Wat heeft de 3e hengelvergunning je tot nu toe gebracht?


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-09-2014 22:16

Wat heeft de 3e hengelvergunning, als extra optie van de vispas, je dit eerste jaar tot nu toe gebracht?

Ik kan voor mezelf vooral concluderen dat, waar ik voorheen met twee hengels viste omdat het water niet om meer lijnen vroeg, ik er het zelfde ben blijven doen. Maar ik ging ook meer zoeken naar wateren waar ik die drie hengels dan ook kon inzetten, om vervolgens die paar maal, wegens stekkeuze dan toch gewoon meestal met twee hengels te zitten haha...

Uitzondering was een paar keer tijdens een instant visserij. Kansen vergroten (brasem :D )!

Afgelopen weekend langs wat oude en verdere stekken gereden waar de weidsheid van het water en de natuur me toch wel weer een legitieme honger gaf voor een verdere drie hengel toekomst...

Nog wel even checken of ze daar dan ook gebruikt mogen worden :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

15-09-2014 22:34

Ik ben alweer 1x op het kanaal geweest en dan is een derde hengel leuk 'op dat ene plekje aan de overkant' het brengt wel rust ivm controles.
Mijn soort vissen is net effe te beperkt qua ruimte om 3 hengels ten volle in te zetten.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-09-2014 22:49

Op.de rivier kan ik geen genoeg.hengels.kwijt.haring vliet volkerak Hollands diep,de IJssel,geef mij de 4 hengel vergunning maar hoor,mij leverde het vaak genoeg een visje op die derde hengel,ook die derde hengel illegaal tussen de takjes onder kant overigens.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-09-2014 23:29

Rick, nooit op 'het diep' het idee gehad dat je het met twee hengels net zo (in :D )effectief kon doen op bepaalde stekken als met drie? Althans werpend en zonder boot.

'Ken een stek aan de Brabantse kant, waar twee vroegere maten, ergens midden 2000, met 4 hengels 1 op 3 vissen verspeelden, van een totaal van iets van 27 runs op een weekend (leuke bol trouwens :) )! Een voorstel van mijn kant tot een makkelijke aanpassing van de plaatsing van het aas en de hengels van 4 naar 3 bracht uitkomst, zonder de kans op vis te verminderen.

Met de gehele open zee voor je is er zeker meer ruimte voor experimenteren.

Vis jij trouwens veelal instant of op voerplekken?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

16-09-2014 00:38

De derde hengel heeft mij op de rivier dit jaar al menig bonusvisje opgeleverd! Denk dat 1/3 tot zelfs 1/2 wel op juist die hengel is gevangen, meestal door nieuwe plekjes te proberen :)
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

16-09-2014 01:01

Ik snap dat eigenlijk niet zo goed. Als je dan met twee hengels op karper ligt. Heb je dan geen zin om met je derde hengel, met een vaste hengel te gaan? Of een feederhengeltje of af en toe even een plugje gooien?

Als je een derde vergunning hebt he.

Is het echt alleen maar karper wat telt? En dan ook nog alleen die saaie batterij opstellen en maar wachten?

Pak toch eens een penhengeltje erbij en ga wat struinen rondom je stek. (Je moet uiteraard wel je batterij snel kunnen bereiken als die af gaat )

Er is zoveel meer uit je hobby te halen.

Maar..... Iedereen lekker doen wat je zelf leuk vindt.

;-)


Enige reden om een derde hengel te nemen zou voor mij juist dat zijn, 1 op karper, 1 op snoek en 1 hengel, soms een vaste, soms feeder, gewoon waar ik zin in heb.

Het is dat ik nu vollen bak aan het vliegvissen ben. En dat is met 1 hengel al lastig genoeg, ;-).
Zit hier wel vis?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-09-2014 09:39

Vissend op een voerplek heb ik geen aandacht voor andere soorten, maar instant met de kinderen en vrouw erbij komt idd wel eens een witvis hengeltje bij kijken. Niet dat er met hun leeftijd dan een vispas met drie hengelvergunning nodig is, maar er moet dan ook opgelet kunnen worden dat die kleintjes niet het water in donderen en dan heb ik het niet eens over het vele ontwarren van tuigjes. Gaat me niet goed af op een voerplek. De verstoring op krapper water is dan ook niet gewenst.

