vissen met 3 hengels is hebberig? (discussietopic)


Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-04-2014 14:09

michel Tja schreef:toch kan je wanneer je pennetje net onder is gegaan een run krijgen op de statische hengel :wink:



Precies! Dat is al niet handig. Dat vind je zelf ook, anders kom je niet met zo een opmerking.

Nou, stel je dan voor, nog een hengel erbij, en dan allemaal met tientallen meters lijn in het water. dat is toch niet te doen? Voor niemand niet.


Een goede visser kan best met wat kunst en vliegwerk twee runs tegelijk doen, zeker met een penhengel waar maar een paar meter van in het water ligt.

maar dat is het dan ook.



Maar goed, laat maar. Verander de toptitel maar in iets dergelijks; alleen bevoegd voor mensen die niet tegen het vissen met drie of meer hengels zijn.

Ik denk altijd maar, als jij het mag, dan mag die peppie het ook.

Goeiendag weer!

;-)
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-04-2014 14:15

ikzelf heb meerdere malen dubbele runs gehad wanneer ik alleen viste.
echter was dit (gelukkig) wel op wateren waar de vis de ruimte had en geen obstakels waren en/of scheepsvaart.

een vis binnenhalen zo snel mogelijk , de andere gewoon lekker laten lopen met de slip open, op een gegeven moment stopt ie gewoon als er geen tegendruk is. (is mijn ervaring)
vis 1 zo snel mogelijk scheppen en vrijlaten , vis 2 kan je dan afdrillen en landen.

maar.... als er obstakels zijn en scheepsvaart wordt het wel lastig en link.. in die zin ben ik het zeker met je eens.
verder vis ik alleen met 4 hengels als mn vrouw mee is (2 vergunningen) en de vissen niet wil landen mocht ze beet hebben op haar hengels ( ze zegt 4 van de 5 keer pak jij em maar :D ) en dan ben ik ook niet alleen.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-04-2014 15:29

Al dat tegengespartel van een karper komt omdat je eraan trekt. Trek zelf je conclusie zou ik zeggen.

Overigens wordt het al een gedoe met 2 hengels. Er zullen er niet veel zijn die statisch met 1 hengel karperen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-04-2014 16:24

Afbeelding

Tijdens het uitvaren van nummer 4 liepen de eerste twee af..

Haak zetten, hengel neerleggen met slip open en haak twee zetten. Om en om een beetje afdrillen, 200m plus. Eerder regel dan uitzondering die sessie, je wordt hebberig. Verspeeld? 3 van de meer dan 30 aanbeten, en dat waren allemaal lossers direct na een aanbeet waarbij er maar ééntje afging ook nog.

Vereiste: Geen obstakels en een bootje voor als het onverhoopt toch fout gaat is wel handig.

Kees Ouwehand schreef:Al dat tegengespartel van een karper komt omdat je eraan trekt.


Eens..

Vissend tussen het wier zonder dat je van die loodlospraktijken moet gaan uithalen: Zonder weerstand ernaartoe waden of varen, bij de vis aangekomen wat actie ondernemen :wink:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

25-04-2014 11:29

Ik vis met zoveel hengels als toegestaan is en ikzelf praktisch vind. Interesseert me werkelijk geen ene hol wat een ander daar van vindt.

Ik ben hebberig als ik vis. Zo veel mogelijk wil ik er vangen. Waarom doe ik anders al dat voorbereidende werk? En ik vis voor m'n lol, zeker weten, maar de core business van een visser is en blijft: pogen vis te vangen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-04-2014 08:59

In principe is het heel simpel: als je in Engeland was geboren had je altijd al met 3 hengels gevist en als je in Frankrijk was geboren dan op de meeste wateren zelfs met 4 hengels. In Nederland is een veelvoud van oppervlakte wateren t.o.v. Engeland en Frankrijk, dus waar hebben we het over...
Met 2 hengels vissen komt gewoon voort dit altijd wettelijk zo geweest is (gewoonte dus) tot enige jaren geleden de 3e hengelvergunning werd ingevoerd.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-04-2014 10:02

Antoinette schreef:
ja zoals een ieder ook wel weet zijn er altijd de zogeheten "hotspots" in een water, die zijn druk bevist ook door witvissers (ik ben er nog steeds niet achter onder welke categorie ik val wegens ik met de methodfeeder vis en ook karper vang) en uiteraard ook door de statisch vissende karpervisser en penvisser, ik vind het dan ronduit aso als iemand zo'n hotspot helemaal voor zijn eentje claimt door 3 hengels dermate te deponeren dat zowel links als rechts niet meer te bevissen is.


Hoe groot is die hotspot? 5 vierkante meter? 10 vierkante meter? 100 vierkantemeter? Meer?

Ik viste wel eens op een zandplaat die 1 meter onder de wateroppervlakte ligt. De rest is 2-3 meter of meer. Ik wist precies waar die lag, heb ik zelf uitgezocht. De rest vist er naast. Ik kreeg de beten. Totdat ze het merkten natuurlijk.
Nu ga ik daar zitten, is een hotspot van 10 vierkante meter of minder. Jij wil daar ook zitten. Maar komt na mij aan. Moet ik dan ruimte maken voor jou? Ben bang van niet. En dan heb ik het nog niet over twee of drie hengels. Of meer hengels (ik ben niet altijd alleen). Ga je wel op die hotspot zitten, wie is er dan Hebberig, of Aso?

Als je het water kent / wilt leren kennen, zijn er ook andere hotspots te vinden. Wat doe je als er een witvisser zit met twee matchhengels op een hotspot? Ga je er gewoon naast zitten?

