Het BOVER systeem


Plaats reactie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-11-2014 16:19

Da's ook de reden waarom de slip aardig dicht moet staan.

Nog over het vorige..
Bij het oude systeem heb je praktisch geen opwaartse druk omdat de boei op een bepaalde diepte gefixeerd is, en die zal altijd meer dan de waterdiepte zijn. De vis kan dus altijd op de bodem blijven zwemmen. Tijdens de dril boven de vis heb je al helemaal geen voordeel van de opwaartse kracht omdat de boei over de hoofdlijn schuift

Begrijp jij mij wel Bert, want ik schreef;

Wanneer de vis van ondieper naar dieper zwemt, van 3 naar 5 meter bijvoorbeeld zoals ik aangaf, dan werkt die boei van het oude systeem wel degelijk mee aan het niet bereiken van de bodem door de vis. Het beestje gaat iig niet dieper, en dat is bij beide systemen het geval. Schuift in het oude geval de boei makkelijk over de hoofdlijn, dan ben je ook die winst kwijt.

En nee, in het geval van een bodem als een mooie grasmat, dan heb niet met ondiep naar diep te maken en is er geen winst met het oude systeem, buiten een beetje zwemweerstand....

Bovendien zeg je dat een vis met het nieuwe systeem op de zelfde diepte zal blijven, klinkt logisch.

Nee, dat zegt Piet niet, hij zegt juist dat dat met het oude systeem het geval is.

je hebt gelijk, fout handmatig ge-quote (goede reden om daadwerkelijke alleen quotes te gebruiken). Het gaat me hierbij over het aangehaalde dat beide systemen niet dieper kunnen dan de afstand tussen boei en rig. En ja, die wordt in het nieuwe geval alleen maar korter tijdens de dril.

Het gaat daarom in mijn ogen dan ook niet om dubbele kracht van visser en boei, maar juist om het vertrek punt van die kracht! En dat is die korte achterslag afstand tot die glij ring. Daar zit de opwaartse winst.

Hier moet ik nog een jaartje of wat over slapen, misschien dat iemand anders het wel begrijpt ?

:D

Hang een katrol links (hengel met molen) en een 'vast', althans een object wat veel weerstand biedt, rechts (boei). In de lijn tussen beide bovengenoemde zaken hang je een ring met daaraan een touw en daaronder een gewicht. Dit gewicht en de ring plaats je tot bijvoorbeeld driemeter onder het 'vaste' punt rechts. Ga dan vanuit het katrol druk uitoefenen. Dan krijg je het volgende;

Na het uitvaren en de dobber boven laten komen is er met dat nieuwe systeem een soort van V vorm of driehoek tussen hengel, glijring en boei. Na de run en het oppakken van de hengel zal die V door de spanning op de lijn tussen visser en boei langzaam verdwijnen en uiteindelijk zal er geen V in de lijn meer zijn, want de glijring zal tegen de boei aankomen. Dan krijgt de onderslag eigenlijk de positie van een voorslag (het laatste stukje tot de vis). Zo zal er puur wat hoofdlijn en die onderslag tot de vis overblijven.

Maak je de onderslag, tussen het 'loodgewicht' en de glijring bijna of net zo diep als de waterdiepte, dan is er geen winst (vlakke bodem, niet bij dieper bodemverloop). Ongeacht of je dan met dit nieuwe systeem vist. Tenzij een vis dus weer van ondiep naar diep zwemt.

Kijk, een boei met veel volume kan je in beide systemen gebruiken.

Dat is waar, alleen heb je met het oude systeem zo goed als geen voordeel van het volume.
Dat lichte ik al toe met de uitzondering, ondiep naar diep.

Nogmaals; Het voordeel zag ik al in de nieuwe variant Bert. Waar een foute quote al niet tot kan leien?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

25-11-2014 18:55

Inderdaad, mistverstand.
Echter, hier ga je de mist in:
Hang een katrol links (hengel met molen) en een 'vast', althans een object wat veel weerstand biedt, rechts (boei).

