Karpervissen is vooral een kwestie van geluk


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-12-2014 01:55

Althans volgens Martin Post in de rotary: analyse van aasgedrag op onderwaterbeelden.

Citaat (M.P.):

Een boeiend fenomeen is het duidelijke verschil in aasgedrag wat je ziet bij bodemaas op een voerplek en single hookbaits zoals fluoro pop-ups. En dan laat ik even in het midden of je die laatste vist als pop-up of als zinkend bodemaas. Zo zie je bij visueel attractief haakaas dat karpers deze in helder water van meters afstand kunnen waarnemen. De aasopname is vervolgens een belevenis op zich waar de geluksfactor heel belangrijk lijkt te zijn. Want terwijl een karper je aas van grote afstanden goed kan zien, van dichtbij is de coördinatie tussen de ogen en de bek echt belabberd.
Vooral in de DVD van Daniel Jawadnya zag je karpers volledig naast het haakaas grijpen. In de DVD ‘Tot op de Bodem’ zie je enkele karpers bijna rechtstandig naar beneden duiken om vervolgens doelloos in de bodem te happen. En volgens mij komt dat vooral dat de bek van een karper ten opzichte van de stand van de ogen, ervoor zorgt dat ze de laatste centimeters als het ware een dode hoek hebben. De hamvraag is natuurlijk of hiervoor een oplossing is. En als ik eerlijk ben kan ik daar nog geen waterdicht antwoord op geven. Enerzijds lijkt de kracht van visueel attractieve singels veel extra karpers op te leveren omdat ze vaak uit nieuwsgierigheid worden benaderd, anderzijds lijkt de factor ‘geluk’ enorm belangrijk tijdens de aasopname.

De gebrekkige coördinatie tussen de ogen en de bek is volgens Martin het probleem.

Overdag zal het visuele aspect (iets afwijkends) zeker een rol spelen, maar dan nog.

Chemoreceptie (reuk en smaak) zijn volgens mij veel belangrijker voor een karper.

Oftewel misinterpretatie?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

05-12-2014 12:26

Dat er een hoop geluk bij het vissen op karper komt kijken, daar kan ik wel in meegaan.
Zelf heb ik wel eens een pop up van dicht bij kunnen bekijken, toen deze op een ondiep gedeelte van het water lag, onder het eigen kantje in redelijk helder water. Er was karper in de buurt en deze was al een aantal keren langs mijn aangeboden pop-up gezwommen. De vis was veelal aan het wroeten in de bodem rond de pop-up en het leek alsof deze mijn aasballetje niet herkende als iets eetbaars. Pas nadat ik na lange tijd een paar boilies verkruimelde en dit eromheen strooide, toen hapte de karper in de pop-up en werd hij gehaakt. Dit was overigens op een cultuurwater waar de karpers regelmatig op boilies waren gevangen.

Dergelijke verhalen hoorde ik ook van een vismaat van me, die in ondiep water karpers op zijn aas had zien reageren. Mijn verklaring was dat dit gedrag doorgaans veel voorkomt en dat we het als visser gewoon (haast) nooit zien gebeuren.
Maar of dit toe te schrijven is aan het slechte zicht van de karper wanneer deze kort op het aas zit, dat betwijfel ik.

Zo kan ik me herinneren dat ik eens met een fluo baarsdrijvertje als dobber aan het vissen was en dat er meerdere malen door een karper in het drijvertje gehapt werd!

Ik kijk wel eens naar onderwater filmpjes waarbij diverse rigs worden getest. Opnieuw is te zien dat de karper zeker op het aangeboden aas afkomt, maar het haken gaat toch wel vaak beroerd. Nadat ik dit filmpje hieronder voor het eerst had gezien heb ik een tijd lang geen pop-up meer gebruikt. Toch wist de visser Jerome Moisand een paar karpers te vangen in een paar uur tijd. Als deze de onderwater beelden niet had gezien zou hij de rig mogelijk als een goed werkend systeem hebben beoordeeld.

Kortom, ik denk dat karpers vaker ons aas beroeren dan wij denken. De keren dat ze daadwerkelijk gehaakt worden, zou je een kwestie van geluk kunnen noemen. Dat dit door beperking van het zicht komt geloof ik niet.

Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-12-2014 13:12

Ik heb meerdermalen meegemaakt dat karpers echt uitweken voor de gepresenteerde popups.
Ik had er eens 1 gepresenteerd middels een zigrig, op een plek waar ik 'm steeds het wier had zien binnengaan.
Uren geklooi en Mitsz in de boom om te kijken. Daar kwam ie aan. Keek naar die gekleurde bal en ging een meter verderop het wier in. Hij moest 'm gewoon niet. Vond het maar een raar ding.

Ook een ander keer toen ik er 1 tussen wat los aas had liggen, werd m'n popupppie gewoon genegeerd.

Van de week had ik er echter twee op een knalroze Solution popup. Donker etc etc. Dus ik weet het allemaal niet. Ik ben liever creatief met kurk...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

05-12-2014 14:22

99% vreet wormen
95% vreet maden
85% vreet mais
70% vreet bollen
30% vreet pop ups
Zoiets :roll:

Slechte zicht lijkt me ook wel mee te vallen, ja de eerste cm voor d'r bek zullen ze niet zien maar vanaf een cm of 5 zeker wel.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

05-12-2014 15:30

Niets ten nadelen van de heer Post maar volgens heeft ie er wel vaker naast gezeten met zijn theorieën conclusies en aannames :roll:
Ik kan me nog goed herinneren dat de trant van zijn eerste artikelen uit de karperwereld hoe korter je onderlijntje is hoe dressuur doorbrekende is de werking van je rig (tot aan de Moezel aan toe)...Totdat ze met het PB team ontdekt hadden mbv een onderwatercamera op de Sloterplas (dressuurwater bij uitstek) en een plas ergens in België dat de gebruikte onderlijnen te kort waren en er dus weer met een extra lange onderlijntje gevist moest worden omdat ze de vissen hier wel op konden haken..
Mijn conclusie is dus, soms werkt een kort onderlijntje goed en soms werkt een lange goed,soms werkt een pop up wel goed en soms ook niet :lol:

Gr,

Mark
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

05-12-2014 17:53

Toch heb ik met bepaalde zoetstoffen ( welke noem ik maar effe niet ) met knal oranje fluo,s een zeer duidelijke aasrespons kunnen op wekken. Zeker 8- % was weer geïnteresseerd en naam het aas meerdere malen in de bek.
De pop ups werden na gekookt te zijn gedroogd en daarna gedipt in de zoetstof en daarna vroor ik ze in en kregen ze een klein beetje extra mee tijdens het ontdooien.

Wat voor mij als paal boven water staat is dat oranje he minst afschrikt van alle kleuren.
Geel en wit gaven zelfs met deze zoetstof een mindere reactie.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-12-2014 18:44

Martin Post schreef:En volgens mij komt dat vooral dat de bek van een karper ten opzichte van de stand van de ogen, ervoor zorgt dat ze de laatste centimeters als het ware een dode hoek hebben.


Als dat een probleem zou zijn zouden wij niet met mes en vork kunnen eten.

Ik heb veel naar de onderwater cam op Vinkeveen gekeken en dat ernaast happen heb ik niet waargenomen. Misschien heeft het te maken met de verticale manier van benaderen, maar dat is zeker niet hoe karpers normaal gesproken azen.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

05-12-2014 20:25

Beste bert,

Ik zou er niet zo klakkeloos van uitgaan, ik heb ook op vinkeveen gevist en zelfs met een onderwatercamera.
Ik ken Martin lang genoeg dat hij maar niet zo wat uit zijn nek lult.

Zelf heb ik ongeveer maar een kleine 3500 uur onderwaterbeelden mogen zien, en ik kan je vertellen dat er veel waarheid in schuilt wat Martin over de karpers zegt.

Ook ik heb mogen ervaren dat een witte bolie popup of gewoon drijvend niet altijd gepakt wordt.

Ook heb ik mogen ervaren dat vriend de karper de bolie of lood zomaar weer uitspuugd zelfs zonder een beetregistratie te krijgen, dus er gebeurd meer onderwater dan je denkt

Ik zou nog wel even door kunnen gaan, maar laat ik het hier maar even bij houden.


Gr Paul
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-12-2014 20:32

Ik denk dat zichtbeperking niet het probleem is .. als ze er 5 cm voor hangen komt zuigkracht te kijk .
Zie het als een soort multitasken , oog-mond coördinatie .
lengte van je onderlijn is de trigger , te lang en je hebt teveel speling .. te kort en hij kan de 5 cm die nodig is om te zuigen niet krijgen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de popups tog echt de meeste aanbeten opleveren waar de bollen roerloos blijven liggen ( wel opname , geen registratie ? --> aanpassen )

valt me wel op dat de leader/hoofdlijn in het filmpje geen schrikreacties triggeren !

