Dril-tijd?


Clen Somai
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-05-2003 02:00
Locatie: Flevopolder

08-07-2003 16:20

Olah Meddevissers!

Afgelopen zondagnacht kreeg ik tijdens een nachtsessie een gigantische run....de Delkim krijste als ik weet niet wat....toen ik merkte dat de run afnam qua intensiteit nam ik de hengel van de pod af en schakelde over naar de gevechtslip van de molen. Ik keek op m'n horloge..het was toen 00.16....
Tijdens de dril viel het me op dat de vis hele lange runs nam....de slip had ik in eerste instantie heel los staan.....na een run, zette ik de slip wat stroever.....en dat net zolang tot mijn gevoel me ingaf dat het materiaal het zou houden.
Ok....nadat ik de vis had geland...bleek dat het bijna 01.00 was.....?????

Ik heb dus bijna drie kwartier staan drillen...ik moet erbij zeggen dat ik naar mijn gevoel de karper niet eerder had kunnen landen...iedere keer weer een zware run....bij het scheppen cq. landen ging ie drie keer het weid op.

Nu is mijn vraag: had ik de karper met zwaardere slipkracht moeten drillen...of is er een techniek om een run te stoppen? Achterliggende vraag is in deze: heeft een vis na zo'n lange dril nog goede overlevingskansen...met het oog op melkverzuring zoals je wel eens ziet bij zeevissers?

ps. De karper was 84 cm lang en vrij zwaar...landingsnet is gescheurd bij het landen.....haha...het was trouwens een hele mooie schubkarper.
Als iemand een foto ervan wilt opnemen op zijn site...dan hoor ik het graag!!

Met dank aan die mooie karper en met tevreden groet!

Clen.
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

08-07-2003 16:33

ja drie kwartier is wel lang het licht er een beetje aan met wat voor hooflijn je vis maar wat ik wel eens doe is gewoon met mijn hand een run stoppen dit is erg bruut maar vaak de enige methode om een karper uit de takken te houden en wat je zegt over die melk verzuring dat klopt maar op het moment dat een karper begint te verzuren zal ook zijn kracht afnemen en dus moet jij hem makklijker naar je toe kunnen pompen en als deze karper echt een pens had wat waarschijnlijk niet het geval was zo te horen dan is 3 kwartier wel erg lang hoe zwaar was ie ongeveer zo n 20 a 25 pond dit zal gewoon een extreem sterk exemplaar zijn geweest en je kan een vis beter "iets" langer drillen dan te kort

correct me when i'm wrong.

mzzl rick
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

08-07-2003 16:40

Clen stuur die foto maar naar mij dan zorg ik wel dat ze op het web komen.

Greetz Melvin
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

08-07-2003 17:19

Beste Clen,

Er is geen tijdslimiet voor een dril. Je moet de vis landen, als hij er "klaar" voor is. Is hij/zij nog niet klaar, dan is het nog even drillen en dus genieten. Mijn vismaat heeft een vis in de biesbosch gevangen van ong. 22 pond en daar is hij 1,5 uur mee bezig geweest en laatst had hij nog een schub van 28 pond en daar is hij ook 40 minuten mee bezig is geweest.
Kijk, je moet gewoon drillen; niet te hard want dan is de kans op verspelen, lijnbreuk enz. heel groot, maar je "moet" ook niet te slap drillen, dat als de vis bijvoorbeeld zijn kop draait, dat hij dan al door de slip gaat.
Gewoon, normaal en rustig drillen en niet op de tijd letten en doorgaan. Het kan weer een tijd duren voordat je weer een beet krijgt! :wink:

_________________
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas Hofkens op 2003-07-08 17:20 ]</font>
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

08-07-2003 17:41

Zelf vis ik met m'n slip zo zwaar ingesteld als mogelijk, omdat ik merk dat ik de vis dan beter onder controle kan houden en dus uit de buurt van obstakels kan houden.

Het valt me trouwens op dat veel vissers vissen met een véél te los ingestelde slip, waarschijnlijk omdat ze te weinig VERTROUWEN hebben in hun materiaal. Hierdoor kan een dril aanzienlijk langer duren en wordt de kans dat je een vis alsnog verspeelt alleen maar groter! Kortom; gewoon zorgen dat je materiaal piekfijn in orde is zodat je het onderste uit de kan kan halen zodra dit NODIG is.
Without carp fishing life would be a mistake!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-07-2003 17:42

Dril tijden van 40 minuten tot 1,5 uur :???:

Zal wel aan mij liggen.