Zowel de hengel (via de slip) en de boei bieden de weerstand, de katrol is het ringetje wat er tussen hangt.
Afbeelding

Het gewicht aan de onderkant is de onderslag met de vis er aan, links trek je met de hengel, rechts trekt de fles. Zoals je ziet hoef je nu maar half zo hard te trekken om de kracht in evenwicht te houden (niet helemaal waar maar close enough).
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-11-2014 19:39

Mannen dit gaat boven mijn pet. Ik houd mij vast aan de praktijk ervaringen die ik afgelopen jaren heb opgedaan. Alleen al afgelopen sessie op.de Lot 10 runs zonder systeem 6 verspeeld. 42 runs met systeem 0 verspeeld. Dit zegt mij heel veel meer dan theorie. Probeer het systeem eens dan weet je hoe goed bet kan werken. Ik ga na de beurs in Utrecht een filpmje erover maken hoe ik het maak en gebruik.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-11-2014 19:49

Echter, hier ga je de mist in;
Nee hoor Bert, hier een heldere sterrenhemel. En anders ga jij hier ook flink de mist in, want er is sowieso helemaal geen katrol bij aanwezig, als ik dan ook even mag :-?

Een glijring op de lijn is evenmin een katrol als een hengeltopoog een katrol is. Nu werkt een katrol , bijv. een lijnrol op molen, lijn geleiders op big game hengels, ook eens gezien bij 'n thuisvlijt planeerbord (oid) voor het slepend vissen etc., beter dan een glijring en is zeker erg goed toepasbaar op dit systeem omdat er wrijving vermeden moet worden (niet erg dat je de toepasbaarheid niet inzag, dat doe ik dan wel graag voor je). Maar topoog en glijring werken beide volgens het zelfde principe; Lijn glijdt er doorheen :wink:

Bovendien word er maar aan een kant lijn opgehaald en daarom is die boei een 'vast' gegeven. Schrijf ik ook nu weer tussen haakjes, want die twee liter volume dobbert wel aan de oppervlakte, maar blijft gewoon twee liter volume aan de oppervlakte en dirigeert de lijndruk van de visser (blijft erboven). De variabele is de visser die druk kan vermeerderen of verminderen. Aan dat spelletje doet het flesje amper mee als ik het filmpje bekijk!

Maar je begreep wat ik betreffende werking probeerde duidelijk probeerde te maken (van V tot geen V) of niet, want simpeler kan ik het niet maken, ga ik ook niet meer proberen, want beide zien we de voordelen...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

25-11-2014 20:13

Ok ok, men geeft dus serieus extra rek met het bover systeem (slappe lijn vanaf de hengel naar boei/ fles tegen pleziervaart/ binnenvaart, plus de nodige meters onder/ voorslag, eerste beet registratie niet zoals het hoort?), bij de eerste piep na het lossen van de steen/ lood(eerst de rek er uit zwemmen door de karper) zal de karper dus ""hopelijk"" van het onderwater obstakel (omgevallen/ afgezonken boom met takken uitlopers) afzwemmen of er alsnog er naar toe knallen!!! Dus de bover het beste inzetbaar bij mosselbanken/ steile talud s???

Groet.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-11-2014 20:19

Nee, geen rek :o, aardig strakke lijn en zware slip!!! Weinig geven, er wordt toch al genomen is in het filmpje te zien! Zit wel een hoek in de lijn, da´s al...

Verder idd bij taluds en scherpe keien, zoals je een boei normaal zou gebruiken. Maar dan nog beter functionerend aan de resultaten te zien en makkelijker inzetbaar.