Inspelen en aanpassen .. Gelukkig vis ik niet met camera en blijft het voor mij spannend.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-12-2014 20:59

Lieve Paul,
ik ga nergens klakkeloos van uit, ik ga uit van wat ik zelf waargenomen heb.
Ik geef toe dat ik niet 875 dagen 4 uur per dag naar een onderwatercam heb gekeken, maar het was lang genoeg.
Maar als jij wil geloven dat na miljoenen jaren evolutie we nu een karper hebben met een gebrekkige coördinatie die de helft van de tijd 'doelloos' ernaast hapt, be my guest.
Die dode hoek waar Martin het over heeft hebben wij dus ook en met ons wie weet hoeveel diersoorten die geen van allen afhankelijk zijn van geluk tijdens het eten.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-12-2014 21:51

Als eerste worden er vaak video beelden zo gemaakt zoals ze willen dat het publiek het te zien krijgt,niet altijd uiteraard maar toch vaak niet geheel belangeloos, dus voor jezelf wijsheid om hetgeen te filteren wat gefilterd dient te worden wat gebaseerd is op waarheid.

Verder is gelukkig iets wat je afdwingt, en een gedegen aanpak kwa aas stek en rig is belangrijker dan wij denken.
Zo stond ik ooit eens op een brug,en had daar een 10 liter emmer gevoerd met duiven voer.
En een paar handjes dynamite bollen waar ik instant toch leuk vissen op ving toendertijd.
Nu komen er 4 vissen aan gezwommen,3 stuks zwemmen eroverheen, 1 maakt meerdere voorzichtige rondjes boven het aas,en de andere 3 blijven op een afstandje toe staan te kijken,na een minuut begint die ene vis voorzichtig wat aas op te zuigen,en de andere 3 schuiven vrijwel onmiddellijk aan tafel om mee te vreten,na een minuutje of 4 is de gehele voerplek leeg,hier en daar nog wat maiskorrels,en als het stof eenmaal weg is zie ik tot mijn verbazing alle bollen liggen van 15 mm,had ik daarop gevist met boilies had ik dus een blank aan mijn broek,er is overigens nul hengel druk,en het betreft een kanaal waar ik toch met bollen goed gevangen had in dat zelfde jaar.
Vissen bestaat niet uit 1 of een bepaalde factor,maar uit meerdere factoren waardoor het woordje "geluk" er bij mij niet i gaat.juiste moment,juiste plaats,juiste aas,scherpe haak,en een goede dril zijn vrijwel alle eigenschappen wat er toe doen om een vis te vangen ja of te nee,zelfs een hengel die keer op keer afging met een snowman en zelf gemaakte bollen,ging niet meer af toen ik er een pinda aandeed,na verandering van haak aas terug naar de bol,ging deze weer af,ik kreeg die dag 14 runs op die ene hengel,en heb dat toen echt goed getest,overduidelijk een voorkeur voor bollen,en vice versa ook mee gemaakt in de winter dat een pinda het enige was wat tot een aanbeet kwam.zodoende trek ik mijn eigen conclusies met bepaalde zaken als ik naar filmpjes kijk van onder water beelden,en filter hetgeen eruit wat ik van toepassing vind.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-12-2014 09:04

[quote="bert kamp
Als dat een probleem zou zijn zouden wij niet met mes en vork kunnen eten.

.[/quote]

Je vergeet ding bert: wij mensen hebben de ogen aan de voorkant van ons hoofd waardoor wij beter diepte kunnen waarnemen en een beter oog-mond coördinatie hebben, bij uilen zie je dat bijvoorbeeld ook (jagen). Een karper heeft de ogen aan de zijkant van het lichaam waardoor hij een bijna 360graden zicht heeft (veiligheid). Normaal gesproken heeft een karper die oog-mond coördinatie bijna niet nodig omdat hij vooral in de bodem wroet. Niet alleen op popups zie je de karper mishappen, ook tijdens het drijvend vissen gebeurd dat regelmatig, iets wat oa Rini Groothuis destijds al was opgevallen.
Terug op het topic: ik vind de setlling nogal overdreven. Karpervissen is juist niet vooral een kwestie van geluk, geluk kan je afdwingen. Echter de opname dan een (fluo) popup, zal voor een deel een kwestie van geluk kunnen zijn.