Wil.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2003 17:52

Clen,

over de driltijd is al eens een discussie geweest. Hierin kon iemand ons vertellen dat hij 40minuten bezig was geweest met een 8ponder (als ik het niet verkeerd heb.) Dit gaat er bij mij AB-SO-LUUT niet in. Mischien ben ik niet bevoor-oordeeld om dit mee te maken, maar ik vind dat gewoon gekkenwerk! Zoals je zelf zegt, woog de vis aardig wat. Als het bijvoorbeeld een 40tiger was geweest, ken ik me best indenken dat je er 40minuten mee bezig bent geweest. Zelf heb ik niet langer dan 15minuten gedrillt. Het lijkt altijd veel langer dan het is, maar zoals je zelf al zegt, heb je het bijgehouden op je horloge. Ik dril niet te zwaar, maar zeker niet te licht. Als je jezelf 45minuten bezig kan houden met een 8ponder, dan wil ik wel eens weten of je een Brasem binnen het kwartier binnenkrijgt.

Gr,

Christiaan.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2003 18:28

Ronnie,

omdat een 40ponder veel meer vlees heeft, om kracht mee te zetten. Dat is een van de redenen waarom ik het dan wel zou snappen. Ik heb ook gevist op kanalen waar de vissen erg sterk waren, duidelijk sterker dan op een afgesloten put (het feit wat jij dus ook aanhaalt!). Maar zelfs daar heb ik niet langer hoeven drillen dan 15minuten!

Gr,

Christiaan.
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

08-07-2003 18:32

Halo Clen

Hoe ver lag je zooitje uit de kant ?

En wat voor materiaal heb je, heb je een anderhalf lb hengel met 20 honderste erop, of heb je een 3,5 met 20 honderste gevlochten draad erop?

MVG <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:J0H@N" class=bericht>J0H@N</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
Gebruikersavatar
B. van Thiel
Berichten: 368
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Houten

08-07-2003 19:49

Dril van 11/2 uur ?? op een winkelpicker zeker? Ik hoop echt dat je er geen 4 of 5 per keer hebt , wordt een complete dagtaak dan. Mvg Bouke
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

08-07-2003 20:03

hoi,

ik dnek dat als je 30 min drilt dat je al een behoorlijke sterke vis hebt.
maar gewoonlijk dril ik zoon 15 min.

mvg coen
Clen Somai
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-05-2003 02:00
Locatie: Flevopolder

08-07-2003 20:40

Beste Medevissers,

Bedankt voor de vele reakties tot nu toe, het valt me op dat er enkele vraagtekens worden gezet...??

Allereerst: dit is geen fake....ik schrok erzelf ook behoorlijk van dat het zo lang had geduurd. Daarnaast: ik hoef niet te pochen of mezelf beter voor te doen dan ik ben.....het moment dat je aan het water toeft, ben je helemaal in je uppie en je geniet ook in je uppie!

Ok....qua materiaal had ik een 2 lbs hengel, een hele mooie molen..Shimano 10000 XTR en daarop Technicum 30/100e. Dit is naar mijn idee toch wel redelijk...al is de stok wel vrij stug naar mijn mening. (Alhoewel het nou ook weer geen winckle picker...B. van Thiel...enne anderhalf uur????)

Qua vissen algemeen heb ik vrij veel ervaring....mbt. karper pas ca. een kleine jaar actief. Drillen is mij dus niet onbekend.....feit is toch wel dat die karper met een vrij goed ingestelde slip, de hengel aardig kromtrok....als ie dan in de run gaat en je gaat zwaarder -(slippen?)-...dan is het vragen om lijnbreuk of een uitgescheurde haak toch?
Of ben ik dan dom bezig?

Heb heden met enkele vissers uit de buurt gesproken, volgens hun komt het omdat het een kanaalkarper was die veel rondtrekken en daardoor veel sterker is. Tevens is het zo dat ie geen dikke pens had....dat zijn weer vissen met overgewicht en daarbij behorende slechte uithoudingsvermogen..hahaha!

Anyway...ik zal trachten om een foto te uploaden naar Melvin....of weet iemand een andere wijze?

Nog steeds nagenietend....

Clen.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

09-07-2003 09:18

Koen,

langer drillen dan normaal, is nergens voor nodig. Een karper is er klaar voor, of hij is het niet. Op 't moment dat een karper op z'n zij het net in glijdt, is hij helemaal klaar, oftewel geheel uitgeput. Je kan nu nog een kwartier gaan lopen heen en weer trekken, zodat hij helemaal doodmoe is, maar dit is nergens voor nodig in mijn inzien.

Rob,

ik heb de topic er niet op nagekeken, maar het zou best kunnen dat jij het was. Nogmaals kan dat er bij mij niet in. Het is gewoon belachelijk! Ik heb zelf ook een sterke 8ponder mee gemaakt, maar daar was ik nog geen 45minuten mee bezig!

