De zin (of onzin) van het nacht vissen


Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

17-04-2014 17:01

Even een discussie uitlokken om meer duidelijkheid te krijgen(vooral voor mezelf omdat ik nog nooit heb gevist 's nachts)

Levert het nacht vissen nou echt meer op omdat de vissen 's nachts meer bijten of vang je nu meer omdat je over een langere periode op 1 plek vist en de vis vanzelf wel een keer langs komt.

En op welke uren van de dag en van de nacht zijn de vangst kansen nu het hoogst?

zou je als je alleen overdag vist net zoveel kans maken als dat je een zelfde hoeveelheid uren in de nacht zou vissen?

Ik ben benieuwd naar jullie gedachtes en vooral,ervaring.
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-04-2014 17:24

Avond en vroege ochtend op het meeste water. Dat nachtvissen levert vooral op dat je op de late en vroege uurtjes aanwezig bent. Zonder dat je de boel verstoort.

Overdag valt het vaak stil. Behalve in de winter. Dan gelden er andere wetmatigheden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

17-04-2014 17:25

Op het water waar ik momenteel steevast vis, is het ons (ik en vismaat) en kennis vissers nog niet gelukt om overdag (met licht dus) te vangen. Zodra de zon ondergaat gaat het spreekwoordelijk los. De karpers melden zich elke keer tussen 3 en 6 uur in de nacht. Zodra de zon weer opkomt zit je tot zonsondergang naar stille wakers te kijken. Mede door het heldere water.

Heeft het zin; zeker weten!
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

17-04-2014 17:53

@ wouter,

Interessant,is dit op een meer,rivier,of kanaal?
diep of ondiep water?

ik heb zelf ook water waar ik overdag niks vang terwijl ik weet dat er karper rond zwemt.
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

17-04-2014 18:07

Beste,
Ik vis steeds op de rivier...ook hier is er s'nachts meer activiteit...dan komen er natuurlijk geen boten of plezierbootjes of kano's meer langs.
Ook wat mij opvalt is dat ik hier s'nachts meestal spiegels en leders vang...dat valt overdag bijna niet voor...
Ik zou zeggen:geef het eens een kans...en vergelijk.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

17-04-2014 18:10

Eerlijk gezegd vis ik voornamelijk ’s nachts om ’s ochtends vroeg – het beste tijdstip voor een vangst op de meeste wateren – aanwezig te zijn. Het vroege opstaan gaat me nu eenmaal niet gladjes af.
Karper vang ik het liefst met daglicht omdat er meer van te genieten valt. Je ziet de tekens vooraf; de aasbellen en de bewegingen in het water, het straklopen van de lijn, het krommen van de hengeltop voordat de waker gaat blèren.
Maar ik ken ook wateren waar ik zelden bij daglicht iets gevangen heb. Waar de karper alleen actief wordt als het rustig aan de kant is, als de laatste schuit door de sluis is. Overdag vissen heeft daar nauwelijks zin.
Ik ken ook een water waar het helemaal geen zin heeft om ’s nachts te vissen. Een maat van me wilde met alle geweld en we hebben die nacht samen geen stootje gezien. Toen de zon op kwam begonnen ze pas te azen.
Toch zijn er ook wateren waar de karpers zowel overdag als in de nacht azen. Ik kan me herinneren dat ik daar in de nacht mijn hengels binnendraaide om aan mijn nachtrust toe te komen.
Want eerlijk gezegd heb ik er een gruwelijke hekel aan om zo ruw gewekt te worden. Zeker als het buiten mijn bivvy stort dat het een aard heeft of als er een ijzige harde oostenwind staat. Dan denk ik wel eens in mijn warme slaapzak: ‘Als ie nu maar niet afgaat.’
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

17-04-2014 18:24

Mijn ervaring is inderdaad hetzelfde als de meeste hierboven beschreven .
Vaak speelt ook nog mee dat de vis op een snik hete zomerdag overdags lekker ligt te zomnen en in de late uurtjes begint met azen tot in de ochtend weer het zonnetje weer gaat schijnen.
Buiten het feit dat mijn thuiswater een echt nachtwater was doe ik het vooral om in te liggen voordat het licht word en zo niets verstoor .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

17-04-2014 19:11

Okee,duidelijke verhalen tot nu toe.

