Haalbaarheid onderzoek naar bootvissen op de Lot


Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-07-2014 12:18

Hoi Piet,
Ik zou zeker oren naar zoiets hebben. Op alle Franse riviertrips die ik gevist hebt komt het onderwerp boot wel op de tafel. De bereikbaarheid en de weinige stekken zijn toch altijd wel wat beperkend, op dat soort water vanuit een boot vissen zou naar mijn idee ultieme vrijheid zijn.
Die bootverhuur op vinkeveen heb ik ook wel eens naar gekeken, maar is me toch weer wat te gemaakt allemaal, ik wil graag zelf mijn vissen vinden en zelf de moeite er in stoppen.
Ik heb nog nooit gevist op de Lot. Hij staat al jaren heel hoog op mijn lijstje van plaatsen waar ik graag nog eens zou willen vissen, maar er is zo veel moois en constant van water naar water hoppen schiet ook niet op. De mogelijkheid om vanaf een boot te vissen zou voor mij wel eens doorslaggevend kunnen zijn.
Wat ik me zo snel bedenk is probeer indien mogelijk een plek te hebben waar je de boot veilig aan kan leggen zonder hem meteen leeg te moeten halen als je even boodschappen wil doen of gewoon even vaste grond onder de voeten wil. Je zit een week lang natuurlijk behoorlijk dicht op elkaar en dat is toch wat anders dan wanneer je elk een eigen tent hebt waar je je even in terug kan trekken, dus als je er even tussenuit kan, eventueel even kan douchen, zou dat zeker wat toevoegen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

04-07-2014 12:27

Daaf Wolters schreef:waar je je even in terug kan trekken.

af? :D
Heb al vaker 6 dagen op een klein bootje gezeten zonder er vanaf te komen, alleen, zonder telefoon . An France lijkt me dat helemaal genieten.
Dat niet iedereen daar tegen kan begrijp ik wel, vandaar dat het zo rustig blijft op de rivieren.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-07-2014 12:32

Het vissen vanuit is op zich al een avontuur!

Wellicht een combi te bedenken met die camping voor gezinnen (aanleggen, vrouw/kinders op de camping, man op de boot om maar even stereotiep te denken).

"Eigen" steigers laten aanleggen?

Wat Camiel zegt over de Franse overheid is zeker iets om na te vragen (vergunningen voor varen en exploiteren), maar ook de PK's.
@Camiel: ik zou er ook geen problemen mee hebben.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-07-2014 12:42

Daaf dat kan allemaal vanuit de jachthaven die centraal ligt tussen de stuwen. Daarnaast is die haven ook het middelpunt van twee dorpjes waar alles op loopafstand te verkrijgen is en douchen in de jachthaven wat de thuishaven is van de boot.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-07-2014 12:43

Varen is net als hier, dus meer dan 14 meter of boven de 20km p/uur is vaarbewijs nodig. Daar houd ik natuurlijk rekening mee, dus bv 8 pk werkmotor!
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

04-07-2014 13:22

Hee Piet,

Mooie ideen zijn er om gestimuleerd te worden en dit is natuurlijk een idee naar mijn hart.

Zoals al meerdere personen hier aangeven dien je rekening te houden met het feit dat niet iedereen zolang op een kleine ruimte kan leven met zijn tweeen. Dus wat mooie kantstekken zou dan een goede oplossing zijn maar die vissers hebben natuurlijk geen grote boot nodig om te verkassen daar kun je misschien nog 2 mooie skiffs inzetten om tijdens top druktes 2 carp 530's in te zetten en 2 mooie skiffs. Zo ben je ook wat flexibeler en spreek je meer vissers aan.

Op de po heb je ook een paar italianen die dit doen maar dan zonder kajuitboten die gasten zetten je ergens af in de middle of nowhere en komen elke morgen je bestelde spijzen en dranken bezorgen. Dit hoeft natuurlijk niet iedereen maar is wel een leuke extra.
Daarnaast bezorgen zij ook aas aan het water en dat is natuurlijk ook wel fijn als je gedurende de week zonder aas komt te zitten of niet 100kg geweekte mais van thuis uit hoeft mee te nemen.

Op de ebro wordt dit concept (zonder kajuitboot) ook al een tijd toegepast en ik zou zeker eens info inwinnen bij die gasten.

Daarnaast dien je denk ik nog een uitwijkmogelijkheid te hebben want wat als de Lot zo hoog staat dat deze onbevisbaar wordt. De boot stuk raakt en mensen niet meer kunnen vissen. Zijn natuurlijk scenario's die niet vaak voorkomen maar je dient ze wel in gedachte te houden.

Voor de rest is het natuurlijk een aardje naar mijn vaartje. En zul je mij zeker als klant kunnen verwachten.

