karper vangen een kunst?


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-04-2014 09:17

Veel en/of groot heeft natuurlijk weinig met de kunst op zich te maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-04-2014 09:20

een kleine badeend is geen kunst, een grote wel blijkbaar :wink: :lol:

Afbeelding

hetzelfde schijnt te gelden voor karpers volgens mij...
Laatst gewijzigd door michel Tja op 28-04-2014 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-04-2014 09:31

harry nummerdor schreef:<knip>
Wel spannend om te vangen en waar we zuinig mee om moeten gaan en als je denkt dat je een uitzondering bent in het vangen moet je dat eigenlijk doen met een haak zonder weerhaakjes dan minimaliseer je de eventuele beschadigingen aan zijn bek. Je verliest hem wel eens maar het is dan wel meer sport om hem te landen.<knip>
Harry


Je gaat 'opeens' mee doen met de onzin verkopen alsof het waar is?
Ik zou nu net als jou het hier bij kunnen laten, ik doel hiermee zaken roepen en vervolgens niet onderbouwen.
Een weerhaakloze haak, zit minder vast waardoor de kans op lopen door het vlees een stuk groter wordt. Sterker nog als de vis, door welke beweging dan ook, de haak goeddeels uit het vlees weet te werken en daarna een beetje gas geeft scheurt de bek veel gemakkelijker uit.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-04-2014 10:07

Als dat waar zou zijn (enkel als je lijn mogelijk niet straks staat) dan is er weer geen kunst aan.

Gut waar gaat het hier allemaal over. :o
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

28-04-2014 11:31

Marc
Zo kun je alles in de goede hoek praten natuurlijk.Volgens mij moet je jouw haak met een tang verwijderen en verwond je het beest meer door de weerhaakjes. Het valt heus wel mee hoor als je het met beleid doet , maar de weerhaak is niet aangebracht met het idee om de karper minder te verwonden . ik heb eens een rapportje gelezen betreffende onderzoek naar dit gegeven en dat was volgens mij van een zgn internationale dierenbescherming, O.K die zien ook alles vanuit 1 hoek. ik zal even zoeken op internet en het plaatsen?

Om terug te komen op jouw reactie moet ik alles onderbouwen, nou dan krijg je vellen rapporten van tig instanties , Ik zou daarmee mijn gelijk afdwingen maar zie de noodzaak daarvan niet.
Gelijk hebben is anders dan krijgen. gelijk krijgen is van belang van wie je het krijgt.
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

28-04-2014 11:44

Vroeger was alles beter, toen mijn grootvader nog tonijnen en walvissen aan de bamboelat ving.
Hij was een echte ijzervreter, at dan ook altijd een diep bord met kopspijkers als ontbijt.
Ook had hij een heel nest met jonge leeuwen in zijn baard. Kijk, dat waren pas mannen in die tijd.
Hier op dit filmpje uit den ouden doos is hij te zien (met die pet en baard)

https://www.youtube.com/watch?v=lp_Rs75-5vI

Alle gekheid op een stokje Harry. Zelf behoor ik ook niet tot de jonkies en ik heb vroeger ook wel de bamboelat gehanteerd. Die werd eens door een karper op sleeptouw genomen toen ik nog op voorntjes viste. Maar al snel werd het me duidelijk dat je voor karper goeie spullen nodig had.
Begin jaren zeventig was er speciaal voor de karpervisser nog nauwelijks iets te krijgen in de doorsnee hengelsportzaak. Ja, een lompe telescoophengel met een molen van Albatros kon je krijgen. En daar kon je soms bij toeval ook wel eens een karpertje mee verschalken.(als je eigenlijk met een pier op paling viste)
Maar in de U.K . waren ze al een stuk verder, en dat is later hier heen gewaaid.
Die Engelsen hebben ons toen visles gegeven. Wij konden in die tijd alleen maar kantje vissen met de pen. Op afstand werd ook wel gevist, maar dan op de zeevis manier; hengels als afweergeschut in de lucht en met een kattenbelletje op de top. Van erg verfijnd vissen was zo ook geen sprake natuurlijk.

Het lag naar mijn idee niet aan die boilies dat het zo’n vlucht genomen heeft, maar aan de manier van vissen ermee. Voorheen werd de haak altijd zorgvuldig in het aas verstopt, want anders zou de vis dit zien nietwaar en het niet nemen.
De boilie was oorspronkelijk eigenlijk een ‘special bait’, zoiets als trouvit deeg of smack. Dus dit aas werd pas ingezet als de karpers in het beviste water de standaard aassoorten als brood, aardappel, worm en roggebrood niet meer namen. Aanvankelijk werden die boilies gewoon aan de haak geprikt en zo (sidehooking) gevist.
Pas toen de hairrig werd geïntroduceerd is die manier van vissen hier in ons land ook op gang gekomen. De truck was dat het aasballetje aan een kale haak hing. (een maïskorrel kon ook)
Nu is alles na al die jaren geperfectioneerd en verbeterd en ja, het is big business geworden.
De hele verzameling van de benodigde materialen is voor menig visser een hobby op zich geworden. Het geilen op die spullen zie ik zoals het oppoetsen van een nieuwe auto op de vrije zaterdag. Zeker als er ook van een voerboot gebruik wordt gemaakt kan je jezelf afvragen of het allemaal niet te ver gaat.

