als je er geen vertrouwen (meer) in hebt. Vis met twee hengels, elk een ander aas. En zoals Fred zegt: anders voeren.
Yoshi kwaspen
Berichten: 20
Lid geworden op: 17-05-2014 16:18
Locatie: kinrooi

05-12-2014 21:35

Bedankt Frenk en Fred, hier ben ik wat mee.

De koi's waren hetzelfde maar ik heb verschillende grootes schubs gezien. Ik heb alles bijgehouden wat ik gevoerd heb.

De 7 kilo schub wat op een halve bol en halve pop-up. Hier heb ik ook altijd met een hengel op gevist.

Ik had ook wat gevoerd juist uit de kant de volgende dag was alles weg. Er zwemmen wel wat watervogels rond maar heb deze nog nooit gezien op de plaats waar ik voer.

Met vriendelijke groet en bedankt voor de info!!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-12-2014 22:19

Laat straks eens horen wat het geworden is in het komende voorjaar. Spannend! :)

Dit gaf mij weer eens het idee weer eens terug te gaan naar die beek waar ik wel eens viste.
Inmiddels al 5 jaar niet meer geweest, het wordt weer tijd daarvoor, in het voorjaar.

Succes!
Yoshi kwaspen
Berichten: 20
Lid geworden op: 17-05-2014 16:18
Locatie: kinrooi

06-12-2014 13:47

Bedankt Frenk,

Ik zal zeker nog iets laten horen. Hopelijk met goed nieuws :lol:

Succes!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-12-2014 17:40

Mijn eerste ingeving blijft toch flink wat hennep, een wurmpje en actief vissen ;) Eventueel één hengel statisch struinen en eentje echt actief (wel bij de statische in de buurt blijven uiteraard ;)

Drijvend vissen geen optie? Katten/hondenbrokken met Salminol oa
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

11-12-2014 07:43

Yoshi kwaspen schreef:hier is de beek zo een 2 meter breed en 1,5 meter diep. Ik keek daar het water en ik zie direct 3 schubs wegzwemmen. Ik ging wat verder en zie er nog enkele wegzwemmen.

De vierde dag heb ik mijn gerief meegenomen

Yoshi Kwaspen


Ik ken ook van die beekjes, kleine beekjes met dikke vissen. Het grootste probleem met deze beekjes is dat karpers je heeeel snel in de gaten hebben. Probeer de oplossing eens te zoeken in je benadering (letterlijk) van het water. Sluip naar je stek met alleen een penhengel, schepnet, kleine onthaakmat en een schoudertas met benodigdheden en voer. Bouw je spul al een eind daarvoor op zodat je alleen je pen met aas hoeft te droppen. Met een lange hengel kan je een eind van de oever blijven.
Ik weet natuurlijk niet wat je "gerief" inhoud, maar alles wat je neerzet en/of opbouwt aan de kant vh zo'n beek kan te veel zijn.

Bij zulke beekjes, zeker als ze ondiep zijn, zoek ik vaak stekken door er opzichtig langs te lopen. Daar waar ik dan vissen zie wegzwemmen weet ik dat ze daar zaten, daar voer ik en ga ik later (andere dag) in stealthmodus heen om te vissen.
Yoshi kwaspen
Berichten: 20
Lid geworden op: 17-05-2014 16:18
Locatie: kinrooi

16-12-2014 13:42

Bedankt voor de reacties,

Ja dat is idd het geval. Als ze je zien zijn ze weg.

Hier ga ik rekening mee houden.

Bedankt!!!
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

31-12-2014 17:35

Als je de vissen wel ziet azen maar je ze niet krijgt gevangen zijn hier een paar tips:

-Camoufleer je lood, (steen of waterplanten er om heen binden)
-Onderlijnen van fluorcarbon
-Niet te veel geluid maken
-Slappe lijnen (als het verantwoordt is)
-Kijk hoe ze reageren op je rig, zwemmen ze er omheen? Dan camoufleren.

Succes!

Thomas
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Plaats reactie