Ernesto Kamminga en 'Sprekende Hengels'


René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

30-09-2014 09:11

Net het verhaal doorgelezen over het boek van Ernesto Kamminga, ziet er veelbelovend uit. Helemaal als je onderstaande zin mag geloven.

'Het boek dat daadwerkelijk jou visserij naar een hoger niveau zal brengen'.

Dat zijn er voor mij persoonlijk slechts enkele boeken geweest. Maar goed, als ik uitga van de artikelen uit de pen van Ernesto Kamminga in de diverse karperbladen, ben ik niet bang dat dit boek inderdaad een leuke en leerzame aanvulling gaat worden.
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-09-2014 10:04

Vele voelen zich geroepen een boek te schrijven. Weinige zijn er in geslaagd het niveau van onze kleine Belg te evenaren als het om leerzaamheid gaat. Boeiende verhalen met veel gevoel geschreven heb ook ik in mijn boekenkast staan. Weet niet waar ik dit boek onder moet plaatsen of dat het geld waard is? Temeer daar internet vol staat met rigs en tips die geïnteresseerde verder helpt in deze weerbarstige
hobby.

Groet,
Peter
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

30-09-2014 11:01

Deze Belg daar doelde ik ook op Peter en zit bij die schamele collectie boeken welke voor mij persoonlijk het verschil maakte. Die andere beste man komt uit Brabant :wink:

Laten we hopen dat aan dit lijstje een wijze uit het oosten des lands kan worden toegevoegd :lol:
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-09-2014 11:23

Ik heb een kast vol zo'n beetje, meer dan 20 jaar oude Engelse boeken maar ook van onze Hollandse vrienden, boeken die gortdroog uitleggen hoe je moet vangen kunnen mij eigenlijk niet zo boeien, vaak is er maar weinig vernieuwends te ontdekken.
Boeken die gaan over de aparte kijk die sommige karpernomaden hebben op het leven zijn veel interessanter, de boeken van Alijn bv, maar ook Dave Lane, en de wat oudere Engelse boeken.

Maar ik ben benieuwd!
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

30-09-2014 14:56

Ik denk dat dit boek een enorm succes gaat worden,.de simpele en spontane manier waarop Ernesto zich in onze scene presenteert spreekt mij persoonlijk erg aan en ik heb hem nog nooit betrapt op lariekoek.Ik hoop alleen niet dat het zogenaamde Carpwhisperer een Commercieel melkkoe gaat worden want dan haak ik.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-09-2014 15:20

Leon, een kassucces lijkt me haast onmogelijk daar de veel boeken onder eigenbeheer worden uitgegeven. Kan nog al wat schrijvers (zeker niet de minsten) die jaren later nog vele honderden kg aan boeken in hun huis hebben liggen. Wens hem natuurlijk wel alle succes toe met de verkoop.

Groet,
Peter
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

30-09-2014 15:59

[quote="pj otte"]Leon, een kassucces lijkt me haast onmogelijk daar de veel boeken onder eigenbeheer worden uitgegeven. Kan nog al wat schrijvers (zeker niet de minsten) die jaren later nog vele honderden kg aan boeken in hun huis hebben liggen. Wens hem natuurlijk wel alle succes toe met de verkoop.

Groet,
Peter

Ik ben het zeker met je eens dat het heel lastig is om iets neer te zetten maar
ik ben van mening dat juist dit boek wel eens een kassucces gaat worden zeker omdat ik vind dat Ernesto zich heel normaal en informatief presenteert,Ernesto loop natuurlijk al een behoorlijke tijd mee in de scene en was van buiten categorie in het Korda circus.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-09-2014 17:48

Goed dat je het zelf een Korda circus noemt. Commercieel gezien zonder meer een topper verder 10 in een dozijn. Laat je vooral niet gek maken, in de 50 jaar dat ik op karper en nog mag vissen heb ik een aardige kijk gekregen op het wereldje.

Groet,
Peter
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

30-09-2014 18:16

Leon van carpwhisperer kreeg ik ook een beetje chickenskin.