Witvis vangen lukt me overigens met m'n karperhengels ook goed als ik dat wil.., en soms ook wanneer ik het niet wil :D . De pen gebruik ik ook wel eens naast twee afgesteunde karperhengels. Gaat het wel om instant visserij. Maar vis ik al met twee hengels met mais, kekererwten of methodlood, dan neem/heb ik sowieso geen tijd voor een derde hengel en is elke vis welkom. Dan mag vrouwlief, wanneer we met z'n allen zijn, evt. derde hengel coach zijn :wink:

Ik vis trouwens op van alles, maar niet meer zoals vroeger, door elkaar. Werpend met kunstaas of trollen, maar ook baarzen met een paar grams stokje vindt ik ook zeker leuk! Winkelpicker en feeder zijn weer even geleden. Binnenkort misschien maar weer eens met karperaas en doodaas gelijk vissen. De najaar vreetperiode van inheemse soorten zoals snoek en karper lopen logischerwijs (koudbloedig) aardig gelijk en ik ken nog wel een water waar er waarschijnlijk wel wat groots aan roofvis haar 'ronde' doet.

Kan dan met die saaie batterij, losse steunen en/of met de dobber zijn of een enkele dobber/doodaas (karper)hengel al vissend op sloten of kant stekken...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-09-2014 10:12

36uur lang op dezelfde stek met een pluggie staan gooien zie ik niet zo zitten.
Feederen om brasem te vangen of wat :o :evil:

Je hebt er stiekem ook ineens een hoop meer spullen voor nodig en het is al zo druk op m'n bootje.
Gewoon links, rechts en eentje naar achteren dus.

Als ik op snoek wil vissen ga ik gewoon op snoek vissen op 2 paarden wedden heeft meestal geen enkele zin.

On topic vorig jaar liep ie goed die 3e dit jaar niet maar de 1e en 2e ook niet trouwens :P :lol:
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

16-09-2014 11:30

Het heeft ook te maken met je state of mind, zie je aktie op je zorgvuldig voorbereide voerstek en neem je uiteindelijk plaats achter de 'batterij' dan is dat spannend genoeg, zie je draaikolken, bellenplakaten enz, dan ben ik gefocused op die plek en wil zien wat er gebeurt.

's Morgens in het eerste licht een pennetje laten zakken aan de rand van een lelieveld is net zo spannend, is het een opsteker of zwemt hij alleen langs...

Met een feeder op de Waal, heel aktief vissen en lekker bezig, winde, kopvoorn en barbeel op licht materiaal is gewoon leuk vissen.

Met sardines als dood aas en een dobber op snoek, of wat ik leuk vind, old skool met de blinker, ook leuk vissen, maar een combinatie van dit alles is voor mij onhaalbaar, de gedachte komt denk ik van mensen die instant en lukraak hun hengels ingooien en vervolgens meer werk maken van de bivak en showroom dan van het vissen, doe wat je leuk vindt verder maar ik denk dat echt gericht vissen op welke manier dan ook begint met focussen op wat je doet en dat laat weinig ruimte voor andere dingen erbij.
Dan zijn er nog de dingen eromheen, een mooie opkomst van de zon, een ijsvogeltje in de buurt, rietvink op je hengel, gewoon effe genieten en onderuit zakken, er moet even niks en het leven is goed...

Het is maar hoe je het beleefd.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-09-2014 11:49

Heb vorig jaar die extra derde hengel gebruikt icm de daarbijbehorende "stempels". Gevolg is dat ik dit jaar alleen met 2 hengels vis.

Voor mij is het -wanneer ik statisch vis- niet te doen op mijn stekken qua mogelijkheden, want de ruimte laat het niet toe.
Ik heb daarom geen derde hengel vergunning meer. Is voor mij niet zinvol.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-09-2014 12:58

Ik gebruik de 3de hengel denk ik in ongeveer 90% van de gevallen. In mijn kanaalvisserij levert het absoluut soms een extra vis op, maar nog veel belangrijker levert het me veel sneller informatie op over de trekroute van de vis. In sommige gevallen waar de 3de hengel me geen meerwaarde oplevert laat ik hem rustig in het foedraal.

Penvissen is helaas niet echt effectief op zo'n kanaal en wanneer ik met de pen op pad ben heb ik liever niet die ballast van een berg statische spullen, dus dat combineer ik nooit. Als je met twee man bezig bent op een put zou ik hem wel altijd meenemen.

Werpen op snoek mag ik ook graag doen, maar laat zich totaal niet combineren met een nachtje statisch vissen, wederom wil ik kunnen lopen en niet al die ballast mee hebben. Ik heb in het verleden ook gemerkt dat te veel visserijen willen doen op te weinig tijd me het gevoel geeft dat ik alles half doe en nergens het maximale uit haal. Voor mij dus geen combinaties tussen passieve en actieve visserij. Witvissen heb ik vroeger veel gedaan en heb ik geen behoefte meer aan, of het moest om aasvissen gaan.

Het enige wat ik mezelf nog wel eens zie combineren is karpervissen en doodaasvissen, die twee bijten elkaar niet echt en voor dood aas is weinig extra materiaal nodig, dus dat zou samen kunnen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-09-2014 13:01

Zag net pas dat ik me in de topicvraag vergist had en heb geschreven dat dit het eerste jaar van de 3e hengelvergunning was.