Anders: twee of drie hengels vissen, no problems, als je maar weet watje doet. Ook in Frankrijk meegemaakt dat de ene na de andere ging. Zoals hierboven aangegeven: de omstandigheden moeten het mogelijk maken met drie hengels te vissen of meer (in Frankrijk), mits verantwoord wordt gehandeld door de visser. Ik heb ze alledrie binnengekregen die vissen. Hoe? Nadenken, ervaring, inschatting, en twee netten (hadden er drie moeten zijn :) ). Later die dag gebeurde hetzelfde, maar toen ging een Franse karpervisser meehelpen.

Hebberig of Aso is relatief.
Laatst gewijzigd door Frenk de Gruiter op 26-04-2014 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

26-04-2014 10:04

Eergisterenavond een dubbele run gehad,de ene wat drillen,dan de andere met 1 hengel in de hand en de andere tussen mijn benen :o .
Is perfect gelukt,beide vissen mooi kunnen landen,1 in het schepnet en de andere rechtstreeks in de weighsling geland.
Zo dikwijls komt dit niet voor maar het gebeurd,ondertussen geleerd niet panikeren en rustig blijven,komt allemaal wel goed,beetje voorzichtig zijn en verstand gebruiken.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-04-2014 22:14

Herkenbaar.
Maar Peter, tussen de benen :D Goed opgelost
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

28-04-2014 08:18

Antoinette den Os schreef:Ja stadssingels zijn ook vrij makkelijk, maar de grachten is geen singel, maar dat terzijde.

Dat statisch vissen lukt me niet wegens ik adhd heb en ik dus eigenlijk mezelf al heel snel sterk verveel en enorme onrust krijg als ik niks te doen heb (1 van de redenen waarom ik dus met de methodfeeder vis) ik heb de spullen wel ervoor overigens.

Ja hebberig...... waar is dan de limiet, hier bij ons in de polder is er een hele leuke stek waar maar plaats is voor 3 vissers, regelmatig komt het voor dat er een karpervisser zit met 3 hengels en dan op zo'n manier uitgespreid dat je er niet kan vissen op de overige 2 stekken, ik vind dat niet bepaald netjes, en als die visser dan met max 2 hengels zou vissen zou er wel ruimte zijn voor andere vissers.


Heb zelf ook adhd, vis meestal met 2 hengels op gerichte plek en met de derde (mits toegestaan) wisselend pen of andere rigs / aas/ smaak proberen. heb trouwens nooit gemerkt voordeel te hebben van het vissen met 3 hengels, maar ik ben nog een beginner en om continu drie hengels op drie voerplekken te houden en die plekken bevoerd te jouden, is nog ff te lastig voor mij. zeker wanneer het op een eindje uit de kant is.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-04-2014 09:43

De zin of onzin om met meer hengels te vissen ligt volgens mij in de kennis van de visser van het water.

1 hengel op een echte hotspot, is meer dan genoeg. Een echte hotspot produceert genoeg vis met een prima ritme voor een sessie.
2 hengels als de hotspot minder vis oplevert, zou al een reden moeten zijn om eens dieper na te denken. Het kan natuurlijk dat er niet zo heel veel vis op de plas zit. Bedenk dan dat een karper alsnog een kudde dier blijkt te zijn. De 10 vissen die er zitten zwemmen bijna allemaal in 1 groepje, soms iets meer uit elkaar maar toch in een groepje. Je ligt blijkbaar niet precies op de hotspot, als je niet genoeg vis vangt.

Meerdere hengels omdat je het water niet goed genoeg kent om te weten waar de hotspots zijn? Weet je dan wel waar de obstakels zich bevinden onder water?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-04-2014 09:46

Als je door goed gedegen te peilen en onderzoeken het water zelf wel hebt leren wordt het tijd de gedragingen van de vissen te leren kennen. Tijdens dat onderzoeken kom je een hoop obstakels en features tegen.

Maar welke van die features op welk moment een hotspot is weet je dan nog niet. Terwijl je de bodem en zijn grilligheden best goed kan interpreteren ;)

En op dat moment is het prettig om twee hengels te hebben liggen op potientiele plekken en met een derde springende of rollende vissen aan te werpen :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

28-04-2014 16:27

3 hengels hebberig? Nee niet echt, daar waar het kan; kan het je wellicht wel die ene aanbeet geven.
Zo vis ik de laatste tijd samen met mijn maat op de rivier, 3 hengels per 30m uit elkaar aan de kant. Vismaat zit dan weer 150m verderop met idem zelfde opstelling. Ik vind dat het hier kan omdat de ruimte er is. En last but not least: we andere vissers niet hinderen.

3 hengels hebberig, nee.. Asociaal als je het mij vraag op putjes waar je amper al 2 hengels kwijt raakt, laat staan 2 man met vol ornaat en daar nog 6 hengels neerzetten ook.

Conclusie: het verschilt per water.
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

31-05-2014 14:00

Drie hengels ja graag !

Heb je er twee om mee te experimenteren :wink:
Asociaal of hebberig...ik roei of vaar ze niet uit in alle windrichtingen uit zoals anderen tegenwoordig gewoon zijn te doen. Verder dan ik kan werpen en voor of bijvoeren lig ik niet.

Ik krijg wel eens moppers van het roei- en voerboot gilde, die vanaf een of andere uithoek in de hoek vissen waar ik me nestel....dat ik asociaal zou zijn, omdat ik niet vraag aan iemand die vierhonderd meter verder zit waar ie zit te vissen...
I love it when a plan comes together!