Je zet dan meteen al een beetje hoog in qua eigendunk en 'marketing'. Dat heeft deze persoon volgens mij totaal niet nodig. Ik zou persoonlijk zeggen, ga door met wat je in de bladen deed en laat poes pas het niet verknallen. Je schrijfstijl is gewoon goed laat dat je 'marketing' zijn.
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

30-09-2014 18:50

Van een boek in de karperscene word je allesbehalve rijk. Je doet dat omdat je op een of andere manier je ei kwijt moet/kan. Als de verkoop een gigantisch succes wordt, hou je er een mooie cent aan over. Maar als je de uren werk (schrijven, herschrijven, nog 'ns bijschaven, editing en lau-outen, ...) en het financiële risico kritisch gaat bekijken, is het gewoon 'degelijk betaalt voor hard werk'. :)

Ik denk alvast dat het een succes zal worden en kijk er reikhalzend naar uit!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-10-2014 11:33

Ik ben erg benieuwd, maar ook wel enigszins sceptisch.
Ik heb liever een boek wat je bij de strot pakt en mee neemt in de karpervisserij dan een wat probeert mij te leren hoe ik een karper zou moeten vangen. Ik weet al hoe ik een boilie moet draaien of een rig moet knopen. De meeste boeken die menen de lezer van alles te moeten leren over het karpervissen zijn hier dan ook onherroepelijk op de 'stofstapel' beland. DDL is eigenlijk de enige uitzondering, om dat niveau van leerzaamheid en leesbaarheid te halen zal echt niet meevallen.
Dat Ernesto de kennis en ervaring heeft om zoiets te kunnen twijfel ik niet aan, maar dat allemaal in een prettig lezend boek verpakken is een heel ander verhaal.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

01-10-2014 13:30

Ik hoop ook dat hij in dit boek beschrijft hoe hij in de winter vist... Vooral op Carplantis waar net nieuwe vis was ingezet en waar hij als een van de eerste mocht vissen daar was hij succesvol......
Ik ken wel veel mensen die zich zo'n beetje een carpwhisperer noemen die hebben het een beetje hoog in de bol...
Ik wens hem veel succes met de verkoop, want het is inderdaad veel werk om zo'n boek samen te stellen.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

02-10-2014 18:39

" Van een boek in de karperscene word je allesbehalve rijk"

Misschien omdat de aantallen niet zo hoog oplopen, maar voor een roman geschreven door een schrijver die hier van leven, en een heel verhaal zelf verzint met kloppende verhaallijn en spanning betaal je gemiddeld 15 a 20 euro?
En voor een bekende visser die in zn vrije tijd lekker gaat vissen en hiervan een boek vult met verhalen en anekdotes betaal je al snel 40 euro, en in mijn beleving is dat krom.
Maar we zijn karpervissers en die betalen al snel een hoop meer voor dingen...

Bovenstaande zegt natuurlijk niks over het boek van Ernesto, maar meer in het algemeen
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-10-2014 21:17

Luc de Beats is er stil van gaan leven en laat zich rijden door een auto met chauffeur.

Beperkte uitgave waarvoor de uitgever de meeste kosten op zijn conto neemt. Voor de schrijver blijft er uiteindelijk een beperkte vergoeding over. Waarvan een deel weer naar de belasting gaat.

Je betaalt een redelijk bedrag voor een boek dat het waard is, in een handel die bijna op zijn gat ligt vanwege weinig verdienste.

Heeft allemaal niks inhoudelijks met dit boek te maken. Maar om te beweren dat het rozengeur en manenschijn is voor schrijvend Nederland gaat wat ver. We mogen blij zijn dat er mensen zijn die zich daar nog voor inzetten in een tijd dat elke minkukel zijn ei op internet kwijt kan. Nog afgezien van lui die illegaal downloaden mogelijk maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

02-10-2014 23:42

De gemiddelde roman bevat geen fotomateriaal, heeft geen harde cover en wordt in oplages gedrukt die een veelvoud zijn van een karperboek. Kees slaat nagels met koppen.
Geloof me, als je als schrijvend karpervisser écht geld wil verdienen,laat je je pen liggen en ga je in 't zwart gyproc plaatsen. ;)