mvg martijn
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-12-2014 12:03

Marijn,
het ging mij vooral om het 'doelloos in de bodem happen'.
De bodem is waar een karper meestal zijn voedsel vindt en daar heeft hij weinig moeite om het te vinden.
Dat 'doelloos in de bodem happen' lijkt voor mij meer op een karper die aast in wroet modus, dus min of meer 'gedachteloos' modder filteren om eetbare deeltjes te vinden dan op doelgericht proberen een boilie te pakken.
Als je praat over voor hem ongewone posities als een pop-up of drijvend aas zou het maar zo een stuk moeilijker voor hem kunnen zijn waardoor ze vaker mis happen.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

07-12-2014 13:02

Volgens mij is het wel degelijk een kwestie van 'geluk' als je je popup op een aantal centimeter van de bodem aanbiedt en daarom heen boilies en kruim op de bodem aanbied. De vis aast dan op de bodem en aast niet op een aantal centimeter boven de bodem, dit zal dan vaker in 'mishappen' resulteren.

Bied je je popup op een slimme manier aan als 'bodemaas' zal deze tussen andere boilies en kruim sneller worden opgenomen en ben je dus minder van 'geluk' afhankelijk...

Maar uiteindelijk moet je toch altijd het 'geluk' hebben dat een karper het op jouw popup of boilie voorzien heeft.

Je kan dat 'geluk' min of meer afdwingen door op de juiste plaatsen te voeren en vissen. Maar dat is nog altijd geen garantie. De factor 'geluk' speelt dus bij iedereen een grote rol, of je dat nou wilt of niet...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-12-2014 14:02

Vanuit de karpervisser geredeneerd heb je gelijk Marco, al hebben sommigen bijna altijd geluk en velen bijna nooit.
Wat Martin echter zegt is dat een karper ook afhankelijk is van geluk als hij een boilie van de bodem wil pakken en daar ben ik het dus niet mee eens. Pop-up of oppervlakte is weer een ander verhaal.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-12-2014 14:50

Tja, kloten voor al die mannen die s’morgens over heen aasplek heen varen en van de 50 boilies of voor mijn part 100 er nog maar 1 zien liggen. Ach ja ze kunnen gewoon niet vissen, stumpers zijn het als Bert gelijk heeft?

Kijk ik naar wat filmpjes dan valt me wel op dat ook bij boilies alleen al de prikkans een op …….. is. Of dat bekende gesponsorde karpersvissers geen uren maken, aan me hoela? Maar simpel effe het geluk afdwingen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-12-2014 20:06

Eén ding is zeker, niets is zeker. Maar aantrekkelijk aas verhoogt de prikkans.

Groet, Peter

Ps geluk kan je afdwingen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-12-2014 20:36

pj, 's morgens over je voerplek varen om tot de ontdekking te komen dat alleen jouw haak boilie er nog ligt is iedereen wel eens overkomen, dat maakt je nog geen stumpert. (jouw woorden)
Je bent een stumpert als je vervolgens je schouders ophaalt en denkt 'pech gehad' en doorgaat op de zelfde manier. Degene die dan zijn laatste meter aanpast en op die manier toch een karper haakt zou op den duur gesponsorde visser kunnen worden, heeft niet zo heel veel met geluk en uren draaien te maken.

Peter, en als je geluk niet kunt afdwingen kun je op zijn minst proberen het een handje te helpen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-12-2014 22:23

Toch eens, nadat ik 20kilo boilies had gevoerd op een groot frans water, alleen vis gevangen op de 20mm dynamite fluopopups, de bodemaasjes deden niks nakka nada. Geluk? Tjah, degene die vangt heeft gelijk
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-12-2014 11:03

Want terwijl een karper je aas van grote afstanden goed kan zien, van dichtbij is de coördinatie tussen de ogen en de bek echt belabberd.

Wanneer ik van de koi's uitga, welke ik in mijn natuurvijver heb gehad of nog heb, dan concludeer ik dat aasopname erg vis afhankelijk is. Zeg maar van zeer goed tot prutser. Is er veel concurrentie, dan wordt het happen ook vluchtiger.

