karper vangen een kunst?


Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

25-04-2014 22:11

Harry komt volgende maand met een filmpje om het voor te doen.
Moetie natuurlijk wel eerst hengelspul aanschaffen.
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

25-04-2014 23:55

Harry is 74 jaar en vist alleen nog met zijn kleinzoon en leerd hem wat wel en niet goed is .
Ook dat er veel spullen zijn wat pure geldklopperij is en met eenvoudige dingen net zo goed werkt.
Ik heb hem ook vele video,s laten zien en ook de a sociale van de helaas bekende merken ( DROPOFF sistemen )
Bekende Karpervissers laten hierin zien hoe je deze montages maakt. Hij moet wel want anders stoppen ze met het sponseren. Ik vraag me dan af is dit een doorsnee karpervisser die om de sport en karper geeft ? Nee toch hoop ik?
Met Een Boilie vissen is heus wel een leuk en goed werkend sisteem maar het overvloedig voeren is uit de boze. De karpers worden veels te zwaar en te dik , het zelfde probleem speelt bij ons . Onze kinderen zijn ook te dik en vrouwen met mooie kontjes worden ook al schaars.
Ik begin weer met vroeger , toen waren de karpers Kleiner en minder dik en echt waar ik ving meer dan jullie nu. En echt met de bamboe stok enz.
Wel eens afgevraagd waarom ze tegenwoordig zo groot en dik zijn? Volgens mij zou het kunnen dat ze teveel junkfood krijgen want dat is een boilie als ik zie wat daar in gaat. Ik ben er ook heilig van overtuigt dat het tijd wordt dat men beter moet nadenken wat wel en wat niet nog langer kan.
En dat de bekende namen in ons kleine landje het voortouw moeten nemen in de voorlichting omdat
de meeste karpervissers opzien tegen deze jongens. Ik ga geen producten opnoemen die ik onzin vindt , Jullie hebben een prachtig forum en gebruik die daarvoor.

HARRY
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

26-04-2014 09:02

harry nummerdor schreef:Harry is 74 jaar en vist alleen nog met zijn kleinzoon en leerd hem wat wel en niet goed is .
Ook dat er veel spullen zijn wat pure geldklopperij is en met eenvoudige dingen net zo goed werkt.
Ik heb hem ook vele video,s laten zien en ook de a sociale van de helaas bekende merken ( DROPOFF sistemen )
Bekende Karpervissers laten hierin zien hoe je deze montages maakt. Hij moet wel want anders stoppen ze met het sponseren. Ik vraag me dan af is dit een doorsnee karpervisser die om de sport en karper geeft ? Nee toch hoop ik?
Met Een Boilie vissen is heus wel een leuk en goed werkend sisteem maar het overvloedig voeren is uit de boze. De karpers worden veels te zwaar en te dik , het zelfde probleem speelt bij ons . Onze kinderen zijn ook te dik en vrouwen met mooie kontjes worden ook al schaars.
Ik begin weer met vroeger , toen waren de karpers Kleiner en minder dik en echt waar ik ving meer dan jullie nu. En echt met de bamboe stok enz.
Wel eens afgevraagd waarom ze tegenwoordig zo groot en dik zijn? Volgens mij zou het kunnen dat ze teveel junkfood krijgen want dat is een boilie als ik zie wat daar in gaat. Ik ben er ook heilig van overtuigt dat het tijd wordt dat men beter moet nadenken wat wel en wat niet nog langer kan.
En dat de bekende namen in ons kleine landje het voortouw moeten nemen in de voorlichting omdat
de meeste karpervissers opzien tegen deze jongens. Ik ga geen producten opnoemen die ik onzin vindt , Jullie hebben een prachtig forum en gebruik die daarvoor.

HARRY


ik ben een fan :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

26-04-2014 11:14

Dank je Michel.
Ik hoop dat er nog vele karpervissers zullen volgen . en er voor gaan dat er echt wel een en ander veranderd kan worden en niet meer alles als waarheid zullen aannemen van de verkeerde personen.
Goed Je stem laten horen naar deze fabrikanten in bv dit forum, ze lezen dit ook en de karpervisser bepaald of een product verkocht wordt .