Vorig stickertje had blijkbaar geen reden om op het brein te blijven plakken, zeg maar :) ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-09-2014 13:05

Ik vis er meestal met twee.
Ik heb de indruk dat veel lijn in het water niet in m'n voordeel werkt.

Morgen maar weer eens een paar hengeltjes uitgooien... :D
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

16-09-2014 14:30

Tja, soms levert die 3de hengel wel wat op. Die 3de stok zorgt sowieso voor extra mogelijkheden wat betreft stekkeuze. Op een water waar ik vooral 's nachts denk te gaan vangen wil ik 's middags nog wel eens met een voerkorfje aan de slag gaan, gewoon omdat het best vermakelijk is witvis te vangen op een lichter stokkie.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-09-2014 07:02

Een stuk relaxter vissen op de grote friese.meren. genoeg ruimte voor 3 hengels, en zelfs dan kan een 4e er nog steeds bij, bij wijze van spreken dan. Op kleinere wateren vis ik gewoon met 2
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-09-2014 07:52

Een enkele keer vang ik een avond maaltijd net mijn derde hengel op het haring vliet,een heerlijke snoekbaars vers de pan in,op een humane manier met een hamer (puntkant) dwars door de schedel Odat ik zeker weet dat het na 1 tik voorbij is.peper en zout erbij hmmm smikkelen.verder vaak een mooie kant hengel voor snachts
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

26-10-2014 20:00

Niets want in midwest mag je zo goed als nergens met 3 hengels vissen. Het is afzetterij van de sportvisserijbond.
De regels zijn onduidelijk en zouden moeten zijn: overal mag je met 3 hengels tenzij de beherende (visrechthebbende) partij dat niet wil.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-10-2014 22:52

Wat is er onduidelijk aan? Staat gewoon in je lijst van viswateren waar het mag.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-10-2014 23:09

3tje is met 3 hengels maantje is nachtvissen en tentje is tent gedoogd,ben blij dat het juist eindelijk zo makkelijk te zien is juist.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

27-10-2014 10:06

Volgend jaar neem ik geen 3de meer , gebruik het haast nooit.
Ligt vaak ook in de weg, en als ik met 3 vis, vang ik meestal toch maar op 1 of 2 hengels vis.
Ook als ik met mijn vismaat vis zijn 2 hengels meer dan voldoende. Vis zelfs soms met 2 of 3 hengels (voor 2 personen) en dan run om run met mijn maat , als de stek erom vraagt.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

27-10-2014 12:13

Daaf Wolters schreef:Wat is er onduidelijk aan? Staat gewoon in je lijst van viswateren waar het mag.


Ja maar het mag voor mij (fed midwest /noordholland) nergens.
Ik zou verw88 dat als een bedrijf een 3e hengelvergunning verkoopt, je juist overal wel mag vissen tenzij anders aangegeven.
uiteraard had ik het van tevoren kunnen weten.niet gekeken , dus eigen schuld.
sjaak dekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-04-2010 08:20

27-10-2014 12:23

Ligt er maar net aan waar je lid bent michiel, want er zijn zeker wel wateren in de omgeving waar je met 3 hengels mag vissen .http://www.hsvalkmaar.nl/home/prio.php?id=12

En zo zijn er nog wel meerdere wateren waar de 3de hengel ingezet mag worden , maar ga niet alles voorkauwen :wink: .

Mvg
karpers 2015 : 19
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-10-2014 14:23

Ongeveer een derde van de houders van de landelijke nachtvistoestemming schaft ook de landelijke derde hengeltoestemming aan.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

28-10-2014 02:34

Ik heb mijn 3e hengelverg en nachtvisverg opgezegd, ik heb er dit jaar en vorig jaar geen gebruik van gemaakt, dus wat mij betreft zonde geld. Ook voor volgend jaar geen vispas meer voor mij, ik vis maar op één water, waar ik geen vispas nodig heb, en waar een lidmaatschap van de HSV voldoende is. Daar heb ik dan wel een 3e hengelvergunning, waar ik gebruik van maak.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

29-10-2014 13:42

Ik heb er zelf geen. Op de meeste wateren waar ik vis heb ik hem niet nodig.

Ik heb er wel eens over nagedacht om er een te kopen. Het grote nadeel vind ik dat er ook weer 1 hengel, 1 molen, een beetmelder etc bij moet. Dit is maar een eenmalige aanschaf maar toch wel een prijzig iets.

Daarbij komt dat er in N-H inderdaad bijna nergens gevist mag worden met de 3e hengel. Er zijn echter wel een aantal plekken waar het gedoogd word.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..