prijsklasse 2paar molen + hengel


Plaats reactie
andef michiels
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-08-2014 19:25
Locatie: België

16-08-2014 19:41

hoihoi,
ik vis nu al een jaar en half heel intensief ( elke week zeker ) en wil hierbij dan ook mijn visgerief "upgraden". Momenteel vis ik met een hengel die in het totaal 50euro heeft gekost en eentje van ong 90euro. Deze doen het nog goed maar nu ik vissen boven de 10kilo begint te vangen zijn ze echt wel aan vervanging toe. Ik doe graag aan statisch vissen en wil mijn hengel van 90euro houden voor struinend te gaan vissen, zoals opp.vissen met broodvlokken. In welke prijsklasse moet ik beginnen denken voor degelijk materiaal dat toch wel een tijd meegaat. is 200euro voldoende voor een paar molens en hengels want mijn budget (als student) gaat niet veel hoger als dat. Aan welke merken moet ik ook denken, ik vraag eerst hier even uitleg vooraleer ik naar de winkel trek voor jullie mening is te horen.
Alsvast bedankt!
andef michiels
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-08-2014 19:25
Locatie: België

16-08-2014 21:49

ik zie dat velen het lezen, maar niet reageren..
Zo kom ik er niet he
Gebruikersavatar
Niek Boonman
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-02-2008 11:05
Locatie: Wolphaartsdijk

16-08-2014 22:57

Nou ik zal wel reageren dan.

Als tip zou ik gaan kijken voor 2de hands hengels en molens.
Er is enorm veel spul te kopen voor fatsoenlijke prijzen.
Ik weet niet hoe je visserij eruit zit. Op welk type wateren je vist..
Maar hengels van 2,5lb is meer dan genoeg.
Bezuinig niet op de molens de slip moet goed werken!
En kijk in de toekomst. Misschien zie je nu leuke kleine molens die goedkoop zijn leuk voor op stadsputjes.
Maar stel dat je op een kanaal, rivier of naar frankrijk gaat met de tijd dan zijn bigpit molens verekte handig

Daiwa en Shimano zijn toch wel de bekendere namen als het gaat om molens.
Merken is lastig om iets over te zeggen dit is persoonlijk wat vind je mooi. Kurk afgebouwde hengels zijn weer vaak duurder dan normale. Wil je een baitrunner of niet?

Ik denk dat wanneer je 100 euro per hengels uitgeeft en per molen ook. Dus een set van 400 euro dan heb je kwalitatief goed spul. Let wel op dan heb je gloednieuwe hengels en molens van goeie degelijke merken.
Koop je 2de hands dan ben je uiteraard goedkoper uit.
Net zoals je niet veel om looks of om een merk geeft. Er zullen prima hengels en molens te koop zijn voor 50 euro maar dan moet je ff zoeken.
Is ook maar net wat je van een hengel verwacht. Duurder is niet altijd beter maar voor hengels em molens zit er wel prijs en kwaliteit verschil tussen de een en de ander

Probeer is niet op te bezuinigen. Je vist nu ander half jaar? Dus ik ga er vanuit dat je nu al andere hengels omdat deze niet meer voldoen naar wens. Het zou zonde zijn als je nu niet ff wat langer door spaart en over een aantal jaar weer moet vernieuwen.
andef michiels
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-08-2014 19:25
Locatie: België

17-08-2014 09:27

Bedankt Nick, je hebt echt al een heel goed en volledig antwoord gegeven.
ik ben aan het denken aan een hengel van 3,3m en 2,7lb of zoiets daarrond.
Momenteel vis ik op een paar betaalwateren rond leuven en op kleine privévijvertjes, heel of een toe ook eens op de vaart in leuven maar heb er alleen nog maar brasems uit kunnen halen. Ik wil op termijn wel gaan nachtvissen op grotere wateren en over een jaar ofzo ook wel eens een kans wagen op buitenlandse wateren. Wat is een Bigpit-molen precies? en een baitrunner wil er liefst wel aanhebben, ookal heb ik op het forum wel van sommige gelezen dat dit niet persee een must is.