Harry
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-04-2014 11:17

Zolang de hebberigheid het niet overwint van het verstand wordt het nooit wat, HArry. Laten we hopen dat er een ommekeer komt.

Maar ben bang dat een forum niet DE oplossing is, daar directe benadering dat ook niet eens voor elkaar krijgt..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

26-04-2014 11:36

Ik ben het met Harry eens dat er een hoop onzin is in de huidige karper visserij, waarvan wat mij betreft drop off lead systemen de kroon spannen.
Maar er zijn toch ook goede dingen, bv safety leadclips, onthaakmatten en zelfs EHBO voor karpers. Dit laatste gaat wel wat ver, maar goed. Vroeger werd hier geen of weinig aandacht aan besteed.
Wat betreft de dikke karpers en de relatie tot boilies ben ik het gedeeltelijk met hem eens. Op kleine afgesloten putjes of de betaalwateren in bv Frankrijk zal dit ongetwijfeld een rol spelen, maar in de grote(re) open wateren die Nederland rijk is, denk ik dat de boilie een kleine rol speelt op het dieet van de karper.
Ik ben het er helemaal mee eens dat de vip's in de Nederlandse karper visserij een rol kunnen spelen om de zin en onzin van de huidige commerciële karper vis industrie duidelijk te maken aan ons allen. Helaas worden deze mensen vaak ook gesponsord door deze bedrijven, dus of dit zal werken?
Gewoon, lekker vissen.
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

26-04-2014 12:23

Het voorbeeld van misleidende promotie was de sigaretten fabrikanten, deze deden een bepaalde stof in hun product welke verslavend werkte. zeer recent is de wapenindustrie in america die allerlei positivie rapporten in omloop bracht over het gebruik van wapens na het voornemen van de overheid om de verkoop aan banden te leggen. Dit forum is wel degelijk geschikt om veranderingen tot stand te brengen en ook de producten die wel goed werken en het gehele karpervissen een goede dienst bewijzen , aan te bevelen.
Als er actie komt van bepaalde personen die dit ten koste van alles willen boycotten moet men allert wezen of ze gesponserd worden.
We gaan heus niet terug naar mijn jeugd dat is natuurlijk pure onzin , maar als we met z.n allen een tikkeltje meer doen om het karpervissen in de toekomst te behouden.
En de moed hebben om anderen erop te wijzen dat ze verkeerd bezig zijn en een alternatief aanreiken hoe het ook kan. (dat alleen is al een begin)

Harry
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

27-04-2014 14:18

Gisteren weer even gegoogeld op ( vissen met aardappel ) Daaruit blijkt dat mijn stelling bij meer karpervissers leeft.En zelfs met weemoed terug wordt gedacht naar de tijd van voor de boilie 1980- 1990.
Zelfs wordt er beweerd dat de vangst veel simpeler was en men meer ving als nu. een minpunt was het werpen met bv een voorgekookt krieltje vond men, maar ik had daar vroeger geen problemen mee .
Als ik met mijn kleinzoon vis dan gebruik ik nooit boilies en jullie weten nu wel waarom niet.
Het karpervissen zoals het nu wordt bedreven is niet echt een KUNST en ook niet spannend meer.
Als je het materiaal bekijkt wat men heeft aangeschaft en hoe het is uitgestald aan de waterkant en wat de karpervisser uiteindelijk doet om iets te vangen is het eigenlijk een saaie sport . Alleen bij de pieptoon komt er actie en als je maar geduld hebt en je slip staat goed kun je na een paar minuten een foto schieten. Nieuwe boilie er aan en inwerpen of uitvaren , en maar weer in de stoel met leuningen of in de ligstand. Alle karpervissers hebben het zelfde materiaal dus er is niets nieuws te vertellen.
Zelfde montages,vissen met boilie, allemaal een luie stoel of stretser, en denken dat ze op hun manier van vissen de beste zijn.
Beweren dat de karper zeer slim is, en dat zij hem een loer hebben gedraaid met zijn montage.
Wakker worden mannen!!!, mijn kleinzoon is 15 en die haald er net zo veel uit als jullie en dan met krieltjes.
Dit is natuurlijk wel een beetje overdreven maar benaderd de waarheid als je langs de waterkant loopt en goed rondkijkt en een praatje maakt, allemaal het zelfde verhaal. Als je dan verder loopt begin je te twijfelen of je het verkeerd hebt ingeschat en dat deze man echt heeft gestudeerd op karpervissen
Er zou eens een dag met 10 man, alleen met bv krieltjes worden gevist en de dag daarop met boilies
met de zelfde weersomstandigheden en divers materiaal. met camouflage , en zonder camouflage.