Momenteel bezit ik een pen hengel,1 boilie hengel,een bank stick,en een verklikker.
allemaal wel goede kwaliteit maar verder erg minimaal.
ik heb 12 jaar lang niet gevist en heb de smaak nu weer te pakken.

ik wil in de komende tijd elke maand mijn vis arsenaal gaan updaten.
Moet natuurlijk wel prioriteiten stellen maar het lijkt me zeker de moeite om ook te gaan kijken naar overnachtings spullen.

Om nu met 1 boilie hengel te gaan nac htvissen lijkt me ook niet echt zinvol.
Ik heb het liefst een mooie rod pot met daarop 3 identieke hengels en molens,dus dat word nog ff wat extra overwerken :D

bedankt voor de input zover
Kansloos gezeik!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-04-2014 21:35

Wat mij vooral opvalt op "nachtwateren" is dat ze overdag vaak wel op de pen gevangen(kunnen) worden waar het statisch stil blijft.
Oftewel: andere delen van het water.
verkassen en /of inspelen op.. , zie ik maar weinig doen.
Ook het systeem omschakelen naar een zig kan uitkomst bieden.

Voor de rest ga ik mee in het verhaal van Kees
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

17-04-2014 21:53

Fred Hazenbroek schreef:Wat mij vooral opvalt op "nachtwateren" is dat ze overdag vaak wel op de pen gevangen(kunnen) worden waar het statisch stil blijft


Klopt , als het stilvalt met het statisch vissen , liggen ze op 80 cm te zonnen .
vlokje ertussen en hangen !
De vraag us of men er de moeite voor neemt op het hele zootje in te pakken en de pen hengel tevoorschijn te halen en actief te vissen ipv lui op een stoeltje te zitten en uren wachten op een aanbeet ( als die al komt ) , terwijl ze 20 verder en 1 meter hoger liggen :wink:
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Dennis Visser
Berichten: 54
Lid geworden op: 14-07-2013 23:25

18-04-2014 12:23

Op 1 van de wateren waar ik vis mag je niet nachtvissen. Dit doen we dus ook niet. Overdag vangen we er zeer goed. Zelfs vorig jaar toen het overdag 32 graden was, om 13.00 in de middag, in de volle zon, gewoon runs krijgen.
Ik ben bang dat als ik hier een nachtje zou doorbrengen, ik geen oog dicht doe.

Verder wel de ervaring dat op de meeste wateren de avond- en ochtendschemer toch wel DE periodes zijn voor aanbeten.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

18-04-2014 12:25

Momenteel vis ik met de pen en met boilies dus ik kan 2 kanten op.
Ik blijf het pen vissen ook gewoon heel leuk vinden,en als ik dan wat anders vang vind ik dat ook niet erg.
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-04-2014 12:58

Hey plaatsgenoot!

Van de week op een watertje gezeten waar menigeen de tandjes stuk bijt overdag. Ik had tussen 00.30 en 05.30 maar liefst 10 vissen. Uiteraard ben ik een zeer zeer goede visser en vis ik met top spullen en prima boilies, maar toch ........

Met 1 hengel nachtvissen is prima te doen! Je moet alleen iets beter nadenken over de stek, let wel bij mij kwamen de meeste runs van DE stek die ik voor ogen had als productiefst.
Rodpod? Ik denk dat ik mijn rodpod ongeveer eens in de 3 jaar gebruik. Voor de rest vis ik op losse steunen, dan kan ik de meest ideale weg voor mijn lijn zelf bepalen ipv het door de rodpod te laten bepalen.