Het is grappig om te zien dat je diverse andere redenen de schuld probeert te geven. Tuurlijk vergt dergelijk materiaal andere driltechnieken, maar dan hoop ik voor je dat je geen 20ponder vangt op die hengel, en dezelfde techniek toepast. Dan sta je namelijk nog wel een extra sessie te drillen.

Gr,

Christiaan.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

09-07-2003 12:46

Christiaan,
Nou, als ik een karper bij de kant heb en hij vecht nog steeds aan onder de top, dan kan ik 'm echt wel in het net SLEUREN hor.
Maar juist dan laat ik 'm gewoon ff uitrazen.
En dooodmoe maak ik de vis niet, gewoon zo lang dat tie wel redelijk mak op de mat ligt.

En ik denk niet dat je Rob moet onderschatten, denk nou niet dat hij niet kan drillen ofzo.
Als hij het volgens hem nodig vond om zo lang te drillen dan geef ik hem het goedrecht.
Ik had jou wel es willen zien met die 8 ponder van hem.

en Bart,
Heb jij wel es een boerenkarper aan je winkelpicker gehad?

mvg, Koen
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

09-07-2003 12:55

Op 2003-07-08 17:52, schreef Christiaan van Klaveren:
Clen,

over de driltijd is al eens een discussie geweest. Hierin kon iemand ons vertellen dat hij 40minuten bezig was geweest met een 8ponder (als ik het niet verkeerd heb.) Dit gaat er bij mij AB-SO-LUUT niet in. Mischien ben ik niet bevoor-oordeeld om dit mee te maken, maar ik vind dat gewoon gekkenwerk! Zoals je zelf zegt, woog de vis aardig wat. Als het bijvoorbeeld een 40tiger was geweest, ken ik me best indenken dat je er 40minuten mee bezig bent geweest. Zelf heb ik niet langer dan 15minuten gedrillt. Het lijkt altijd veel langer dan het is, maar zoals je zelf al zegt, heb je het bijgehouden op je horloge. Ik dril niet te zwaar, maar zeker niet te licht. Als je jezelf 45minuten bezig kan houden met een 8ponder, dan wil ik wel eens weten of je een Brasem binnen het kwartier binnenkrijgt.

Gr,

Christiaan.


Het kan ook een echte 'wilde' karper zijn geweest die 8 ponder die gaan tekeer ik heb er 1 van 15 pond gevangen en was er ongeveer 1 uur mee bezig ik heb mijn slip niet licht staan maar juist zo zwaar mogelijjk
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

09-07-2003 19:12

Koen, Melvin,

weten jullie waar Zaandam/Zaanstad om bekent staat ? Stel me die vraag dan nog maar eens :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2003 19:41

Hmmmm. Mij zwaarste Zaanse boerenkarper zal ooit omstreeks de 20 pond zijn geweest. Hij liet mij alle hoeken van de ringsloot zien. Toch zal de dril met mijn 1.25 lbs Sportex slowtaper glasstok en 25/100e maxima niet langer geduurd hebben dan zo een 20 minuten. Meer kan ik er niet over zeggen. Lijkt mij wel mooi zo een big game type dril van een karper. Hopelijk maak ik het nog eens mee. :smile:

Dril ze, Kees


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-07-09 19:43 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-07-2003 21:24

Kees,geloof ma als ik zeg dat ik heel jaloers op je ben,dat jij een "wilde" karper van 20 pond hebt mogen vangen...........
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

09-07-2003 21:35

en ik denk dat dennis niet de enige is :wink:
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2003 21:55

Dat was eens Dennis. 's Ochtends om 3 uur uit de veren, om rond een uur of 4 in de polder te zijn. Pennetje achter de rietkraag. De bakens inmiddels verzet. Karpers zwaarder van gewicht. Log en minder snel. De meest imposante, qua gewicht dan, was een hele klus om die omhoog te krijgen. De bodem was hem/haar veel liever. Maar na zo een 20 minuten lag hij/zij ook wel op het zijtje voor het blok. Een kanaalschub. In zo verre een kanaalschub een karper type is dan. Wellicht moet het nog komen. De karper die 100 meter van de spoel trekt. Ik blijf hopen.

Christiaan weet er misschien meer van. Maar de enkel keer dat ik daar nog voor de afwisseling vis, vang ik nog genoeg van die verwilderde karpers. Alleen niet meer zo groot. Maar ja, daar heb ik ook jaren intensief voor gevist. Dus als het je trekt…. :8

Groeten, Kees
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

09-07-2003 23:44

Kees,

het karpervirus waarmee ik ben aangestoken, is gekomen door de 'boertjes'. Ik ging dan om 4uur op, om daar half5 te zijn. Pennetje ging tegen woonboten, en brugpeilers aan. Ondanks dat alles waren m'n ervaringen er wel groot geworden, maar een 20'tiger heb ik er niet mee mogen maken. Als ik nu terug kijk schat ik m'n vissen niet groter dan 5pond. Maar daar deed de pret niet voor onder, zeker niet.