Ik denk dat de uitkomst iedereen zal verrassen En zeker dat de commercie de gesponserde mannen gaat inzetten.
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

27-04-2014 15:23

Ik denk toch echt dat je het nu wel erg zwart/wit ziet.

Er zijn er zat die idd de lekkere luie manier van het wachten op de karper uit oefenen.

Er zijn ook zat andere die wel actief de karper belagen, of dat nou met een krieltje of met een boilie is maakt weinig uit.
Een kunst met het huidige materiaal kan het zeker nog steeds zijn.......of juist niet zijn.

hengels op de steun en lekker de slaapzak in..........
of hengels op de steun en opperste concentratie op de hengeltop omdat je op het scherpst van de snede zit te vissen.

Alles is relatief.
de plaats waar je vist is belangrijker dan het aas.
De 'kunst'is om op de juiste tijd op de juiste plaats te zijn....

niet of je de juiste bol of de juiste aardappel hebt
tijden veranderen, of ze daardoor beter worden laat ik in het midden.
De krieltjes kunnen nog een prima aas soort zijn, soms zijn er betere/andere alternatieven die op het moment beter bij het water en de tijd past.
doe je voordeel ermee met de info die je hebt.

Terug naar de ''kunst'' van het karper vissen.
Ik denk dat een karper vangen in sommige gevallen wel een kunst kan zijn.
er zijn altijd mensen die 200 meter verder op zich de ballen uit hun broek vangen terwijl jij zit te blanken.
mensen die midden in de winter de vis onder je voeten vandaan trekt terwijl ze bij jou geen vin verroeren.
Is dat de kunst?.......knap is het soms wel.

De kunst is genieten van je hobby en hem vooral uitvoeren op de manier waar jij zelf het je gelukkigst in voelt.
voor de 1 is dat heel actief en voor de ander heel relaxt op jacht naar je karper
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-04-2014 19:54

Bij deze een uitnodiging om volgende week mee de rivier op te gaan, huur je gewoon een bootje en die plak je vast aan de mijne.
Vis aub wel op de top zodat ik niet de hele nacht wakker lig van je gepiep Harry Plattenummerdor238.
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

27-04-2014 20:45

Als ik de berichten van de laatste tijd doorneem en de reacties van velen lees krijg ik toch echt het gevoel dat men is doorgeslagen. Pure onzin wordt er dan verkondigd en men gelooft zichzelf ook nog.
Het gebeurd zeker dat de een wel vangt en de ander niet , en dat op de zelfde plek. Ook gebeurd dat met krieltjes, de vanger is dan niet de kunstenaar maar het kan meerdere oorzaken hebben.
O.A de precentatie, andere boilie, of domweg meer geluk ( vul zelf maar in )
Maar probeer me niet wijs te maken dat een karper zeer intelligent is want dan zou deze niet tigmaal in een boilie happen. En dat hij lood in verband brengt met gevangen worden, hou op . hij hapt weer de boilie en wordt op de kant getrokken . das niet erg slim toch? En die fout maakt hij vele malen per jaar.
ook is dat geen slimmigheid van de desbetreffende visser want al het materiaal is zo goed als hetzelfde.
Zoals ik al vermelde vangt mijn kleinzoon van 15 ook goed en heeft soms ook vriendjes mee die het ook goed doen , onderling zijn het kwajongens die vaak nog liggen te klooien ook en toch vangen.
50 jaar geleden viste ik al op karper en met zeer bepert materiaal in een vijver waar goed karper zat.
Nooit iets gemerkt van intelligentie , kom op zeg het is een grote vis!!!
Wel spannend om te vangen en waar we zuinig mee om moeten gaan en als je denkt dat je een uitzondering bent in het vangen moet je dat eigenlijk doen met een haak zonder weerhaakjes dan minimaliseer je de eventuele beschadigingen aan zijn bek. Je verliest hem wel eens maar het is dan wel meer sport om hem te landen.
Harry
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