Dit ter overweging..........
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-04-2014 13:02

Er zijn ook dagwateren, maar die moet je door ondervinding weten te vinden, dat betekent dus overdag vissen, vissen, uren maken.

Het mooie vanpenvissen/oppervlaktevissen is: je komt overal en weet op een gegeven moment de vis te vinden. Ofwel diep, halfweg, of aan de oppervlakte. Spring op dat moment in.

Ga ik penvissen, dan heb ik altijd 2 penhengels bij me om snel om te kunenn schakelen naar oppervlaktevissen, en 1 hengel voor bodemvisserij (meestal freeling) of gewoon statisch.

Ga ik statisch vissen, dan heb ik altijd 1 penhengel bij me. Aanpassen aan de situatie is het antwoord. Zoek, volg, vind en vang.

Heel slim: stalkend statisch vissen, doe ik ook :)
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

18-04-2014 14:59

oppervlakte vissen is ook heel mooi.
ik deed dat met snoeken ook altijd met een drijvende plug.
Niets zo mooi als de vis van onderuit op je aas te zien springen.

met karper heb ik het 1 x voor elkaar gekregen,toen hing ik bijna het aas aan zijn lip :wink:

ik denk dat vooral het voordeel van het bevissen met 3 hengels op 1 stek is dat er toch op zijn minst wel 1 goed moet liggen.

ik heb zelf geen ervaring met het uitpeilen van de bodem waardoor ik waarschijnlijk vaak met mijn aas in de modder lig :cry:

Binnenkort ga ik eens mee met een maat van me die bijna elk weekend vist om dit soort dingetjes te leren ik denk dat ik daar heel veel voordeel uit haal.

ik wil eerst mijn basis spulletjes goed voor elkaar hebben en als ik het zo lees zou ik bijvoorbeeld op een stek 3 dagen kunnen voeren,en dan nog voor het licht word gaan zitten totdat het weer donker word.

denk dat ik dan wel een goede kans maak.
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-04-2014 17:29

Meer lijnen in het water, is grotere kans op afschrikken van de vis?

Je moet het zelf weten hoor, maar met 3 hengels meer kans dat er 1 goed ligt? Waarom niet 1 precies goed leggen? En als je 3 hengels hebt 3 precies goed leggen?
We zijn niet aan het jagen op eenden en dat je met hagel meer bereikt dan met 1 kogel.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

18-04-2014 18:51

Ik was altijd van mening dat je het slagings percentage om een vis binnen te halen zo hoog mogenlijk moest krijgen.
We proberen op alle mogenlijke manieren het aas zo goed mogenlijk te presenteren,met het beste aas te vissen,voer stekken aan te leggen etc, alles om de kans van slagen te verhogen dus waarom met 1 hengel vissen als je er ook 3 kunt neer leggen.

in mijn beleving vergroot je dan de kans aanzienlijk....
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

18-04-2014 19:09

michel
dat ligt ook aan het water
groot water geen enkel probleem 3 hengels
maar meestal is 2 meer dan genoeg
heel simpel des te meer lijnen des te minder vis (meestal)
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

18-04-2014 19:12

Marc Schrikkema schreef:Hey plaatsgenoot!

Van de week op een watertje gezeten waar menigeen de tandjes stuk bijt overdag. Ik had tussen 00.30 en 05.30 maar liefst 10 vissen. Uiteraard ben ik een zeer zeer goede visser en vis ik met top spullen en prima boilies, maar toch ........

Met 1 hengel nachtvissen is prima te doen! Je moet alleen iets beter nadenken over de stek, let wel bij mij kwamen de meeste runs van DE stek die ik voor ogen had als productiefst.
Rodpod? Ik denk dat ik mijn rodpod ongeveer eens in de 3 jaar gebruik. Voor de rest vis ik op losse steunen, dan kan ik de meest ideale weg voor mijn lijn zelf bepalen ipv het door de rodpod te laten bepalen.