Grts
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

06-11-2014 13:26

Ik ben wel benieuwd naar het boek Sprekende Hengels. En zolang we het niet heb gelezen, kunnen we er ook geen mening overgeven? En wie van de heren hierboven :roll: heeft daadwerkelijk het boek gelezen? Als ik het goed begrijp is het boek te bestellen bij "http://carpwhisperer.com/sprekende-hengels" of bij de site die naar dit boek linkt. Ik vraag het boek voor de Kerst dus ik zal nog eventjes moeten wachten om het te lezen..Ik heb het idee dat het wel is een heel goed Karperboek kan zijn..en wie weet is Ernesto Kamminga ook een aanwinst in onze Karpervisserij als het om technieken/inzichten gaat..Dus eerst is lezen,en wie weet overtreft het boek het boek van Luc wel..zal wel moeilijk zijn want De dunne Lijn is ook echt wel een heel goed en informatief Karperboek..Maar dat wil niet zeggen dat er geen betere Karperboeken zijn als die van De Dunne Lijn...
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

06-11-2014 13:42

De gemiddelde roman is een paperback, niet te vergelijken met een harde kaft en fotopapier.

Ik verwacht er wel wat van, waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien door de opgezette marketing strategie, ze zetten hoog in. Of het feit dat ik graag wil dat het een goed boek gaat zijn.

Vergelijken met de dunne lijn doe ik maar niet, maar hoop stiekem dat het in de buurt komt!

Hier komt ie ook onder de boom te liggen iig..
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-11-2014 14:18

Kom in ons wereldje een aantal type karperboeken tegen.

1. Techniek en nog eens techniek.
2. Techniek, romantiek, ego strelende verhalen en bloopers.
3. Verhalen en achtergronden die je raken vanwege het geweldig vingerspits gevoel van de schrijver. Waarin de grote van de vissen vaak ondergeschikt is.

Op het gebied van techniek is er al jaren weinig tot geen groot nieuws te scoren zins het boek van de grote kleine man en andere .
Zit persoonlijk niet meer op romantiek, ego strelende verhalen en bloopers te wachten daar worden we dood mee gegooid.
Blijft over nummer 4 is dat het uitgangspunt van het boek dan is het een rede om het te kopen voor me.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

06-11-2014 14:21

Kan zeker niet in de buurt komen van de dunne lijn. Dit boek is vanuit de commercie geschreven de dunne lijn absoluut niet.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

06-11-2014 15:46

Laatst kwam ik een filmpje van Ernesto tegen op YouTube en mijn aandacht werd genoeg geprikkeld om de rest van zijn “Carp Whisperer” serie te bekijken.
Ik moet zeggen dat zijn filmpjes goed in elkaar zitten en er professioneel uit zien. De tips die hij geeft kunnen een waardevolle aanvulling betekenen voor zowel de beginnende als de gevorderde karpervisser. Dit is duidelijk een man die serieus met de zaak bezig is. Zijn periode bij Korda zal mogelijk een leerschool daarvoor geweest zijn (ik heb begrepen dat hij inmiddels toch weer voor de muskusratten heeft gekozen).

Zijn boek – zo heb ik begrepen – bestaat voornamelijk uit technisch geschreven, leerzame info. Niet zo zeer een sfeerverhalen boek dus.
Zo voor de Sint en de Kerst een mooi boek voor het verlanglijstje dus, voor menig visser.
Maar niet voor mij.
Ik vind zijn filmpjes te serieus, niet speels en ik mis humor. Het is alsof hij zijn tekst van autocue afleest. Zijn technische tips mogen dan leerzaam zijn, maar origineel is hij zeker niet. Natuurlijk is hij door de Engelse stijl beïnvloed, zoals zo veel karpervissers.
Dan zet ik voor de feestdagen liever een boek van Uncle Jim op mijn verlanglijstje: Carping Re-Cut. Hoewel ik betwijfel of Jim net zo vermakelijk zal zijn als Hutchie ooit was.

