Lelievelden


Plaats reactie
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

15-05-2014 08:42

Hallo,

Van een aantal kennissen heb ik de laatste tijd gehoord dat lelievelden 's nachts een slechte plek zouden om tegenaan/in te vissen. Dit zou komen omdat de lelies in het donker(zonder zonlicht?) zuurstof aan het water ontrokken. Overdag zou het juist wel een goede stek zijn omdat ze dan zuurstof het water in brengen.

In hoe verre is dit waar?

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

15-05-2014 09:47

Overdag onder invloed van licht ondergaan planten fotosynthese, waarbij water en koolstofdioxide onder invloed van licht omgezet worden in suikers, water en zuurstof. Planten respireren ook de hele dag, waarbij ze zuurstof verbruiken. Overdag is over het algemeen de productie aan zuurstof groter dan de zuurstof die ze verbruiken. In de nacht vind geen fotosynthese plaats, waardoor planten zuurstof onttrekken uit de omgeving. Dus wat dat betreft hebben je kennissen gelijk.

Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt hoeveel invloed een lelieveld 's nachts heeft op de zuurstofconcentratie in het water. Heb dan ook vaak zat beet kunnen krijgen bij waterplanten in het donker.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-05-2014 11:34

Denk dat dit in de praktijk verwaarloosbaar zal zijn
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-05-2014 09:54

Simpele praktijk is in elk geval dat ik genoeg vis 's nachts in (de buurt van) lelie- en plompenvelden gevangen heb. Met hele dichte bedden van andere plantensoorten heb ik wel heel vaak kunnen zien dat de vis er 's avonds uit trok en de volgende ochtend terug kwam.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-05-2014 12:17

Daarnaast bieden lelievelden beschutting en voedsel (insectjes e.d.) en dat zijn 2 hele belangrijke factoren die best belangrijker kunnen zijn dan een gering verschil in zuurstofgehalte (voorzover dat echt merkbaar zal zijn)
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

16-05-2014 17:45

Hey Nick,

Dit is inderdaad verwaarloosbaar. Enige reden die ik kan bedenken om niet te dicht op lelie velden te vissen 's nachts is....Dat je misschien niet op tijd bij je hengel ben en de vis zich vast zwemt.
Daardoor slecht voor de vis en visser en dus af te raden.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

16-05-2014 18:05

Daaf Wolters schreef:Met hele dichte bedden van andere plantensoorten heb ik wel heel vaak kunnen zien dat de vis er 's avonds uit trok en de volgende ochtend terug kwam.



http://biologiepagina.nl/Brugklasnieuw/ ... nthese.htm

Fotosynthese

Water + koolstofdioxide + licht --> zuurstof + glucose



Verbranding

Een plant verbruikt energie, net als een mens. Deze energie kan een plant vrij maken door bijvoorbeeld glucose te verbranden, waarbij de afvalstof koolstofdioxide vrij komt. Hierbij wordt net als in de mens zuurstof gebruikt. Dit proces heet verbranding.

Glucose + zuurstof --> water + koolstodioxide + energie

Het resultaat is dat gedurende de dag wanneer de plant zowel aan verbranding doet als aan fotosynthese, er twee kanten op gaswisseling van zuurstof en koolstofdioxide plaats vindt. 's Nachts vindt er geen fotosynthese plaats. Verbranding nog wel. 's Nachts gebruikt de plant dus zuurstof en geeft koolstofdioxide af.

Gelukkig gebruiken planten meer koolstofdioxide tijdens de fotosynthese, dan dat zij produceren tijdens de verbranding . Omgekeerd maken zij meer zuurstof tijdens fotosynthese, dan dat er gebruikt wordt tijdens verbranding. Kijk eens naar de animatie (dag en nacht)
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

17-05-2014 09:55

Fotosynthese is leuk, maar ik denk dat hooguit op hele warme dagen vissen hier misschien last van zullen hebben. Vogels vliegen 's nachts toch ook niet weg uit het bos omdat ze moeite hebben met ademen.

Zuurstof wordt op meerdere manieren opgenomen in het water. Via het wateroppervlakte zal het meeste zuurstof worden opgenomen in het water. Denk aan regen/golven/wind. Daardoor bevatten ondiepere wateren meer zuurstof dan diepe wateren. Ook wordt de koolstofdioxide verspreid in het water en met een beetje stroming kan dit toch onmogelijk tot een zuurstofarme plek leiden.Tevens zullen vissen overdag eerder beschut willen zijn en daarom bij waterplanten schuilen. 'S nachts zullen ze eruit trekken (naar mijn mening) om op zoek te gaan naar voedsel.

Groet Jeffrey
Plaats reactie