Nu mijn "struinende" hengel is nog perfect maar de slib van mijn andere ( die slechts 50euro heeft gekost ) begint te haperen en heb hierdoor al wat vissen verspeeld. Is het slim om nu een hengel en molen van samen 200 te kopen en later dan nog een? Of is het het beste om een set te hebben van 2 dezelfde hengels met 2 dezelfde molens. Ik ga zeker eens rondkijken op 2dehands sites maar zijn deze te vertrouwen? is het niet doordat de molens al gebruikt zijn de slib enzo verouderd en hierdoor veel minder kwaliteitsvol?

thnx!
andef michiels
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-08-2014 19:25
Locatie: België

17-08-2014 10:12

zijn deze spullen bv intressant of is het pure afzetterij?
http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... 11107.html
http://www.2dehands.be/sport-fitness/wa ... 12233.html
en je hebt ook zo een karpersets van 120 euro met beetmelders en rodpod met 2 hengels en 2 molens bij; hoelang zou dit meegaan en is het degenlijk materiaal?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-08-2014 11:26

Een big pit is een molen dat geschikt is voor o.a. groot water en grote afstanden. Het is een engelse term en betreft een molen met een grote spoelcapaciteit (meestal >250-300 meter 32/00). Lijnen worden dan vaak uitgevaren tot zo'n 2-400 (jawel) meter. Uitvaren doen ze met een (rubber)boot of voerboot.

Je vraag of je niet alvast een nieuwe set (1 hengel +molen) zal kopen, moet ik beantwoorden met: niet doen. Voldoet je hengel niet meer? Ik lees eerder dat je molen je nu vis kost, je verspeelt ze.
Mijn advies: koop 2 gelijke molens, met dezelfde functies. Dit scheel bij de handelingen die je moet doen als je een run hebt. Je hoeft niet per molen te bedenken wat elke molen kan en doet.

Voorbeeld: straks heb je een molen met baitrunner en een zonder. Het vissen is voor beide iets anders. Bij de een draai je bijvoorbeeld aan de slinger (baitrunner) en hij staat weer op normaal, de andere moet je de slip iets dichtdraaien na het aanslaan, of -als je daar de voorkeur voor hebt- je doet de beugel dicht.
Doe je dit 's nachts en je pakt met een slaapdronken kop de hengel zonder baitrunner en je bent in de veronderstelling dat die het wel is, dan kan het je wel eens een vis kosten. Kortom: Scheelt geklungel.
Baitrunner of niet, kies één systeem, beide hengels dezelfde molens. Koop voor die 200 euro dus 2 dezelfde molens. of dit marktplaats wordt of niet is aan jou de keuze. Koop je ze tweedehands, dan altijd ophalen, nooit op laten sturen, om ellende te voorkomen met betaling of de teleurstelling van achteraf waardeloze molens.

Voor voorwaarden aan molens: zie elders op dit forum. bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?f=38&t=78485

Spaar hierna verder voor de twee hengels. Voor rond de 200 euro per twee kun je zeker goed slagen. Waar je wel op moet letten is dat de hengel parabolisch genoeg is, niet te slap (niet te parabolisch), maar ook zeker niet te strak, hij moet fijn zijn om mee te drillen, maar ook om mee te gooien. Nu nog op korte afstanden, maar straks misschien op grotere afstanden. Je vist al op kanalen las ik, maar ook op (grotere?) betaalwateren.

Vaak kun je met 2,75 lbs hengels goed uitkomen, en 12 ft hengels zijn goed handelbare hengels.
Let op werpgewicht, builging, testcurve en grootte startoog (vanaf 40 mm beginnen de werpkanonnen). SIC ogen zijn goede sterke ogen, kurk of duplon (zwarte zachte handvaten) zijn een persoonlijke keus. Kurk is vaak iets duurder.
Bekendere merken zijn: shimano, fox, sonik, MAD (=DAM), maar er zijn er legio te noemen. Kijk altijd in de winkel. Zie: viewtopic.php?f=38&t=44729

Suc6.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

17-08-2014 11:31

Goede molens zijn veel belangrijker dan dure hengels !!!
Let op slagboom !
andef michiels
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-08-2014 19:25
Locatie: België

17-08-2014 11:51

Bedankt frenk!
Met die informatie ben ik al een heel groot stuk opgeschoten.
Over een weekje is naar de viswinkel gaan en daar bespreken,
Bedankt voor de snelle en goede antwoorden allemaal!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

17-08-2014 12:07

Dan hoop ik dat je het treft, want in de meeste hengelsportwinkels lullen ze je wat aan.
Let op slagboom !
andef michiels
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-08-2014 19:25
Locatie: België

17-08-2014 18:35

Frenk, of eender wie er een antwoord op weet :p
Na overleg met mijn ouders, thank god dat ze vrijgevig zijn, willen ze wel een handje helpen &
heb nu een budget van 350euro.

Is het mogenlijk om met dit bedrag 2 goede big pit molens met baitrunner te kopen en 2 hengels?
& wat moet de verhouding dan zijn? bv. 100 per molen en 70 per hengel?
Ik zou graag ook met dit buget een set beepers (wakers) kopen, want momenteel gebruik ik de
simpele metalen belletjes aan de lijn. Is dit mogenlijk en in welke prijsklasse moet ik hiervoor denken?
of hou ik het eventjes vol met de belletjes tot ik wat meer geld heb gespaard?
voor de rest heb ik al een heel degenlijke onthaakmat met schepnet etc. dus daaraan heb ik geen kosten meer.
Alvast bedankt!
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

17-08-2014 19:21

Voor €350,- moet je iig op marktplaats wel kunnen slagen.