Gaat bij mij iiig m´n hoge hengeltoppen oplossen wanneer ik kortbij met weedeffect op taluds vis...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 25-11-2014 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-11-2014 20:32

Tjonge ik moet echt snel gaan filmen. Ik begrijp gewoon niet dat dit allemaal nog zo onduidelijk is. Kijk een naar het filmpje soul of the lot deel 2 dan zie je bijna alles en combineer dat met een aantal aanwijzingen hier in deze topic. Vis krijgt bijna geen speling en gaat omhoog. Meeste winst zit hem in het feit dat de lijn vanaf de molen de obstakels tussen de visser en de stek niet kan bereiken.
Nu stoo ik ermee en maak snel een folmpje
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-11-2014 20:36

Relaxed filmen dat folmpje he :wink: . Bedankt voor de info!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

25-11-2014 22:10

Het beste bewijs van de werking zou een onderwater opname van een aanbeet zijn.
Misschien is zo'n nieuwe camera die je op de lijn kunt bevestigen een idee ?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-12-2014 18:57

Voor wie het nog niet geheel kon visualiseren staat er een duidelijk stuk tekst van Piets hand met afbeeldingen in het KSN magazine nr. 90. Netjes.., ook de algemene dank aan Peter Bos en Gerrit Verschoor.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

30-12-2014 19:29

Prima gedaan door Piet!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

22-01-2015 15:51

Voor iedereen die geen lid van De KSN is, is dit artikel online gezet.

http://www.deksn.nl/actueel/7213/het-bo ... g.comments

En als je dan toch op onze nieuwe website bent, kan je meteen lid worden ;-)

http://www.deksn.nl/de-webshop/de-ksn-lidmaatschap/

b.v.d. en m.vr.gr.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-01-2015 10:34

En via welke link kan ik het KSN lidmaatschap stopzetten Michel?

Ik was er afgelopen seizoen te laks mee, dus dan lijkt januari 2015 me wel aardig op tijd voor het jaar 2016 :wink:.

31-07-2012 lid geworden van de Karper STUDIEGROEP Nederland.., in december van dat zelfde jaar werd dit Karper SPORTVISSERIJ Nederland. Een keertje Goes bezocht in 2013, en daar bleef een rigtechnische vraag van mijn kant, na 5 minuten gehieperdepieper, onbeantwoord. En in 2014 een keertje Tilburg, wat gezellig was.

Maar ja, het wegvallen van STUDIE...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-01-2015 14:13

Marco,

Op onderstaande adres.

Groet,
Peter


http://www.deksn.nl/de-ksn/opzeggen-lidmaatschap.html
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-01-2015 10:05

Bedankt Peter!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

26-01-2015 10:35

Doet me meteen hieraan denken, met een kleine aanpassing de volgende stap? Of vissen er al mensen op deze manier en loop ik hopeloos achter?

Afbeelding

En nog een hele effectieve visserij, voor de diehards onder ons.

http://visserijservicenederland.nl/technieken-en-materialen/zegenvisserij/
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-01-2015 10:48

Haha, da's toch wel heel wat anders hoor Harold. Alleen al de intentie is totaal niet te vergelijken.

Ik ben nooit zo'n voorstander van het zogenaamd bevisbaar maken van onbevisbare stekken, maar met het BOVER systeem zou ik zonder gewetensbezwaren toch wel een hoop extra stekken kunnen bevissen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

05-02-2015 19:31

Hoe zit het met de (vis)veiligheid van dit systeem...

want als je een vis verspeeld zwemt hij dus rond met een stuk onderslag van x meter met daaraan een ring/oog/dikke wartel bevestigd, waar de loodclip nooit overheen komt..

of zie ik iets over het hoofd ??
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-02-2015 20:34

Bij een BOVER systeem lijnbreuk is X maximaal 3, bij normale lijnbreuk is X maximaal de afstand waarop je vist. Het enige extra nadeel is dus het glij-ringetje, maar dat zal in de praktijk wel meevallen, terwijl het voordeel is dat het altijd maar een relatief kort stuk lijn is. Een karper is een haak vaak vrij snel weer kwijt, helemaal als je weerhaakloos of met micro-barb vist.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-02-2015 20:38

Uiteraard gevist met een steen die vrijkomt van de clip bij een aanbeet
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

05-02-2015 20:41

Martijn Nederpel schreef:Uiteraard gevist met een steen die vrijkomt van de clip bij een aanbeet



ja de steen komt natuurlijk vrij, dat snap ik ook nog wel...

maar stel je krijgt lijnbreuk op de hoofdlijn (kans is klein natuurlijk)...dan zwemt de vis dus rond met een stuk lijn met een ring en een leadclip eraan toch ?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-02-2015 20:45