Ik wens Ernesto veel succes met zijn boek!
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

06-11-2014 20:58

@Simon,Vergelijken met de Dunne Lijn had ik achteraf beter niet neer kunnen zetten. Had ik het dan moeten vergelijken met het boek van Rini Groothuis? Want dat boek was ook een Karperbijbel voor vele van ons. Toen ik de recentie's las van Sprekende Hengels,sprak dat mij wel aan. Dus we gaan het lezen. Stiekem verwacht ik er ook wat van :D
@Peter Ik ga voor optie 4. Het internet en alle boeken en bladen staan vol met techniek en succesverhalen.Daar heb je zeker een gelijk in..


Grts
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-11-2014 21:39

[quote="Jan Kasteelen"]
Dan zet ik voor de feestdagen liever een boek van Uncle Jim op mijn verlanglijstje: Carping Re-Cut. Hoewel ik betwijfel of Jim net zo vermakelijk zal zijn als Hutchie ooit was.

Ik vermoed hier nog een liefhebber die ze ook echt leest? Leuk om te weten namelijk, als visboekenverzamelaar is het vaak een club van 1 jammer genoeg.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

06-11-2014 22:22

Een verzamelaar ben ik niet echt Rick. Lezen doe ik ze wel. Die oldies zijn inmiddels afgekloven en aangetast door het weer.
Naar het boek van Jim Shelley ben ik echt benieuwd. Dit is iemand met nieuwe ideeën en een nieuwe aanpak. Ik volg zijn vlogs al een tijdje met veel interesse.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-11-2014 10:19

In Dé Karperwereld die onze brievenbus deze week passeerde staat o.a. een aardige bijdrage van 7 pagina’s door Ernesto Kamminga. Of het hier vlees nog vis betreft of inhoudelijk een hoog niveau haalt laat ik aan de heren critici over. Wel valt me op dat de ik vorm er veelvuldig in voorkomt. Is te hopen dat in zijn boek 'Sprekende Hengels' deze vorm van schrijven een stuk minder aanwezig is. Valt het eenmaal op dan ga je er je aan storen daardoor mis je veel van de essentie van het onderwerp.

Groet,
Peter
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

08-11-2014 14:41

@ Peter,die bladen lees ik al jaren niet meer :o En karperboeken koop ik nou ook niet echt veel. Maar de review van dit boek spreekt mij wel aan..We gaan het lezen in het boek waar deze topic over gaat..Want zoals staat beschreven in de review,

(Dat het boek daadwerkelijk jou visserij naar een hoger niveau zal brengen)

Dat zal voor iedereen anders zijn. Ik ben van de generatie karpervissers die zijn eigen bollen nog maakt.(dus niet van de bollenboer) En heb totaal geen vertrouwen in al die kleurtjes en geurtjes merken. Hoe goed de vangsten ook mogen zijn bij andere ermee. Het is zelfs zo erg dat ik ga niet vissen als ik niet met me eigen bollen vis. En zo heeft iedereen op een bepaalde manier vertrouwen in zijn visserij. Dus of het boek mij naar een hoger level gaat brengen ik denk et niet. Ik persoonlijk vind wel dat er is wat meer over de onderwaterwereld van de karper geschreven mag worden? En volgens mij komt dat wel aan bod in het boek. Succes verhalen zijn wel leuk om te lezen af en toe het maar boeit me niet echt..En het word tijd dat er weer is een goed boek op de markt komt. want de meeste boeken die ik nog wel eens heb gekocht. dat zijn halve naslagwerken van de dunne lijn en daar zit ik niet op te wachten. En al die Engelse boeken die worden geschreven kunnen dan wel goed zijn!! Die kan ik enkel maar lezen als ze zijn vertaald? en volgens mij gebeurt dat niet veel? Dus ben ik afhankelijk van Nederlandse karperboeken.mocht ik er 1 kopen..en misschien verwacht ik wel teveel van het boek van Ernesto ik blijf er zeer benieuwd naar...
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.