Of beetmelders een goede toevoeging zijn hangt af of je continu achter je hengels blijft zitten en of je nachten wilt vissen. Je kunt met een zelfgemaakte foliewaker ook proma uit de voeten mits je maar blijft opletten. Gaat wel inhakken op je budget, ik zou persoonlijk kijken of je geld over hebt na aanschaf van molens en hengels en daarop niet in gaan leveren op kwaliteit.
andef michiels
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-08-2014 19:25
Locatie: België

17-08-2014 19:33

Ik bedoel met de 350 euro, niet op marktplaats of 2dehands, maar in de hengelwinkel.
Is dat mogenlijk?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-08-2014 19:40

Hmmm,je maakt het zelf wel ineens moeilijker.
Er is al geopperd dat de uitgave voor een molen meer moet zijn dan voor de hengel.Hier ben ik het mee eens. Jij gaat hier zelf al een antwoord op geven door het budget met hulp van je ouders te verhogen naar 350 euro.
De verhouding 100 euro per molen uitgeven en 70 per hengel is prima. Dus 350 euro voor hengels en molens is ok, zonder beetmelders.

Om van datzelfde budget toch ook beetmelders te kopen, zou ik niet meer doen, dan ga je (weer) inleveren op je molens/hengels, en is mijns inziens niet slim. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.

Om je toch wat op weg te helpen: Molens
Daiwa Crosscast S +/- 90 euro
Shimano DL RA 10000 +/- 90 euro
Shimano Baitrunner OC 6000 +/- 105 euro
Shimano Baitrunner 10000 ST RA +/- 80 euro

of tweedehands:
Shimano USA Baitrunners 4500 B, Geen big pit, maar wel ontzettend allround en goed (max 60-65 euro/stuk)
of de Daiwa Emblem S, X of Z in de maat 6000T, 5500T of 5000T, wel big pit, ontzettend allround en goed (max 55-100 euro/stuk) vb: http://www.marktplaats.nl/verkopers/17327967.html

Hengels:
Sonik SKS +/- 75 euro
Fox warrior S +/- 90 euro
PB Dutch Ace Slim EVA +/- 55 euro
Daiwa Regal Carp +/- 75 euro
Shimano Catana CX Specimen +/- 90 euro
Shimano Hyperloop +/- 60 euro
Shimano Alivio DX +/- 65 euro
Shimano Vengeance Specimen Cork +/- 80 euro

Prijzen zijn per stuk (nieuw).

Je zult moeten kiezen, wij kunnen dat niet voor jou. Probeer ze uit in de winkel, laat je niet zomaar wat aanpraten. Kom desnoods nog een tweede of derde keer terug. Het is een boel geld.

Voor Beetmelders moet je elders een nieuwe topic starten of beter: een aanvullende vraag doen bij een bestaande topic. Sparen heeft ook zo zijn charmes.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

17-08-2014 23:54

andef michiels schreef:Ik bedoel met de 350 euro, niet op marktplaats of 2dehands, maar in de hengelwinkel.
Is dat mogenlijk?


Is mogelijk, maar tweedehands ga je meer kwaliteit krijgen voor je geld (wel de spullen vooraf gaan bekijken!) Een nette big baitrunner met een Fox stok oid is prima te doen voor 175 euro/stuk op marktplaats, in een winkel heb je dan net de molens met lijn.

Het is maar net wat je wilt, moeten er piepers bij, dan ga je het nieuw moeilijk krijgen....
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-08-2014 10:31

Ik lees dit topic net, en als eerste kon ik concluderen dat je na twee uurtje na het plaatsen van je vraag al een ongeduldige opmerking plaatst omdat er nog geen advies was geplaatst :roll: .

Ik hoop dat je geduld aan de waterkant wat rekbaarder is... :wink:

Wat betreft 350 euro, daar kan je zeker een leuk setje voor kopen en die aangegeven Chub hengel etc. in de posting hierboven lijken me ook wel wat...

Ik zou bovendien zelf ook kijken naar een 2.5lb hengel met progressieve buiging, dus door heel de blank heen, waar je enigszins allround mee aan de slag kan. Vissen doe ik zelf graag lichter, maar wanneer nodig ook zeker zwaarder!