Dit ter overweging..........


stom lees nu pas dit bericht...

leuk ook uit hhwaard!
ben erg benieuwd waar dat water is wat jij bedoeld,snap ook dat je dit niet op zo een forum als dit wilt delen.
misschien leuk om eens samen aan de water kant af te spreken?
denk dat ik nog een hoop van je kan leren :D
Kansloos gezeik!
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

18-04-2014 19:15

jannes hooijer schreef:michel
dat ligt ook aan het water
groot water geen enkel probleem 3 hengels
maar meestal is 2 meer dan genoeg
heel simpel des te meer lijnen des te minder vis (meestal)



ook weer interessante info...
is bijvoorbeeld in een kanaal van pak hem beet een meter of 10 breed 3 hengels te veel?
en wat schrikt de vis dan zo af als je er bijvoorbeeld,1 strak langs de kant legt,1 langs de brug peiler en 1 in de vaargeul (zo had ik het in gedachte...)
Kansloos gezeik!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-04-2014 20:16

Ik denk dat er voor jou een uitdaging ligt.

Niet veel ervaring met peilen -> leren!
Je conclusies over drie hengels in het water die volg ik (niet) helemaal (niet).

We proberen op alle mogenlijke manieren het aas zo goed mogenlijk te presenteren,

heb je al uitgevonden hoe jouw aas het best gepresenteerd kan worden?

met het beste aas te vissen,
Het "beste" aas is vaak een momentopname. Nu dan weer dit, dan weer dat, je moet erop in springen.

Meestal is twee meer dan genoeg is ook mijn mening. Twee hengels op de juiste plekken met het door ondervinding juiste aas op dat moment is meer dan voldoende is mijn idee.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

18-04-2014 21:04

@ frenk,

Er liggen voor mij heel veel uitdagingen ten eerste omdat ik weinig tot geen ervaring heb op het vissen met de boilie,en ik er meer dan 12 jaar uit ben geweest.

Dat was ook de reden om mij bij dit forum aan te melden en discussies als deze op te werpen zodat ik van de ervaring van anderen kan leren.

Van heel veel dingen heb ik een bepaald idee of gevoel en dat blijkt niet altijd juist te zijn.

goed om dan in een topic als deze erachter te komen dat 2 hengels genoeg zijn,ik niet perse een rodpod hoef te kopen en dat investeren in nachtvis spullen de moeite kan zijn!

scheelt mij een hoop geld en telurstellingen....
Kansloos gezeik!
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

18-04-2014 21:35

Ik denk dat het afhankelijk van het water is, maar ook hier geldt toch zeker ten dele dat hoe meer tijd je vist, hoe meer kans. En het is ook gewoon leuk. In de loop van het jaar ga ik het zeker weer oppakken, het nacht vissen. Eerst nog een goede bedchair en slaapzak kopen, maar aangezien ik dit jaar al zo`n beetje alles vernieuwd heb moet ik nog ff met het vrouwtje praten. :wink: O ja, en mijn hollandse herder pup nog trainen. Voor de bewaking he. 8)
Gewoon, lekker vissen.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

18-04-2014 21:45

Rene Zoeter schreef:Ik denk dat het afhankelijk van het water is, maar ook hier geldt toch zeker ten dele dat hoe meer tijd je vist, hoe meer kans. En het is ook gewoon leuk. In de loop van het jaar ga ik het zeker weer oppakken, het nacht vissen. Eerst nog een goede bedchair en slaapzak kopen, maar aangezien ik dit jaar al zo`n beetje alles vernieuwd heb moet ik nog ff met het vrouwtje praten. :wink: O ja, en mijn hollandse herder pup nog trainen. Voor de bewaking he. 8)


ik moet alles nog kopen....en mijn vrouw?
die is blij als ik een weekend op gerot ben :D
Kansloos gezeik!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-04-2014 22:17

Michel,

als ik dat zo lees begin je het al een beetje door te krijgen en pik je de tips goed op (je hebt ze begrepen), nu nog toepassen: vissen, man! Veel visplezier.