Voor mij heeft iedere aanpak zo zijn charmes en ik heb alle vormen beoefend. De oude manieren als penvissen, freelining en linkledgering wissel ik met de boilievisserij af.
Wel vind ik het jammer dat veel vissers tegenwoordig steeds klakkeloos het boilie systeem inzetten, terwijl de andere methoden overgeslagen en vergeten worden. Maar misschien kunnen de vissers die iets meer nadenken over hun hobby hiermee hun voordeel doen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-04-2014 11:56

Harry,

Niemand houdt je tegen om ergens afgelegen zonder informatie van buitenaf of enige commercie te gaan genieten van je krieltjes. Jezelf onthouden van alle informatie van buitenaf zal ongetwijfeld voor wat rust in je hoofd zorgen ;)

Ik vind deels dat je gelijk hebt, maar sommige beweringen raken kant noch wal ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

28-04-2014 14:36

Marc.
Googel eens op ( vishaak met weerhaakjes )
Je kennis over haken wordt dan uitgebreid. ( echt niet kwaad bedoeld)

Ik heb er 3 uitgelicht die het voor anderen ook begrijpelijker maken wat ik bedoel

http://www.dutchcarp.nl/html/stellingweerhaken.html

http://www.roofvisnet.nl/algemeen/met-o ... weerhaken/
http://www.totalfishing.nl/laatste-nieu ... oos-vissen
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

28-04-2014 14:45

Sven.
Ook voor jouw misschien leerzaam ? googel op ( Vissen met Krieltjes )

Ook jij weet dan wat ik voor onrust in mijn hoofd heb

Ook niet kwaad bedoeld maar soms moet men iemand lichtjes bijsturen
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

28-04-2014 14:50

Tegenwoordig zijn de haken voorzien van microweerhaken. Bij roofvisserij vind ik dat een weerhaak het onthaken kan vermoeilijken als hij diep in de keel zit, bij karpervissen zit de haak voor in de bek gehaakt, waardoor het (netjes) onthaken geen punt is.

Wat ik wel vind van weerhaakloze haken tov haken met weerhaak is dat een haak met weerhaak vaak geen kant op gaat en een weerhaakloze haak kan gaan lopen.

Ik vis daarom nagenoeg altijd met micro weerhaak..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

28-04-2014 15:16

Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij hebben alle grote merken haken met microbarb. Naar mijn weten ligt er (nagenoeg) geen haken meer met de grote weerhaak in de winkels.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-04-2014 15:28

die van mij druk ik altijd plat
en voor roofvissen knip ik altijd wel eea weg en druk ze ook plat..
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

28-04-2014 15:37

[quote="bert kamp"]Laat dat wijze er maar af, of je moet eigenwijze bedoelen :)

Wat Cees bedoelt ga je pas zien als je het door hebt.
Cees is iemand, wie voordat die een fout maakt, die fout niet maakt.

Bert.
Cees heeft grote voordelen die iedereen graag zou willen hebben. Dan kun je de toonzetting van de discussie ook makkelijker leuk houden. pleeg overleg hoe hij dat doet dan heb jij die gave ook.


Ps
Wat ik bedoel kun je ook opzoeken met google
(Vissen met krieltjs)
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

28-04-2014 15:44

Het voordeel is dat het 20 jr geleden ook al gebeurde, alleen toen hoorde je er niemand over.
Wat betrefd het weerhaakloos vissen heeft frankrijk ook een hoop bijgedragen geloof ik, of ik moet het verkeerd zien.


Gr Paul
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

28-04-2014 15:47

Een karper vangen kan bijna iedereen, het is de kunst om dit constant te doen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-04-2014 15:56

Harry, misschien leer je nog wel eens dat alles wat je met Google vinden kan nog niet meteen waarheid is.
Wat jij doet is verwijzen naar andere fora waar mensen hun mening geven over weerhaken, dat zijn geen feiten maar meningen.
Waarom blijf je trouwens Cruijff fout quoten ?
Dat ergert me misschien nog wel meer dan de manier waarop jij de oude wijze man meent te moeten uithangen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

28-04-2014 16:02

Nou nou Bert, van die jumpende olifant wordt ik ook behoorlijk zenuwachtig!! :lol:

Groet, Peter

Ps misschien is Harry op 74 jarige leeftijd al behoorlijk aan het dementeren. Neem dit maar een klein beetje serieus. :wink:
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

28-04-2014 16:39

De praktijk leerd dat als men geen fatsoenlijk weerwoord meer kan geven, men onfatsoenlijk wordt.
Ik los dat probleemloos op door de andere partij volkomen gelijk te geven . Bij deze dus


Ik ben helemaal vergeten wie dat was!!! Verdorie toch
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

28-04-2014 16:52

Bert

Nadeel van een persoon kan zijn (..Zelf invullen..)
Voordeel is als je hem toch een prettige dag toewenst.