Wil je wat meer werpvermogen ivm. zwaarder (120gr.) lood en/of visserij met een methodlood dan ga je richting 3lb. Kijk sowieso wat betaalbaarheid ook eens bij het goedkopere segment van Shimano. Die stokken zijn vergevingsgezind (minder hard) tijdens een dril en al te koop vanaf zo'n 50-70 euro per hengel;

http://www.ahoywinkelonline.nl/karpervi ... imano.html

Wat betreft molens, dan zou ik eens kijken bij Okuma (big pit) baitrunners voor een euro of 50 a 80 per stuk.

http://www.hengelsportmaterialen.nl/oku ... p-564.html
http://www.discushospers.nl/Okuma-longb ... baitrunner
http://hertog-hengelsport.nl/okuma-longbow-lb-60

Of een betaalbaar groter model (7000) Shimano Beastmaster met de slip voorop oid;

http://www.raven.nl/beastmaster-7000xsa ... duct/4010/

Met minder lijncapaciteit bijvoorbeeld de Daiwa Crosscast 5000 met de slip voorop;

http://www.pecheur.com/nl/nl/aankoop-ka ... AqU58P8HAQ

Keuze volop!

Hengels 2 x 50 a 70 euro = max. 140 euro
Molens 2 x 60 a 90 euro = max. 180 euro

Totaal 320 euro.

Voor 30 euro, wat dus overblijft wanneer je 'het maximum' uitgeeft wat ik aangaf, maar waar je je zeker niet aan hoeft te houden :wink:, kun je nog wel twee piepers vinden die een paar seizoentjes mee gaan. Kun je rustig verder sparen voor een 'beter' en draadloos set (indien nodig).

http://www.carpcontrol.nl/Webwinkel-Pro ... Blauw.html

Overigens heb je voor 70 euro al een draadloos set bij bovenstaande winkel, waar een vismaat van me al een paar seizoenen over te spreken is. Met een stuk duurdere beetmelders van een bepaald merk had hij alleen maar problemen...

Ik vis na 25 karperen trouwens ook nog steeds met, in mijn ogen, betaalbaar materiaal, wat soms ook van marktplaats komt of anderzijds tweedehands is :wink:

Succes!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-08-2014 15:17

Alst je nou niet vooruit kunt......

Enne inderdaad iets minder ongeduldig zijn. Wordt aan de waterkant nog eens wat..... :)
andef michiels
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-08-2014 19:25
Locatie: België

18-08-2014 18:23

Bedankt voor de antwoorden manne,
en wat bedreft het geduld;
Geduld heb ik genoeg maat ik zag dat veel mensen het bekeken maar niet reageerden & dan
heeft men tweede reactie toch wel de start gegeven voor de antwoorden :D
Sorry als ik mss wat te opdringerig was!
Klaas adolfs
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-10-2014 11:03

05-10-2014 21:08

Hallo

Ik heb laatst de fox eos 10000 molens gekocht. De perfecte molens voor iemand met weinig geld.
Die raad ik u aan.
Voor hengels zou ik voor de prologic c1 gaan lekker licht en goedkoop.
Samen voor 220 euro
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-10-2014 09:51

Andef,

wat is het geworden, of ben je nog aan het kijken?
Als je nog kijkt, heb je voorkeuren inmiddels?
andef michiels
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-08-2014 19:25
Locatie: België

30-11-2014 16:03

Het is al even geleden dat ik deze post heb gezegd, hierbij het vervolg van wat het is geworden.
Ik ben naar een goede viswinkel gegaan en daar uitleg gevraagd, en heb zo een paar voorbeelden gekregen van wat ik eventueel zou kunnen kopen. Dan naar huis gegaan, alle mogelijkheden onderzocht door middel van reviews, filmpjes etc

Uiteindelijk ben ik dan gegaan voor 2 hengels van fox, allebei 90 euro het stuk
en daarbij ook de fox ios 10000 molens als ik mij niet vergis. deze waren denk ik 70 euro het stuk
Af en toe hoor ik commentaar over hun materiaal maar het bevalt mij zeker.

Zeer degelijk in gebruik, materiaal en prijsklasse. Nog geen enkel probleem mee gehad.
Met het geld dat ik over had heb ik degelijke foudralen en steunen gekocht,
heb ook in een winkeltje beepers gevonden voor 6euro het stuk, ik dacht dat ze brol waren maar ze zijn degelijk voor de prijs, nieuwe beepers zijn dus de volgende aankoop
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-11-2014 17:17

Andef,

uiteindelijk gaat het om jouw eigen keus, en jouw portemonnee, goed gedaan, de rest (piepers en zo) kan altijd nog verbeteren.

Heb je er al mee gevangen?

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

02-12-2014 13:13

Jammer dat je eerst advies vraagt en uiteindelijk het advies van de hengelsport winkel aanneemt.. Had toch voor shimano of daiwa molens gegaan, maar goed veel succes en plezier ermee!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Plaats reactie