Bericht in Media: Jagen blijft toegestaan met toestemming


Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-06-2014 11:48

Jagen blijft toegestaan met toestemming van provincie

Jagen op konijnen, hazen, wilde eenden, houtduiven en fazanten blijft toegestaan, maar het wordt wel lastiger. In de nieuwe Natuurwet, die vandaag naar de Tweede Kamer gaat, staat dat de provincie voortaan toestemming moet geven. 'Hierdoor creëer je een duurzame jacht', zegt staatssecretaris Sharon Dijksma vandaag over de Natuurwet in Trouw.

In de Natuurwet is verder voor het eerst vastgelegd dat de natuur een 'intrinsieke' waarde heeft. 'De natuur is waardevol van zichzelf ; mens en maatschappij hoeven er niet altijd van te profiteren', aldus Dijksma. Ze noemt dit een belangrijk principe. 'Juridisch kun je er wellicht weinig mee. Maar soms is symboliek van grote waarde.'

De Natuurwet vervangt drie oude wetten. Het natuurbeleid gaat van het Rijk naar de provincies, behalve als het over de Natura 2000-gebieden gaat. Dat zijn beschermde natuurgebieden zoals de Biesbosch en de Wadden. Er staan nu 151 gebieden op de lijst. 'Ik ben blij dat we de Veluwe aan de lijst kunnen toevoegen', zegt Dijksma.

Bron: AD.nl: http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... ncie.dhtml


Dit viel mij op.
1. de 'intrinsieke' waarde van natuur, wat is dat? In de economie heeft het een betekenis, maar in de natuur?
2. hopelijk gaat dit niet doorgetrokken worden naar de visserij: [b]"Jagen op konijnen, hazen, wilde eenden, houtduiven en fazanten blijft toegestaan, maar het wordt wel lastiger."[b], want ik heb er vertrouwen in dat het niet gebeurt met de visserij (zie eerdere discussie alhier).
3. Gaat de Natuurwet nog wat betekenen voor de Visserij?
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

18-06-2014 15:42

Dat weet je toch nooit frenk.

Die flora 2000 is al zo vaak veranderd en bijgesteld, alleen hou ik mij hart vast als het bij de provincies komt.
Vroeger waren we het braafste jongetje van de klas, maar na 4 jaar stonden we al op plaats 7.
Tuinders moeten ook sproeien he (hoe bedoel je economisch belang).

Voor de visserij heb je de visserijwet he dat is weer een ander verhaal dus.

Gr Paul
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

18-06-2014 15:51

Helaas bestaat de visserij wet niet meer, maar wordt/is ook de Natuurwet. Hiervoor was het de flora en fauna wet. Gelukkig zijn er 2 miljoen sportvissers, die ook stemmen, dus die leugenaars in de tweede kamer zullen wel 2 keer nadenken voordat ze hier iets tegen doen.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

18-06-2014 15:58

Oh ja Frenk,

De intrinsieke waarde wordt gewoonlijk in de vastgoedsector veel gebruikt, het is de waarde die je al hebt neem bijv een kantoorgebouw die niet verhuurd wordt dan kan ikzelf de waarde gaan bepalen dus ...........dat heeft alleen met de belasting te maken dus snap ook niet dat ze die in de natuurwet gebruiken.

Gr Paul
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

18-06-2014 16:03

Beste Rene,

Sorry dat ik me verspreek, als alles onder de natuurwet valt.
En het kan wel zij dat we 2 miljoen vissers hebben, maar het wordt toch in de kamer beslist.
en daar geld gewoon de meerderheid he (niet dat ik het er altijd mee eens ben hoor).

Gr Paul
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

18-06-2014 16:44

Klopt, alleen je kan als partij enorm veel stemmen verliezen als je een groep zo groot als de sportvissers gaat benadelen. En ik denk dat ze zich daar niet zo snel aan zullen branden. Er zijn maar +/- 30000 jagers, en dat is wel een verschil, vandaar dat men zo reageert vanuit de politiek.
Gewoon, lekker vissen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-06-2014 18:02

Bedankt voor het meedenken.

De hoeveelheid vissers houdt waarschijnlijk de tegenstanders van de visserij tegen.

Wat die intrinsieke waarde inderdaad nou te maken heeft met de natuur, ik kon en kan zo gauw niet bedenken wat er mee bedoeld werd. Weet iemand wat?
Plaats reactie