Gr,
Josse
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-07-2014 01:38

Al eens gedacht aan een vlot/ponton van zeg maar 3 bij 5 ?
Met een 10 pk bb erachter ben je dan nog steeds mobiel en als het moet kan de bijboot helpen trekken.
Je hebt dan op een vloer van 15m² veel meer ruimte dan op een boot.
Je zou er een kajuitje op kwijt kunnen voor wat luxe maar voor die hards bijvoorbeeld ook aan elke kant een oval die je dan overdag weer plat gooit.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-07-2014 10:14

Ha Bert bedankt voor het meedenken, toevallig ga ik daar vandaag ook naar kijken. Misschien wel beide opties openhouden of samen verhuren. Slapen in de 530 en zitten op een vlot!
Ik ga er binnenkort naartoe om te kijken wat er mogelijk is op de camping en wat de oeverstekken kunnen zijn om daar met de boot tegenaan te liggen zodat je ook op de kant kunt zitten.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

08-07-2014 07:33

Gewoon doen Piet, het idee is super! En wat je zei, 2 boten met daartussen een vlot is top zodat ieder toch zijn ding kan doen. Alleen een plek om het vlot te dumpen voor het geval men even op avontuur wil en constant een vlot meezeulen is ook niet alles. Zoiezo is een plek waar men zich terug kan trekken wel handig, ook aan de lot wilt het wel eens gaan stormen en dan onervaren mensen op een boot laten zitten is best een risico.

1 onderkomen voor 2 man op een boot is niks. Teminste....als het regent en je moet even een grote boodschap doen :lol: dan heb je met mij de verkeerde haha.


En wat in geval van motor pech? Moet wel een hulpdienst zijn uiteraard.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-07-2014 08:30

Hoi Ferenc na het zien van de Carp 530 one denk ik dat ik de oplossing weet. 2 van die boten zodat ieder zijn eigen slaapgedeelte heeft en ook daar zijn behoefde op een emmer kan doen en daartussen een aangekoppelde vlonder van 2m x 1 meter. Deze vlonder verbind de boten aan de bovenrand zodat de boten een geheel worden. die tussenruimte waarvan het dek van alu traanplaat gemaakt word kan dan dienen al zitruimte maar ook onthaakruimte. Je kunt dan ook mooi een vis zakken tussen de boten in en daar is het natuurlijk rustig. Ik krijg steeds meer een beeld. Nu nog kijken of het allemaal mag voor de wet in Frankrijk. Piet
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

08-07-2014 10:09

Mooi he die bootjes haha. Ben wel benieuwd hoe je planning word. Het idee is geweldig in iedergeval. Maar een vlonder van 2x1 is niet zo heel groot natuurlijk.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-07-2014 10:28

Uh, laat je dat vlot staan, of sleep je die telkens mee?

Laten staan is handig maar geeft het risico dat anderen dan jij als eigenaar van het vlot gaan aanmeren dan wel ermee gaan zeulen/het gaan stelen.
Zo'n vlot heeft misschien we risico's voor andere gebruikers van de Lot (ander vaartuigen). Moet bijvoorbeeld verlicht zijn 's nachts ivm botsingen. Denk ik?

Meeslepen heeft het voordeel dat je overal kan staan waar je wil (mobiel), daar waar de vis zit op dat moment.

Evt vergunningen voor zo'n vlot, mag dat wel, zo'n vlot?

Ik denk alleen maar mee....
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-07-2014 10:58

Frenk het is geen vlot wat ik in mijn hoofd heb maar een vlonder die tussen de boten aan de rand word opgehangen. Dus eigenlijk een koppelstuk maar wel weer meer ruimte. Deze vlonder moet in de kuip van de boot passen en die kun je dan ook niet gebruiken dan neemt hij geen ruimte weg want hij heeft de zelfde afmeting als de kuip. Dus een dubbele bodem die je eruit kan pakken en tussen de boten hangen.
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

08-07-2014 12:17

Mooie iniatieven worden hier bedacht ,als het zover zou zijn dan denk ik dat ik daar zeker wel eens gebruik van zou kunnen maken ,ik hou het in ieder geval met mijn broer prima uit op een boot .
Twee boten is ook een prima idee mocht hij vervelend doen dan zet ik gewoon de strontemmer op zijn boot :lol:
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

21-07-2014 19:07

Hallo Piet,

Mooi idee en wellicht een tipje voor je....
Ik kwam een aantal jaren (2008) geleden op doorreis in Frankrijk op camping Le National 6 aan de Saone terecht. Daar sprak ik met een man genaamd Bob uit Enkhuizen dacht ik.
(Bob Silure op internet) Hij stond daar op de camping en organiseerde meerval trips op de Saone inclusief boot e.d. wellicht iets voor je om hem te contacten of op te zoeken zodat hij misschien zijn ervaringen kan/wil delen om je inzicht te geven in de haalbaarheid van jouw plan.

Behouden kosten/baten plaatje, afschrijvingen enz ...kan hij je misschien ook wat vertellen over onvoorziene zaken. Weet namelijk nog dat een deel van de Saone een vervuiling is geweest waardoor de vangsten ernstig terug liepen. Dit was ook van invloed op het aantal boekingen bij hem.

Kortom voor zo ver je dit nog niet had gedaan.... misschien wat info inwinnen bij anderen.
Heb zelf nooit zo'n goed gevoel bij het boeken van vakantieverblijven aan rivieren omdat er al zo veel anderen gevist hebben door de jaren heen. Wellicht is jouw idee wel een mooi alternatief.

suc6 met het bereiken van je droom !
Je bent nooit te oud om te leren !!