Waarom ik het onderwerp van Zaanse (boeren)karpers aanhaalde, was omdat Melvin dacht dat Rob met een boerenkarper te maken had. Zelfs dan is een dril van 45minuten onmogelijk, en nogsteeds belachelijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb nogsteeds respect voor iedereen z'n mening, maar respecteer dan ook die van mij, zo gaat dat.... wederzijds. Koen, graag had ik mezelf in die situatie ook willen zien! Had ik ook waarschijnlijk kunnen bewijzen dat drillen niet als een mietje hoeft, en je ook geen 45minuten bezig hoeft te wezen. (deze contex heeft niets met elkaar te maken!)

Gr,

Christnaa.
jan van kranenburg

10-07-2003 01:22

Mijn ervaring lijkt een beetje op die van Christiaan, maar is wel erg belegen. Ca 50 jaar geleden.
Om de andere zondag (1 was gereserveerd voor voetbal van ADO-DEN HAAG), gingen mijn vader en moeder met hun 3 zonen (ik was en ben de oudste) met de auto naar Noord-Holland. Meestal omgeving Heer Hugowaard, omdat daar de auto prettig geparkeerd kon worden en er langs de waterkant veel ruimte was om een tent op te zetten (Bivy a la lettre).
Pa viel al snel inslaap; zoons gingen vissen, ma las een of ander boek, meestal Courts-Mahler- als ik 't goed spel, maar dat weten alleen de nog oudere).
Ik op karper, broertjes witvis.
Viste bij een spoorbrug, die ondanks "verboden te zwemmen", druk werd gebruikt door de lokale jongelui om er fijn van af te duiken. Water was daar zeker 3 a 4 meter diep.
Desondanks juist daar, met met 1 1/2 pond medium taper, en een Mitchell molen, vissen met schuifpen.
Met aardappel!

Ondanks het geplons van de duikers en zwemmers, beet! Zware vis, duidelijk!
Had geluk, kon de vis van de remming afhouden en verderop het kanaal in loodsen.
Slip was op dat moment heel zwaar afgesteld, maar dat begrijpt iedereen wel. Vis ging alle kanten op, links, rechts, overkant. Kreeg die mogelijkheid omdat ik de slip had bijgesteld. Adrenaline gierde door mijn lijf!
Uiteindelijk na zo'n 30 minuten, kon ik de karper scheppen. De primitieve unster die ik toen had wees incl. net 19 pond aan.
Was een wilde (boeren?) karper. Netto schat ik nu op ca 17 pond. Zou niet weten hoe ik de dril had kunnen bekorten. Ja, misschien met een zeehengel en 45/100.
Ik viste toen met 28/100, let wel uit die tijd.
Zelfs pa was wakker geworden.
Vele jaren later ving ik een lederkarper van 28 pond (hoger ben ik nooit gekomen), met vrijwel identiek materiaal, en die zat in het net na ca 10 minuten.

Als ik nu kennisneem van al die P.B.'s van 30+ en meer karpers, kan ik alleen maar concluderen dat kennis, techniek en materiaal nu zeer verbeterd zijn. Ongetwijfels zaten er vroeger ook grote jongens, maar die waren niet te vangen.

mvg

jan
bert bagmeijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 09-07-2003 02:00
Locatie: Hoorn

11-07-2003 14:53

er is natuurlijk wel verschil tussen een karper die word gevangen in een klein watertje of plasje normaal ben ik ook zo iet van kwartier bezig maar in het kanaal in medemblik dat water stroomt nogal zijn ze toch wat sterker voor mijn ge voel ik had er keer een van zo n 65 centi meter gewicht weet ik niet maar hij was niet zo heel zwaar maar hij was niet te stoppen of wat dacht je van het waard groet kanaal je waat niet wat je mee maakt of er een stoom boot vandoor gaat dus het kan behoorlijk verschilen waar je een karper vangt nu ben ik heel een erge mazelaar met zo veel verschillend water hier in westfriesland
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

11-07-2003 15:07

Ik ben ook es ruim een uur bezig geweest met een schub van 65cm.
Ik ving 'm net voor een stuw, en daar zijn die karpers echt wel sterk hor.

Koen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Koen Workels op 2003-07-11 15:08 ]</font>
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

11-07-2003 15:12

Koen,

sorry maar dat gaat er bij mij niet in. Lijkt me extreem sterk dat je een uur bezig bent met de vis. Zal wel aan mij liggen,

mvg
stefan