Dat bedoeld Johan
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

28-04-2014 16:55

Harry, misschien leer je nog wel eens dat alles wat je met Google vinden kan nog niet meteen waarheid is. van bert dus

Mischien heeft bert wel gelijk he, en misschien maak je je er wel makkelijk vansf Harry.

Maar ik zou toch maar eens lezen wat er gezegd wordt, en niet klakkeloos verwijzen.


Gr Paul
Dom van Beek
Berichten: 7
Lid geworden op: 24-04-2014 15:09

28-04-2014 17:01

harry nummerdor schreef:Marc.
Googel eens op ( vishaak met weerhaakjes )
Je kennis over haken wordt dan uitgebreid. ( echt niet kwaad bedoeld)

Ik heb er 3 uitgelicht die het voor anderen ook begrijpelijker maken wat ik bedoel

http://www.dutchcarp.nl/html/stellingweerhaken.html

http://www.roofvisnet.nl/algemeen/met-o ... weerhaken/
http://www.totalfishing.nl/laatste-nieu ... oos-vissen


Alle 3 Opiniestukken gebaseerd op "Gezond boeren verstand" oftewel zonder enige vorm van onderbouwing.

als je kijkt naar onderzoeken, met wetenschappers, onderzoeksmethodes en bronvermelding enzo, Komen er keer op keer dezelfde conclusies uit. (bijvoorbeeld: http://icesjms.oxfordjournals.org/content/65/6/899.full en http://recfishingresearch.org/wp-conten ... better.pdf of http://www.dfo-mpo.gc.ca/Library/38891.pdf )

Barbless of barbed maakt, mits goed gehaakt, weinig uit. De entry wounds zijn iets kleiner bij barbless en de onthaak tijd is iets korter maar beiden niet significant.

Een voordeel dat met microbarbs alleen nog maar kleiner is.

De 2e grootste aanpassingen die je kunt doen is:
Juiste maat haak, dit voorkomt fout haken, want gehaakt in de kieuwen betekent game over, barbless of niet.

Zo snel mogelijk onthaken en weer snel terug het water in.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-04-2014 18:18

Misschien mag je wel een middagje met Antoinette mee gaan vissen, jullie zitten volgens mij wel op dezelfde golflengte.
Met af en toe nog gewoon met krieltjes vissende groet.
Ps liever met friet trouwens maar dat leg ik je nog weleens uit.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

28-04-2014 18:44

Mooie artikelen, Dom. Over onderbouwen gesproken... 8)
Gewoon, lekker vissen.
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

28-04-2014 20:17

Er wordt nogal heftig gereageerd op dit onderwerp, en ik heb alleen maar voorgesteld om een haak te nemen zonder weerhaakjes . En dat ik vond dat het meer een kunst was om dan de karper toch te laten landen. Verder dat ik het niet eens was met stelling dat het vangen van een karper een kunst is
Ik probeer het uit een andere invalshoek
Is er een verklaring voor het volgende:
De fabrikanten zijn overgestapt op kleinere weerhaakjes.? Waarom?
Er zijn jongens in dit forum die de grote weerhaak terugbuigen ? waarom?
De jongens die vissen met een haak zonder weerhaak verliezen haast geen karper. waarom Niet?
Een foto met een grote karper gevangen zonder weerhaak maakt toch meer indruk. waarom?

Ik maak het lijstje niet te lang want anders is het emotioneel niet te verwerken en worden het ordinaire
scheldpartijen.

HARRY
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-04-2014 21:04

Harry, allereerst gefeliciteerd.
Veel mensen weten niet wat Cruijff bedoelt met dingen die hij zegt, maar jij weet zelfs wat hij bedoelt met iets wat hij niet heeft gezegd. Petje af.

Verder met jouw vragen:
De fabrikanten zijn overgestapt op kleinere weerhaakjes.? Waarom?

Omdat 'men' gelooft dat dat minder schadelijk is en wat 'men' geloofd verkoopt.

Er zijn jongens in dit forum die de grote weerhaak terugbuigen ? waarom?

Zie hierboven, 'men' geloofd dat etc etc.

De jongens die vissen met een haak zonder weerhaak verliezen haast geen karper. waarom Niet?

Dat zeg jij, heb je daar bewijzen van, is daar onderzoek naar gedaan ?
En waarom is het dan meer een kunst om zonder weerhaak de karper toch te laten landen ?
Je spreekt je zelf tegen.

Een foto met een grote karper gevangen zonder weerhaak maakt toch meer indruk. waarom?

Alweer, dat zeg jij, heb je daar bewijzen van, is daar onderzoek naar gedaan ?
Het maakt mij niet uit, en of er een weerhaak in het spel was of niet wordt maar zelden vermeld.

Waarom reageer je trouwens niet op Dom van Beek ?
Of zijn
onderzoeken, met wetenschappers, onderzoeksmethodes en bronvermelding enzo
alleen maar lastig.