@ Martijn
Of een drop-off lead 8) :wink:

@ Dennis
Ja, net als bij een normale lijnbreuk blijft er een stuk lijn aan de karper vast zitten.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

05-02-2015 20:53

bert kamp schreef:@ Martijn
Of een drop-off lead 8) :wink:


@ Dennis
Ja, net als bij een normale lijnbreuk blijft er een stuk lijn aan de karper vast zitten.


met als verschil dat bij een ''normale'' lijnbreuk niks aan de lijn zit verder waardoor de vis zich eigenlijk zeer moeilijk vast kan zwemmen...

als er nog een ring en loodclip aanzit veranderd dat natuurlijk !!...in het slechtste geval kan zelfs de boei en alles vast aan de vis blijven zitten...als je lijnbreuk krijgt en daarna slaat de lijn om de ring heen.. kans is klein natuurlijk maar niet ondenkbaar (wier)...... het zal maar net de topvis van het water zijn :(

bert kamp schreef:Bij een BOVER systeem lijnbreuk is X maximaal 3, bij normale lijnbreuk is X maximaal de afstand waarop je vist.


ik heb het over hoofdlijn breuk...niet als het stuk onderslag doormidden gaat..dat is volledig safe natuurlijk... en hoofdlijn breuk gebeurd idd niet vaak (kan me de laatste keer niet meer herrinneren bij mijzelf)... maar het kan wel gebeuren natuurlijk als is het door actie van de visser zelf (struikelen bijvoorbeeld met de hengel vast, of met de lijn achter een tak blijven hangen)... dus x is niet maximaal 3 tenzij je met staaldraad vist !! :)

ohja..en drop-off leads (van echt lood) mogen ze wat mij betreft per direct verbieden :wink:
Laatst gewijzigd door dennis gerits op 05-02-2015 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-02-2015 21:15

Dennis

Goed punt, nu denk ik niet dat die lege clip een probleem zal gaan vormen. De ring lijkt me ook niet echt een groot probleem opleveren. Elk systeem is zo veilig als de gebruiker die het inzet. Als dit systeem lijnbreuk voorkomt is het veikiger dan welk ander systeem dan ook natuurlijk. Bij lijnbreuk zal de vis met alleen de bovenslag rondzwemmen. Niet zo ideaal als alleen een onderlijn maar wel weer beter dan 10meter nylon. Als je er dan voor kiest weerhaakloos of met microbarbs te vissen, ben je in mijn ogen toch behoorlijk veilig bezig
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

05-02-2015 21:17

Martijn Nederpel schreef:Dennis

Goed punt, nu denk ik niet dat die lege clip een probleem zal gaan vormen. De ring lijkt me ook niet echt een groot probleem opleveren


Als je er dan voor kiest weerhaakloos of met microbarbs te vissen, ben je in mijn ogen toch behoorlijk veilig bezig.


ik denk dat je een ring en loodclip bijna net zo makkelijk vasttrekt in een wierveld dan als er nog lood aanzit... dat zou dan eens getest moeten worden


ik vis altijd met platgeknepen weerhaak...waar en onder welke omstandigheden dan ook


maar het is moeilijk...wat is nou beter...5 vissen verspelen boven een boomstronk bijvoorbeeld, maar wel met een veilig systeem (kale lijn) waarbij de vis vrijwel zeker nergens achter kan blijven hangen....

of 5 vissen vangen, met de kleine kans dat je er eentje verpeeld, waarvan een nog kleinere kans dat ook nog eens de hoofdlijn breekt.. maar de kans blijft aanwezig ?!


maar het is in feite niet zo safe dan een ''normaal'' systeem met loodclip ..hoe je het ook wend of keert.....

met een normale lijnbreuk maakt het niet uit hoeveel meter lijn er achter de vis blijft hangen (al is de kans nog aanwezig natuurlijk dat 40, 100 of 300 meter lijn ergens in verstrikt raakt)... tenzij de hele hengel het water ingaat :)

dus het normale systeem is ook niet 100% safe natuurlijk, maar wel veiliger dan het bover systeem