Wat zicht betreft (copy paste...);

Karpers kunnen met beide ogen opzij en naar boven kijken in een hoek van 49 graden. Alles wat buiten deze hoek valt is dus niet zichtbaar voor de karper. De karper heeft verschillende oogcellen waardoor hij alle kleuren kan zien die wij kunnen zien. Hier komt nog bij dat karpers ook nog kleuren uit het ultravioletspectrum waarnemen die wij niet kunnen zien. Het zicht van de karper hangt wel sterk af van de doorzichtigheid van het water. In troebel water met veel algen en wierdeeltjes ziet de karper heel slecht. Ook de lichtsterkte en invalshoek van het licht spelen een rol met betrekking tot het zicht van de karpers. In helders water - water met een doorzicht van meer dan een meter - heeft de karper een zeer goed gezichtsvermogen. Een karper kan echter - net als de meeste vissen - niet vooruitkijken. Als de karper dan iets wil zien dat zich voor hem bevind moet de karper zich dwars draaien.

Ik zelf heb om die reden dan ook weinig met pop-ups die standaard echt centimeters los van de bodem staan. Liever aas liggend of staand op de haak, een hagel op de hair of vlak voor de haak op de onderlijn om zo een langzame zinker te maken. Wanneer er veel grotere kiezels liggen en ik telkens een botte haak binnen draai, dan mag het hoger. Gevangen heb ik echter met beide. Met de hoge variant heb ik op een specifieke grove kiezel stek meermaals met kekererwten/tijgernoten gevist en gevangen. Maar als het kan, dan liever geen zwalkend aas wat bij elke vin beweging zich niet meer bevindt op de plaats waar de vis 'm dacht te kunnen vinden!!!

Overigens goed gevangen met zowel lichte en donkere 15mm's tussen mais. Wel enigszins in verhouding, zeg per handje (!) mais 10 bollen, en dan mag het evt. ook wat groter en meer verspreidt zijn.

En geluk? Tja, zonder vaart niemand wel, maar je moet wel zoveel mogelijk de regie zelf in handen nemen en in basis het eigen falen proberen uit te sluiten :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-12-2014 23:12

Eerst even een stukje uit een wetenschappelijk artikel:

Carp uses the chemosensory system (smell and taste) as its principal way of locating food and making decisions with regards to its handling. Its preference for turbid waters containing high levels of suspended solids and the fact that it feeds both during the day and at the night suggests that carp depends greatly on chemoreception rather then alternative methods of food location such as visual, electroreception and mechanoreception. It is understandable that the chemosensory systems should be more highly developed and evolved and used as the main way for the fish to find food using chemical systems as previously demonstrated (e.g. Sibbing, 1988).

Het ging mij vooral om de stelling dat een aasopname meer geluk dan wijsheid is. Een karper kan je aas van afstand goed kan zien, maar van dichtbij is de coördinatie tussen de ogen en de bek echt belabberd, aldus Martin.
Conclusie: karpers zijn domme dieren.

Ik denk dat dit vooral komt omdat de meeste karpervissers heel weinig van de biologie van dat beest weten.
Hoe vindt b.v. een speurhond iets wat verstopt is?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-12-2014 10:38

De evolutie geeft mens en dier de kans zich aan te passen aan veranderde omstandigheden om kunnen te overleven.

Bij een vis als karper valt de plaats van de ogen op. Waardoor hij niet instaat is de plek van het voedsel exact te detecteren. Als compensatie heeft hij een erg goed ontwikkelde stofzuiger en zintuigen wat je bij meer vissen en zoogdieren waarneemt.

Toch ook niet vissers stellen vast dat voedsel als b.v. boilies wat we als karpervisser aanbieden beperking kan geven bij opnamen. Tijdens een bezoek aan het broedhuis van de universiteit van Wageningen door KSN leden in het verre verleden is dit onderwerp uitgebreid aan de orde geweest. De filmopname gemaakt tijdens die dag maken dit duidelijk.

De geluksfactor is dus wel degelijk aanwezig. Dat de mensheid door hun mogelijkheden (zie regel 1) vangkansen kunnen vergroten is een feit. Daarin tegen zal het uren maken hier meer van invloed op zijn.

De conclusie dat karpers domme dieren zijn kan ik en zal Martin naar mijn mening ook niet onderschrijven. De mogelijkheden en onmogelijkheden zijn hier grotendeels de bepalende factor voor een vis als karper en het totale dierenrijk.

Hoop de heer Nand Sibbing oud medewerker van de Universiteit Wageningen komend jaar te ontmoeten om hem dit punt nogmaals voor te kunnen leggen.

Een prettig weekeind,
Peter
Plaats reactie