27-04-2014 20:50

Ga je dan slapen Kees ? Heb je toch geen boot voor nodig.
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-04-2014 20:51

Harry,
Het staat jou natuurlijk vrij om lekker met gekookte piepers aan de gang te gaan, maar
dan hoef je nog niet alles over 1 kam te scheren.
Het moderne boillievissen trekt idd ook mensen aan die geen flauw benul hebben waar ze mee
bezig zijn, en nog geen 20mtr recht vooruit kunnen gooien, maar een beetje rechtlijnig ben je wel!!

De gemiddelde (boillie)visser kan zin en onzin toch redelijk uit elkaar houden, en weet
ook aardig meerwaarde en commercie van elkaar te scheiden. :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-04-2014 21:01

Meer vissers, en minder karper. ..

Tis een kunst om consequent (grote) karper te vangen. Sommige kunnen dat nu eenmaal beter dan anderen. Maar haarry, pak dan weer die bamboestok en ga weer karperrossen
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

27-04-2014 21:03

De techniek staat niet stil, gelukkig. Maar dat zegt niets over de mentaliteit, en dat proef ik een beetje uit de berichten van Harry. Ik ben blij met alle nieuwe technieken. Safety lead clips, onderlijn materialen, etc. En ja sommigen slaan door. Bv de filmpjes van Korda, ik vind ze erg leuk en leerzaam om naar te kijken, maar ze slaan wel door vind ik. Hetzelfde geldt voor materialen, het kan niet duurder, want dat is beter. Boilies van €15,- de kilo, het zullen wel toverballen zijn. Maar dit gaat eigenlijk overal voor op. Gewoon de gulden, of is het euro, middenweg volgen, en dan zit je volgens mij goed.
Gewoon, lekker vissen.
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

27-04-2014 23:33

Ik ben er ook van overtuigd dat er andere karpervissers zijn die deze sport heel serieus beoefenen en zich onderscheiden met betere vangsten. En ook erg milieubewust zijn en dat ook toepassen in hun sport .
Ook ben ik er van overtuigd dat de commercie heel slim inspeeld in de karpervissport met onzin die veel karpervissers als waar oppakt en niet meer opmerkt dat men teveel betaald voor bepaalde producten wat ook de opzet is van deze commercie.
Als je in de wereld brengt dat een karper super slim is en je dat voor kunt blijven door bepaalde producten te gebruiken en een groot deel van de vissers kopen dat dan ben je zakelijk goed bezig.
Maar op een gegeven moment val je er mee door de mand omdat het onzin gelul steeds groter wordt en men je door krijgt.
Nu komt er een plastic boilie die men kan vullen met pate enz , het moet niet gekker worden.
(www.karpelacont.com) Als je dat super vindt heb je mijn zegen.
Je kunt ook een stuk schuimplastic laten lijken op een broodkorst ,( net zoals ze kunstbloemen maken)
Dit doop je in wat een karper lekker vind en bind dat aan je haak. Bingo !!!!
De karper slurpt het niet makkelijk van de haak zoals een broodkorst . super toch? alleen arm beest
Een voorbeeld van een a sociaal product , maar als men dit laat promoten door bekende jongens met een lul verhaal verkoopt het.
Dit is ongeveer wat ik bedoel.

Harry
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

27-04-2014 23:46

Sorry hoor, maar wat is er mis met nep aas? Je voert hier toch niet mee? Grote voordeel is dat je ook bv pop up "mais" korrels hebt. Op het moment dat de vis het zou willen eten, is het al te laat. Hoe zie jij dan bv de kunstvliegen bij het vliegvissen? Ook onzin?
Gewoon, lekker vissen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-04-2014 23:48

harry nummerdor schreef:Ga je dan slapen Kees ? Heb je toch geen boot voor nodig.

Op een luchtbedje drijf je zo snel af.

Gaan we 3 dagen kijken wie het het langste vol houdt.
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

28-04-2014 00:03

Kunst vliegen geeft al aan hoe je vist. vliegvissen dus. Ook het vliegvissen kun je helemaal in de vernieling brengen met allerlei onzin. Het is niet mijn sport maar je kunt moeilijk het aas zelf vangen welke je wil binden lijkt me

Maar je haald een goed vergelijk aan, waarom is er in deze sport zo weinig onzin, en ook in de witvis en strand en pier visserij.

Harry
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

28-04-2014 00:10

Ik ben een oude (WIJZE) man
En ga toch niet 3 dagen in een bootje zitten met iemand die wil bewijzen dat hij iets het langst volhoud. Weer een voorbeeld van onzin Toch?
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-04-2014 01:10

Laat dat wijze er maar af, of je moet eigenwijze bedoelen :)

Wat Cees bedoelt ga je pas zien als je het door hebt.
Cees is iemand, wie voordat die een fout maakt, die fout niet maakt.
Op de rivier is vissen met aardappel vissen een fout, het is namelijk niet selectief genoeg waardoor je helemaal gek wordt van de brasem en winde die jouw piepertje binnen de kortste keren naar de vaantjes helpen. Dus als er wel een aardappel aan je haak hangt heb je de hele tijd piepjes, en als je geen piepjes hebt is waarschijnlijk je aardappel verdwenen. Het gaat er niet om wie het het langst volhoudt, ook als je een nachtje blijft zitten op jouw lokale parkvijver is vissen met aardappel of roggebrood met stroop geen goed idee.
Veel van wat jij wil zijn utopieën wie nooit gebeuren.

Overigens, Cruijff zei "Ieder nadeel heb zijn voordeel"
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

28-04-2014 08:41

Harry, je kan ook naar de andere kant doorslaan.... De gulden middenweg, dat is de beste weg.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-04-2014 08:54

Een beetje tegengeluid kan nooit kwaad lijkt me..
Zelfs enigzins verfrissend moet ik zeggen :P
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

28-04-2014 08:57

Marc Schrikkema schreef:@Jerome,

Pfffffff, wereldkampioen los staande zaken met elkaar te combineren?
1. Het is steeds lastiger in onze omgeving om vis te vangen. Hiermee bedoel ik openbaar water, uiteraard.

2. In de karperput in Hoorn zit heel veel vis, maar ik daag bij deze jou ook uit om daar eens te gaan vissen en voor de lunch de tel kwijt te zijn m.b.t. aantallen gevangen vissen. Ook jij denkt dat ze gemakkelijk te vangen zijn,doe dan eens!

Dit staat weer los van het feit hoe ik tegen over dit soort wateren sta, alleen is het veel minder gemakkelijk dan jullie altijd maar schijnen te denken.

Dat zei je niet, je zei dat er minder karper zwemt waardoor het moeilijker (veel) vangen wordt. Echter is die put in Hoorn overbevolkt aan karper. En nog steeds vang je daar niet makkelijk 3 vissen op een dag. Ik kom er wel eens en daarom spreek ik uit ervaring. Ik denk helemaal niet dat het makkelijk vangen is.. Denk dat het niet alleen te maken heeft met minder karper.. :roll:
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

28-04-2014 09:02

michel Tja schreef:Een beetje tegengeluid kan nooit kwaad lijkt me..
Zelfs enigzins verfrissend moet ik zeggen :P

Een beetje niet. 8)
Gewoon, lekker vissen.